Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (S1)
Sylabus przedmiotu Analiza i ocena jakości żywności:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mikrobiologia stosowana | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Analiza i ocena jakości żywności | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Barbara Czerniejewska-Surma <Barbara.Czerniejewska-Surma@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Grzegorz Bienkiewicz <Grzegorz.Bienkiewicz@zut.edu.pl>, Barbara Czerniejewska-Surma <Barbara.Czerniejewska-Surma@zut.edu.pl>, Zdzisław Domiszewski <Zdzislaw.Domiszewski@zut.edu.pl>, Dominika Plust <Dominika.Plust@zut.edu.pl>, Ludmiła Zienkowicz <Ludmila.Zienkowicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 15 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | otrzymanie zaliczenia z chemii i biochemii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z metodami analizy i oceny jakości żywności. Student zdobywa praktyczną umiejętność wykonania oznaczeń podstawowego składu chemicznego żywności i analizy sensorycznej. Zdobywa orientację w metodach analizy instrumentalnej. Student posiada umiejętność sporządzenia planu badania określonego środka spożywczego i wyboru systemu zapewnienia jakości |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zajęcia organizacyjne (BHP w laboratorium, obsługa sprzętu laboratoryjnego) | 3 |
T-L-2 | Oznaczanie gęstości różnymi metodami | 2 |
T-L-3 | Oznaczanie kwasowości i pH | 2 |
T-L-4 | Oznaczanie zawartości wody | 2 |
T-L-5 | Oznaczanie zawartości białka | 2 |
T-L-6 | Oznaczanie zawartości soli | 2 |
T-L-7 | Oznaczanie zawartości tłuszczu | 2 |
T-L-8 | Oznaczanie utlenienia lipidów | 2 |
T-L-9 | Oznaczanie witamin | 2 |
T-L-10 | Badanie wraźliwości sensorycznej | 2 |
T-L-11 | Analiza sensoryczna wybranego produktu spożywczego | 2 |
T-L-12 | Oznaczanie składu kwasów tłuszczowych metodą chromatografii gazowej | 4 |
T-L-13 | Zastosowanie analizy instrumentalnej w analizie i ocenie jakosci żywności | 3 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Metody analizy: sensoryczne, biologiczne, chemiczne, fizyczne | 1 |
T-W-2 | Oznaczanie gęstości, kwasowości i zawartości soli | 1 |
T-W-3 | Oznaczanie zawartości wody | 1 |
T-W-4 | Oznaczanie zawartości popiołu i składników mineralnych | 1 |
T-W-5 | Oznaczanie węglowodanów | 2 |
T-W-6 | Oznaczanie zawartości i wartości odżywczej białka, składu aminokwasowego, LZA | 2 |
T-W-7 | Oznaczanie zawartości i jakości lipidów | 3 |
T-W-8 | Oznaczanie zawartości witamin | 2 |
T-W-9 | Jakość - koncepcje jakości, systemy zarządzania jakością. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | udział w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Studiowanie literatury naukowej | 25 |
A-L-3 | Konsultacje | 5 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Konsultacje | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 10 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady informacyjne z elementami dyskusji dydaktycznej |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Oceny cząstkowe uzyskane za poszczególne ćwiczenia (odpowiedź pisemna lub ustna) |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_O15-1_W01 Posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą badań podstawowego składu żywnosci a w szczególności metod jej analizy i oceny jakości | MS_1A_W13, MS_1A_W04 | R1A_W01, R1A_W05 | InzA_W02 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_O15-1_U01 Posiada umiejętność wyszukiwania różnych metod analizy żywności. Potrafi uzyskane wyniki opracować i na ich podstawie wyciągnąc wnioski | MS_1A_U01, MS_1A_U02 | R1A_U01, R1A_U02, R1A_U07, R1A_U08, R1A_U09, R1A_U10 | InzA_U01, InzA_U03 | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13 | M-2 | S-1 |
MS_1A_O15-1_U02 Potrafi opracować plan analizy i go zrealizować | MS_1A_U01, MS_1A_U07, MS_1A_U08 | R1A_U01, R1A_U03, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U08, R1A_U09, R1A_U10 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U04, InzA_U07 | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_O15-1_K01 Ma świadomość przestrzegania zasad etyki zawodowej analityka żywności | MS_1A_K02 | R1A_K02, R1A_K03, R1A_K04 | InzA_K01, InzA_K02 | C-1 | T-W-9, T-L-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_O15-1_W01 Posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą badań podstawowego składu żywnosci a w szczególności metod jej analizy i oceny jakości | 2,0 | Student nie posiada uporządkowanej wiedzy dotyczącej badań podstawowego składu żywnosci a w szczególności metod jej analizy i oceny jakości |
3,0 | Student posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą badań podstawowego składu żywnosci a w szczególności metod jej analizy i oceny jakości w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Student posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą badań podstawowego składu żywnosci a w szczególności metod jej analizy i oceny jakości w stopniu ponad dostatecznym | |
4,0 | Student posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą badań podstawowego składu żywnosci a w szczególności metod jej analizy i oceny jakości w stopniu dobrym | |
4,5 | Student posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą badań podstawowego składu żywnosci a w szczególności metod jej analizy i oceny jakości w stopniu ponad dobrym | |
5,0 | Student posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą badań podstawowego składu żywnosci a w szczególności metod jej analizy i oceny jakości w stopniu bardzo dobrym |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_O15-1_U01 Posiada umiejętność wyszukiwania różnych metod analizy żywności. Potrafi uzyskane wyniki opracować i na ich podstawie wyciągnąc wnioski | 2,0 | Student nie posiada umiejętność wyszukiwania różnych metod analizy żywności. Nie potrafi uzyskanych wyników opracować i na ich podstawie wyciągnąc wnioski |
3,0 | Student posiada umiejętność wyszukiwania różnych metod analizy żywności, potrafi uzyskane wyników opracować i na ich podstawie wyciągnąc wnioski w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Student posiada umiejętność wyszukiwania różnych metod analizy żywności, potrafi uzyskane wyników opracować i na ich podstawie wyciągnąc wnioski w stopniu ponad dostatecznym | |
4,0 | Student posiada umiejętność wyszukiwania różnych metod analizy żywności, potrafi uzyskane wyników opracować i na ich podstawie wyciągnąc wnioski w stopniu dobrym | |
4,5 | Student posiada umiejętność wyszukiwania różnych metod analizy żywności, potrafi uzyskane wyników opracować i na ich podstawie wyciągnąc wnioski w stopniu ponad dobrym | |
5,0 | Student posiada umiejętność wyszukiwania różnych metod analizy żywności, potrafi uzyskane wyników opracować i na ich podstawie wyciągnąc wnioski w stopniu bardzo dobrym | |
MS_1A_O15-1_U02 Potrafi opracować plan analizy i go zrealizować | 2,0 | Student nie potrafi opracować planu analizy i go zrealizować jej |
3,0 | Student potrafi opracować plan analizy i go zrealizować ją w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Student potrafi opracować plan analizy i go zrealizować ją w stopniu ponad dostatecznym | |
4,0 | Student potrafi opracować plan analizy i go zrealizować ją w stopniu dobrym | |
4,5 | Student potrafi opracować plan analizy i go zrealizować ją w stopniu ponad dobrym | |
5,0 | Student potrafi opracować plan analizy i go zrealizować ją w stopniu bardzo dobrym |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_O15-1_K01 Ma świadomość przestrzegania zasad etyki zawodowej analityka żywności | 2,0 | Student nie ma świadomości przestrzegania zasad etyki zawodowej analityka żywności |
3,0 | Student ma świadomość przestrzegania zasad etyki zawodowej analityka żywności w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Student ma świadomość przestrzegania zasad etyki zawodowej analityka żywności w stopniu ponad dostateczny | |
4,0 | Student ma świadomość przestrzegania zasad etyki zawodowej analityka żywności w stopniu dobrym | |
4,5 | Student ma świadomość przestrzegania zasad etyki zawodowej analityka żywności w stopniu ponad dobrym | |
5,0 | Student ma świadomość przestrzegania zasad etyki zawodowej analityka żywności w stopniu bardzo dobrym |
Literatura podstawowa
- Fortuna T., Gibiński H., Nowotna A., Ćwiczenia z analizy żywności, skrypt, AR Kraków, Kraków, 2005
- Krełowska-Kułas M., Badanie jakości produktów spożywczych, PWE, Warszawa, 1993
- Ładoński W., Gospodarek T., Podstawowe metody analityczne produktów żywnościowych, PWN, Warszawa, 1986
- Rutkowska U., Wybrane metody badania składu i wartości odżywczej żywności, PZWL, Warszawa, 1981
- Szczepaniak W., Metody instrumentalne w analizie chemicznej, PWN, Warszawa, 1997
- AOAC Internationa, Official Methods of Analysis of AOAC International, AOAC Internationa, Arlington, 1995
Literatura dodatkowa
- Kołakowski E., Protein determination and analysis in food systems. In: Chemical and Functional Properties of Food proteins, Technomic Publ.Co, Rowayton, 2001
- Kołożyn -Krajewska D., Sikora T., Koncepcja i system zapewnienia bezpieczeństwa zdrowotnego, SIT-Spoż, Warszawa, 1999
- Sikorski Z.E, Kołakowska A.(Eds), Chemical and Functional Properties of Food Lipids, CRC, Boca Raton, 2002