Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Inżynieria cyfryzacji (S1)
specjalność: Zastosowania informatyki

Sylabus przedmiotu Inżynieria systemów informatycznych II:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria cyfryzacji
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Inżynieria systemów informatycznych II
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych
Nauczyciel odpowiedzialny Magdalena Kieruzel <mkieruzel@wi.zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Krzysztof Kraska <Krzysztof.Kraska@zut.edu.pl>, Bożena Śmiałkowska <Bozena.Smialkowska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 1,40,62egzamin
laboratoriaL3 30 1,60,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy tworzenia systemów informatycznych
W-2Podstawy organizacji i zarządzania

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przygotowanie studenta do wyboru systemu informatycznego dla organizacji, obejmującego analizę potrzeb organizacji, oferty rynkowej, wybór rozwiązania IT, kontraktowanie oraz zaplanowanie prac wdrożeniowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Testowanie przykładowego oprogramowania8
T-L-2Analiza przykładowych wdrożeń – studium przypadku8
T-L-3Narzędzia wspierające wdrażanie4
T-L-4Kontrola projektów wdrożeniowych4
T-L-5Pielęgnacja systemów informatycznych4
T-L-6Zaliczenie laboratorium2
30
wykłady
T-W-1Wprowadzenie – przedsięwzięcie wdrożeniowe (cele, zakres, struktura, zespół wdrożeniowy)1
T-W-2Strategie wdrażania systemów informatycznych2
T-W-3Ryzyko wdrażania systemów informatycznych2
T-W-4Wdrażanie systemów gotowych, kontraktowanie, negocjacje, przetarg, studium przedwdrożeniowe.4
T-W-5Szkolenie użytkownika końcowego. Narzędzia wspierające wdrażanie.2
T-W-6Metody usprawniania systemów informatycznych2
T-W-7Pielęgnacja (zapobiegawcza, adaptacyjna, korekcyjna, ulepszająca) systemów informatycznych2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do laboratorium15
A-L-3Udział w konsultacjach2
47
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Konsultacje oraz zaliczenie2
A-W-3Zaliczenie1
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia25
43

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady: informacyjny, problemowy oraz konwersatoryjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena pracy w trakcie laboratoriów
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy w trakcie zaliczenia
S-3Ocena podsumowująca: Ocena umiejętności poprzez zadania zaliczeniowe
S-4Ocena podsumowująca: Ocena kompetencji poprzez zaliczenie wykładu oraz zadanie zaliczeniowe

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IC_1A_C/05/02_W01
Znajomość problematyki wdrożeniowej obejmująca m.in. analizę potrzeb organizacji, dobór odpowiedniego systemu informatycznego, rodzaje strategii wdrażania i typowe czynniki ryzyka.
IC_1A_W07, IC_1A_W10, IC_1A_W11C-1T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-4, T-W-2M-1S-2
IC_1A_C/05/02_W02
Znajmość zagadnień dot. przygotowania środowiska wdrożeniowego: systemów informatycznych, sprzętu oraz ludzi.
IC_1A_W15C-1T-W-1, T-W-5, T-W-7M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IC_1A_C/05/02_U01
Potrafi zaplanować działania wdrożeniowe, udokumentować je, przydzielić zadania członkom zespołu oraz zaplanować czynności niezbędne do utrzymania systemu i możliwość przyszłych usprawnień w czesie pielęgnacji systeu.
IC_1A_U03, IC_1A_U11, IC_1A_U19C-1T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-1, T-L-2, T-L-6M-2, M-3S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IC_1A_C/05/02_K01
Rozumie wpływ systemów informatycznych na otoczenie organizacji oraz warunki pracy członków informatyzowanej organizacji, potrafi w działaniach wdrożeniowych i pielęgnacyjnych uwzględnić aspekt prawny i etyczny
IC_1A_K06C-1T-W-1, T-W-3, T-W-5M-2, M-3S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IC_1A_C/05/02_W01
Znajomość problematyki wdrożeniowej obejmująca m.in. analizę potrzeb organizacji, dobór odpowiedniego systemu informatycznego, rodzaje strategii wdrażania i typowe czynniki ryzyka.
2,0Poniżej wymagań na ocenę 3.0
3,0Zna podstawy określenia potrzeb informatycznych organizacji oraz wyboru systemu informatycznego spełniającego wymagane cechy, potrafi opisać je w postaci spójnej i zwięzłej specyfikacji
3,5
4,0
4,5
5,0
IC_1A_C/05/02_W02
Znajmość zagadnień dot. przygotowania środowiska wdrożeniowego: systemów informatycznych, sprzętu oraz ludzi.
2,0Poniżej progu wymaganego na ocenę 3.0
3,0Wie jakie elementy tworzą docelowe środowisko pracy wdrażanego systemu oraz potrafi określić typowe działania przygotowawcze dot. tychże elementów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IC_1A_C/05/02_U01
Potrafi zaplanować działania wdrożeniowe, udokumentować je, przydzielić zadania członkom zespołu oraz zaplanować czynności niezbędne do utrzymania systemu i możliwość przyszłych usprawnień w czesie pielęgnacji systeu.
2,0Poniżej umiejętności wymaganych na 3.0
3,0Umie w podstawowym stopniu zaplanować działania wdrożeniowe
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IC_1A_C/05/02_K01
Rozumie wpływ systemów informatycznych na otoczenie organizacji oraz warunki pracy członków informatyzowanej organizacji, potrafi w działaniach wdrożeniowych i pielęgnacyjnych uwzględnić aspekt prawny i etyczny
2,0Poniżej poziomu wymaganego na ocenę 3.0
3,0Ma świadomość wpływu wdrażanego systemu informatycznego na otoczenie organizacji oraz środowisko pracy
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. M. Flasiński, Zarządzanie projektami informatycznymi, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2006
  2. P. Beyon-Davies, Inżynieria systemów informacyjnych, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1999

Literatura dodatkowa

  1. A. Korczowski, Zarządzanie ryzykiem w projektach informatycznych. Teoria i praktyka, Helion, Gliwice, 2009

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Testowanie przykładowego oprogramowania8
T-L-2Analiza przykładowych wdrożeń – studium przypadku8
T-L-3Narzędzia wspierające wdrażanie4
T-L-4Kontrola projektów wdrożeniowych4
T-L-5Pielęgnacja systemów informatycznych4
T-L-6Zaliczenie laboratorium2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie – przedsięwzięcie wdrożeniowe (cele, zakres, struktura, zespół wdrożeniowy)1
T-W-2Strategie wdrażania systemów informatycznych2
T-W-3Ryzyko wdrażania systemów informatycznych2
T-W-4Wdrażanie systemów gotowych, kontraktowanie, negocjacje, przetarg, studium przedwdrożeniowe.4
T-W-5Szkolenie użytkownika końcowego. Narzędzia wspierające wdrażanie.2
T-W-6Metody usprawniania systemów informatycznych2
T-W-7Pielęgnacja (zapobiegawcza, adaptacyjna, korekcyjna, ulepszająca) systemów informatycznych2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do laboratorium15
A-L-3Udział w konsultacjach2
47
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Konsultacje oraz zaliczenie2
A-W-3Zaliczenie1
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia25
43
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_C/05/02_W01Znajomość problematyki wdrożeniowej obejmująca m.in. analizę potrzeb organizacji, dobór odpowiedniego systemu informatycznego, rodzaje strategii wdrażania i typowe czynniki ryzyka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_W07Zna metody gromadzenia i przetwarzania danych
IC_1A_W10Zna metody wykorzystywane podczas projektowania, testowania, wdrażania i integrowania produktów i usług opartych na technologiach informatycznych
IC_1A_W11Zna narzędzia informatyczne wykorzystywane w inżynierii oprogramowania
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studenta do wyboru systemu informatycznego dla organizacji, obejmującego analizę potrzeb organizacji, oferty rynkowej, wybór rozwiązania IT, kontraktowanie oraz zaplanowanie prac wdrożeniowych.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie – przedsięwzięcie wdrożeniowe (cele, zakres, struktura, zespół wdrożeniowy)
T-W-3Ryzyko wdrażania systemów informatycznych
T-W-5Szkolenie użytkownika końcowego. Narzędzia wspierające wdrażanie.
T-W-6Metody usprawniania systemów informatycznych
T-W-7Pielęgnacja (zapobiegawcza, adaptacyjna, korekcyjna, ulepszająca) systemów informatycznych
T-W-4Wdrażanie systemów gotowych, kontraktowanie, negocjacje, przetarg, studium przedwdrożeniowe.
T-W-2Strategie wdrażania systemów informatycznych
Metody nauczaniaM-1Wykłady: informacyjny, problemowy oraz konwersatoryjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy w trakcie zaliczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Poniżej wymagań na ocenę 3.0
3,0Zna podstawy określenia potrzeb informatycznych organizacji oraz wyboru systemu informatycznego spełniającego wymagane cechy, potrafi opisać je w postaci spójnej i zwięzłej specyfikacji
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_C/05/02_W02Znajmość zagadnień dot. przygotowania środowiska wdrożeniowego: systemów informatycznych, sprzętu oraz ludzi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_W15Posiada wiedzę z zasad działania systemów informatycznych przynajmniej jednego z następujących obszarów: e - biznes, e – zdrowie, media elektroniczne, poligrafia, zarządzanie wiedzą, przemysłowe systemy sterowania, metody sztucznej inteligencji, systemy wbudowane
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studenta do wyboru systemu informatycznego dla organizacji, obejmującego analizę potrzeb organizacji, oferty rynkowej, wybór rozwiązania IT, kontraktowanie oraz zaplanowanie prac wdrożeniowych.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie – przedsięwzięcie wdrożeniowe (cele, zakres, struktura, zespół wdrożeniowy)
T-W-5Szkolenie użytkownika końcowego. Narzędzia wspierające wdrażanie.
T-W-7Pielęgnacja (zapobiegawcza, adaptacyjna, korekcyjna, ulepszająca) systemów informatycznych
Metody nauczaniaM-1Wykłady: informacyjny, problemowy oraz konwersatoryjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy w trakcie zaliczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Poniżej progu wymaganego na ocenę 3.0
3,0Wie jakie elementy tworzą docelowe środowisko pracy wdrażanego systemu oraz potrafi określić typowe działania przygotowawcze dot. tychże elementów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_C/05/02_U01Potrafi zaplanować działania wdrożeniowe, udokumentować je, przydzielić zadania członkom zespołu oraz zaplanować czynności niezbędne do utrzymania systemu i możliwość przyszłych usprawnień w czesie pielęgnacji systeu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_U03Opracowywania dokumentacji związanej z procesem projektowania, wdrażania, integrowania i testowania systemów informatycznych
IC_1A_U11Potrafi aktywnie uczestniczyć w pracach projektowych zespołowych i indywidualnych
IC_1A_U19Potrafi wykorzystać w przedsięwzięciach informatycznych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studenta do wyboru systemu informatycznego dla organizacji, obejmującego analizę potrzeb organizacji, oferty rynkowej, wybór rozwiązania IT, kontraktowanie oraz zaplanowanie prac wdrożeniowych.
Treści programoweT-L-3Narzędzia wspierające wdrażanie
T-L-4Kontrola projektów wdrożeniowych
T-L-5Pielęgnacja systemów informatycznych
T-L-1Testowanie przykładowego oprogramowania
T-L-2Analiza przykładowych wdrożeń – studium przypadku
T-L-6Zaliczenie laboratorium
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena pracy w trakcie laboratoriów
S-3Ocena podsumowująca: Ocena umiejętności poprzez zadania zaliczeniowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Poniżej umiejętności wymaganych na 3.0
3,0Umie w podstawowym stopniu zaplanować działania wdrożeniowe
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_C/05/02_K01Rozumie wpływ systemów informatycznych na otoczenie organizacji oraz warunki pracy członków informatyzowanej organizacji, potrafi w działaniach wdrożeniowych i pielęgnacyjnych uwzględnić aspekt prawny i etyczny
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_K06Rozumie społeczny i zawodowy kontekst informatyki oraz związanych z nim aspektów prawnych i etycznych
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studenta do wyboru systemu informatycznego dla organizacji, obejmującego analizę potrzeb organizacji, oferty rynkowej, wybór rozwiązania IT, kontraktowanie oraz zaplanowanie prac wdrożeniowych.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie – przedsięwzięcie wdrożeniowe (cele, zakres, struktura, zespół wdrożeniowy)
T-W-3Ryzyko wdrażania systemów informatycznych
T-W-5Szkolenie użytkownika końcowego. Narzędzia wspierające wdrażanie.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Metoda projektów
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Ocena kompetencji poprzez zaliczenie wykładu oraz zadanie zaliczeniowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Poniżej poziomu wymaganego na ocenę 3.0
3,0Ma świadomość wpływu wdrażanego systemu informatycznego na otoczenie organizacji oraz środowisko pracy
3,5
4,0
4,5
5,0