Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)
specjalność: Bioinżynieria produkcji żywności

Sylabus przedmiotu Ekosystemy a biotechnologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekosystemy a biotechnologia
Specjalność Biotechnologia w produkcji zwierzęcej i ochronie środowiska
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bogumiła Pilarczyk <Bogumila.Pilarczyk@zut.edu.pl>, Tomasz Stankiewicz <Tomasz.Stankiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 1,00,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 1,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość zagadnień związanych z ekologią, genetyką i biotechnologią ogólną

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z funkcjonowaniem poszczególnych ekosystemów (lądowe, wodne), zależnościami między określonymi grupami organizmów i z ich znaczeniem w prawidłowym funkcjonowaniu ekosystemów.
C-2Wykształcenie świadomości wśród studentów zagrożeń jakie wynikają z niekontrolowanego wykorzystania naturalnych środowisk
C-3Zapoznanie studentów z metodami biotechnologicznymi i ich możliwościaściami wykorzystania w ochronie ekosystemowej środowisk naturalnych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Procesy kierujące geograficznym rozmieszczeniem linii genealogicznych – filogeografia. (markery molekularne w filogeografii, zegar molekularny, drzewa dychotomiczne rozgałęzione, koalescencja, sieć parysomii statystycznej.2
T-A-2Analizy filogeograficzne, rozmieszczenie linii genetycznych, sortowanie linii genetycznych, hybrydyzacja (reguła Haldane’a), zgodność regionalna, zgodność kontynentalna, gatunki introdukowane).2
T-A-3Systemy rozrodcze (monogamia, poligamia, promiskuitywizm), badanie rodzicielstwa, zapłodnienie poza partnerskie, dobór płciowy, socjalne grupy rozrodcze, zmienność proporcji płci, migracyjność zależna od płci (pokrewieństwo, współczynnik utrwalenia, testy przypisania, zgodność wyników).2
T-A-4Zachowania pokarmowe zwierząt (identyfikacja pokarmu, indywidualne preferencje pokarmowe, poszukiwanie pokarmu.2
T-A-5Problem ginących gatunków (Międzynarodowa Unia Ochrony Przyrody i Zasobów Naturalnych, Czerwona Księga gatunków, genetyczne kody identyfikacyjne, podgatunki, zmienność genetyczna, depresja inbredowa, rozród w warunkach niewoli.2
T-A-6Regulacje prawne w aspekcie ochrony ekosystemów – praktyczne wykorzystanie biotechnologii (kłusownictwo, identyfikacja osobników, gatunków, populacji, problem nielegalnego handlu).2
T-A-7Ochrona bioróżnorodności – wybrane metody biotechnologii rozrodu.3
15
wykłady
T-W-1Koncepcja ekosystemu, elementy składowe, struktura przestrzenna, zasady funkcjonowania. Poziomy organizacji systemów ekologicznych. Złożoność powiązań w ekosystemach. Organizmy a środowisko abiotyczne.2
T-W-2Zależności energetyczne i pokarmowe w ekosystemie. Przepływ energii i materii przez ekosystem. Mechanizmy regulacyjne, produkcja pierwotna i wtórna, wydajność ekologiczna, łańcuchy i poziomy troficzne. Cykle biogeochemiczne2
T-W-3Przemiany ewolucyjne a zmienność cech przystosowawczych organizmów. Interakcje pomiędzy gatunkami i osobnikami. Przystosowania, dobór naturalny: gametyczny, krewniaczy, grupowy. Badanie zmian frekwencji alleli w puli genowej populacji. Koewolucja jako forma oddziaływania międzygatunkowego. Rodzaje specjacji (powstawania nowych gatunków): allopatryczna, perypatryczna, sympatryczna. Wyznaczanie sukcesu reprodukcyjnego danego genotypu.2
T-W-4Cele i środowiskowe skutki transgenizacji drobnoustrojów, roślin i zwierząt. Przydatność do bio – fitoremediacji. Odporność na pestycydy, patogenny i szkodniki. Perspektywy transgenizacji roślin i zwierząt. Korzyści i zagrożenia wynikające z uwolnienia organizmów modyfikowanych genetycznie do środowiska2
T-W-5Biotechnologie ekosystemowe. Przegląd metod biotechnologicznych stosowanych w dekontaminacji i odnowie ekosystemów lądowych i wodnych.2
T-W-6Różnorodność biologiczna i jej znaczenie dla funkcjonowania biosfery. Mierzenie różnorodności gatunkowej. Gradienty różnorodności i czynniki je kształtujące. Wpływ biotechnologii na różnorodność genetyczną, gatunkową i ekosystemową. Pula genowa i banki genów2
T-W-7Właściwości populacji; zagęszczenie, rozrodczość, śmiertelność, imigracja, emigracja. Regulacja liczebności populacji. Eksploatacja populacji. Minimalna wielkość trwałość populacji. Demograficzny model zaniku populacji.2
T-W-8Biocenozy zrównoważone i niezrównoważone. Gatunki dominujące i kluczowe. Układy o wielu stanach stabilnych1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2konsultacje tematyczne (indywidualne i grupowe)7
A-A-3zaliczenie pisemne treści omawianych na wykładach wraz z omówieniem wyników3
A-A-4zaliczenie poprawkowe2
A-A-5studiowanie wskazanej literatury2
A-A-6opracowanie wskazanego tematu2
31
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2konsultacje tematyczne (indywidualne i grupowe)6
A-W-3zaliczenie pisemne treści omawianych na wykładach wraz z omówieniem wyników2
A-W-4zaliczenie poprawkowe2
A-W-5studiowanie wskazanej literatury3
A-W-6opracowanie wskazanego tematu2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2objaśnienie
M-3dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: odpowiedź ustna
S-3Ocena formująca: ocena aktywności i postawy wobec tematyki przedmiotu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTZ-S-O1.3_W01
zna i omawia funkcjonowanie poszczególnych ekosystemów (lądowe, wodne) oraz przedstawia zależności grup organizmów w jego prawidłowym funkcjonowaniu
BT_2A_W12C-1T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-3, T-W-3, T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-2, T-W-8, T-W-7M-3, M-2, M-1S-1
BT_2A_BTZ-S-O1.3_W02
omawia zagrożenia wynikające z niekontrolowanego wykorzystania naturalnych środowisk wraz z poszczególnymi grupami organizmów dla życia na Ziemi
BT_2A_W12C-2T-A-7, T-A-6, T-A-5, T-W-1, T-W-4, T-W-7M-3, M-2, M-1S-1
BT_2A_BTZ-S-O1.3_W03
zna metody biotechnologiczne i ich możliwości wykorzystania w aspekcie ochrony ekosystemowej środowisk naturalnych
BT_2A_W12C-3T-A-7, T-A-6, T-A-5, T-A-3, T-W-5M-3, M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTZ-S-O1.3_U01
ocenia wpływ biotechnologii na środowisko poprzez analizę korzyści i zagrożeń wynikających z ich stosowania dla prawidłowego funkcjonowania ekosystemów
BT_2A_U04C-3, C-1, C-2T-A-7, T-A-5, T-W-5, T-W-4, T-W-6M-3, M-2, M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTZ-S-O1.3_K01
ma świadomość wpływu biotechnologii na kształtowanie środowiska przyrodniczego
BT_2A_K03C-3, C-1, C-2T-A-1, T-A-2, T-A-7, T-A-6, T-A-5, T-A-4, T-A-3, T-W-3, T-W-1, T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-W-2, T-W-8, T-W-7M-3, M-2, M-1S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTZ-S-O1.3_W01
zna i omawia funkcjonowanie poszczególnych ekosystemów (lądowe, wodne) oraz przedstawia zależności grup organizmów w jego prawidłowym funkcjonowaniu
2,0Student nie potrafi poprawnie omówić funkcjonowania określonych ekosystemów. Nie potrafi przedstawić zależności między pewnymi grupami organizmów i ich znaczenia w prawidłowym funkcjonowaniu określonego ekosystemu. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student, przy dużej pomocy nauczyciela, opisuje funkcjonowanie wskazanych ekosystemów. Wykazuje problemy z przedstawieniem zależności między pewnymi grupami organizmów oraz ich znaczenia w prawidłowym funkcjonowaniu określonego ekosystemu. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia dużo błędów. Wykazuje niewielkie zainteresowanie poruszaną tematyką.
3,5Student, przy niewielkiej pomocy nauczyciela, wyjaśnia zależności między pewnymi grupami organizmów oraz ich znaczenie w prawidłowym funkcjonowaniu określonego ekosystemu. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy. Wykazuje średnie zainteresowanie poruszaną tematyką.
4,0Student samodzielnie opisuje funkcjonowanie wskazanych ekosystemów. Student, z niewielką pomocą nauczyciela, wyjaśnia zależności między pewnymi grupami organizmów oraz ich znaczenie w prawidłowym funkcjonowaniu określonego ekosystemu. W zakresie wyrażania wiedzy sporadycznie popełnia znaczące błędy. Wykazuje duże zainteresowanie poruszaną tematyką.
4,5Student samodzielnie wyjaśnia zależności między pewnymi grupami organizmów oraz ich znaczenie w prawidłowym funkcjonowaniu określonego ekosystemu. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia (bardzo rzadko) jedynie mało znaczące błędy. Wykazuje duże zainteresowanie poruszaną tematyką.
5,0Student samodzielnie wyjaśnia zależności między pewnymi grupami organizmów oraz ich znaczenie w prawidłowym funkcjonowaniu określonego ekosystemu. W zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów. Wykazuje duże zainteresowanie poruszana tematyka i ciekawość poznawczą. Umiejętnie korzysta ze źródeł naukowych.
BT_2A_BTZ-S-O1.3_W02
omawia zagrożenia wynikające z niekontrolowanego wykorzystania naturalnych środowisk wraz z poszczególnymi grupami organizmów dla życia na Ziemi
2,0Student nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, wykazuje obojętność w zakresie tematyki przedmiotu; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy i definiuje podstawowe pojęcia; wykazuje średnie zainteresowanie tematyką przedmiotu; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student przyswoił zasadnicze treści programowe i wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień omawianych na zajęciach; wykazuje średnie zainteresowanie tematyką przedmiotu; w zakresie wyrażania wiedzy nadal popełnia błędy.
4,0Student opanował cały zakres materiału programowego w dobrym stopniu; w stosunku do tematyki przedmiotu wykazuje duże zainteresowanie; w zakresie wyrażania wiedzy sporadycznie popełnia błędy.
4,5Student opanował cały materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe; wykazuje duże zainteresowanie tematyką przedmiotu; w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student opanował wszystkie treści programowe w stopniu bardzo dobrym; wykazuje duże zainteresowanie tematyką przedmiotu i ciekawość poznawczą, umiejętnie korzystna ze źródeł naukowych; w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
BT_2A_BTZ-S-O1.3_W03
zna metody biotechnologiczne i ich możliwości wykorzystania w aspekcie ochrony ekosystemowej środowisk naturalnych
2,0Student nie potrafi poprawnie wymienić ani omówić metod biotechnologicznych i ich możliwości wykorzystania w aspekcie ochrony ekosystemowej określonych środowisk. Nie wykazuje zainteresowania poruszanymi zagadnieniami.
3,0Student potrafi poprawnie wymienić i opisać tylko część (omawianych na zajęciach) metod biotechnologicznych i ich możliwości wykorzystania w aspekcie ochrony ekosystemowej określonych środowisk. Wykazuje małe zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
3,5Student potrafi wymienić większość (omawianych na zajęciach) metod i ich możliwości wykorzystania, ale podczas ich opisywania popełnia wiele błędów. Wykazuje średnie zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
4,0Student, potrafi wymienić i omówić metody biotechnologiczne i ich możliwości wykorzystania w aspekcie ochrony ekosystemowej określonych środowisk. Podczas ich opisywania sporadycznie popełnia błędy. Wykazuje znaczne zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
4,5Student potrafi wymienić i omówić metody biotechnologiczne i ich możliwości wykorzystania w aspekcie ochrony ekosystemowej określonych środowisk. Podczas ich opisywania popełnia (bardzo rzadko) mało znaczące błędy. Wykazuje duże zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
5,0Student potrafi bezbłędnie wymienić i omówić metody biotechnologiczne i ich możliwości wykorzystania w aspekcie ochrony ekosystemowej określonych środowisk. Wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą w zakresie poruszanych zagadnień. Umiejętnie korzysta ze źródeł naukowych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTZ-S-O1.3_U01
ocenia wpływ biotechnologii na środowisko poprzez analizę korzyści i zagrożeń wynikających z ich stosowania dla prawidłowego funkcjonowania ekosystemów
2,0Student nie potrafi ocenić wpływu biotechnologii na środowisko. Wykazuje bardzo duże problemy ze wskazaniem korzyści i zagrożeń dla prawidłowego funkcjonowania ekosystemów, które wynikają ze stosowania biotechnologii.
3,0Student, z dużą pomocą nauczyciela ocenia wpływ biotechnologii na środowisko. Analizując korzyści i zagrożenia dla prawidłowego funkcjonowania ekosystemów, które wynikają ze stosowania biotechnologii, popełnia dużo błędów. Ma problemy w prawidłowym wnioskowaniem.
3,5Student, z niewielką pomocą nauczyciela, ocenia wpływ biotechnologii na środowisko. Analizując korzyści i zagrożenia dla prawidłowego funkcjonowania ekosystemów, które wynikają ze stosowania biotechnologii, popełnia błędy. Ma problemy w prawidłowym wnioskowaniem.
4,0Student, z niewielką pomocą nauczyciela, ocenia wpływ biotechnologii na środowisko. Analizując korzyści i zagrożenia dla prawidłowego funkcjonowania ekosystemów, które wynikają ze stosowania biotechnologii, sporadycznie popełnia błędy. Ma niewielkie problemy z prawidłowym wnioskowaniem.
4,5Student, samodzielnie ocenia wpływ biotechnologii na środowisko. Analizując korzyści i zagrożenia dla prawidłowego funkcjonowania ekosystemów, które wynikają ze stosowania biotechnologii, popełnia (bardzo rzadko) jedynie mało znaczące błędy. Ma niewielkie problemy z prawidłowym wnioskowaniem.
5,0Student samodzielnie ocenia wpływ biotechnologii na środowisko poprzez analizę korzyści i zagrożeń wynikających z ich stosowania dla prawidłowego funkcjonowania ekosystemów. Nie ma problemów z prawidłowym wnioskowaniem.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTZ-S-O1.3_K01
ma świadomość wpływu biotechnologii na kształtowanie środowiska przyrodniczego
2,0Student nie jest świadomy wpływu biotechnologii na kształtowanie środowiska przyrodniczego. Wykazuje obojętność wobec omawianych zagadnień.
3,0Student jest w małym stopniu świadomy wpływu biotechnologii na kształtowanie środowiska przyrodniczego. Wykazuje niewielkie zainteresowanie omawianymi zagadnieniami.
3,5Student jest w średnim świadomy wpływu biotechnologii na kształtowanie środowiska przyrodniczego. Wykazuje niewielkie zainteresowanie omawianymi zagadnieniami.
4,0Student jest w dużym stopniu świadomy wpływu biotechnologii na kształtowanie środowiska przyrodniczego. Wykazuje średnie zainteresowanie omawianymi zagadnieniami.
4,5Student jest w pełni świadomy świadomy wpływu biotechnologii na kształtowanie środowiska przyrodniczego. Wykazuje duże zainteresowanie omawianymi zagadnieniami.
5,0Student jest w pełni świadomy wpływu biotechnologii na kształtowanie środowiska przyrodniczego. Wykazuje ciekawość poznawczą i samodzielnie korzysta ze źródeł literaturowych w celu pogłębienia swojej wiedzy.

Literatura podstawowa

  1. Krebs C., Ekologia. Eksperymentalna analiza rozmieszczenia i liczebności, PWN, Warszawa, 1996
  2. Wiąckowski S., Ekologia ogólna, Wyd. Branta, Bydgoszcz, 2008
  3. Buchowicz J., Biotechnologia molekularna. Modyfikacje genetyczne, postępy, problemy, PWN, Warszawa, 2009

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Procesy kierujące geograficznym rozmieszczeniem linii genealogicznych – filogeografia. (markery molekularne w filogeografii, zegar molekularny, drzewa dychotomiczne rozgałęzione, koalescencja, sieć parysomii statystycznej.2
T-A-2Analizy filogeograficzne, rozmieszczenie linii genetycznych, sortowanie linii genetycznych, hybrydyzacja (reguła Haldane’a), zgodność regionalna, zgodność kontynentalna, gatunki introdukowane).2
T-A-3Systemy rozrodcze (monogamia, poligamia, promiskuitywizm), badanie rodzicielstwa, zapłodnienie poza partnerskie, dobór płciowy, socjalne grupy rozrodcze, zmienność proporcji płci, migracyjność zależna od płci (pokrewieństwo, współczynnik utrwalenia, testy przypisania, zgodność wyników).2
T-A-4Zachowania pokarmowe zwierząt (identyfikacja pokarmu, indywidualne preferencje pokarmowe, poszukiwanie pokarmu.2
T-A-5Problem ginących gatunków (Międzynarodowa Unia Ochrony Przyrody i Zasobów Naturalnych, Czerwona Księga gatunków, genetyczne kody identyfikacyjne, podgatunki, zmienność genetyczna, depresja inbredowa, rozród w warunkach niewoli.2
T-A-6Regulacje prawne w aspekcie ochrony ekosystemów – praktyczne wykorzystanie biotechnologii (kłusownictwo, identyfikacja osobników, gatunków, populacji, problem nielegalnego handlu).2
T-A-7Ochrona bioróżnorodności – wybrane metody biotechnologii rozrodu.3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Koncepcja ekosystemu, elementy składowe, struktura przestrzenna, zasady funkcjonowania. Poziomy organizacji systemów ekologicznych. Złożoność powiązań w ekosystemach. Organizmy a środowisko abiotyczne.2
T-W-2Zależności energetyczne i pokarmowe w ekosystemie. Przepływ energii i materii przez ekosystem. Mechanizmy regulacyjne, produkcja pierwotna i wtórna, wydajność ekologiczna, łańcuchy i poziomy troficzne. Cykle biogeochemiczne2
T-W-3Przemiany ewolucyjne a zmienność cech przystosowawczych organizmów. Interakcje pomiędzy gatunkami i osobnikami. Przystosowania, dobór naturalny: gametyczny, krewniaczy, grupowy. Badanie zmian frekwencji alleli w puli genowej populacji. Koewolucja jako forma oddziaływania międzygatunkowego. Rodzaje specjacji (powstawania nowych gatunków): allopatryczna, perypatryczna, sympatryczna. Wyznaczanie sukcesu reprodukcyjnego danego genotypu.2
T-W-4Cele i środowiskowe skutki transgenizacji drobnoustrojów, roślin i zwierząt. Przydatność do bio – fitoremediacji. Odporność na pestycydy, patogenny i szkodniki. Perspektywy transgenizacji roślin i zwierząt. Korzyści i zagrożenia wynikające z uwolnienia organizmów modyfikowanych genetycznie do środowiska2
T-W-5Biotechnologie ekosystemowe. Przegląd metod biotechnologicznych stosowanych w dekontaminacji i odnowie ekosystemów lądowych i wodnych.2
T-W-6Różnorodność biologiczna i jej znaczenie dla funkcjonowania biosfery. Mierzenie różnorodności gatunkowej. Gradienty różnorodności i czynniki je kształtujące. Wpływ biotechnologii na różnorodność genetyczną, gatunkową i ekosystemową. Pula genowa i banki genów2
T-W-7Właściwości populacji; zagęszczenie, rozrodczość, śmiertelność, imigracja, emigracja. Regulacja liczebności populacji. Eksploatacja populacji. Minimalna wielkość trwałość populacji. Demograficzny model zaniku populacji.2
T-W-8Biocenozy zrównoważone i niezrównoważone. Gatunki dominujące i kluczowe. Układy o wielu stanach stabilnych1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2konsultacje tematyczne (indywidualne i grupowe)7
A-A-3zaliczenie pisemne treści omawianych na wykładach wraz z omówieniem wyników3
A-A-4zaliczenie poprawkowe2
A-A-5studiowanie wskazanej literatury2
A-A-6opracowanie wskazanego tematu2
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2konsultacje tematyczne (indywidualne i grupowe)6
A-W-3zaliczenie pisemne treści omawianych na wykładach wraz z omówieniem wyników2
A-W-4zaliczenie poprawkowe2
A-W-5studiowanie wskazanej literatury3
A-W-6opracowanie wskazanego tematu2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTZ-S-O1.3_W01zna i omawia funkcjonowanie poszczególnych ekosystemów (lądowe, wodne) oraz przedstawia zależności grup organizmów w jego prawidłowym funkcjonowaniu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W12wykazuje się zaawansowana znajomością z zakresu ochrony przyrody oraz potrafi samodzielnie definiować znaczenie środowiska, jego użytkowanie oraz zagrożenia z tym związane
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z funkcjonowaniem poszczególnych ekosystemów (lądowe, wodne), zależnościami między określonymi grupami organizmów i z ich znaczeniem w prawidłowym funkcjonowaniu ekosystemów.
Treści programoweT-A-1Procesy kierujące geograficznym rozmieszczeniem linii genealogicznych – filogeografia. (markery molekularne w filogeografii, zegar molekularny, drzewa dychotomiczne rozgałęzione, koalescencja, sieć parysomii statystycznej.
T-A-2Analizy filogeograficzne, rozmieszczenie linii genetycznych, sortowanie linii genetycznych, hybrydyzacja (reguła Haldane’a), zgodność regionalna, zgodność kontynentalna, gatunki introdukowane).
T-A-4Zachowania pokarmowe zwierząt (identyfikacja pokarmu, indywidualne preferencje pokarmowe, poszukiwanie pokarmu.
T-A-3Systemy rozrodcze (monogamia, poligamia, promiskuitywizm), badanie rodzicielstwa, zapłodnienie poza partnerskie, dobór płciowy, socjalne grupy rozrodcze, zmienność proporcji płci, migracyjność zależna od płci (pokrewieństwo, współczynnik utrwalenia, testy przypisania, zgodność wyników).
T-W-3Przemiany ewolucyjne a zmienność cech przystosowawczych organizmów. Interakcje pomiędzy gatunkami i osobnikami. Przystosowania, dobór naturalny: gametyczny, krewniaczy, grupowy. Badanie zmian frekwencji alleli w puli genowej populacji. Koewolucja jako forma oddziaływania międzygatunkowego. Rodzaje specjacji (powstawania nowych gatunków): allopatryczna, perypatryczna, sympatryczna. Wyznaczanie sukcesu reprodukcyjnego danego genotypu.
T-W-1Koncepcja ekosystemu, elementy składowe, struktura przestrzenna, zasady funkcjonowania. Poziomy organizacji systemów ekologicznych. Złożoność powiązań w ekosystemach. Organizmy a środowisko abiotyczne.
T-W-5Biotechnologie ekosystemowe. Przegląd metod biotechnologicznych stosowanych w dekontaminacji i odnowie ekosystemów lądowych i wodnych.
T-W-6Różnorodność biologiczna i jej znaczenie dla funkcjonowania biosfery. Mierzenie różnorodności gatunkowej. Gradienty różnorodności i czynniki je kształtujące. Wpływ biotechnologii na różnorodność genetyczną, gatunkową i ekosystemową. Pula genowa i banki genów
T-W-2Zależności energetyczne i pokarmowe w ekosystemie. Przepływ energii i materii przez ekosystem. Mechanizmy regulacyjne, produkcja pierwotna i wtórna, wydajność ekologiczna, łańcuchy i poziomy troficzne. Cykle biogeochemiczne
T-W-8Biocenozy zrównoważone i niezrównoważone. Gatunki dominujące i kluczowe. Układy o wielu stanach stabilnych
T-W-7Właściwości populacji; zagęszczenie, rozrodczość, śmiertelność, imigracja, emigracja. Regulacja liczebności populacji. Eksploatacja populacji. Minimalna wielkość trwałość populacji. Demograficzny model zaniku populacji.
Metody nauczaniaM-3dyskusja dydaktyczna
M-2objaśnienie
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi poprawnie omówić funkcjonowania określonych ekosystemów. Nie potrafi przedstawić zależności między pewnymi grupami organizmów i ich znaczenia w prawidłowym funkcjonowaniu określonego ekosystemu. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student, przy dużej pomocy nauczyciela, opisuje funkcjonowanie wskazanych ekosystemów. Wykazuje problemy z przedstawieniem zależności między pewnymi grupami organizmów oraz ich znaczenia w prawidłowym funkcjonowaniu określonego ekosystemu. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia dużo błędów. Wykazuje niewielkie zainteresowanie poruszaną tematyką.
3,5Student, przy niewielkiej pomocy nauczyciela, wyjaśnia zależności między pewnymi grupami organizmów oraz ich znaczenie w prawidłowym funkcjonowaniu określonego ekosystemu. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy. Wykazuje średnie zainteresowanie poruszaną tematyką.
4,0Student samodzielnie opisuje funkcjonowanie wskazanych ekosystemów. Student, z niewielką pomocą nauczyciela, wyjaśnia zależności między pewnymi grupami organizmów oraz ich znaczenie w prawidłowym funkcjonowaniu określonego ekosystemu. W zakresie wyrażania wiedzy sporadycznie popełnia znaczące błędy. Wykazuje duże zainteresowanie poruszaną tematyką.
4,5Student samodzielnie wyjaśnia zależności między pewnymi grupami organizmów oraz ich znaczenie w prawidłowym funkcjonowaniu określonego ekosystemu. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia (bardzo rzadko) jedynie mało znaczące błędy. Wykazuje duże zainteresowanie poruszaną tematyką.
5,0Student samodzielnie wyjaśnia zależności między pewnymi grupami organizmów oraz ich znaczenie w prawidłowym funkcjonowaniu określonego ekosystemu. W zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów. Wykazuje duże zainteresowanie poruszana tematyka i ciekawość poznawczą. Umiejętnie korzysta ze źródeł naukowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTZ-S-O1.3_W02omawia zagrożenia wynikające z niekontrolowanego wykorzystania naturalnych środowisk wraz z poszczególnymi grupami organizmów dla życia na Ziemi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W12wykazuje się zaawansowana znajomością z zakresu ochrony przyrody oraz potrafi samodzielnie definiować znaczenie środowiska, jego użytkowanie oraz zagrożenia z tym związane
Cel przedmiotuC-2Wykształcenie świadomości wśród studentów zagrożeń jakie wynikają z niekontrolowanego wykorzystania naturalnych środowisk
Treści programoweT-A-7Ochrona bioróżnorodności – wybrane metody biotechnologii rozrodu.
T-A-6Regulacje prawne w aspekcie ochrony ekosystemów – praktyczne wykorzystanie biotechnologii (kłusownictwo, identyfikacja osobników, gatunków, populacji, problem nielegalnego handlu).
T-A-5Problem ginących gatunków (Międzynarodowa Unia Ochrony Przyrody i Zasobów Naturalnych, Czerwona Księga gatunków, genetyczne kody identyfikacyjne, podgatunki, zmienność genetyczna, depresja inbredowa, rozród w warunkach niewoli.
T-W-1Koncepcja ekosystemu, elementy składowe, struktura przestrzenna, zasady funkcjonowania. Poziomy organizacji systemów ekologicznych. Złożoność powiązań w ekosystemach. Organizmy a środowisko abiotyczne.
T-W-4Cele i środowiskowe skutki transgenizacji drobnoustrojów, roślin i zwierząt. Przydatność do bio – fitoremediacji. Odporność na pestycydy, patogenny i szkodniki. Perspektywy transgenizacji roślin i zwierząt. Korzyści i zagrożenia wynikające z uwolnienia organizmów modyfikowanych genetycznie do środowiska
T-W-7Właściwości populacji; zagęszczenie, rozrodczość, śmiertelność, imigracja, emigracja. Regulacja liczebności populacji. Eksploatacja populacji. Minimalna wielkość trwałość populacji. Demograficzny model zaniku populacji.
Metody nauczaniaM-3dyskusja dydaktyczna
M-2objaśnienie
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, wykazuje obojętność w zakresie tematyki przedmiotu; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy i definiuje podstawowe pojęcia; wykazuje średnie zainteresowanie tematyką przedmiotu; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student przyswoił zasadnicze treści programowe i wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień omawianych na zajęciach; wykazuje średnie zainteresowanie tematyką przedmiotu; w zakresie wyrażania wiedzy nadal popełnia błędy.
4,0Student opanował cały zakres materiału programowego w dobrym stopniu; w stosunku do tematyki przedmiotu wykazuje duże zainteresowanie; w zakresie wyrażania wiedzy sporadycznie popełnia błędy.
4,5Student opanował cały materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe; wykazuje duże zainteresowanie tematyką przedmiotu; w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student opanował wszystkie treści programowe w stopniu bardzo dobrym; wykazuje duże zainteresowanie tematyką przedmiotu i ciekawość poznawczą, umiejętnie korzystna ze źródeł naukowych; w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTZ-S-O1.3_W03zna metody biotechnologiczne i ich możliwości wykorzystania w aspekcie ochrony ekosystemowej środowisk naturalnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W12wykazuje się zaawansowana znajomością z zakresu ochrony przyrody oraz potrafi samodzielnie definiować znaczenie środowiska, jego użytkowanie oraz zagrożenia z tym związane
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z metodami biotechnologicznymi i ich możliwościaściami wykorzystania w ochronie ekosystemowej środowisk naturalnych
Treści programoweT-A-7Ochrona bioróżnorodności – wybrane metody biotechnologii rozrodu.
T-A-6Regulacje prawne w aspekcie ochrony ekosystemów – praktyczne wykorzystanie biotechnologii (kłusownictwo, identyfikacja osobników, gatunków, populacji, problem nielegalnego handlu).
T-A-5Problem ginących gatunków (Międzynarodowa Unia Ochrony Przyrody i Zasobów Naturalnych, Czerwona Księga gatunków, genetyczne kody identyfikacyjne, podgatunki, zmienność genetyczna, depresja inbredowa, rozród w warunkach niewoli.
T-A-3Systemy rozrodcze (monogamia, poligamia, promiskuitywizm), badanie rodzicielstwa, zapłodnienie poza partnerskie, dobór płciowy, socjalne grupy rozrodcze, zmienność proporcji płci, migracyjność zależna od płci (pokrewieństwo, współczynnik utrwalenia, testy przypisania, zgodność wyników).
T-W-5Biotechnologie ekosystemowe. Przegląd metod biotechnologicznych stosowanych w dekontaminacji i odnowie ekosystemów lądowych i wodnych.
Metody nauczaniaM-3dyskusja dydaktyczna
M-2objaśnienie
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi poprawnie wymienić ani omówić metod biotechnologicznych i ich możliwości wykorzystania w aspekcie ochrony ekosystemowej określonych środowisk. Nie wykazuje zainteresowania poruszanymi zagadnieniami.
3,0Student potrafi poprawnie wymienić i opisać tylko część (omawianych na zajęciach) metod biotechnologicznych i ich możliwości wykorzystania w aspekcie ochrony ekosystemowej określonych środowisk. Wykazuje małe zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
3,5Student potrafi wymienić większość (omawianych na zajęciach) metod i ich możliwości wykorzystania, ale podczas ich opisywania popełnia wiele błędów. Wykazuje średnie zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
4,0Student, potrafi wymienić i omówić metody biotechnologiczne i ich możliwości wykorzystania w aspekcie ochrony ekosystemowej określonych środowisk. Podczas ich opisywania sporadycznie popełnia błędy. Wykazuje znaczne zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
4,5Student potrafi wymienić i omówić metody biotechnologiczne i ich możliwości wykorzystania w aspekcie ochrony ekosystemowej określonych środowisk. Podczas ich opisywania popełnia (bardzo rzadko) mało znaczące błędy. Wykazuje duże zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
5,0Student potrafi bezbłędnie wymienić i omówić metody biotechnologiczne i ich możliwości wykorzystania w aspekcie ochrony ekosystemowej określonych środowisk. Wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą w zakresie poruszanych zagadnień. Umiejętnie korzysta ze źródeł naukowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTZ-S-O1.3_U01ocenia wpływ biotechnologii na środowisko poprzez analizę korzyści i zagrożeń wynikających z ich stosowania dla prawidłowego funkcjonowania ekosystemów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_U04Zna czynniki wpływające na produkcję żywności; potrafi analizować substancje niepożądane w surowcach pochodzenia roślinnego i zwierzęcego; zna i rozumie zasady uwalniania GMO do środowiska, analizuje zagrożenia oraz szacuje skutki tworzenia i stosowania GMO; umie określić wpływ i znaczenie biotechnologii w ochronie środowiska; docenia znaczenie zasobów genowych roślin i zwierząt.
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z metodami biotechnologicznymi i ich możliwościaściami wykorzystania w ochronie ekosystemowej środowisk naturalnych
C-1Zapoznanie studentów z funkcjonowaniem poszczególnych ekosystemów (lądowe, wodne), zależnościami między określonymi grupami organizmów i z ich znaczeniem w prawidłowym funkcjonowaniu ekosystemów.
C-2Wykształcenie świadomości wśród studentów zagrożeń jakie wynikają z niekontrolowanego wykorzystania naturalnych środowisk
Treści programoweT-A-7Ochrona bioróżnorodności – wybrane metody biotechnologii rozrodu.
T-A-5Problem ginących gatunków (Międzynarodowa Unia Ochrony Przyrody i Zasobów Naturalnych, Czerwona Księga gatunków, genetyczne kody identyfikacyjne, podgatunki, zmienność genetyczna, depresja inbredowa, rozród w warunkach niewoli.
T-W-5Biotechnologie ekosystemowe. Przegląd metod biotechnologicznych stosowanych w dekontaminacji i odnowie ekosystemów lądowych i wodnych.
T-W-4Cele i środowiskowe skutki transgenizacji drobnoustrojów, roślin i zwierząt. Przydatność do bio – fitoremediacji. Odporność na pestycydy, patogenny i szkodniki. Perspektywy transgenizacji roślin i zwierząt. Korzyści i zagrożenia wynikające z uwolnienia organizmów modyfikowanych genetycznie do środowiska
T-W-6Różnorodność biologiczna i jej znaczenie dla funkcjonowania biosfery. Mierzenie różnorodności gatunkowej. Gradienty różnorodności i czynniki je kształtujące. Wpływ biotechnologii na różnorodność genetyczną, gatunkową i ekosystemową. Pula genowa i banki genów
Metody nauczaniaM-3dyskusja dydaktyczna
M-2objaśnienie
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: odpowiedź ustna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi ocenić wpływu biotechnologii na środowisko. Wykazuje bardzo duże problemy ze wskazaniem korzyści i zagrożeń dla prawidłowego funkcjonowania ekosystemów, które wynikają ze stosowania biotechnologii.
3,0Student, z dużą pomocą nauczyciela ocenia wpływ biotechnologii na środowisko. Analizując korzyści i zagrożenia dla prawidłowego funkcjonowania ekosystemów, które wynikają ze stosowania biotechnologii, popełnia dużo błędów. Ma problemy w prawidłowym wnioskowaniem.
3,5Student, z niewielką pomocą nauczyciela, ocenia wpływ biotechnologii na środowisko. Analizując korzyści i zagrożenia dla prawidłowego funkcjonowania ekosystemów, które wynikają ze stosowania biotechnologii, popełnia błędy. Ma problemy w prawidłowym wnioskowaniem.
4,0Student, z niewielką pomocą nauczyciela, ocenia wpływ biotechnologii na środowisko. Analizując korzyści i zagrożenia dla prawidłowego funkcjonowania ekosystemów, które wynikają ze stosowania biotechnologii, sporadycznie popełnia błędy. Ma niewielkie problemy z prawidłowym wnioskowaniem.
4,5Student, samodzielnie ocenia wpływ biotechnologii na środowisko. Analizując korzyści i zagrożenia dla prawidłowego funkcjonowania ekosystemów, które wynikają ze stosowania biotechnologii, popełnia (bardzo rzadko) jedynie mało znaczące błędy. Ma niewielkie problemy z prawidłowym wnioskowaniem.
5,0Student samodzielnie ocenia wpływ biotechnologii na środowisko poprzez analizę korzyści i zagrożeń wynikających z ich stosowania dla prawidłowego funkcjonowania ekosystemów. Nie ma problemów z prawidłowym wnioskowaniem.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTZ-S-O1.3_K01ma świadomość wpływu biotechnologii na kształtowanie środowiska przyrodniczego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_K03ma świadomość wpływu biotechnologii na kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z metodami biotechnologicznymi i ich możliwościaściami wykorzystania w ochronie ekosystemowej środowisk naturalnych
C-1Zapoznanie studentów z funkcjonowaniem poszczególnych ekosystemów (lądowe, wodne), zależnościami między określonymi grupami organizmów i z ich znaczeniem w prawidłowym funkcjonowaniu ekosystemów.
C-2Wykształcenie świadomości wśród studentów zagrożeń jakie wynikają z niekontrolowanego wykorzystania naturalnych środowisk
Treści programoweT-A-1Procesy kierujące geograficznym rozmieszczeniem linii genealogicznych – filogeografia. (markery molekularne w filogeografii, zegar molekularny, drzewa dychotomiczne rozgałęzione, koalescencja, sieć parysomii statystycznej.
T-A-2Analizy filogeograficzne, rozmieszczenie linii genetycznych, sortowanie linii genetycznych, hybrydyzacja (reguła Haldane’a), zgodność regionalna, zgodność kontynentalna, gatunki introdukowane).
T-A-7Ochrona bioróżnorodności – wybrane metody biotechnologii rozrodu.
T-A-6Regulacje prawne w aspekcie ochrony ekosystemów – praktyczne wykorzystanie biotechnologii (kłusownictwo, identyfikacja osobników, gatunków, populacji, problem nielegalnego handlu).
T-A-5Problem ginących gatunków (Międzynarodowa Unia Ochrony Przyrody i Zasobów Naturalnych, Czerwona Księga gatunków, genetyczne kody identyfikacyjne, podgatunki, zmienność genetyczna, depresja inbredowa, rozród w warunkach niewoli.
T-A-4Zachowania pokarmowe zwierząt (identyfikacja pokarmu, indywidualne preferencje pokarmowe, poszukiwanie pokarmu.
T-A-3Systemy rozrodcze (monogamia, poligamia, promiskuitywizm), badanie rodzicielstwa, zapłodnienie poza partnerskie, dobór płciowy, socjalne grupy rozrodcze, zmienność proporcji płci, migracyjność zależna od płci (pokrewieństwo, współczynnik utrwalenia, testy przypisania, zgodność wyników).
T-W-3Przemiany ewolucyjne a zmienność cech przystosowawczych organizmów. Interakcje pomiędzy gatunkami i osobnikami. Przystosowania, dobór naturalny: gametyczny, krewniaczy, grupowy. Badanie zmian frekwencji alleli w puli genowej populacji. Koewolucja jako forma oddziaływania międzygatunkowego. Rodzaje specjacji (powstawania nowych gatunków): allopatryczna, perypatryczna, sympatryczna. Wyznaczanie sukcesu reprodukcyjnego danego genotypu.
T-W-1Koncepcja ekosystemu, elementy składowe, struktura przestrzenna, zasady funkcjonowania. Poziomy organizacji systemów ekologicznych. Złożoność powiązań w ekosystemach. Organizmy a środowisko abiotyczne.
T-W-5Biotechnologie ekosystemowe. Przegląd metod biotechnologicznych stosowanych w dekontaminacji i odnowie ekosystemów lądowych i wodnych.
T-W-4Cele i środowiskowe skutki transgenizacji drobnoustrojów, roślin i zwierząt. Przydatność do bio – fitoremediacji. Odporność na pestycydy, patogenny i szkodniki. Perspektywy transgenizacji roślin i zwierząt. Korzyści i zagrożenia wynikające z uwolnienia organizmów modyfikowanych genetycznie do środowiska
T-W-6Różnorodność biologiczna i jej znaczenie dla funkcjonowania biosfery. Mierzenie różnorodności gatunkowej. Gradienty różnorodności i czynniki je kształtujące. Wpływ biotechnologii na różnorodność genetyczną, gatunkową i ekosystemową. Pula genowa i banki genów
T-W-2Zależności energetyczne i pokarmowe w ekosystemie. Przepływ energii i materii przez ekosystem. Mechanizmy regulacyjne, produkcja pierwotna i wtórna, wydajność ekologiczna, łańcuchy i poziomy troficzne. Cykle biogeochemiczne
T-W-8Biocenozy zrównoważone i niezrównoważone. Gatunki dominujące i kluczowe. Układy o wielu stanach stabilnych
T-W-7Właściwości populacji; zagęszczenie, rozrodczość, śmiertelność, imigracja, emigracja. Regulacja liczebności populacji. Eksploatacja populacji. Minimalna wielkość trwałość populacji. Demograficzny model zaniku populacji.
Metody nauczaniaM-3dyskusja dydaktyczna
M-2objaśnienie
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: ocena aktywności i postawy wobec tematyki przedmiotu
S-2Ocena formująca: odpowiedź ustna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest świadomy wpływu biotechnologii na kształtowanie środowiska przyrodniczego. Wykazuje obojętność wobec omawianych zagadnień.
3,0Student jest w małym stopniu świadomy wpływu biotechnologii na kształtowanie środowiska przyrodniczego. Wykazuje niewielkie zainteresowanie omawianymi zagadnieniami.
3,5Student jest w średnim świadomy wpływu biotechnologii na kształtowanie środowiska przyrodniczego. Wykazuje niewielkie zainteresowanie omawianymi zagadnieniami.
4,0Student jest w dużym stopniu świadomy wpływu biotechnologii na kształtowanie środowiska przyrodniczego. Wykazuje średnie zainteresowanie omawianymi zagadnieniami.
4,5Student jest w pełni świadomy świadomy wpływu biotechnologii na kształtowanie środowiska przyrodniczego. Wykazuje duże zainteresowanie omawianymi zagadnieniami.
5,0Student jest w pełni świadomy wpływu biotechnologii na kształtowanie środowiska przyrodniczego. Wykazuje ciekawość poznawczą i samodzielnie korzysta ze źródeł literaturowych w celu pogłębienia swojej wiedzy.