Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (S1)

Sylabus przedmiotu Toksykologia ogólna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia stosowana
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Toksykologia ogólna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Toksykologii, Technologii Mleczarskiej i Przechowalnictwa Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Mikołaj Protasowicki <Mikolaj.Protasowicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Artur Ciemniak <Artur.Ciemniak@zut.edu.pl>, Monika Rajkowska-Myśliwiec <Monika.Rajkowska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 30 3,00,50zaliczenie
wykładyW2 30 2,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Posiadanie wiedzy i umiejętności w zakresie biologii i chemii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie sudentom wiedzy w zakresie toksykologii ogólnej, dotyczącej substancji biologicznie aktywnych, w tym trucizn, ich działania na organizmy, roli w przyrodzie, a także możliwości wykorzystania z pożytkiem dla społeczeństwa

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wydzielanie substancji szkodliwych z próbek materiałów biologicznych8
T-L-2Praktyczne zastosowanie metod analitycznych w badaniach materiałów biologicznych na obecność głównych substancji toksycznych.20
T-L-3wygłoszenie referatu, zaliczenia2
30
wykłady
T-W-1Toksykologia i jej rozwój. Podstawowe pojęcia w toksykologii. Rodzaje trucizn i ich toksyczność.4
T-W-2Mechanizmy wchłaniania, transportu, metabolizmu i wydalania trucizn w organizmie. Kumulacja substancji szkodliwych i proces powstania zatrucia.4
T-W-3Czynniki decydujące o toksyczności ksenobiotyków i przebiegu zatrucia4
T-W-4Podstawowe badania toksykologiczne określanie toksyczności ostrej, podostrej, przewlekłej, embriotoksyczności, teratogenności, mutagenności, kancerogenności i wpływu na zdolność rozrodczą4
T-W-5Naturalne i antropogeniczne substancje szkodliwe w środowisku. Źródła, obieg i działanie na organizmy14
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2przygotowanie się do zajęć30
A-L-3przygotowanie pracy kontrolnej15
A-L-4konsultacje5
A-L-5przygotowanie się do zaliczeń10
90
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie literatury naukowej15
A-W-3Konsultacje5
A-W-4Przygotowanie się do egzaminu10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia laboratoryjne
M-3dyskusja związana z wykładem
M-4metoda przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-2Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału
S-3Ocena formująca: egzamin końcowy ustny lub pisemny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_C9_W01
Student ma wiedzę w zakresie toksykologii ogólnej jest w stanie: definiować podstawowe pojęcia, scharakteryzować substancje niebezpieczne obecne w środowisku, opisać ich obieg i losy w ekosystemach, zdefiniować problem, dobrać odpowiednie metody badawcze, na podstawie wyników badań oszacować zagrożenie i zaproponować sposób rozwiązania problemu
MS_1A_W03R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W08InzA_W05C-1T-L-2, T-L-3, T-L-1, T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-W-1M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_C9_U01
Student umie wyszukać, analizować i interpretować dostępne informacje, potrafi zaplanować i wykonać badania oraz opracować ich wyniki stosując techniki informatyczne, umie przedstawić je w formie ustnej i pisemnej, w języku polskim i angielskim, potrafi ocenić zagrożenie, zaproponować i uzasadnić sposoby przeciwdziałania
MS_1A_U09, MS_1A_U01, MS_1A_U02, MS_1A_U06, MS_1A_U07, MS_1A_U08R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U08, R1A_U09, R1A_U10InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1T-L-2, T-L-3, T-L-1, T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-W-1M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_C9_K01
Student rozumie potrzebę ciągłego samokształcenia, wyznacza cele i je realizuje, w pracy sosuje zasady etyki, ma świadomość ryzyka i odpowiedzialności za realizowane zadania, jest kreatywny i potrafi popularyzować nabytą wiedzę
MS_1A_K01, MS_1A_K02, MS_1A_K03, MS_1A_K04, MS_1A_K05R1A_K01, R1A_K02, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08InzA_K01, InzA_K02C-1T-L-2, T-L-3, T-L-1, T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-W-1M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_C9_W01
Student ma wiedzę w zakresie toksykologii ogólnej jest w stanie: definiować podstawowe pojęcia, scharakteryzować substancje niebezpieczne obecne w środowisku, opisać ich obieg i losy w ekosystemach, zdefiniować problem, dobrać odpowiednie metody badawcze, na podstawie wyników badań oszacować zagrożenie i zaproponować sposób rozwiązania problemu
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu toksykologii
3,0Student posiada ogólną wiedzę w zakresie pojęć stosowanych w toksykologii
3,5Student jest w stanie sformułować problem związany z obecnością substancji niebezpiecznych w środowisku
4,0Student jest w stanie sformułować problem związany z obecnością substancji niebezpiecznych w środowisku, potrafi scharakteryzować główne grupy tych substancji
4,5Student jest w stanie sformułować problem związany z obecnością substancji niebezpiecznych w środowisku, potrafi scharakteryzować główne grupy tych substancji opisać ich losy i przemiany w ekosystemach, wybrać metody i wykonać badania
5,0Student jest w stanie sformułować problem związany z obecnością substancji niebezpiecznych w środowisku, potrafi scharakteryzować główne grupy tych substancji opisać ich losy i przemiany w ekosystemach, wybrać metody i wykonać badania, oszacować zagrożenie i zaproponować sposób jego usunięcia

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_C9_U01
Student umie wyszukać, analizować i interpretować dostępne informacje, potrafi zaplanować i wykonać badania oraz opracować ich wyniki stosując techniki informatyczne, umie przedstawić je w formie ustnej i pisemnej, w języku polskim i angielskim, potrafi ocenić zagrożenie, zaproponować i uzasadnić sposoby przeciwdziałania
2,0Student nie potrafi wyszukiwać i prezentować informacji literaturowych oraz wyników swoich badań
3,0Student potrafi wyszukiwać i prezentować informacje oraz wyniki swoich badań, ale bez umiejętności ich efektywnej analizy
3,5Student potrafi wyszukiwać i prezentować informacje oraz wyniki swoich badań z umiejętnością ich efektywnej analizy
4,0Student efektywnie wyszukuje i prezentuje informacje oraz wyniki swoich badań, umie przeprowadzić ich analizę, potrafi też prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach
4,5Student potrafi efektywnie prezentować zdobyte informacje, umie analizować wyniki badań i dyskutować na ich temat, potrafi też oszacować zagrożenia
5,0Student potrafi efektywnie prezentować zdobyte informacje, umie analizować wyniki badań i dyskutować na ich temat, potrafi oszacować zagrożenia i zaproponować rozwiązania problemu

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_C9_K01
Student rozumie potrzebę ciągłego samokształcenia, wyznacza cele i je realizuje, w pracy sosuje zasady etyki, ma świadomość ryzyka i odpowiedzialności za realizowane zadania, jest kreatywny i potrafi popularyzować nabytą wiedzę
2,0Nie spełnia warunków
3,0Spełnia niektóre wymagania w zakresie kompetencji
3,5Spełnia wszystkie wymagania w zakresie kompetencji
4,0Spełnia wszystkie wymagania w zakresie kompetencji, jest kreatywny
4,5Spełnia wszystkie wymagania w zakresie kompetencji, potrafi być krytycznym wobec członków zespołu
5,0Spełnia wszystkie wymagania w zakresie kompetencji, potrafi być krytycznym wobec członków zespołu, przeanalizować błędy i jako lider podjąć środki zaradcze

Literatura podstawowa

  1. Siemiński M., Środowiskowe zagrożenia zdrowia, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 2001, I
  2. Seńczuk W. (red.), Toksykologia współczesna, PZWL, Warszawa, 2006, I
  3. Walker C.H., S.P. Hopkin, R.M. Sibly, D.B. Peakall, Podstawy ekotoksykologii, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Seńczuk W. (red.), Toksykologia. Podręcznik dla studentów farmacji, Wyd. Lekarskie PZWL, Warszawa, 2002, III

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wydzielanie substancji szkodliwych z próbek materiałów biologicznych8
T-L-2Praktyczne zastosowanie metod analitycznych w badaniach materiałów biologicznych na obecność głównych substancji toksycznych.20
T-L-3wygłoszenie referatu, zaliczenia2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Toksykologia i jej rozwój. Podstawowe pojęcia w toksykologii. Rodzaje trucizn i ich toksyczność.4
T-W-2Mechanizmy wchłaniania, transportu, metabolizmu i wydalania trucizn w organizmie. Kumulacja substancji szkodliwych i proces powstania zatrucia.4
T-W-3Czynniki decydujące o toksyczności ksenobiotyków i przebiegu zatrucia4
T-W-4Podstawowe badania toksykologiczne określanie toksyczności ostrej, podostrej, przewlekłej, embriotoksyczności, teratogenności, mutagenności, kancerogenności i wpływu na zdolność rozrodczą4
T-W-5Naturalne i antropogeniczne substancje szkodliwe w środowisku. Źródła, obieg i działanie na organizmy14
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2przygotowanie się do zajęć30
A-L-3przygotowanie pracy kontrolnej15
A-L-4konsultacje5
A-L-5przygotowanie się do zaliczeń10
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie literatury naukowej15
A-W-3Konsultacje5
A-W-4Przygotowanie się do egzaminu10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_C9_W01Student ma wiedzę w zakresie toksykologii ogólnej jest w stanie: definiować podstawowe pojęcia, scharakteryzować substancje niebezpieczne obecne w środowisku, opisać ich obieg i losy w ekosystemach, zdefiniować problem, dobrać odpowiednie metody badawcze, na podstawie wyników badań oszacować zagrożenie i zaproponować sposób rozwiązania problemu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_W03Ma podstawową wiedzę w zakresie ekologii i ochrony środowiska, roli i różnorodności biologicznej w biosferze oraz procesach w niej zachodzących. Zna niezbędne narzędzia, metody i techniki do kształtownia środowiska.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
R1A_W08zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; potrafi korzystać z zasobów informacji patentowej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przekazanie sudentom wiedzy w zakresie toksykologii ogólnej, dotyczącej substancji biologicznie aktywnych, w tym trucizn, ich działania na organizmy, roli w przyrodzie, a także możliwości wykorzystania z pożytkiem dla społeczeństwa
Treści programoweT-L-2Praktyczne zastosowanie metod analitycznych w badaniach materiałów biologicznych na obecność głównych substancji toksycznych.
T-L-3wygłoszenie referatu, zaliczenia
T-L-1Wydzielanie substancji szkodliwych z próbek materiałów biologicznych
T-W-3Czynniki decydujące o toksyczności ksenobiotyków i przebiegu zatrucia
T-W-5Naturalne i antropogeniczne substancje szkodliwe w środowisku. Źródła, obieg i działanie na organizmy
T-W-2Mechanizmy wchłaniania, transportu, metabolizmu i wydalania trucizn w organizmie. Kumulacja substancji szkodliwych i proces powstania zatrucia.
T-W-4Podstawowe badania toksykologiczne określanie toksyczności ostrej, podostrej, przewlekłej, embriotoksyczności, teratogenności, mutagenności, kancerogenności i wpływu na zdolność rozrodczą
T-W-1Toksykologia i jej rozwój. Podstawowe pojęcia w toksykologii. Rodzaje trucizn i ich toksyczność.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia laboratoryjne
M-3dyskusja związana z wykładem
M-4metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-2Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału
S-3Ocena formująca: egzamin końcowy ustny lub pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu toksykologii
3,0Student posiada ogólną wiedzę w zakresie pojęć stosowanych w toksykologii
3,5Student jest w stanie sformułować problem związany z obecnością substancji niebezpiecznych w środowisku
4,0Student jest w stanie sformułować problem związany z obecnością substancji niebezpiecznych w środowisku, potrafi scharakteryzować główne grupy tych substancji
4,5Student jest w stanie sformułować problem związany z obecnością substancji niebezpiecznych w środowisku, potrafi scharakteryzować główne grupy tych substancji opisać ich losy i przemiany w ekosystemach, wybrać metody i wykonać badania
5,0Student jest w stanie sformułować problem związany z obecnością substancji niebezpiecznych w środowisku, potrafi scharakteryzować główne grupy tych substancji opisać ich losy i przemiany w ekosystemach, wybrać metody i wykonać badania, oszacować zagrożenie i zaproponować sposób jego usunięcia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_C9_U01Student umie wyszukać, analizować i interpretować dostępne informacje, potrafi zaplanować i wykonać badania oraz opracować ich wyniki stosując techniki informatyczne, umie przedstawić je w formie ustnej i pisemnej, w języku polskim i angielskim, potrafi ocenić zagrożenie, zaproponować i uzasadnić sposoby przeciwdziałania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_U09Potrafi ocenić przydatność technologiczną surowców roślinnych i zwierzęcych, zaproponować metody ich przetwarzania, oraz dobrać metody analityczne niezbędne do oceny jakości wytworzonych produktów.
MS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł w języku polskim i języku obcym. Potrafi dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
MS_1A_U02Posługuje się poprawną terminologią biologiczną, chemiczną i fizyczną, potrafi dobrać właściwe procedury i metody badawcze.
MS_1A_U06Stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze właściwe dla mikrobiologii stosowanej i dziedzin pokrewnych oraz ma umiejętność przeprowadzania obserwacji i oceny zjawisk procesowych.
MS_1A_U07Posiada umiejętność zorganizowania pracy w laboratorium oraz przeprowadzania analiz. Zna podstawowe zasady walidacji metod badawczych. Umie przeprowadzić analizy statystyczne uzyskanych wyników.
MS_1A_U08Potrafi dobierać metody i wykonać analizy próbek środowiskowych i biologicznych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R1A_U08posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
R1A_U09posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
R1A_U10ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Przekazanie sudentom wiedzy w zakresie toksykologii ogólnej, dotyczącej substancji biologicznie aktywnych, w tym trucizn, ich działania na organizmy, roli w przyrodzie, a także możliwości wykorzystania z pożytkiem dla społeczeństwa
Treści programoweT-L-2Praktyczne zastosowanie metod analitycznych w badaniach materiałów biologicznych na obecność głównych substancji toksycznych.
T-L-3wygłoszenie referatu, zaliczenia
T-L-1Wydzielanie substancji szkodliwych z próbek materiałów biologicznych
T-W-3Czynniki decydujące o toksyczności ksenobiotyków i przebiegu zatrucia
T-W-5Naturalne i antropogeniczne substancje szkodliwe w środowisku. Źródła, obieg i działanie na organizmy
T-W-2Mechanizmy wchłaniania, transportu, metabolizmu i wydalania trucizn w organizmie. Kumulacja substancji szkodliwych i proces powstania zatrucia.
T-W-4Podstawowe badania toksykologiczne określanie toksyczności ostrej, podostrej, przewlekłej, embriotoksyczności, teratogenności, mutagenności, kancerogenności i wpływu na zdolność rozrodczą
T-W-1Toksykologia i jej rozwój. Podstawowe pojęcia w toksykologii. Rodzaje trucizn i ich toksyczność.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia laboratoryjne
M-3dyskusja związana z wykładem
M-4metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-2Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału
S-3Ocena formująca: egzamin końcowy ustny lub pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wyszukiwać i prezentować informacji literaturowych oraz wyników swoich badań
3,0Student potrafi wyszukiwać i prezentować informacje oraz wyniki swoich badań, ale bez umiejętności ich efektywnej analizy
3,5Student potrafi wyszukiwać i prezentować informacje oraz wyniki swoich badań z umiejętnością ich efektywnej analizy
4,0Student efektywnie wyszukuje i prezentuje informacje oraz wyniki swoich badań, umie przeprowadzić ich analizę, potrafi też prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach
4,5Student potrafi efektywnie prezentować zdobyte informacje, umie analizować wyniki badań i dyskutować na ich temat, potrafi też oszacować zagrożenia
5,0Student potrafi efektywnie prezentować zdobyte informacje, umie analizować wyniki badań i dyskutować na ich temat, potrafi oszacować zagrożenia i zaproponować rozwiązania problemu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_C9_K01Student rozumie potrzebę ciągłego samokształcenia, wyznacza cele i je realizuje, w pracy sosuje zasady etyki, ma świadomość ryzyka i odpowiedzialności za realizowane zadania, jest kreatywny i potrafi popularyzować nabytą wiedzę
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_K01Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia .
MS_1A_K02Ma świadomość ważności przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności płci, poglądów i kultur.
MS_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Umie postępować w stanach zagrożenia.
MS_1A_K04Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy indywidualnie i w zespole.
MS_1A_K05Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni a zwłaszcza rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Przekazanie sudentom wiedzy w zakresie toksykologii ogólnej, dotyczącej substancji biologicznie aktywnych, w tym trucizn, ich działania na organizmy, roli w przyrodzie, a także możliwości wykorzystania z pożytkiem dla społeczeństwa
Treści programoweT-L-2Praktyczne zastosowanie metod analitycznych w badaniach materiałów biologicznych na obecność głównych substancji toksycznych.
T-L-3wygłoszenie referatu, zaliczenia
T-L-1Wydzielanie substancji szkodliwych z próbek materiałów biologicznych
T-W-3Czynniki decydujące o toksyczności ksenobiotyków i przebiegu zatrucia
T-W-5Naturalne i antropogeniczne substancje szkodliwe w środowisku. Źródła, obieg i działanie na organizmy
T-W-2Mechanizmy wchłaniania, transportu, metabolizmu i wydalania trucizn w organizmie. Kumulacja substancji szkodliwych i proces powstania zatrucia.
T-W-4Podstawowe badania toksykologiczne określanie toksyczności ostrej, podostrej, przewlekłej, embriotoksyczności, teratogenności, mutagenności, kancerogenności i wpływu na zdolność rozrodczą
T-W-1Toksykologia i jej rozwój. Podstawowe pojęcia w toksykologii. Rodzaje trucizn i ich toksyczność.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia laboratoryjne
M-3dyskusja związana z wykładem
M-4metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-2Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału
S-3Ocena formująca: egzamin końcowy ustny lub pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie spełnia warunków
3,0Spełnia niektóre wymagania w zakresie kompetencji
3,5Spełnia wszystkie wymagania w zakresie kompetencji
4,0Spełnia wszystkie wymagania w zakresie kompetencji, jest kreatywny
4,5Spełnia wszystkie wymagania w zakresie kompetencji, potrafi być krytycznym wobec członków zespołu
5,0Spełnia wszystkie wymagania w zakresie kompetencji, potrafi być krytycznym wobec członków zespołu, przeanalizować błędy i jako lider podjąć środki zaradcze