Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (S1)
Sylabus przedmiotu Mikrobiologia lekarska:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mikrobiologia stosowana | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Mikrobiologia lekarska | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Podstaw Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Waldemar Dąbrowski <Waldemar.Dabrowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Elżbieta Kucharska <Elzbieta.Kucharska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość treści z przedmiotów: podstawy mikrobiologii, techniki mikrobiologiczne, podstawy fizjologii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie mikrobiologii lekarskiej. |
C-2 | Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zakażeń szpitalnych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Ziarniaki G+ Gronkowce | 4 |
T-L-2 | Ziarniaki G+ paciorkowce | 4 |
T-L-3 | Pałeczki G + | 4 |
T-L-4 | Pałeczki G- | 4 |
T-L-5 | Bakterie kwasooporne | 2 |
T-L-6 | Laseczki tlenowe | 4 |
T-L-7 | Laseczki beztlenowe | 4 |
T-L-8 | Antybiotykooporność | 4 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zakażenie | 2 |
T-W-2 | Ziarniaki G+ gronkowce | 2 |
T-W-3 | Ziarniaki G+ paciorkowce | 2 |
T-W-4 | Pałeczki G+ | 2 |
T-W-5 | Bakterie kwasooporne, promieniowce | 2 |
T-W-6 | Pałeczki G- (duże) | 3 |
T-W-7 | Pałeczki G- (małe) | 2 |
T-W-8 | Laseczki | 2 |
T-W-9 | Bakterie spiralne | 2 |
T-W-10 | Riketsie, chlamydie, mycoplazmy | 2 |
T-W-11 | Flora fizjologiczna człowieka | 2 |
T-W-12 | Antybiotyki, antybiotykooporność | 2 |
T-W-13 | Zakażenie narządowe i wielonarządowe | 2 |
T-W-14 | Zakażenia szpitalne | 3 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Analiza wskazanej literatury | 10 |
A-L-3 | Przygotowanie do okresowych kolokwiów. | 15 |
A-L-4 | Godziny kontaktowe z nauczycielem | 10 |
A-L-5 | Przygotowanie do egzaminu | 25 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | Analiza wskazanej literatury | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 20 |
A-W-4 | Konsultacje z nauczycielem | 5 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna |
M-2 | Dyskusja związana z wykładem |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonania ćwiczenia. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_C15_W01 Ma podstawową wiedzę w zakresie budowy i funkcjonowania organizmu. Ma ogólną wiedzę dotyczącą patogenów człowieka chorobotwórczości oraz metod ich wykrywania. | MS_1A_W02, MS_1A_W07 | R1A_W02, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W07, R1A_W08 | InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04 | C-1, C-2 | T-W-14, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-11, T-W-10, T-W-12, T-W-13 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_C15_U01 Rozpoznaje wszystkie układy ludzkiego ciała, ich umiejscowienie. Rozumie zależności między budową a cynnościami poszczególnych narządów. Potrafi wyjaśnić odstępstwa od prawidłowego funkcjonowania organizmu. | MS_1A_U03 | R1A_U05 | — | C-1, C-2 | T-W-14, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-11, T-W-10, T-W-12, T-W-13, T-W-1, T-L-4, T-L-8, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-6, T-L-5, T-L-7 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_C15_K01 Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania. Ma świadomość znaczenia zawodowej odpowiedzialności za pracę własną i zespołu. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. | MS_1A_K01, MS_1A_K02, MS_1A_K03 | R1A_K01, R1A_K02, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07 | InzA_K01, InzA_K02 | C-1, C-2 | T-W-14, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-11, T-W-10, T-W-12, T-W-13 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_C15_W01 Ma podstawową wiedzę w zakresie budowy i funkcjonowania organizmu. Ma ogólną wiedzę dotyczącą patogenów człowieka chorobotwórczości oraz metod ich wykrywania. | 2,0 | Student nie opanował podstawowych zagadnień dotyczących funkcjonowania organizmu ludzkiego. Nie posiada podstawowej wiedzy dotyczącej patogenów człowieka, ich chorobotwórczości oraz metod wykrywania. |
3,0 | Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu budowy, funkcjonowania organizmu ludzkiego. W stopniu dostatecznym opanował wiedzę dotyczącą patogenów człowieka, ich chorobotwórczości oraz metod wykrywania. Zdobytą wiedzę poprawnie wykorzystuje. | |
3,5 | Student posiada częściową wiedzę z zakresu budowy, funkcjonowania organizmu ludzkiego. W stopniu częściowym opanował wiedzę dotyczącą patogenów człowieka, ich chorobotwórczości oraz metod wykrywania. Zdobytą wiedzę poprawnie wykorzystuje. | |
4,0 | Student opanował prawie całą wiedzę z zakresu budowy, funkcjonowania organizmu ludzkiego. W dużym stopniu opanował wiedzę dotyczącą patogenów człowieka, ich chorobotwórczości oraz metod wykrywania. Zdobytą wiedzę poprawnie wykorzystuje. | |
4,5 | Student posiada całą wiedzę z zakresu budowy, funkcjonowania organizmu ludkiego. Opanował wiedzę dotyczącą patogenów człowieka, ich chorobotwórczości oraz metod wykrywania. Zdobytą wiedzę poprawnie wykorzystuje. Prawidłowo dobiera metody diagnostyczne. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. | |
5,0 | Student posiada całą wiedzę z zakresu budowy, funkcjonowania organizmu ludzkiego. Opanował wiedzę dotyczącą patogenów człowieka, ich chorobotwórczości oraz metod wykrywania. Zdobytą wiedzę poprawnie wykorzystuje. Prawidłowo dobiera metody diagnostyczne. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_C15_U01 Rozpoznaje wszystkie układy ludzkiego ciała, ich umiejscowienie. Rozumie zależności między budową a cynnościami poszczególnych narządów. Potrafi wyjaśnić odstępstwa od prawidłowego funkcjonowania organizmu. | 2,0 | Student nie potrafi prawidłowo wskazać zależności między budową a funkcjonowaniem poszczególnych narządów organizmu. Nie potrafi wyjaśnić odstępstw od prawidłowego funkcjonowania organizmu. Nie potrafi poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów pracy. |
3,0 | Student potrafi, z nieznaczną pomocą nauczyciela, wskazać zależności między budową a funkcjonowaniem poszczególnych narządów organizmu. Potrafi wyjaśnić odstępstwa od prawidłowego funkcjonowania organizmu. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, bez analizy. | |
3,5 | Student potrafi zidentyfikować i samodzielnie wskazać zależności między budową a funkcjonowaniem poszczególnych narządów organizmu. Potrafi wyjaśnić odstępstwa od prawidłowego funkcjonowania organizmu. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. | |
4,0 | Student potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzi sobie z trudnościami związanymi ze wskazaniem zależności między budową a funkcjonowaniem poszczególnych narządów organizmu. Potrafi wyjaśnić odstępstwa od prawidłowego funkcjonowania organizmu. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników. | |
4,5 | Student samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z wskazaniem zależności między budową a funkcjonowaniem poszczególnych narządów organizmu. Potrafi wyjaśnić odstępstwa od prawidłowego funkcjonowania organizmu. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać popełnione błędy. | |
5,0 | Student samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z wskazaniem zależności między budową a funkcjonowaniem poszczególnych narządów organizmu. Potrafi wyjaśnić odstępstwa od prawidłowego funkcjonowania organizmu. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy i dokonać korekty. Dzięki posiadanej wiedzy i umiejętnością wykazuje się własną inicjatywą. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_C15_K01 Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania. Ma świadomość znaczenia zawodowej odpowiedzialności za pracę własną i zespołu. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. | 2,0 | Nie posiada potrzeby dokształcania się. Nie umie pracować w grupie. Nie ma świadomości znaczenia zawodowej odpowiedzialności za pracę własną. |
3,0 | Posiada potrzebę dokształcania się. Niechętnie współpracuje w grupie. | |
3,5 | Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy. Potrafi współdziałać i pracować w grupie. | |
4,0 | Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Potrafi współdziałać i pracować w grupie. | |
4,5 | Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. | |
5,0 | Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. |
Literatura podstawowa
- Zaremba M. L., Borowski J., Mikrobiologia lekarska, PZWL, Warszawa, 2004, wyd III
- Murray P. R., Rosenthal K. S., Pfaller M. A.[red. wyd. pol.] Anna Przondo-Mordarska, Mikrobiologia, Elsevier Urban & Partner, Wrocław, 2011, wyd. 1
- Danuta Dzierżanowska, Zakażenia szpitalne, Alfa Medica Press, Bielsko-Biała, 2008, wyd. 2
Literatura dodatkowa
- Andrzej Denys, Zakażenia szpitalne, Wolters Kluwer, Kraków, 2012
- Markiewicz Z., Kwiatkowski Z. A., Bakterie, antybiotyki, lekooporność, PWN, Warszawa, 2001, wyd. 1