Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)
specjalność: Bioinżynieria produkcji żywności

Sylabus przedmiotu Nowe technologie w analizie molekularnej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Nowe technologie w analizie molekularnej
Specjalność Biotechnologia w produkcji roślinnej
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin
Nauczyciel odpowiedzialny Beata Myśków <Beata.Myskow@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW2 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Posiadanie wiedzy z zakresu biologii molekularnej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z nowymi technologiamii analizy molekularnej i ich zastosowaniami.
C-2Przygotowanie do prowadzenia prezentacji dotyczących analiz molekularnych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wykorzystanie narzędzi analizy ekspresji genów i technologii związanych ze stosowaniem antysensu. Mikromacierze DNA i białkowe w nauce i praktyce. Zastosowania DArT i innych nowych technologii markerów molekularnych. Projekty sekwencjonowania genomów roślin z zastosowaniem nowych technologii. Firmy oferujące sprzęt i materiały do analizy molekularnej.15
15
wykłady
T-W-1Czasopisma prezentujące tematykę związaną z badaniami z zakresu biologii molekularnej.2
T-W-2Narzędzia do analizy ekspresji genów. Technologie związane ze stosowaniem antysensu.3
T-W-3Mikromacierze DNA.3
T-W-4Mikromacierze białkowe.1
T-W-5DArT i inne nowe technologie markerów molekularnych.3
T-W-6Wysokoprzepustowe technologie sekwencjonowania DNA.2
T-W-7zaliczenie pisemne1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w ćwiczeniach15
A-A-2praca własna - przyswojenie materiału z ćwiczeń, przygotowanie prezentacji14
A-A-3zaliczenie1
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2praca własna - opanowanie materiału z wykładów14
A-W-3zaliczenie pisemne1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia z użyciem komputera

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny z treści wykładów
S-2Ocena podsumowująca: ocena sposobu wygłoszenia i treści zawartych w prezentacji multimedialnej

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTR-S-D8_W01
student zna aktualne stosowane technologie analiz molekularnych, potrafi je scharakteryzować
BT_2A_W06, BT_2A_W08C-1T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-A-1M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTR-S-D8_U01
student umie odszukać źródła informacji o wykorzystaniu różnych technologii analiz molekularnych, umie analizować i prezentować współczesne osiągnięcia w tej dziedzinie
BT_2A_U05, BT_2A_U08C-1, C-2T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-A-1M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTR-S-D8_K01
student wykazuje aktywną postawę zmierzającą do pogłębiania wiedzy i rozwoju osobowości
BT_2A_K07C-1, C-2T-W-2, T-A-1M-1, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTR-S-D8_W01
student zna aktualne stosowane technologie analiz molekularnych, potrafi je scharakteryzować
2,0student nie zna żadnych aktualnie stosowanych technologii analiz molekularnych
3,0student zna kilka aktualnie stosowanych technologii analiz molekularnych
3,5student zna kilka aktualnie stosowanych technologii analiz molekularnych, potrafi je pobieżnie scharakteryzować
4,0student zna większość aktualnie stosowanych technologii analiz molekularnych, potrafi je pobieżnie scharakteryzować
4,5student zna większość aktualnie stosowanych technologii analiz molekularnych, potrafi je dokładnie scharakteryzować
5,0student zna aktualne stosowane technologie analiz molekularnych, potrafi je scharakteryzować, zna ich zastosowania

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTR-S-D8_U01
student umie odszukać źródła informacji o wykorzystaniu różnych technologii analiz molekularnych, umie analizować i prezentować współczesne osiągnięcia w tej dziedzinie
2,0student nie umie odszukać źródeł informacji o wykorzystaniu różnych technologii analiz molekularnych, nie umie analizować ani prezentować współczesnych osiągnięć w tej dziedzinie
3,0student umie odszukać źródła informacji o wykorzystaniu różnych technologii analiz molekularnych
3,5student umie odszukać źródła informacji o wykorzystaniu różnych technologii analiz molekularnych i prezentować współczesne osiągnięcia w tej dziedzinie
4,0student umie odszukać źródła informacji o wykorzystaniu różnych technologii analiz molekularnych, umie pobieżnie analizować i płynnie prezentować współczesne osiągnięcia w tej dziedzinie
4,5student umie odszukać źródła informacji o wykorzystaniu różnych technologii analiz molekularnych, umie analizować i interesująco prezentować współczesne osiągnięcia w tej dziedzinie
5,0student umie odszukać źródła informacji o wykorzystaniu różnych technologii analiz molekularnych, umie wnikliwie analizować i bardzo interesująco prezentować współczesne osiągnięcia w tej dziedzinie

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTR-S-D8_K01
student wykazuje aktywną postawę zmierzającą do pogłębiania wiedzy i rozwoju osobowości
2,0ocena 2,0 z wiedzy i umiejętności sugerująca brak aktywnej postawy w pogłębianiu wiedzy i samokształałceniu
3,0ocena 3,0 z wiedzy i umiejętności sugerująca niezbyt aktywną postawę w pogłębianiu wiedzy i samokształałceniu
3,5ocena 3,5 z wiedzy i umiejętności sugerująca aktywną postawę w pogłębianiu wiedzy i samokształałceniu w stopniu dostatecznym
4,0ocena 4,0 z wiedzy i umiejętności sugerująca aktywną postawę w pogłębianiu wiedzy i samokształałceniu
4,5ocena 4,5 z wiedzy i umiejętności sugerująca aktywną postawę w pogłębianiu wiedzy i samokształałceniu w stopniu dobrym
5,0ocena 5,0 z wiedzy i umiejętności sugerująca bardzo aktywną postawę w pogłębianiu wiedzy i samokształałceniu

Literatura podstawowa

  1. P. Turner, Biologia molekularna - krótkie wykłady, PWN Wydawnictwo Naukowe, 2011, sekcjaT: Genomika funkcjonalna i nowe technologie
  2. różni autorzy, różne tytuły, Blackwell, Elsevier, Springer, inne, 2011, Artykuły z czasopism naukowych o tematyce związanej z przedmiotem

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wykorzystanie narzędzi analizy ekspresji genów i technologii związanych ze stosowaniem antysensu. Mikromacierze DNA i białkowe w nauce i praktyce. Zastosowania DArT i innych nowych technologii markerów molekularnych. Projekty sekwencjonowania genomów roślin z zastosowaniem nowych technologii. Firmy oferujące sprzęt i materiały do analizy molekularnej.15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Czasopisma prezentujące tematykę związaną z badaniami z zakresu biologii molekularnej.2
T-W-2Narzędzia do analizy ekspresji genów. Technologie związane ze stosowaniem antysensu.3
T-W-3Mikromacierze DNA.3
T-W-4Mikromacierze białkowe.1
T-W-5DArT i inne nowe technologie markerów molekularnych.3
T-W-6Wysokoprzepustowe technologie sekwencjonowania DNA.2
T-W-7zaliczenie pisemne1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w ćwiczeniach15
A-A-2praca własna - przyswojenie materiału z ćwiczeń, przygotowanie prezentacji14
A-A-3zaliczenie1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2praca własna - opanowanie materiału z wykładów14
A-W-3zaliczenie pisemne1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTR-S-D8_W01student zna aktualne stosowane technologie analiz molekularnych, potrafi je scharakteryzować
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W06ma szczegółową i uporządkowaną wiedzę z zakresu wykorzystania procesów molekularnych, enzymatycznych i fizjologicznych organizmów żywych w biotechnologii
BT_2A_W08posiada znajomość zaawansowanych metod laboratoryjnych, technik i narzędzi inżynierskich pozwalających na wykonywanie technicznych zadań dostosowanych do kierunku biotechnologia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z nowymi technologiamii analizy molekularnej i ich zastosowaniami.
Treści programoweT-W-2Narzędzia do analizy ekspresji genów. Technologie związane ze stosowaniem antysensu.
T-W-1Czasopisma prezentujące tematykę związaną z badaniami z zakresu biologii molekularnej.
T-W-3Mikromacierze DNA.
T-W-4Mikromacierze białkowe.
T-W-5DArT i inne nowe technologie markerów molekularnych.
T-W-6Wysokoprzepustowe technologie sekwencjonowania DNA.
T-A-1Wykorzystanie narzędzi analizy ekspresji genów i technologii związanych ze stosowaniem antysensu. Mikromacierze DNA i białkowe w nauce i praktyce. Zastosowania DArT i innych nowych technologii markerów molekularnych. Projekty sekwencjonowania genomów roślin z zastosowaniem nowych technologii. Firmy oferujące sprzęt i materiały do analizy molekularnej.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny z treści wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie zna żadnych aktualnie stosowanych technologii analiz molekularnych
3,0student zna kilka aktualnie stosowanych technologii analiz molekularnych
3,5student zna kilka aktualnie stosowanych technologii analiz molekularnych, potrafi je pobieżnie scharakteryzować
4,0student zna większość aktualnie stosowanych technologii analiz molekularnych, potrafi je pobieżnie scharakteryzować
4,5student zna większość aktualnie stosowanych technologii analiz molekularnych, potrafi je dokładnie scharakteryzować
5,0student zna aktualne stosowane technologie analiz molekularnych, potrafi je scharakteryzować, zna ich zastosowania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTR-S-D8_U01student umie odszukać źródła informacji o wykorzystaniu różnych technologii analiz molekularnych, umie analizować i prezentować współczesne osiągnięcia w tej dziedzinie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_U05Potrafi zaprojektować oraz zrealizować proces eksperymentalny; zna i stosuje metody oraz systemy diagnostyki laboratoryjnej i molekularnej; posiada umiejętność prowadzenia prac badawczych z użyciem materiału biologicznego; potrafi przeprowadzać badania z użyciem mikroskopów; stosuje w analizie i diagnostyce narzędzia bioinformatyczne. Zna systemy i procesy wykorzystywane w ocenie stanu środowiska.
BT_2A_U08Rozumie i potrafi ocenić praktyczny wkład biotechnologii w rozwój współczesnej medycyny; zna i potrafi wybrać odpowiednią metodę i narzędzia wykorzystywane w badaniach biotechnologicznych; określa i przestrzega wymagania jakościowe obowiązujace w pracy biotechnologa.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z nowymi technologiamii analizy molekularnej i ich zastosowaniami.
C-2Przygotowanie do prowadzenia prezentacji dotyczących analiz molekularnych.
Treści programoweT-W-2Narzędzia do analizy ekspresji genów. Technologie związane ze stosowaniem antysensu.
T-W-1Czasopisma prezentujące tematykę związaną z badaniami z zakresu biologii molekularnej.
T-W-3Mikromacierze DNA.
T-W-4Mikromacierze białkowe.
T-W-5DArT i inne nowe technologie markerów molekularnych.
T-W-6Wysokoprzepustowe technologie sekwencjonowania DNA.
T-A-1Wykorzystanie narzędzi analizy ekspresji genów i technologii związanych ze stosowaniem antysensu. Mikromacierze DNA i białkowe w nauce i praktyce. Zastosowania DArT i innych nowych technologii markerów molekularnych. Projekty sekwencjonowania genomów roślin z zastosowaniem nowych technologii. Firmy oferujące sprzęt i materiały do analizy molekularnej.
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia z użyciem komputera
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena sposobu wygłoszenia i treści zawartych w prezentacji multimedialnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie umie odszukać źródeł informacji o wykorzystaniu różnych technologii analiz molekularnych, nie umie analizować ani prezentować współczesnych osiągnięć w tej dziedzinie
3,0student umie odszukać źródła informacji o wykorzystaniu różnych technologii analiz molekularnych
3,5student umie odszukać źródła informacji o wykorzystaniu różnych technologii analiz molekularnych i prezentować współczesne osiągnięcia w tej dziedzinie
4,0student umie odszukać źródła informacji o wykorzystaniu różnych technologii analiz molekularnych, umie pobieżnie analizować i płynnie prezentować współczesne osiągnięcia w tej dziedzinie
4,5student umie odszukać źródła informacji o wykorzystaniu różnych technologii analiz molekularnych, umie analizować i interesująco prezentować współczesne osiągnięcia w tej dziedzinie
5,0student umie odszukać źródła informacji o wykorzystaniu różnych technologii analiz molekularnych, umie wnikliwie analizować i bardzo interesująco prezentować współczesne osiągnięcia w tej dziedzinie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTR-S-D8_K01student wykazuje aktywną postawę zmierzającą do pogłębiania wiedzy i rozwoju osobowości
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_K07rozumie celowość pobudzania indywidualnej aktywności poznawczej oraz podnoszenia kompetencji zawodowych; wykazuje samodzielność w zdobywaniu informacji naukowych z różnych źródeł
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z nowymi technologiamii analizy molekularnej i ich zastosowaniami.
C-2Przygotowanie do prowadzenia prezentacji dotyczących analiz molekularnych.
Treści programoweT-W-2Narzędzia do analizy ekspresji genów. Technologie związane ze stosowaniem antysensu.
T-A-1Wykorzystanie narzędzi analizy ekspresji genów i technologii związanych ze stosowaniem antysensu. Mikromacierze DNA i białkowe w nauce i praktyce. Zastosowania DArT i innych nowych technologii markerów molekularnych. Projekty sekwencjonowania genomów roślin z zastosowaniem nowych technologii. Firmy oferujące sprzęt i materiały do analizy molekularnej.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia z użyciem komputera
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena sposobu wygłoszenia i treści zawartych w prezentacji multimedialnej
S-1Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny z treści wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0ocena 2,0 z wiedzy i umiejętności sugerująca brak aktywnej postawy w pogłębianiu wiedzy i samokształałceniu
3,0ocena 3,0 z wiedzy i umiejętności sugerująca niezbyt aktywną postawę w pogłębianiu wiedzy i samokształałceniu
3,5ocena 3,5 z wiedzy i umiejętności sugerująca aktywną postawę w pogłębianiu wiedzy i samokształałceniu w stopniu dostatecznym
4,0ocena 4,0 z wiedzy i umiejętności sugerująca aktywną postawę w pogłębianiu wiedzy i samokształałceniu
4,5ocena 4,5 z wiedzy i umiejętności sugerująca aktywną postawę w pogłębianiu wiedzy i samokształałceniu w stopniu dobrym
5,0ocena 5,0 z wiedzy i umiejętności sugerująca bardzo aktywną postawę w pogłębianiu wiedzy i samokształałceniu