Wydział Informatyki - Inżynieria cyfryzacji (S1)
specjalność: Zastosowania informatyki
Sylabus przedmiotu Sprzęt i architektura komputerów I:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria cyfryzacji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Sprzęt i architektura komputerów I | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Komputerów i Telekomunikacji | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Mirosław Łazoryszczak <Miroslaw.Lazoryszczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Radosław Maciaszczyk <Radoslaw.Maciaszczyk@zut.edu.pl>, Krzysztof Makles <Krzysztof.Makles@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
dla tego przedmiotu nie są określone wymagania wstępneCele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Wiedza o elementach systemów komputerowych. |
C-2 | Wiedza z zakresu podstaw techniki cyfrowej. |
C-3 | Umiejętność czytania schematów blokowych architektur procesorów. |
C-4 | Umiejętność pisania elementarnych programów wykorzystujących wybrane elementy systemów komputerowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Systemy liczbowe, konwersja pomiędzy systemami i podstawy arytmetyki binarnej. | 4 |
T-L-2 | Podstawowe funktory logiczne. | 2 |
T-L-3 | Wybrane układy kombinacyjne. | 4 |
T-L-4 | Podstawowe elementy sekwencyjne - przerzutniki. | 4 |
T-L-5 | Wybrane układy sekwencyjne. | 4 |
T-L-6 | Automat skończony na przykładzie detektora sekwencji. | 2 |
T-L-7 | Podstawy VHDL | 2 |
T-L-8 | Assembler procesora z rodziny x86. | 4 |
T-L-9 | Assembler i języki wyższego poziomu. | 2 |
T-L-10 | Obsługa systemu We/Wy na przykładzie portu szeregowego. | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe pojęcia z zakresu architektury komputerów. Ogólna budowa i funkcje komputera. Systemy liczbowe. | 2 |
T-W-2 | Podstawy arytmetyki binarnej. | 2 |
T-W-3 | Budowa i funkcje mikroporocesora (ALU, rejestry, cykl rozkazowy). | 2 |
T-W-4 | Podstawy budowy i działania pamięci komputerowych. | 2 |
T-W-5 | Systemy wejścia/wyjścia i sposoby współpracy z mikroprocesorem i pamięciami. | 2 |
T-W-6 | Działanie mikroporocesora - lista rozkazów, adresowanie, elementy asemblera. | 4 |
T-W-7 | Metody projektowania i modelowania systemów cyfrowych. | 2 |
T-W-8 | Budowa wybranych elementów mikroprocesora – układy kombinacyjne – podstawy algebry Boole’a, funkcje i funktory logiczne. | 4 |
T-W-9 | Minimalizacja funkcji logicznych. | 4 |
T-W-10 | Przerzutniki jako przykład podstawowych elementów sekwencyjnych. | 2 |
T-W-11 | Układy sekwencyjne, automat skończony. | 4 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych | 30 |
A-L-2 | Udział w konsultacjach | 2 |
A-L-3 | Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych. | 30 |
A-L-4 | Opracowanie raportów/dokumentacji z przeprowadzonych ćwiczeń. | 26 |
88 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Udział w konsultacjach i egzaminie | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu i samodzielne studiowanie literatury przedmiotu | 52 |
92 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawdziany wstępne przed wybranymi ćwiczeniami laboratoryjnymi. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena raportów lub dokumentacji z wykonanych ćwiczeń. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Egzamin z elementami problemowymi. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IC_1A_B/05/01_W01 Student zna elementy architektury systemów komputerowych oraz zna podstawy funkcjonowania systemu komputerowego w kontekście klasycznej techniki cyfrowej. | IC_1A_W02 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-10, T-W-11, T-W-3, T-W-9, T-W-8 | M-1 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IC_1A_B/05/01_U01 Student umie na elementarnym poziomie programować aplikacje wykorzystujace podstawowe urzadzenia oraz potrafi konfigurować systemy komputerowe w celu zapewnienia określonej efektywności. | IC_1A_U06 | — | — | C-3, C-4 | T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-3, T-L-5, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-6 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IC_1A_B/05/01_W01 Student zna elementy architektury systemów komputerowych oraz zna podstawy funkcjonowania systemu komputerowego w kontekście klasycznej techniki cyfrowej. | 2,0 | Nie spełnia minimalnych wymagań na ocenę pozytywną. |
3,0 | Opisuje podstawowe architektury komputerów oraz zagadnienia warstwy fizycznej otoczenia procesora. Zna podstawy asemblera. Zna podstawy techniki cyfrowej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IC_1A_B/05/01_U01 Student umie na elementarnym poziomie programować aplikacje wykorzystujace podstawowe urzadzenia oraz potrafi konfigurować systemy komputerowe w celu zapewnienia określonej efektywności. | 2,0 | Nie spełnia minimalnych wymagań na ocenę pozytywną. |
3,0 | Potrafi w stopniu podstawowym wykonać elementarne zadania polegające na programowaniu elementów systemu wybranych platform komputerowych z wykorzystaniem języka asemblera i języków wyższego poziomu. Potrafi posługiwać się w elementarnym stopniu narzędziami do symulacji układów cyfrowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Stallings W., Organizacja i architektura systemu komputerowego. Projektowanie systemu a jego wydajność., WNT, Warszawa, 2004, 3
- Tanenbaum A. S., Strukturalna organizacja systemów komputerowych, Helion, Gliwice, 2006, 5
- Mano M. M., Kime Ch. R., Podstawy projektowania układów logicznych i komputerów, WNT, Warszawa, 2007, 1
Literatura dodatkowa
- Hennessy J. L., Patterson D. A., Computer Architecture. A Quantitative Approach, Elsevier, Morgan Kaufmann, 2007, 4
- Patterson D. A., Hennessy J. L., Computer Organization and Design. The hardware/software interface, Elsevier, Morgan Kaufmann, 2009, 4
- Metzger P., Anatomia PC, Helion, Gliwice, 2007, 11