Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)
specjalność: Bioinżynieria produkcji żywności z przedmiotami wyrównującymi efekty inżynierskie
Sylabus przedmiotu Selekcja zwierząt wspomagana markerami, a jakość pozyskiwanych produktów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Selekcja zwierząt wspomagana markerami, a jakość pozyskiwanych produktów | ||
Specjalność | Bioinżynieria produkcji żywności z przedmiotami wyrównującymi efekty inżynierskie | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Iwona Szatkowska <Iwona.Szatkowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Andrzej Dybus <Andrzej.Dybus@zut.edu.pl>, Magdalena Jędrzejczak-Silicka <mjedrzejczak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 2 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu genetyki oraz metod inżynierii genetycznej zwierząt. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z praktycznymi możliwościami wykorzystania wiedzy o markerach genetycznych zwierząt w celu wpływania na jakość pozyskiwanych produktów pochodzenia zwierzęcego. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Identyfikacja markerów molekularnych związanych z jakością i składem mleka. | 4 |
T-A-2 | Identyfikacja markerów molekularnych związanych z miogenezą. | 4 |
T-A-3 | Identyfikacja markerów molekularnych związanych z adipogenezą. | 4 |
T-A-4 | Identyfikacja markerów związanych z przemianami glikolityczno - energetycznymi. | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Selekcja wspomagana markerami molekularnymi - główne cele w doskonaleniu jakości produktów zwierzęcych. | 2 |
T-W-2 | Mleko - moźliwości doskonalenia jakości i składu w oparciu o markery molekularne. | 4 |
T-W-3 | Molekularny mechanizm przemian glikolityczno - energetycznych w procesie konwersji mięśni w mięso. | 2 |
T-W-4 | Molekularne i komórkowe mechanizmy miogenezy we wspomaganym markerami doskonalenu jakości mięśni/mięsa. | 4 |
T-W-5 | Molekularne i komórkowe mechanizmy adipogenezy i jej związek z otłuszczeniem mięśni/mięsa. | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych. | 15 |
A-A-2 | Czytanie wskazanej literatury. | 15 |
A-A-3 | Przygotowanie projektu. | 5 |
A-A-4 | Zaliczenie materiału. | 10 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 15 |
A-W-2 | Czytanie wskazanej literatury. | 15 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia treści wykładów. | 15 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Wykład problemowy. |
M-3 | Wykład konwersatoryjny. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie treści programowych - test. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BPŻ-S-O2.3_W01 Student potrafi objaśniać wpływ zmienności (mutacji) w genomach zwierząt gospodarskich na jakość pozyskiwanych produktów. | BT_2A_W16 | R2A_W05, R2A_W06 | InzA2_W02 | — | T-A-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-1 | — | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BPŻ-S-O2.3_U01 Potrafi opracować testy genetyczne in silico do molekularnej analizy wybranych zmian (mutacji) w genomach zwierząt gospodarskich, wpływających na jakość żywności pochodzenia zwierzęcego. | BT_2A_U06 | R2A_U01, R2A_U04, R2A_U05, R2A_U06, R2A_U07 | InzA2_U02, InzA2_U06 | — | T-A-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3 | — | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BPŻ-S-O2.3_K01 Jest kompetentny do wyrażania opinii na temat możliwości wykorzystania markerów genetycznych w selekcji zwierząt gospodarskich (MAS) w celu wpływania na jakość pozyskiwanej żywności. | BT_2A_K02 | R2A_K04, R2A_K05 | InzA2_K01 | — | T-A-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3 | — | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BPŻ-S-O2.3_W01 Student potrafi objaśniać wpływ zmienności (mutacji) w genomach zwierząt gospodarskich na jakość pozyskiwanych produktów. | 2,0 | |
3,0 | Student definiuje wpływ zmienności genetycznej na jakość produktów pochodzenia zwierzęcego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BPŻ-S-O2.3_U01 Potrafi opracować testy genetyczne in silico do molekularnej analizy wybranych zmian (mutacji) w genomach zwierząt gospodarskich, wpływających na jakość żywności pochodzenia zwierzęcego. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi zaprojektować test molekularny do analizy zmienności w regionach genomu odpowiadających za kształtowanie jakości żywności pochodzenia zwierzęcego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BPŻ-S-O2.3_K01 Jest kompetentny do wyrażania opinii na temat możliwości wykorzystania markerów genetycznych w selekcji zwierząt gospodarskich (MAS) w celu wpływania na jakość pozyskiwanej żywności. | 2,0 | |
3,0 | student nie unika podejmowania działań, wykazuje postawę neutralną wobec poleceń prowadzącego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- L. Zwierzchowski, M. Świtoński, Genomika bydła i świni., Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego, Poznań, 2009