Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)
specjalność: Bioinżynieria produkcji żywności z przedmiotami wyrównującymi efekty inżynierskie
Sylabus przedmiotu Podstawy biotechnologii:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy biotechnologii | ||
Specjalność | Biotechnologia w produkcji roślinnej z przedmiotami wyrównującymi efekty inżynierskie | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jan Udała <Jan.Udala@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Dariusz Gączarzewicz <dariusz.gaczarzewicz@zut.edu.pl>, Miłosz Smolik <Milosz.Smolik@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość zjawisk i procesów zachodzących w przyrodzie na poziomie szkoły średniej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z głównymi obszarami działalności biotechnologii i jej uwarunkowaniami prawnymi i etycznymi |
C-2 | Zapoznanie studentów z podstawowymi metodami wykorzystywanymi w procesach biotechnologicznych i bezpieczeństwem ich zastosowania |
C-3 | Kształtowanie u studentów postawy zrozumienia znaczenia i potrzeby wykorzystania osiągnięć biotechnologicznych we współczesnym świecie |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Organizacja laboratorium kultur in vitro. Metody biologii molekularnej wykorzystywane w pracy biotechnologa. Rozmnażanie roślin w kulturach in vitro. | 6 |
T-A-2 | Biosynteza metabolitów wtórnych w kulturach in vitro. Zabiegi technologiczne zwiększające sekrecję metabolitów wtórnych. | 4 |
T-A-3 | Metody oznaczania żywności modyfikowanej genetycznie. Metody analizy DNA wykorzystywane w hodowli roślin i zwierząt. | 4 |
T-A-4 | Bioreaktory-zwierzeta gospodarskie jako żywe bioreaktory. | 4 |
T-A-5 | Klonowanie i transgeneza, zapłodnienie in vitro u ludzi i zwierząt-nadzieje i obawy, opinie własne. | 4 |
T-A-6 | Pozytywne i negatywne aspekty współczesnej biotechnologii. Opinia publiczna a biotechnologia - przygotowanie ankiet, przeprowadzenie i ich analiza. | 4 |
T-A-7 | Zastosowanie biotechnologii w procesie uzyskiwania surowców ze źródeł odnawialnych. | 2 |
T-A-8 | Nanotechnologie i nanobiotechnologie. | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rozwój współczesnej biotechnologii i nauki wchodzące w jej zakres. Biotechnologia i czynniki warunkujące jej rozwój. | 2 |
T-W-2 | Biotechnologia roślin, kultury in vitro i ich wykorzystanie | 2 |
T-W-3 | Biotechnologia w medycynie i farmacji, ochronie środowiska, przemysle, hodowli zwierząt, biogeotechnologia. | 2 |
T-W-4 | Żywność genetycznie modyfikowana-aspekty praktyczne i etyczne, stan obecny i perspektywy wykorzystania w Polsce i na świecie, | 2 |
T-W-5 | Biobezpieczeństwo-stosowanie, transport i wykorzystanie żywych modyfikowanych organizmów (LMO). Zasady bezpiecznej pracy z GMO. | 2 |
T-W-6 | Biokatalizatory - źródła i doskonaloenie biokatalizatorów. Konwencjonalne i niekonwencjonalne procesy biotechnologiczne. | 3 |
T-W-7 | Wybrane zagadnienia z zakresu działań legislacyjnych i regulacji prawnych w biotechnologii. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-A-2 | Przygotowanie prezentacji | 10 |
A-A-3 | Zaliczenie końcowe ćwiczeń | 2 |
A-A-4 | Konsultacje | 4 |
A-A-5 | Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń | 10 |
A-A-6 | Przygotowanie się do zajęć | 4 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Czytanie i studiowanie piśmiennictwa | 7 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia wykładów | 4 |
A-W-4 | Konsultacje | 2 |
A-W-5 | Zaliczenie wykładów | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych |
M-2 | Metoda przypadków i dyskusja panelowa |
M-3 | pokaz z objaśnieniem |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: - kontrola przygotowania do zajęć |
S-2 | Ocena formująca: - kontrola aktywności na zajęciach |
S-3 | Ocena podsumowująca: - kolokwium cząstkowe i końcowe z treści programowych ćwiczeń audytoryjnych w formie testu jednokrotnego wyboru lub opisowej |
S-4 | Ocena podsumowująca: - zaliczenie końcowe wykładów podsumowujące treści programowe w formie testu jednokrotnego wyboru lub opisowej |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BT-S1-C2_W01 Zna mozliwości wykorzystania podstawowych metod konwencjonalnych i biologii moolekularnej w biotechnologii oraz przygotowania i przebiegu procesu biotechnologicznego | — | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-2, T-W-3, T-W-6 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-3, S-4 |
BT_2A_BT-S1-C2_W02 Student zna historię tradycyjnej i współczesnej biotechnologii, główne obszary jej działalności oraz wyjaśnia wpływ osiągnięć z zakresu biotechnologii na rozwój nauki, społeczeństwa i gospodarki | — | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-7 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BT-S1-C2_U01 Student potrafi przedstawić źródła i metody doskonalenia biokatalizatorów, oceniać znaczenie osiągnięć z zakresu biotechnologii w rozwoju poszczególnych działów gospodarki i obszarów nauki | — | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-2, T-W-6 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BT-S1-C2_K01 Student ma świadomość wpływu pozytywnych i negatywnych efektów oddziaływania biotechnologii na rozwój gospodarki, nauki i społeczeństwa | — | — | — | C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-2 | S-2 |
BT_2A_BT-S1-C2_K02 Student wykazuje zaangażowanie i kreatywność w pracy zespołowej i ma świadomość jej wpływu na wyniki pracy całej grupy | — | — | — | C-3 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BT-S1-C2_W01 Zna mozliwości wykorzystania podstawowych metod konwencjonalnych i biologii moolekularnej w biotechnologii oraz przygotowania i przebiegu procesu biotechnologicznego | 2,0 | |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą metod konwencjonalnych w biotechnologii; zna zasadnicze etapy procesu biotechnologicznego i częściowo je objaśnia, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje podstawowe zainteresowanie. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BT_2A_BT-S1-C2_W02 Student zna historię tradycyjnej i współczesnej biotechnologii, główne obszary jej działalności oraz wyjaśnia wpływ osiągnięć z zakresu biotechnologii na rozwój nauki, społeczeństwa i gospodarki | 2,0 | |
3,0 | Student zna najważniejsze osiągnięcia jakie miały wpływ na rozwój biotechnologii, zna jej główne obszary działalności, wie jaki może być wpływ niektórych osiągnięć na rozwój różnych sfer życia i działalności człowieka. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BT-S1-C2_U01 Student potrafi przedstawić źródła i metody doskonalenia biokatalizatorów, oceniać znaczenie osiągnięć z zakresu biotechnologii w rozwoju poszczególnych działów gospodarki i obszarów nauki | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wyjaśnić znaczenie procesu biotechnologicznego, przy pomocy prowadzącego analizuje i kojarzy fakty dotyczące źródeł biokatalizatorów, potrafi wskazać najważniejsze obszary i działy gospodarki, w których można wykorzystać biokatalizatory, potrafi wskazać możliwości wykorzystania osiągnięć biotechnologii w ochronie środowiska i pozyskiwaniu energii ze źródeł odnawialnych oraz zinterpretować możliwości biotechnologicznego wykorzystania zwierząt. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BT-S1-C2_K01 Student ma świadomość wpływu pozytywnych i negatywnych efektów oddziaływania biotechnologii na rozwój gospodarki, nauki i społeczeństwa | 2,0 | |
3,0 | Student ma świadomość znaczenia osiągnięć współczesnej biotechnologii i możliwości jej oddziaływania na różne sfery życia i otaczające środowisko ale wymaga pomocy i ukierunkowania w toku myślenia i interpretacji faktów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BT_2A_BT-S1-C2_K02 Student wykazuje zaangażowanie i kreatywność w pracy zespołowej i ma świadomość jej wpływu na wyniki pracy całej grupy | 2,0 | |
3,0 | Student podejmuje działania z własnej woli, pomaga organizować pracę i rozdzielać zadania wśród członków grupy, dostosowuje się do danej sytuacji mając w pewnym stopniu świadomość znaczenia pracy kolektywnej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Bednarski W., Repsa A. (red), Biotechnologia Żywności, Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2003
- Zwierzchowski L., Jaszczak K., Modliński A., Biotechnologia Zwierząt, PWN, Warszawa, 1997
- Bielański A., Tischner M., Biotechnologia rozrodu zwierząt udomowionych, Drukol s.c., Kraków, 2001
Literatura dodatkowa
- Singleton P., Bakterie w biologii, biotechnologii i medycynie, PWN, Warszawa, 2000
- Twardowski T (red.)., Biotechnologia - kwartalnik, Instytut Chemii Bioorganicznej PAN, Poznań, 2011, również lata poprzednie