Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Rybactwo

Sylabus przedmiotu Technika połowu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rybactwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych
Profil
Moduł
Przedmiot Technika połowu
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Gospodarki Rybackiej
Nauczyciel odpowiedzialny Wawrzyniec Wawrzyniak <Wawrzyniec.Wawrzyniak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Przemysław Czerniejewski <Przemyslaw.Czerniejewski@zut.edu.pl>, Mariusz Raczyński <Mariusz.Raczynski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 3,01,00zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 2,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Przedmiot obejmuje swym programem wiedzę z dziedziny budowy, eksploatacji narzędzi połowu i pojęć zwązanych z rybołówstwem

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów z materiałami do budowy narzędzi połowu, ich budową, sposobami posługiwania się nimi oraz pojęciami związanymi z rybołówstwem

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Podstawy wiadomości o węzłach, wiązanie węzłów1
T-A-2Sploty lin włókiennych i stalowych1
T-A-3Rozpoznawanie i właściwości grup surowców włókienniczych1
T-A-4Skręty i wytrzymałość materiałów sieciowych1
T-A-5Własności przędzy sieciowej i jadra1
T-A-6Krojenie jadra i łączenie elementów1
T-A-7Osadzanie i powierzchnia jadra1
T-A-8Obliczanie materiałów sieciowych1
T-A-9Budowa i rysunki zestawu trałowego z włokiem dennym3
T-A-10Budowa i rysunki zestawu trałowego z włokiem pelagicznym3
T-A-11Ogólne prawa modelowania narzędzi połowu1
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu1
T-W-2Wybrane zagadnienia z materiałoznawstwa sieciowego2
T-W-3Podstawowe pojęcia dotyczące rybołówstwa2
T-W-4Kryteria i podział narzędzi połowu2
T-W-5Omawianie budowy i eksploatacji poszczególnych grup narzędzi połowu5
T-W-6Badania modelowe narzędzi połowu i podstawy modelowania3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1studiowanie wskazanej literatury15
A-A-2obliczenia wyników badań13
A-A-3obliczenia projektowe14
A-A-4konsultacje8
A-A-5przygotowanie do zaliczenia projektu9
59
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu25
A-W-3Konsultacje24
A-W-4Przygotowanie do egzaminu25
89

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład, film, pokaz, ćwiczenia przedmiotowe i projektowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: prace projektowe przejściowe
S-2Ocena podsumowująca: praca projektowa

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_10-_C-3_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie znać budowę, poprawnie nazywać narzędzia połowu oraz formułować podstawowe pojęcia związane z rybołówstwem.
RYB_10-_W07C-1T-W-5, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-1M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_10-_C-3_U01
Student powinien umieć montować i eksploatować narzędzia połowu oraz posługiwać się pojęciami związanymi z rybołówstwem
RYB_10-_U01, RYB_10-_U02C-1T-A-10, T-A-3, T-A-7, T-A-9, T-A-2, T-A-5, T-A-11, T-A-4, T-A-8, T-A-6, T-W-4, T-W-5, T-A-1M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_10-_C-3_K01
Student nabędzie świadomości różnorodności sposobów pozyskiwania zasobów mórz i oceanów i wrażliwosci na zachowanie tych zasobów dla przyszłych pokoleń
RYB_10-_K04, RYB_10-_K02C-1T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-4M-1S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_10-_C-3_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie znać budowę, poprawnie nazywać narzędzia połowu oraz formułować podstawowe pojęcia związane z rybołówstwem.
2,0nie zna żadnych narzędzi połowu ani pojęć dotyczących rybołówstwa
3,0zna kilka narzędzi połowu i kilka pojęć związanych z rybołówstwem
3,5zna narzędzia połowu ważne dla współczesnego rybołówstwa i najważniejsze pojęcia związane z rybołówstwem
4,0zna narzędzia połowu i pojęcia związane z rybołówstwem
4,5zna narzędzia połowu, ich budowę, nazewnictwo, potrafi zbudowac proste narzędzie połowu, umie posługiwać się pojęciami związanymi z rybołówstwem
5,0zna budowę i znaczenie narzędzi połowu, technikę posługiwania się nimi, potrafi zaprojektować, wykonać lub zorganizować produkcję narzędzi połowu oraz umięjetnie posługuje się pojęciami związanymi z rybołówstwem

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_10-_C-3_U01
Student powinien umieć montować i eksploatować narzędzia połowu oraz posługiwać się pojęciami związanymi z rybołówstwem
2,0nie umie wykroić i montować żadnego narzędzia połowu
3,0umie kroić i zszywać jadro
3,5umie zmontować proste narzędzia połowu
4,0umie wykonywać narzędzia połowu
4,5umie wykonywać i zna sposoby eksploatacji narzędzi połowu
5,0umie wykonywać i zna sosoby eksploatacji narzędzi połowu i umie posługiwać się pojęciami związanymi z rybołówstwem

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_10-_C-3_K01
Student nabędzie świadomości różnorodności sposobów pozyskiwania zasobów mórz i oceanów i wrażliwosci na zachowanie tych zasobów dla przyszłych pokoleń
2,0nie zna żadnych sposobów pozyskiwania biologicznych zasobów mórz
3,0zna kilka kilka sposobów pozyskiwania biologicznych zasobów mórz
3,5zna sposoby pozyskiwania biologicznych zasobów mórz i oceanów, ma świadomość różnorodności narzędzi połowu
4,0zna różnorodne sposoby pozyskiwania biologicznych zasobów mórz i oceanów i wykazuje pewną wrażliwość zachowania środowiska
4,5ma świadomość że istnieją różne sposoby pozyskiwania biologicznych zasobów mórz i oceanów i ma świadomość że zasoby należy zachowywać dla przyszłych pokoleń
5,0ma pełną świadomość wielkiej różnorodności sposobów pozyskiwania biologicznych zasobów mórz i oceanów oraz cechuje sie wielka wrażliwością zachowania tych zasobów

Literatura podstawowa

  1. Świniarski J., Rybackie narzedzia połowu (podział, nazwy, oznaczenia), AR, Szczecin, 1975
  2. Świniarski J., Technika połowu ryb, PWN, Warszawa, 1970
  3. Świniarski J., Narzędzia i metody połowu ryb, WSR, Szczecin, 1971
  4. Świniarski J., Cetinic P., Technologia połowu organizmów morskich, Wydawnictwo Morskie, Gdynia, 1993

Literatura dodatkowa

  1. Świniarski J., Krępa J., Teoria łowności i projektowanie narzędzi połowu, PWN, Warszawa, 1975
  2. Krępa J., Stengel H., Fridman A., Narzędzia połowu rybołówstwa morskiego, Wydawnictwo Morskie, Gdynia, 1987

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Podstawy wiadomości o węzłach, wiązanie węzłów1
T-A-2Sploty lin włókiennych i stalowych1
T-A-3Rozpoznawanie i właściwości grup surowców włókienniczych1
T-A-4Skręty i wytrzymałość materiałów sieciowych1
T-A-5Własności przędzy sieciowej i jadra1
T-A-6Krojenie jadra i łączenie elementów1
T-A-7Osadzanie i powierzchnia jadra1
T-A-8Obliczanie materiałów sieciowych1
T-A-9Budowa i rysunki zestawu trałowego z włokiem dennym3
T-A-10Budowa i rysunki zestawu trałowego z włokiem pelagicznym3
T-A-11Ogólne prawa modelowania narzędzi połowu1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu1
T-W-2Wybrane zagadnienia z materiałoznawstwa sieciowego2
T-W-3Podstawowe pojęcia dotyczące rybołówstwa2
T-W-4Kryteria i podział narzędzi połowu2
T-W-5Omawianie budowy i eksploatacji poszczególnych grup narzędzi połowu5
T-W-6Badania modelowe narzędzi połowu i podstawy modelowania3
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1studiowanie wskazanej literatury15
A-A-2obliczenia wyników badań13
A-A-3obliczenia projektowe14
A-A-4konsultacje8
A-A-5przygotowanie do zaliczenia projektu9
59
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu25
A-W-3Konsultacje24
A-W-4Przygotowanie do egzaminu25
89
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_10-_C-3_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie znać budowę, poprawnie nazywać narzędzia połowu oraz formułować podstawowe pojęcia związane z rybołówstwem.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_10-_W07Ma pogłębioną wiedzę na temat technik rybołówstwa.
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z materiałami do budowy narzędzi połowu, ich budową, sposobami posługiwania się nimi oraz pojęciami związanymi z rybołówstwem
Treści programoweT-W-5Omawianie budowy i eksploatacji poszczególnych grup narzędzi połowu
T-W-4Kryteria i podział narzędzi połowu
T-W-2Wybrane zagadnienia z materiałoznawstwa sieciowego
T-W-3Podstawowe pojęcia dotyczące rybołówstwa
T-W-6Badania modelowe narzędzi połowu i podstawy modelowania
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu
Metody nauczaniaM-1wykład, film, pokaz, ćwiczenia przedmiotowe i projektowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: praca projektowa
S-1Ocena formująca: prace projektowe przejściowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna żadnych narzędzi połowu ani pojęć dotyczących rybołówstwa
3,0zna kilka narzędzi połowu i kilka pojęć związanych z rybołówstwem
3,5zna narzędzia połowu ważne dla współczesnego rybołówstwa i najważniejsze pojęcia związane z rybołówstwem
4,0zna narzędzia połowu i pojęcia związane z rybołówstwem
4,5zna narzędzia połowu, ich budowę, nazewnictwo, potrafi zbudowac proste narzędzie połowu, umie posługiwać się pojęciami związanymi z rybołówstwem
5,0zna budowę i znaczenie narzędzi połowu, technikę posługiwania się nimi, potrafi zaprojektować, wykonać lub zorganizować produkcję narzędzi połowu oraz umięjetnie posługuje się pojęciami związanymi z rybołówstwem
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_10-_C-3_U01Student powinien umieć montować i eksploatować narzędzia połowu oraz posługiwać się pojęciami związanymi z rybołówstwem
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_10-_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, formułować i uzasadniać opinie a także wyciągać wnioski.
RYB_10-_U02Ma umiejętność samokształcenia się między innymi w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z materiałami do budowy narzędzi połowu, ich budową, sposobami posługiwania się nimi oraz pojęciami związanymi z rybołówstwem
Treści programoweT-A-10Budowa i rysunki zestawu trałowego z włokiem pelagicznym
T-A-3Rozpoznawanie i właściwości grup surowców włókienniczych
T-A-7Osadzanie i powierzchnia jadra
T-A-9Budowa i rysunki zestawu trałowego z włokiem dennym
T-A-2Sploty lin włókiennych i stalowych
T-A-5Własności przędzy sieciowej i jadra
T-A-11Ogólne prawa modelowania narzędzi połowu
T-A-4Skręty i wytrzymałość materiałów sieciowych
T-A-8Obliczanie materiałów sieciowych
T-A-6Krojenie jadra i łączenie elementów
T-W-4Kryteria i podział narzędzi połowu
T-W-5Omawianie budowy i eksploatacji poszczególnych grup narzędzi połowu
T-A-1Podstawy wiadomości o węzłach, wiązanie węzłów
Metody nauczaniaM-1wykład, film, pokaz, ćwiczenia przedmiotowe i projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: prace projektowe przejściowe
S-2Ocena podsumowująca: praca projektowa
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie umie wykroić i montować żadnego narzędzia połowu
3,0umie kroić i zszywać jadro
3,5umie zmontować proste narzędzia połowu
4,0umie wykonywać narzędzia połowu
4,5umie wykonywać i zna sposoby eksploatacji narzędzi połowu
5,0umie wykonywać i zna sosoby eksploatacji narzędzi połowu i umie posługiwać się pojęciami związanymi z rybołówstwem
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_10-_C-3_K01Student nabędzie świadomości różnorodności sposobów pozyskiwania zasobów mórz i oceanów i wrażliwosci na zachowanie tych zasobów dla przyszłych pokoleń
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_10-_K04Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania, poszerzania i aktualizowania swojej wiedzy.
RYB_10-_K02Rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu informacji i opinii dotyczących problematyki rybackiej i powiązań rybactwa z innymi działaniami człowieka w szczególności z ochroną środowiska wodnego.
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z materiałami do budowy narzędzi połowu, ich budową, sposobami posługiwania się nimi oraz pojęciami związanymi z rybołówstwem
Treści programoweT-W-5Omawianie budowy i eksploatacji poszczególnych grup narzędzi połowu
T-W-6Badania modelowe narzędzi połowu i podstawy modelowania
T-W-3Podstawowe pojęcia dotyczące rybołówstwa
T-W-4Kryteria i podział narzędzi połowu
Metody nauczaniaM-1wykład, film, pokaz, ćwiczenia przedmiotowe i projektowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: praca projektowa
S-1Ocena formująca: prace projektowe przejściowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna żadnych sposobów pozyskiwania biologicznych zasobów mórz
3,0zna kilka kilka sposobów pozyskiwania biologicznych zasobów mórz
3,5zna sposoby pozyskiwania biologicznych zasobów mórz i oceanów, ma świadomość różnorodności narzędzi połowu
4,0zna różnorodne sposoby pozyskiwania biologicznych zasobów mórz i oceanów i wykazuje pewną wrażliwość zachowania środowiska
4,5ma świadomość że istnieją różne sposoby pozyskiwania biologicznych zasobów mórz i oceanów i ma świadomość że zasoby należy zachowywać dla przyszłych pokoleń
5,0ma pełną świadomość wielkiej różnorodności sposobów pozyskiwania biologicznych zasobów mórz i oceanów oraz cechuje sie wielka wrażliwością zachowania tych zasobów