Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana z uz (S2)

Sylabus przedmiotu Integrowana ochrona roślin:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia stosowana z uz
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Integrowana ochrona roślin
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu
Nauczyciel odpowiedzialny Kinga Mazurkiewicz-Zapałowicz <Kinga.Mazurkiewicz-Zapalowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Ewa Sobecka <Ewa.Sobecka@zut.edu.pl>, Maria Wolska <Maria.Wolska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 17 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 8 1,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 7 0,50,25egzamin
wykładyW4 15 0,50,25zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe zaganienia z zakresu ekologii, entomologii, mikrobiologii i mykologii na poziomie rozszerzonej biologii LO oraz S1 MS
W-2Znajomość podstawowych grup patogenów roślinnych na poziomie MS S1
W-3Znajomość problemów ochrony środowiska na poziomie pierwszego stopnia studiów przyrodniczych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z najnowszą problematyką oraz wymogami unijnymi dotyczącymi nowoczesnej ochrony roślin – podstawy skutecznej i opłacalnej produkcji roślinnej
C-2Zapoznanie studentów z bezpiecznym doborem i racjonalnym stosowaniem środków ochrony, będących podstawą integrowanej ochrony roślin

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Dane dotyczące środków ochrony roślin na podstawie informacji zawartej w etykiecie-instrukcji stosowania. Przestrzeganie zasad BHP przy sporządzaniu cieczy roboczej oraz w czasie wykonywania zabiegów ochronnych.3
T-A-2Opracowanie zaleceń integrowanej ochrony wybranych gatunków roslin uprawnych.3
T-A-3Zaliczenie pisemne1
7
laboratoria
T-L-1Klasyfikacja i rozpoznawanie uszkodzeń roślin powodowanych przez czynniki abiotyczne i biotyczne3
T-L-2Identyfikacja organizmów pożytecznych z różnych grup systematycznych oraz (EM) efektywnych mikroorganizmów i ich rola w integrowanej ochronie roślin w agrobiocenozach i uprawach szklarniowych.3
T-L-3Monitoring występowania agrofagów w agrobiocenozach. Wyznaczanie progów szkodliwości różnych grup agrofagów2
8
wykłady
T-W-1Organizmy szkodliwe w biocenozach naturalnych i agrobiocenozach i ich wpływ na zdrowotność roślin. Rola ochrony roślin w produkcji roślinnej. Zasady i elementy integrowanej ochrony roślin przed agrofagami.2
T-W-2Profilaktyka oraz dobór i skuteczność interwencyjnych metod nie chemicznych w ochronie roślin przed patogenami (wirusy, bakterie, grzyby) cz.1.2
T-W-3Profilaktyka oraz dobór i skuteczność interwencyjnych metod nie chemicznych w ochronie roślin przed szkodnikami (nicienie, pajęczaki i owady) cz. 2.2
T-W-4Wykorzystanie metod biologicznych w integrowanej ochronie roślin i ograniczaniu populacji agrofagów z różnych grup systematycznych.2
T-W-5Sygnalizacja w integrowanej ochronie roślin; wyznaczanie progów szkodliwości dla najważniejszych agrofagów.2
T-W-6Dobór chemicznych środków ochrony roślin, mechanizmy ich działania a odporność agrofagów. Zagrożenia związane z chemiczną ochroną roślin. Dobór dawek, terminów i techniki wykonywania zabiegów.2
T-W-7Integrowana ochrona w ekologicznej produkcji roślinnej.1
T-W-8Uwarunkowania prawne i podstawy organizacyjno-prawne ochrony roślin w Polsce. Kodeks etyczny niezbędny w ochronie roślin.1
T-W-9Egzamin pisemny1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach7
A-A-2Praca własna, studiowanie bibliografii8
15
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach8
A-L-2Przygotowanie do zajęć13
A-L-3Praca własna, studiowanie bibliografii10
31
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Na zajęciach audytoryjnych i wykładach prezentacja multimedialna przybliżająca zagadnienia wyznaczone w treściach programowych
M-2Na ćwiczeniach laboratoryjnych metody poglądowe i praktyczne związane z pokazem żywych lub utrwalonych patogenów i szkodników roślin, a także ich naturalnych wrogów wykorzystanych w integrowanej ochronie roślin

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisermny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MSu_2A_PO15-1_W01
W ramach integrowanej ochrony roślin, student zna zasady bezpiecznego dla środowiska i człowieka doboru środków ochrony roślin zależnie od rodzaju czynnika szkodliwego lub patogenicznego oraz wie jakie organizmy i kiedy wykorzsytać w integrowanej ochronie.
C-1, C-2T-A-1, T-L-2, T-L-1M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MSu_2A_PO15-1_U01
Na podstawie uszkodzeń zewnetrznych roślin student analizuje, ocenia mozliwości zastosowania optymalnej integrowanej ochrony najważniejszych gatunków roślin uprawnych
T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-A-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MSu_2A_PO15-1_K01
Student ma świadomość stałego uzupełniania wiedzy o integrowanej ochronie roślin, Zdobytą wiedzę potrafi przekazać i popularyzować w swoim środowisku
T-A-2, T-L-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MSu_2A_PO15-1_W01
W ramach integrowanej ochrony roślin, student zna zasady bezpiecznego dla środowiska i człowieka doboru środków ochrony roślin zależnie od rodzaju czynnika szkodliwego lub patogenicznego oraz wie jakie organizmy i kiedy wykorzsytać w integrowanej ochronie.
2,0
3,0Student zna podstawowe grupy organizmów szkodliwych w agrobiocenozach oraz optymalne i bezpieczne zasady doboru środków ochrony roślin zależnie od czynnika szkodliwego. Potrafi wskazać i wymienić zagrożenia związane z niewłaściwym doborem środków ochrony roślin
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MSu_2A_PO15-1_U01
Na podstawie uszkodzeń zewnetrznych roślin student analizuje, ocenia mozliwości zastosowania optymalnej integrowanej ochrony najważniejszych gatunków roślin uprawnych
2,0
3,0Student prawidłowo przeprowadza i diagnozuje stopień uszkodzeń roślin i potrafi powiązać z nimi patogeny i szkodniki, które podlegają zwalczaniu
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kowalska J., Pruszyński S., Metody i środki proponowane do ochrony roślin w uprawach ekologicznych., Instytut Ochrony Roślin-PIB, Poznań., Poznań, 2007
  2. Kryczyński S., Weber Z. (red.), Fitopatologia. Tom 1 Podstawy fitopatologii., PWRiL, Poznań, 2010
  3. Pruszyński S., Bartkowski J., Pruszyński G, Integrowana ochrona roślin w zarysie., Instytut Ochrony Roślin-PIB, Poznań, Poznań, 2012

Literatura dodatkowa

  1. Matyjaszczyk E., Tratwal A., Walczak F., Wybrane zagadnienia ochrony roślin w rolnictwie ekologicznym i integrowanej ochronie roślin., Instytut Ochrony Roślin-PIB, Poznań, Poznań, 2010
  2. Tomalak M., Sosnowska D. (red.), Organizmy pożyteczne w środowisku rolniczym., Instytut Ochrony Roślin-PIB, Poznań, Poznań, 2008

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Dane dotyczące środków ochrony roślin na podstawie informacji zawartej w etykiecie-instrukcji stosowania. Przestrzeganie zasad BHP przy sporządzaniu cieczy roboczej oraz w czasie wykonywania zabiegów ochronnych.3
T-A-2Opracowanie zaleceń integrowanej ochrony wybranych gatunków roslin uprawnych.3
T-A-3Zaliczenie pisemne1
7

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Klasyfikacja i rozpoznawanie uszkodzeń roślin powodowanych przez czynniki abiotyczne i biotyczne3
T-L-2Identyfikacja organizmów pożytecznych z różnych grup systematycznych oraz (EM) efektywnych mikroorganizmów i ich rola w integrowanej ochronie roślin w agrobiocenozach i uprawach szklarniowych.3
T-L-3Monitoring występowania agrofagów w agrobiocenozach. Wyznaczanie progów szkodliwości różnych grup agrofagów2
8

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Organizmy szkodliwe w biocenozach naturalnych i agrobiocenozach i ich wpływ na zdrowotność roślin. Rola ochrony roślin w produkcji roślinnej. Zasady i elementy integrowanej ochrony roślin przed agrofagami.2
T-W-2Profilaktyka oraz dobór i skuteczność interwencyjnych metod nie chemicznych w ochronie roślin przed patogenami (wirusy, bakterie, grzyby) cz.1.2
T-W-3Profilaktyka oraz dobór i skuteczność interwencyjnych metod nie chemicznych w ochronie roślin przed szkodnikami (nicienie, pajęczaki i owady) cz. 2.2
T-W-4Wykorzystanie metod biologicznych w integrowanej ochronie roślin i ograniczaniu populacji agrofagów z różnych grup systematycznych.2
T-W-5Sygnalizacja w integrowanej ochronie roślin; wyznaczanie progów szkodliwości dla najważniejszych agrofagów.2
T-W-6Dobór chemicznych środków ochrony roślin, mechanizmy ich działania a odporność agrofagów. Zagrożenia związane z chemiczną ochroną roślin. Dobór dawek, terminów i techniki wykonywania zabiegów.2
T-W-7Integrowana ochrona w ekologicznej produkcji roślinnej.1
T-W-8Uwarunkowania prawne i podstawy organizacyjno-prawne ochrony roślin w Polsce. Kodeks etyczny niezbędny w ochronie roślin.1
T-W-9Egzamin pisemny1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach7
A-A-2Praca własna, studiowanie bibliografii8
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach8
A-L-2Przygotowanie do zajęć13
A-L-3Praca własna, studiowanie bibliografii10
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMSu_2A_PO15-1_W01W ramach integrowanej ochrony roślin, student zna zasady bezpiecznego dla środowiska i człowieka doboru środków ochrony roślin zależnie od rodzaju czynnika szkodliwego lub patogenicznego oraz wie jakie organizmy i kiedy wykorzsytać w integrowanej ochronie.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z najnowszą problematyką oraz wymogami unijnymi dotyczącymi nowoczesnej ochrony roślin – podstawy skutecznej i opłacalnej produkcji roślinnej
C-2Zapoznanie studentów z bezpiecznym doborem i racjonalnym stosowaniem środków ochrony, będących podstawą integrowanej ochrony roślin
Treści programoweT-A-1Dane dotyczące środków ochrony roślin na podstawie informacji zawartej w etykiecie-instrukcji stosowania. Przestrzeganie zasad BHP przy sporządzaniu cieczy roboczej oraz w czasie wykonywania zabiegów ochronnych.
T-L-2Identyfikacja organizmów pożytecznych z różnych grup systematycznych oraz (EM) efektywnych mikroorganizmów i ich rola w integrowanej ochronie roślin w agrobiocenozach i uprawach szklarniowych.
T-L-1Klasyfikacja i rozpoznawanie uszkodzeń roślin powodowanych przez czynniki abiotyczne i biotyczne
Metody nauczaniaM-1Na zajęciach audytoryjnych i wykładach prezentacja multimedialna przybliżająca zagadnienia wyznaczone w treściach programowych
M-2Na ćwiczeniach laboratoryjnych metody poglądowe i praktyczne związane z pokazem żywych lub utrwalonych patogenów i szkodników roślin, a także ich naturalnych wrogów wykorzystanych w integrowanej ochronie roślin
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisermny
S-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe grupy organizmów szkodliwych w agrobiocenozach oraz optymalne i bezpieczne zasady doboru środków ochrony roślin zależnie od czynnika szkodliwego. Potrafi wskazać i wymienić zagrożenia związane z niewłaściwym doborem środków ochrony roślin
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMSu_2A_PO15-1_U01Na podstawie uszkodzeń zewnetrznych roślin student analizuje, ocenia mozliwości zastosowania optymalnej integrowanej ochrony najważniejszych gatunków roślin uprawnych
Treści programoweT-L-1Klasyfikacja i rozpoznawanie uszkodzeń roślin powodowanych przez czynniki abiotyczne i biotyczne
T-L-2Identyfikacja organizmów pożytecznych z różnych grup systematycznych oraz (EM) efektywnych mikroorganizmów i ich rola w integrowanej ochronie roślin w agrobiocenozach i uprawach szklarniowych.
T-L-3Monitoring występowania agrofagów w agrobiocenozach. Wyznaczanie progów szkodliwości różnych grup agrofagów
T-A-2Opracowanie zaleceń integrowanej ochrony wybranych gatunków roslin uprawnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student prawidłowo przeprowadza i diagnozuje stopień uszkodzeń roślin i potrafi powiązać z nimi patogeny i szkodniki, które podlegają zwalczaniu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMSu_2A_PO15-1_K01Student ma świadomość stałego uzupełniania wiedzy o integrowanej ochronie roślin, Zdobytą wiedzę potrafi przekazać i popularyzować w swoim środowisku
Treści programoweT-A-2Opracowanie zaleceń integrowanej ochrony wybranych gatunków roslin uprawnych.
T-L-3Monitoring występowania agrofagów w agrobiocenozach. Wyznaczanie progów szkodliwości różnych grup agrofagów