Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)
specjalność: Bioinżynieria produkcji żywności

Sylabus przedmiotu Ochrona zasobów genowych zwierząt:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ochrona zasobów genowych zwierząt
Specjalność Biotechnologia w produkcji zwierzęcej i ochronie środowiska
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki i Ogólnej Hodowli Zwierząt
Nauczyciel odpowiedzialny Daniel Polasik <Daniel.Polasik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 1,50,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 1,50,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu Genetyki Ogólnej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów ze zjawiskiem bioróżnorodności i jego znaczeniem w przyrodzie
C-2Przybliżenie studentom programów ochrony różnych gatunków zwierząt oraz sposobów ich realizacji

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Ochrona zasobów genetycznych zwierząt dziko żyjących2
T-A-2Wykorzystanie rodzimych ras zwierząt w produkcji żywności regionalnej i tradycyjnej3
T-A-3Banki genów zagrożonych ras zwierząt gospodarskich i dzikich2
T-A-4Ochrona zasobów genetycznych zwierząt gospodarskich w Polsce2
T-A-5Rola rodzimych ras zwierząt trawożernych w kształtowaniu krajobrazu i zachowaniu regionów o dużym znaczeniu przyrodniczym2
T-A-6Rodzime rasy zwierząt jako element tradycji i kultury regionu2
T-A-7Realizacja programów ochrony zasobów genetycznych poszczególnych gatunków zwierząt na świecie2
15
wykłady
T-W-1Stan zasobów genetycznych zwierząt2
T-W-2Użytkowanie zasobów genetycznych zwierząt2
T-W-3Światowy plan działań na rzecz zasobów genetycznych2
T-W-4Podstawy prowadzenia pracy hodowlanej w małych populacjach2
T-W-5Ochrona zasobów genetycznych zwierząt gospodarskich w Polsce2
T-W-6Realizacja programów ochrony zasobów genetycznych poszczególnych gatunków zwierząt w Polsce5
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach15
A-A-2Studiowanie zalecanej literatury10
A-A-3Przygotowanie prezentacji7
A-A-4Konsultacje11
A-A-5Zaliczenie2
45
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Studiowanie zalecanej literatury10
A-W-3Konsultacje11
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia7
A-W-5Zaliczenie2
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Pokaz
M-3Prezentacje studentów
M-4Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena prezentacji
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTZ-S-O3.2_W01
Wskazywanie zasadności ochrony zasobów genowych zwierząt. Charakterystyka gatunków zwierząt objętych programem ochrony zasobów genowych w Polsce i na świecie
BT_2A_W12, BT_2A_W14C-1, C-2T-W-6, T-A-1, T-W-5, T-W-3, T-W-1, T-A-4, T-A-7, T-W-4, T-A-3M-1, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTZ-S-O3.2_U01
Umiejętność wskazywania negatywnych skutków zmniejszania bioróżnorodności
BT_2A_U04, BT_2A_U06C-2, C-1T-W-3, T-A-6, T-A-3, T-W-1, T-A-2, T-A-5M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTZ-S-O3.2_K01
Świadomość zmniejszania się bioróżnorodności i wyrażanie oceny dotyczącej ochrony zasobów genowych zwierząt
BT_2A_K02, BT_2A_K03C-1, C-2T-W-1, T-W-5, T-W-4, T-W-3, T-W-6, T-A-7, T-A-3M-1, M-3, M-4S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTZ-S-O3.2_W01
Wskazywanie zasadności ochrony zasobów genowych zwierząt. Charakterystyka gatunków zwierząt objętych programem ochrony zasobów genowych w Polsce i na świecie
2,0
3,0Student potrafi wskazać potrzebę ochrony bioróznorodności, podaje przykłady programów ochrony zasobów genowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTZ-S-O3.2_U01
Umiejętność wskazywania negatywnych skutków zmniejszania bioróżnorodności
2,0
3,0Student potrafi wksazywać zagrożenia związane ze spadkiem bioróznorodnosci i sposoby jej ograniczania
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTZ-S-O3.2_K01
Świadomość zmniejszania się bioróżnorodności i wyrażanie oceny dotyczącej ochrony zasobów genowych zwierząt
2,0
3,0Student ma podstawową świadomość zanikania bioróżnorodności oraz potrzeby jej przeciwdziałaniu poprzez ochronę zasobów genowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Red. Z. Litwińczuk, Ochrona zasobów genetycznych zwierząt gospodarskich i dziko żyjących, PWRiL, 2011
  2. Freeland J. R., Ekologia molekularna, PWN, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Hartl D. L., Clark A. G., Podstawy Genetyki Populacyjnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2009

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Ochrona zasobów genetycznych zwierząt dziko żyjących2
T-A-2Wykorzystanie rodzimych ras zwierząt w produkcji żywności regionalnej i tradycyjnej3
T-A-3Banki genów zagrożonych ras zwierząt gospodarskich i dzikich2
T-A-4Ochrona zasobów genetycznych zwierząt gospodarskich w Polsce2
T-A-5Rola rodzimych ras zwierząt trawożernych w kształtowaniu krajobrazu i zachowaniu regionów o dużym znaczeniu przyrodniczym2
T-A-6Rodzime rasy zwierząt jako element tradycji i kultury regionu2
T-A-7Realizacja programów ochrony zasobów genetycznych poszczególnych gatunków zwierząt na świecie2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Stan zasobów genetycznych zwierząt2
T-W-2Użytkowanie zasobów genetycznych zwierząt2
T-W-3Światowy plan działań na rzecz zasobów genetycznych2
T-W-4Podstawy prowadzenia pracy hodowlanej w małych populacjach2
T-W-5Ochrona zasobów genetycznych zwierząt gospodarskich w Polsce2
T-W-6Realizacja programów ochrony zasobów genetycznych poszczególnych gatunków zwierząt w Polsce5
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach15
A-A-2Studiowanie zalecanej literatury10
A-A-3Przygotowanie prezentacji7
A-A-4Konsultacje11
A-A-5Zaliczenie2
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Studiowanie zalecanej literatury10
A-W-3Konsultacje11
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia7
A-W-5Zaliczenie2
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTZ-S-O3.2_W01Wskazywanie zasadności ochrony zasobów genowych zwierząt. Charakterystyka gatunków zwierząt objętych programem ochrony zasobów genowych w Polsce i na świecie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W12wykazuje się zaawansowana znajomością z zakresu ochrony przyrody oraz potrafi samodzielnie definiować znaczenie środowiska, jego użytkowanie oraz zagrożenia z tym związane
BT_2A_W14ma wzbogaconą wiedzę na temat modyfikacji genetycznych oraz ich znaczenia dla człwieka i środowiska przyrodniczego
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze zjawiskiem bioróżnorodności i jego znaczeniem w przyrodzie
C-2Przybliżenie studentom programów ochrony różnych gatunków zwierząt oraz sposobów ich realizacji
Treści programoweT-W-6Realizacja programów ochrony zasobów genetycznych poszczególnych gatunków zwierząt w Polsce
T-A-1Ochrona zasobów genetycznych zwierząt dziko żyjących
T-W-5Ochrona zasobów genetycznych zwierząt gospodarskich w Polsce
T-W-3Światowy plan działań na rzecz zasobów genetycznych
T-W-1Stan zasobów genetycznych zwierząt
T-A-4Ochrona zasobów genetycznych zwierząt gospodarskich w Polsce
T-A-7Realizacja programów ochrony zasobów genetycznych poszczególnych gatunków zwierząt na świecie
T-W-4Podstawy prowadzenia pracy hodowlanej w małych populacjach
T-A-3Banki genów zagrożonych ras zwierząt gospodarskich i dzikich
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Prezentacje studentów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe
S-1Ocena formująca: Ocena prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wskazać potrzebę ochrony bioróznorodności, podaje przykłady programów ochrony zasobów genowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTZ-S-O3.2_U01Umiejętność wskazywania negatywnych skutków zmniejszania bioróżnorodności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_U04Zna czynniki wpływające na produkcję żywności; potrafi analizować substancje niepożądane w surowcach pochodzenia roślinnego i zwierzęcego; zna i rozumie zasady uwalniania GMO do środowiska, analizuje zagrożenia oraz szacuje skutki tworzenia i stosowania GMO; umie określić wpływ i znaczenie biotechnologii w ochronie środowiska; docenia znaczenie zasobów genowych roślin i zwierząt.
BT_2A_U06Potrafi wykorzystać techniki molekularne stosowane w taksonomii roślin, zwierząt i ludzi; rozumie budowę i funkcje genomu oraz transkryptomu organizmów eukariotycznych i prokariotycznych; zna procesy dziedziczenia i rozwoju organizmu; wykorzystuje metody molekularne w biotechnologii stosowanej; rozumie molekularne podstawy ewolucji; zna czynniki wpływające na zmienność organizmu.
Cel przedmiotuC-2Przybliżenie studentom programów ochrony różnych gatunków zwierząt oraz sposobów ich realizacji
C-1Zapoznanie studentów ze zjawiskiem bioróżnorodności i jego znaczeniem w przyrodzie
Treści programoweT-W-3Światowy plan działań na rzecz zasobów genetycznych
T-A-6Rodzime rasy zwierząt jako element tradycji i kultury regionu
T-A-3Banki genów zagrożonych ras zwierząt gospodarskich i dzikich
T-W-1Stan zasobów genetycznych zwierząt
T-A-2Wykorzystanie rodzimych ras zwierząt w produkcji żywności regionalnej i tradycyjnej
T-A-5Rola rodzimych ras zwierząt trawożernych w kształtowaniu krajobrazu i zachowaniu regionów o dużym znaczeniu przyrodniczym
Metody nauczaniaM-3Prezentacje studentów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wksazywać zagrożenia związane ze spadkiem bioróznorodnosci i sposoby jej ograniczania
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTZ-S-O3.2_K01Świadomość zmniejszania się bioróżnorodności i wyrażanie oceny dotyczącej ochrony zasobów genowych zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_K02wykazuje zrozumienie procesów biotechnologicznych wykorzystywanych w różnych obszarach działalności człowieka; interpretuje i opisuje te procesy wykorzystując podejście naukowe
BT_2A_K03ma świadomość wpływu biotechnologii na kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze zjawiskiem bioróżnorodności i jego znaczeniem w przyrodzie
C-2Przybliżenie studentom programów ochrony różnych gatunków zwierząt oraz sposobów ich realizacji
Treści programoweT-W-1Stan zasobów genetycznych zwierząt
T-W-5Ochrona zasobów genetycznych zwierząt gospodarskich w Polsce
T-W-4Podstawy prowadzenia pracy hodowlanej w małych populacjach
T-W-3Światowy plan działań na rzecz zasobów genetycznych
T-W-6Realizacja programów ochrony zasobów genetycznych poszczególnych gatunków zwierząt w Polsce
T-A-7Realizacja programów ochrony zasobów genetycznych poszczególnych gatunków zwierząt na świecie
T-A-3Banki genów zagrożonych ras zwierząt gospodarskich i dzikich
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Prezentacje studentów
M-4Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prezentacji
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawową świadomość zanikania bioróżnorodności oraz potrzeby jej przeciwdziałaniu poprzez ochronę zasobów genowych
3,5
4,0
4,5
5,0