Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (S1)
Sylabus przedmiotu Systemy zarządzania i normalizacji w badaniach:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mikrobiologia stosowana | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Systemy zarządzania i normalizacji w badaniach | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Waldemar Dąbrowski <Waldemar.Dabrowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Wojciech Sawicki <Wojciech.Sawicki@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 16 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Elementy prawa w pracy laboratoryjnej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student powinien zapoznać się z podstawowymi zasadami procedurami dotyczącymi zarówno aspektu teoretycznego ja i praktycznego procesu wzrażania procedur akredytacji i certyfikacji laboratorium |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Akredytacja wg. normy ISO/IEC 17000:2006 | 2 |
T-A-2 | W jaki sposób określić zakres akredytacji w laboratorium? | 1 |
T-A-3 | Podział pomiędzy laboratoria wzorcujące, a laboratoria badawcze zgodnie z normą ISO/IEC 17025:2005 | 2 |
T-A-4 | Akredytacja laboratoriów badawczych. Wymagania szczegółowe | 1 |
T-A-5 | Certyfikat ISO 9001 | 2 |
T-A-6 | Normy serii ISO 9000 | 2 |
T-A-7 | Rodzaje i charakterystyka dokumentów Systemów Zarządzania Jakością | 2 |
T-A-8 | Wdrażanie Systemu Zarządzania Jakością | 2 |
T-A-9 | Jednostki akredytujace i certyfikujace | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Przygototowanie projektu | 43 |
A-A-3 | Zaliczenie zajęć audytoryjnych | 2 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Zajęcia audytoryjne |
M-2 | Wykład multimedialny |
M-3 | Dyskusje panelowe |
M-4 | Praca nad projektem |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena ogólna składa się z ocen cząstkowych: ocena projektu i ocena udzielanych odpowiedzi na pytania problemowe zadawane w trakcie pracy nad omawianymi zagadnieniami |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_O16-2_W01 Student powinien definiować, nazywać, objaśniać, całokształt zagadnień związanych z akredytacj i certyfiakcją laboratoriów. | MS_1A_W12 | R1A_W05, R1A_W09 | InzA_W02 | C-1 | T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-4 | M-3, M-1, M-2, M-4 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_O16-2_U01 Student nabywa miejętności w zakresie posługiwania się zasadami obowiązującymi w przepisach prawa dotyczącymi akredytacji i certyfikacji laboratoriów | MS_1A_U07, MS_1A_U10 | R1A_U03, R1A_U06, R1A_U07 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04 | C-1 | T-A-2, T-A-5, T-A-6, T-A-8, T-A-4 | M-3, M-1, M-2, M-4 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_O16-2_K01 Student nabędzie następujące postawy: - aktywna postawa podczas przygotowania i wdrażania akredytacji, - chętny do wspólpracy z Pełnomocnikiem ds SZJ, - postępowania zasadami etyki. | MS_1A_K03, MS_1A_K04 | R1A_K02, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K06, R1A_K08 | InzA_K01, InzA_K02 | C-1 | T-A-8, T-A-4 | M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_O16-2_W01 Student powinien definiować, nazywać, objaśniać, całokształt zagadnień związanych z akredytacj i certyfiakcją laboratoriów. | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować omawianych na zajęciach zagadnień i problemów |
3,0 | Student prezentuje omawiane treści programowe bez umiejętności ich efektywnej analizy | |
3,5 | Student prezentuje omawiane treści programowe z umiejętnością ich efektywnej analizy | |
4,0 | Student nie tylko efektywnie prezentuje zdobytą wiedzę, ale również dokonuje analizę. Potrafi również prowadzić dyskusję o poznanych zagadnieniach. | |
4,5 | Student wykazuje dobre umiejętności indywidualnego rozwiązywania zadań problemowych i podstawowe umiejętności pracy w zespole | |
5,0 | Student wykazuje bardzo dobre umiejętności indywidualnego rozwiązywania zadań problemowych, jak również przejawia bardzo dobre umiejętności pracy w zespołach, w tym kierowania zespołem. Potrafi zaplanować, przygotować i omówić projekt akredytacji i certyfikacji wybranego laboratorium. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_O16-2_U01 Student nabywa miejętności w zakresie posługiwania się zasadami obowiązującymi w przepisach prawa dotyczącymi akredytacji i certyfikacji laboratoriów | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób przedstawić omawianych na zajęciach zagadnień i problemów |
3,0 | Student prezentuje omawiane treści programowe bez umiejętności ich efektywnej analizy | |
3,5 | Student prezentuje omawiane treści programowe z umiejętnością ich efektywnej analizy | |
4,0 | Student nie tylko efektywnie prezentuje zdobyte umiejętnosci, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o poznanych zagadnieniach. | |
4,5 | Student wykazuje dobre umiejętności indywidualnego rozwiązywania zadań problemowych i podstawowe umiejętności pracy w zespole | |
5,0 | Student wykazuje bardzo dobre umiejętności indywidualnego rozwiązywania zadań problemowych, jak również przejawia bardzo dobre umiejętności pracy w zespołach, w tym kierowania zespołem. Potrafi zaplanować, przygotować i omówić projekt akredytacji i certyfikacji wybranego laboratorium. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_O16-2_K01 Student nabędzie następujące postawy: - aktywna postawa podczas przygotowania i wdrażania akredytacji, - chętny do wspólpracy z Pełnomocnikiem ds SZJ, - postępowania zasadami etyki. | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować omawianych na zajęciach zagadnień i problemów. Nie wykazuje aktywnosci na zajeciach. |
3,0 | Student prezentuje omawiane treści programowe bez umiejętności ich efektywnej analizy | |
3,5 | Student prezentuje omawiane treści programowe z umiejętnością ich efektywnej analizy | |
4,0 | Student nie tylko efektywnie prezentuje zdobytą wiedzę, ale również dokonuje analizę. Potrafi również prowadzić dyskusję o poznanych zagadnieniach. | |
4,5 | Student wykazuje dobre umiejętności indywidualnego rozwiązywania zadań problemowych i podstawowe umiejętności pracy w zespole | |
5,0 | Student wykazuje bardzo dobre umiejętności indywidualnego rozwiązywania zadań problemowych, jak również przejawia bardzo dobre umiejętności pracy w zespołach, w tym kierowania zespołem. Potrafi zaplanować, przygotować i omówić projekt akredytacji i certyfikacji wybranego laboratorium. |
Literatura dodatkowa
- Rajmund Michalski , Joanna Mytych, Przewodnik po akredytacji laboratoriów badawczych wg normy PN-EN ISO/IEC 17025, Wydawnictwo Elamed, Katowice, 2011, 1, ISBN: 9788361190240
- "ABC Jakości", Kwartalnik Polskiego Centrum Badań i Certyfikacji S.A., Polskie Centrum Badań i Certyfikacji, Warszawa