Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Inżynieria cyfryzacji (S1)
specjalność: Zastosowania informatyki

Sylabus przedmiotu Projektowanie usług informatycznych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria cyfryzacji
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Projektowanie usług informatycznych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych
Nauczyciel odpowiedzialny Bartłomiej Małachowski <Bartlomiej.Malachowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Leonard Rozenberg <Leonard.Rozenberg@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP4 30 2,50,44zaliczenie
wykładyW4 30 2,50,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy zarządzania projektami
W-2Podstawy grafiki komputerowej
W-3Podstawy z zakresu przedsiębiorczości i marketingu

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zopoznanie studenów z typywymi etapami i podejściami stosowanymi w procesie projektowania usługi
C-2Poznanie wpływu systemu identyfikacji wizualnej na postrzeganie usługi informatycznej
C-3Poznanie uwarunkowań ekonomicznych dla tworzonej usługi informatycznej
C-4Poznanie zasad doboru technologii informatycznej wykorzystywanej w projektowanej usłudze

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Realizacja projektu zespołowego w grupach 3-5 osobowych. Celem projektu będzie zaprojektowanie usługi bazującej na technologii informatycznej. W zakres przedsięwzięcia powinno wchodzić: zaplanowanie koncepcji technologii informatycznej w oparciu o którą rozwijana będzie usługa, określenie grupy docelowej dla usługi i dobór metod badań marketingowych, zaplanowanie modelu biznesowego dla usługi, zaplanowanie systemu identyfikacji wizualnej usługi, realizacja prototypu usługi. W założeniu przedsięwzięcie powinno być przygotowane jako innowacyjna usługa o wysokiej jakości.30
30
wykłady
T-W-1Projektowanie biznesów usługowych - podejście holistyczne usługowe produkty i rynki, tożsamość/samoświadomość korporacyjna i jej kultura (zachowania oraz postawy), komunikacja marketingowa, organizacja przestrzeni usługowej, model biznesowy, klienci (oczekiwania, kontakty i doświadczenia), proces DDI - dizajn, doskonalenie i implementacja1
T-W-2Metodyka projektowania usług; metody wizualizacji projektu usług; jak testować projekt usługi, nauka na porażkach projektantów usługowych - analiza kazusów1
T-W-3Partnerstwo a dizajn w usługach kim są potencjalni partnerzy projektowi? Dostawcy, pracownicy (angażowanie w DDI), konsumenci, grupy interesów. Uczenie się od konkurentów - benchmarking/ obserwacja.1
T-W-4Projektowanie interakcji klienta z usługą, badanie funkcjonalności i modelowanie funkcjonalności1
T-W-5Podstawy badań marketingowych1
T-W-6Modele świadczenia usług informatycznych1
T-W-7Podstawy tworzenia modeli biznesowych w przedsięwzięciach IT1
T-W-8Źródła i modele finansowania nowych przedsięwzięć informatycznych: aniołowie biznesu, ventures capital, crowd founding1
T-W-9Metody prototypowania usługi1
T-W-10Standaryzacja a indywidualizacja upełnomocnienie (empowerment) a scenariusze usługowe1
T-W-11Dizajn interakcji projektowanie jednolitych odczuć fizycznych, wrażeń wirtualnych i doświadczeń on-line1
T-W-12Projektowanie wrażeń i odczuć klienta, odczucia firmowe (markowe) - konkurowanie poprzez dizajn1
T-W-13Firmowy system identyfikacji wizualnej deklaracja tożsamości i jej wizualizacja (manifestacja wizualna)1
T-W-14Renoma a zarządzanie przepływem informacji (wiedzy) komunikowanie usługowego konceptu (idei) i wizualizacja usługowego doświadczenia1
T-W-15Zarządzanie procesem projektowania i upowszechniania (wdrażania) projektu. Badanie jakości wdrożenia i doskonalenie projektu1
T-W-16Projektowanie funkcjonalnych serwisów usług internetowych; definicje użyteczności i funkcjonalności2
T-W-17Wymagania funkcjonalne i poza funkcjonalne; specyfika i użyteczność struktur przeglądarek w budowie efektywnych usług informatycznych; struktury B2B, B2P oraz P2P w usługach informatycznych2
T-W-18Aspekt ryzyka wdrażania efektywnych usług informatycznych oraz ich ograniczenia2
T-W-19Narzędzia wspierające wdrożenia oraz kontrola realizacji projektów1
T-W-20Portal usług internetowych - komunikacja i helpdesk2
T-W-21Przedsięwzięcia wdrożeniowe (cele, zakres) oraz analiza potrzeb użytkowników2
T-W-22Składowe społecznościowe w szkoleniu użytkownika końcowego oraz obserwacji zmiennych potrzeb2
T-W-23Budowa zespołu wdrożeniowego i zarządzanie nim2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2Praca samodzielna w zespołach projektowych28
A-P-3Przygotowanie prezentacji nt. zrealizowanego projektu14
A-P-4Konsultacje2
74
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie i uczestnictwo w zaliczeniu40
A-W-3Konsultacje5
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Zajęcia warsztatowe mające na celu poznanie i doskonalenie metod pracy grupowej

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Weryfikacja wyników zrealizowanego zadania projektowego
S-2Ocena formująca: Weryfikacja prowidłowości realizacji harmonogramu projektu ze szczególnym uwzględnieniem terminowości realizowanych zadań
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IC_1A_C/10_W01
Zna metody wykorzystywane podczas projektowania, prototypowania i wdrażania usług opartych na technologiach informatycznych
IC_1A_W10C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-W-22, T-W-23, T-W-21, T-W-20, T-W-17, T-W-18, T-W-16, T-W-19, T-P-1M-1, M-2S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IC_1A_C/10_U01
Potrafi potrafi realizować i wdrażać wyniki prac badawczo-rozwojowych w celu stworzenia nowej usługi bazującej na technologii informatycznej
IC_1A_U02C-1T-W-15, T-W-17, T-W-18, T-W-16, T-W-19M-1, M-2S-2, S-1
IC_1A_C/10_U02
Potrafi zaprojektować usługę rynkową oraz model biznesowy dla rozwiązań i technologii informatycznych
IC_1A_U05C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-W-22, T-W-23, T-W-21, T-W-20, T-W-17, T-W-18, T-W-16, T-W-19, T-P-1M-1, M-2S-2, S-1
IC_1A_C/10_U03
Potrafi zastosować techniki marketingowe i podstawy badań marketingowych na potrzeby projektu informatycznego
IC_1A_U10C-1, C-3T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-14, T-W-19M-1, M-2S-2, S-1
IC_1A_C/10_U04
Potrafi aktywnie uczestniczych w projektach zespołowych związanych z projektowaniem usługi informatycznej
IC_1A_U11C-1T-W-1, T-W-2, T-W-23, T-W-19M-1, M-2S-2, S-1
IC_1A_C/10_U05
Potrafi dobrać technologię informatyczną do nowoprojektowanej usługi rynkowej
IC_1A_U25C-4T-W-1, T-W-4, T-W-9, T-W-11, T-W-20, T-W-17, T-W-16, T-W-19M-1, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IC_1A_C/10_W01
Zna metody wykorzystywane podczas projektowania, prototypowania i wdrażania usług opartych na technologiach informatycznych
2,0Student nie zna metod wykorzystywanych podczas projektowania, prototypowania i wdrażania usług opartych na technologiach informatycznych
3,0Student potrafi wymienić metody wykorzystywane podczas projektowania, prototypowania i wdrażania usług opartych na technologiach informatycznych
3,5Student potrafi wymienić i krótko scharakteryzować metody wykorzystywane podczas projektowania, prototypowania i wdrażania usług opartych na technologiach informatycznych
4,0Student potrafi wymienić i dokładnie scharakteryzować metody wykorzystywane podczas projektowania, prototypowania i wdrażania usług opartych na technologiach informatycznych
4,5Student potrafi dobrać metody do zaprojektowania usługi informatycznej o określonym charakterze
5,0Student potrafi dobrać i wyczerpująco uzasadnić zasadność wykorzystania metody do zaprojektowania usługi informatycznej o określonym charakterze

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IC_1A_C/10_U01
Potrafi potrafi realizować i wdrażać wyniki prac badawczo-rozwojowych w celu stworzenia nowej usługi bazującej na technologii informatycznej
2,0Student nie wykazuje umiejętności realizacowania i wdrażania wyników prac BR
3,0Student potrafi określić ogólne cele prac BR wymaganych do uruchomienia nowej usługi informatycznej
3,5Student potrafi określić ogólne cele i zakres prac BR wymaganych do uruchomienia nowej usługi informatycznej
4,0Student potrafi zaplanować harmonogram realizacji prac BR wymaganych do uruchomienia nowej usługi informatycznej
4,5Student potrafi ocenić przydatność wyników prac BR do uruchomienia nowej usługi informatycznej
5,0Student potrafi wdrożyć wyniki prac BR w projektowanej usłudze informatycznej
IC_1A_C/10_U02
Potrafi zaprojektować usługę rynkową oraz model biznesowy dla rozwiązań i technologii informatycznych
2,0
3,0student potrafi okreslić grupę docelową dla usługi
3,5student potrafi w sposób ogólny przedstawić korzyści usługi dla odbiorców
4,0student potrafi scharakteryzować sposób w jaki dostarczane będą określone korzyści odbiorcom usługi
4,5student potrafi dobrać rodzaj modelu biznesowego do typu projektowanej usługi informatycznej
5,0student potrafi dobrać i szczegółowo uzasadnić rodzaj modelu biznesowego do typu projektowanej usługi informatycznej
IC_1A_C/10_U03
Potrafi zastosować techniki marketingowe i podstawy badań marketingowych na potrzeby projektu informatycznego
2,0
3,0Student potrafi wymienić podstawowe techniki marketingowe stosowane w usługach informatycznych
3,5Student potrafi wymienić i scharakteryzować podstawowe techniki marketingowe stosowane w usługach informatycznych
4,0Student potrafi dobrać i wykorzystać technikę marketingową do promowania okreslonej usługi informatycznej
4,5Student potrafi wymienić podstawowe metody badań marketingowych
5,0Student potrafi dobrać i zastosować jedną z podstawowych metodę badań marketingowych w procesie projektowania okreslonej usługi informatycznej
IC_1A_C/10_U04
Potrafi aktywnie uczestniczych w projektach zespołowych związanych z projektowaniem usługi informatycznej
2,0
3,0Student potrafi uczestniczyć w realizacji zadań zespołowych
3,5Student potrafi określić swoją rolę w zespole realizującym projekt usługi informatycznej
4,0Student potrafi określić zakres i podział prac w projekcie usługi informatycznej
4,5Student potrafi zaplanować harmonogram realizacji projektu usługi informatycznej
5,0Student potrafi okreslić ryzyko mogęce pojawić się w fazie realizacji projektu usługi informatycznej
IC_1A_C/10_U05
Potrafi dobrać technologię informatyczną do nowoprojektowanej usługi rynkowej
2,0
3,0Potrafi wymienić podstawowe techniki i modele tworzenia aplikacji komputerowych
3,5Potrafi wymienić i scharakteryzować podstawowe techniki i modele tworzenia aplikacji komputerowych
4,0Potrafi stosować techniki określania wymagań dla usługi informatycznej
4,5Potrafi dobrać typ aplikacji komputerowej na podstawie wymagań określonych dla usługi informatycznej
5,0Potrafi dobrać technologię wykonania aplikacji komputerowej na podstawie wymagań określonych dla usługi informatycznej

Literatura podstawowa

  1. Schneider Jakob, Stickdorn Mark, Schneider Jacob, Stickdorn Marc, This is Service Design Thinking, Bis Publishers Bv, Bis B.V. Uitgeverij, 2012
  2. HOLLINS B., SHINKINS S., Zarządzanie usługami: projektowanie i wdrażanie, PWE, Warszawa, 2009

Literatura dodatkowa

  1. C. Shaw, J. Ivens, Building Great Customer Experiences, Palgrave MacMillan, Nowy Jork, 2002

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Realizacja projektu zespołowego w grupach 3-5 osobowych. Celem projektu będzie zaprojektowanie usługi bazującej na technologii informatycznej. W zakres przedsięwzięcia powinno wchodzić: zaplanowanie koncepcji technologii informatycznej w oparciu o którą rozwijana będzie usługa, określenie grupy docelowej dla usługi i dobór metod badań marketingowych, zaplanowanie modelu biznesowego dla usługi, zaplanowanie systemu identyfikacji wizualnej usługi, realizacja prototypu usługi. W założeniu przedsięwzięcie powinno być przygotowane jako innowacyjna usługa o wysokiej jakości.30
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Projektowanie biznesów usługowych - podejście holistyczne usługowe produkty i rynki, tożsamość/samoświadomość korporacyjna i jej kultura (zachowania oraz postawy), komunikacja marketingowa, organizacja przestrzeni usługowej, model biznesowy, klienci (oczekiwania, kontakty i doświadczenia), proces DDI - dizajn, doskonalenie i implementacja1
T-W-2Metodyka projektowania usług; metody wizualizacji projektu usług; jak testować projekt usługi, nauka na porażkach projektantów usługowych - analiza kazusów1
T-W-3Partnerstwo a dizajn w usługach kim są potencjalni partnerzy projektowi? Dostawcy, pracownicy (angażowanie w DDI), konsumenci, grupy interesów. Uczenie się od konkurentów - benchmarking/ obserwacja.1
T-W-4Projektowanie interakcji klienta z usługą, badanie funkcjonalności i modelowanie funkcjonalności1
T-W-5Podstawy badań marketingowych1
T-W-6Modele świadczenia usług informatycznych1
T-W-7Podstawy tworzenia modeli biznesowych w przedsięwzięciach IT1
T-W-8Źródła i modele finansowania nowych przedsięwzięć informatycznych: aniołowie biznesu, ventures capital, crowd founding1
T-W-9Metody prototypowania usługi1
T-W-10Standaryzacja a indywidualizacja upełnomocnienie (empowerment) a scenariusze usługowe1
T-W-11Dizajn interakcji projektowanie jednolitych odczuć fizycznych, wrażeń wirtualnych i doświadczeń on-line1
T-W-12Projektowanie wrażeń i odczuć klienta, odczucia firmowe (markowe) - konkurowanie poprzez dizajn1
T-W-13Firmowy system identyfikacji wizualnej deklaracja tożsamości i jej wizualizacja (manifestacja wizualna)1
T-W-14Renoma a zarządzanie przepływem informacji (wiedzy) komunikowanie usługowego konceptu (idei) i wizualizacja usługowego doświadczenia1
T-W-15Zarządzanie procesem projektowania i upowszechniania (wdrażania) projektu. Badanie jakości wdrożenia i doskonalenie projektu1
T-W-16Projektowanie funkcjonalnych serwisów usług internetowych; definicje użyteczności i funkcjonalności2
T-W-17Wymagania funkcjonalne i poza funkcjonalne; specyfika i użyteczność struktur przeglądarek w budowie efektywnych usług informatycznych; struktury B2B, B2P oraz P2P w usługach informatycznych2
T-W-18Aspekt ryzyka wdrażania efektywnych usług informatycznych oraz ich ograniczenia2
T-W-19Narzędzia wspierające wdrożenia oraz kontrola realizacji projektów1
T-W-20Portal usług internetowych - komunikacja i helpdesk2
T-W-21Przedsięwzięcia wdrożeniowe (cele, zakres) oraz analiza potrzeb użytkowników2
T-W-22Składowe społecznościowe w szkoleniu użytkownika końcowego oraz obserwacji zmiennych potrzeb2
T-W-23Budowa zespołu wdrożeniowego i zarządzanie nim2
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2Praca samodzielna w zespołach projektowych28
A-P-3Przygotowanie prezentacji nt. zrealizowanego projektu14
A-P-4Konsultacje2
74
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie i uczestnictwo w zaliczeniu40
A-W-3Konsultacje5
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_C/10_W01Zna metody wykorzystywane podczas projektowania, prototypowania i wdrażania usług opartych na technologiach informatycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_W10Zna metody wykorzystywane podczas projektowania, testowania, wdrażania i integrowania produktów i usług opartych na technologiach informatycznych
Cel przedmiotuC-1Zopoznanie studenów z typywymi etapami i podejściami stosowanymi w procesie projektowania usługi
C-2Poznanie wpływu systemu identyfikacji wizualnej na postrzeganie usługi informatycznej
C-3Poznanie uwarunkowań ekonomicznych dla tworzonej usługi informatycznej
Treści programoweT-W-1Projektowanie biznesów usługowych - podejście holistyczne usługowe produkty i rynki, tożsamość/samoświadomość korporacyjna i jej kultura (zachowania oraz postawy), komunikacja marketingowa, organizacja przestrzeni usługowej, model biznesowy, klienci (oczekiwania, kontakty i doświadczenia), proces DDI - dizajn, doskonalenie i implementacja
T-W-2Metodyka projektowania usług; metody wizualizacji projektu usług; jak testować projekt usługi, nauka na porażkach projektantów usługowych - analiza kazusów
T-W-3Partnerstwo a dizajn w usługach kim są potencjalni partnerzy projektowi? Dostawcy, pracownicy (angażowanie w DDI), konsumenci, grupy interesów. Uczenie się od konkurentów - benchmarking/ obserwacja.
T-W-4Projektowanie interakcji klienta z usługą, badanie funkcjonalności i modelowanie funkcjonalności
T-W-5Podstawy badań marketingowych
T-W-6Modele świadczenia usług informatycznych
T-W-7Podstawy tworzenia modeli biznesowych w przedsięwzięciach IT
T-W-8Źródła i modele finansowania nowych przedsięwzięć informatycznych: aniołowie biznesu, ventures capital, crowd founding
T-W-9Metody prototypowania usługi
T-W-10Standaryzacja a indywidualizacja upełnomocnienie (empowerment) a scenariusze usługowe
T-W-11Dizajn interakcji projektowanie jednolitych odczuć fizycznych, wrażeń wirtualnych i doświadczeń on-line
T-W-12Projektowanie wrażeń i odczuć klienta, odczucia firmowe (markowe) - konkurowanie poprzez dizajn
T-W-13Firmowy system identyfikacji wizualnej deklaracja tożsamości i jej wizualizacja (manifestacja wizualna)
T-W-14Renoma a zarządzanie przepływem informacji (wiedzy) komunikowanie usługowego konceptu (idei) i wizualizacja usługowego doświadczenia
T-W-15Zarządzanie procesem projektowania i upowszechniania (wdrażania) projektu. Badanie jakości wdrożenia i doskonalenie projektu
T-W-22Składowe społecznościowe w szkoleniu użytkownika końcowego oraz obserwacji zmiennych potrzeb
T-W-23Budowa zespołu wdrożeniowego i zarządzanie nim
T-W-21Przedsięwzięcia wdrożeniowe (cele, zakres) oraz analiza potrzeb użytkowników
T-W-20Portal usług internetowych - komunikacja i helpdesk
T-W-17Wymagania funkcjonalne i poza funkcjonalne; specyfika i użyteczność struktur przeglądarek w budowie efektywnych usług informatycznych; struktury B2B, B2P oraz P2P w usługach informatycznych
T-W-18Aspekt ryzyka wdrażania efektywnych usług informatycznych oraz ich ograniczenia
T-W-16Projektowanie funkcjonalnych serwisów usług internetowych; definicje użyteczności i funkcjonalności
T-W-19Narzędzia wspierające wdrożenia oraz kontrola realizacji projektów
T-P-1Realizacja projektu zespołowego w grupach 3-5 osobowych. Celem projektu będzie zaprojektowanie usługi bazującej na technologii informatycznej. W zakres przedsięwzięcia powinno wchodzić: zaplanowanie koncepcji technologii informatycznej w oparciu o którą rozwijana będzie usługa, określenie grupy docelowej dla usługi i dobór metod badań marketingowych, zaplanowanie modelu biznesowego dla usługi, zaplanowanie systemu identyfikacji wizualnej usługi, realizacja prototypu usługi. W założeniu przedsięwzięcie powinno być przygotowane jako innowacyjna usługa o wysokiej jakości.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Zajęcia warsztatowe mające na celu poznanie i doskonalenie metod pracy grupowej
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna metod wykorzystywanych podczas projektowania, prototypowania i wdrażania usług opartych na technologiach informatycznych
3,0Student potrafi wymienić metody wykorzystywane podczas projektowania, prototypowania i wdrażania usług opartych na technologiach informatycznych
3,5Student potrafi wymienić i krótko scharakteryzować metody wykorzystywane podczas projektowania, prototypowania i wdrażania usług opartych na technologiach informatycznych
4,0Student potrafi wymienić i dokładnie scharakteryzować metody wykorzystywane podczas projektowania, prototypowania i wdrażania usług opartych na technologiach informatycznych
4,5Student potrafi dobrać metody do zaprojektowania usługi informatycznej o określonym charakterze
5,0Student potrafi dobrać i wyczerpująco uzasadnić zasadność wykorzystania metody do zaprojektowania usługi informatycznej o określonym charakterze
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_C/10_U01Potrafi potrafi realizować i wdrażać wyniki prac badawczo-rozwojowych w celu stworzenia nowej usługi bazującej na technologii informatycznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_U02Ma umiejętności w zakresie realizacji i wdrażania prac badawczo-rozwojowych, w tym innowacji technologicznych i rozwojowych
Cel przedmiotuC-1Zopoznanie studenów z typywymi etapami i podejściami stosowanymi w procesie projektowania usługi
Treści programoweT-W-15Zarządzanie procesem projektowania i upowszechniania (wdrażania) projektu. Badanie jakości wdrożenia i doskonalenie projektu
T-W-17Wymagania funkcjonalne i poza funkcjonalne; specyfika i użyteczność struktur przeglądarek w budowie efektywnych usług informatycznych; struktury B2B, B2P oraz P2P w usługach informatycznych
T-W-18Aspekt ryzyka wdrażania efektywnych usług informatycznych oraz ich ograniczenia
T-W-16Projektowanie funkcjonalnych serwisów usług internetowych; definicje użyteczności i funkcjonalności
T-W-19Narzędzia wspierające wdrożenia oraz kontrola realizacji projektów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Zajęcia warsztatowe mające na celu poznanie i doskonalenie metod pracy grupowej
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Weryfikacja prowidłowości realizacji harmonogramu projektu ze szczególnym uwzględnieniem terminowości realizowanych zadań
S-1Ocena podsumowująca: Weryfikacja wyników zrealizowanego zadania projektowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje umiejętności realizacowania i wdrażania wyników prac BR
3,0Student potrafi określić ogólne cele prac BR wymaganych do uruchomienia nowej usługi informatycznej
3,5Student potrafi określić ogólne cele i zakres prac BR wymaganych do uruchomienia nowej usługi informatycznej
4,0Student potrafi zaplanować harmonogram realizacji prac BR wymaganych do uruchomienia nowej usługi informatycznej
4,5Student potrafi ocenić przydatność wyników prac BR do uruchomienia nowej usługi informatycznej
5,0Student potrafi wdrożyć wyniki prac BR w projektowanej usłudze informatycznej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_C/10_U02Potrafi zaprojektować usługę rynkową oraz model biznesowy dla rozwiązań i technologii informatycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_U05Umie praktycznie zastosować technologie informatyczne w organizacjach, ze szczególnym uwzględnieniem biznesu
Cel przedmiotuC-1Zopoznanie studenów z typywymi etapami i podejściami stosowanymi w procesie projektowania usługi
C-2Poznanie wpływu systemu identyfikacji wizualnej na postrzeganie usługi informatycznej
C-3Poznanie uwarunkowań ekonomicznych dla tworzonej usługi informatycznej
Treści programoweT-W-1Projektowanie biznesów usługowych - podejście holistyczne usługowe produkty i rynki, tożsamość/samoświadomość korporacyjna i jej kultura (zachowania oraz postawy), komunikacja marketingowa, organizacja przestrzeni usługowej, model biznesowy, klienci (oczekiwania, kontakty i doświadczenia), proces DDI - dizajn, doskonalenie i implementacja
T-W-2Metodyka projektowania usług; metody wizualizacji projektu usług; jak testować projekt usługi, nauka na porażkach projektantów usługowych - analiza kazusów
T-W-3Partnerstwo a dizajn w usługach kim są potencjalni partnerzy projektowi? Dostawcy, pracownicy (angażowanie w DDI), konsumenci, grupy interesów. Uczenie się od konkurentów - benchmarking/ obserwacja.
T-W-4Projektowanie interakcji klienta z usługą, badanie funkcjonalności i modelowanie funkcjonalności
T-W-5Podstawy badań marketingowych
T-W-6Modele świadczenia usług informatycznych
T-W-7Podstawy tworzenia modeli biznesowych w przedsięwzięciach IT
T-W-8Źródła i modele finansowania nowych przedsięwzięć informatycznych: aniołowie biznesu, ventures capital, crowd founding
T-W-9Metody prototypowania usługi
T-W-10Standaryzacja a indywidualizacja upełnomocnienie (empowerment) a scenariusze usługowe
T-W-11Dizajn interakcji projektowanie jednolitych odczuć fizycznych, wrażeń wirtualnych i doświadczeń on-line
T-W-12Projektowanie wrażeń i odczuć klienta, odczucia firmowe (markowe) - konkurowanie poprzez dizajn
T-W-13Firmowy system identyfikacji wizualnej deklaracja tożsamości i jej wizualizacja (manifestacja wizualna)
T-W-14Renoma a zarządzanie przepływem informacji (wiedzy) komunikowanie usługowego konceptu (idei) i wizualizacja usługowego doświadczenia
T-W-15Zarządzanie procesem projektowania i upowszechniania (wdrażania) projektu. Badanie jakości wdrożenia i doskonalenie projektu
T-W-22Składowe społecznościowe w szkoleniu użytkownika końcowego oraz obserwacji zmiennych potrzeb
T-W-23Budowa zespołu wdrożeniowego i zarządzanie nim
T-W-21Przedsięwzięcia wdrożeniowe (cele, zakres) oraz analiza potrzeb użytkowników
T-W-20Portal usług internetowych - komunikacja i helpdesk
T-W-17Wymagania funkcjonalne i poza funkcjonalne; specyfika i użyteczność struktur przeglądarek w budowie efektywnych usług informatycznych; struktury B2B, B2P oraz P2P w usługach informatycznych
T-W-18Aspekt ryzyka wdrażania efektywnych usług informatycznych oraz ich ograniczenia
T-W-16Projektowanie funkcjonalnych serwisów usług internetowych; definicje użyteczności i funkcjonalności
T-W-19Narzędzia wspierające wdrożenia oraz kontrola realizacji projektów
T-P-1Realizacja projektu zespołowego w grupach 3-5 osobowych. Celem projektu będzie zaprojektowanie usługi bazującej na technologii informatycznej. W zakres przedsięwzięcia powinno wchodzić: zaplanowanie koncepcji technologii informatycznej w oparciu o którą rozwijana będzie usługa, określenie grupy docelowej dla usługi i dobór metod badań marketingowych, zaplanowanie modelu biznesowego dla usługi, zaplanowanie systemu identyfikacji wizualnej usługi, realizacja prototypu usługi. W założeniu przedsięwzięcie powinno być przygotowane jako innowacyjna usługa o wysokiej jakości.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Zajęcia warsztatowe mające na celu poznanie i doskonalenie metod pracy grupowej
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Weryfikacja prowidłowości realizacji harmonogramu projektu ze szczególnym uwzględnieniem terminowości realizowanych zadań
S-1Ocena podsumowująca: Weryfikacja wyników zrealizowanego zadania projektowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi okreslić grupę docelową dla usługi
3,5student potrafi w sposób ogólny przedstawić korzyści usługi dla odbiorców
4,0student potrafi scharakteryzować sposób w jaki dostarczane będą określone korzyści odbiorcom usługi
4,5student potrafi dobrać rodzaj modelu biznesowego do typu projektowanej usługi informatycznej
5,0student potrafi dobrać i szczegółowo uzasadnić rodzaj modelu biznesowego do typu projektowanej usługi informatycznej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_C/10_U03Potrafi zastosować techniki marketingowe i podstawy badań marketingowych na potrzeby projektu informatycznego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_U10Umie stosować techniki marketingowe w odniesieniu do projektów informatycznych
Cel przedmiotuC-1Zopoznanie studenów z typywymi etapami i podejściami stosowanymi w procesie projektowania usługi
C-3Poznanie uwarunkowań ekonomicznych dla tworzonej usługi informatycznej
Treści programoweT-W-1Projektowanie biznesów usługowych - podejście holistyczne usługowe produkty i rynki, tożsamość/samoświadomość korporacyjna i jej kultura (zachowania oraz postawy), komunikacja marketingowa, organizacja przestrzeni usługowej, model biznesowy, klienci (oczekiwania, kontakty i doświadczenia), proces DDI - dizajn, doskonalenie i implementacja
T-W-5Podstawy badań marketingowych
T-W-6Modele świadczenia usług informatycznych
T-W-7Podstawy tworzenia modeli biznesowych w przedsięwzięciach IT
T-W-14Renoma a zarządzanie przepływem informacji (wiedzy) komunikowanie usługowego konceptu (idei) i wizualizacja usługowego doświadczenia
T-W-19Narzędzia wspierające wdrożenia oraz kontrola realizacji projektów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Zajęcia warsztatowe mające na celu poznanie i doskonalenie metod pracy grupowej
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Weryfikacja prowidłowości realizacji harmonogramu projektu ze szczególnym uwzględnieniem terminowości realizowanych zadań
S-1Ocena podsumowująca: Weryfikacja wyników zrealizowanego zadania projektowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wymienić podstawowe techniki marketingowe stosowane w usługach informatycznych
3,5Student potrafi wymienić i scharakteryzować podstawowe techniki marketingowe stosowane w usługach informatycznych
4,0Student potrafi dobrać i wykorzystać technikę marketingową do promowania okreslonej usługi informatycznej
4,5Student potrafi wymienić podstawowe metody badań marketingowych
5,0Student potrafi dobrać i zastosować jedną z podstawowych metodę badań marketingowych w procesie projektowania okreslonej usługi informatycznej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_C/10_U04Potrafi aktywnie uczestniczych w projektach zespołowych związanych z projektowaniem usługi informatycznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_U11Potrafi aktywnie uczestniczyć w pracach projektowych zespołowych i indywidualnych
Cel przedmiotuC-1Zopoznanie studenów z typywymi etapami i podejściami stosowanymi w procesie projektowania usługi
Treści programoweT-W-1Projektowanie biznesów usługowych - podejście holistyczne usługowe produkty i rynki, tożsamość/samoświadomość korporacyjna i jej kultura (zachowania oraz postawy), komunikacja marketingowa, organizacja przestrzeni usługowej, model biznesowy, klienci (oczekiwania, kontakty i doświadczenia), proces DDI - dizajn, doskonalenie i implementacja
T-W-2Metodyka projektowania usług; metody wizualizacji projektu usług; jak testować projekt usługi, nauka na porażkach projektantów usługowych - analiza kazusów
T-W-23Budowa zespołu wdrożeniowego i zarządzanie nim
T-W-19Narzędzia wspierające wdrożenia oraz kontrola realizacji projektów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Zajęcia warsztatowe mające na celu poznanie i doskonalenie metod pracy grupowej
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Weryfikacja prowidłowości realizacji harmonogramu projektu ze szczególnym uwzględnieniem terminowości realizowanych zadań
S-1Ocena podsumowująca: Weryfikacja wyników zrealizowanego zadania projektowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi uczestniczyć w realizacji zadań zespołowych
3,5Student potrafi określić swoją rolę w zespole realizującym projekt usługi informatycznej
4,0Student potrafi określić zakres i podział prac w projekcie usługi informatycznej
4,5Student potrafi zaplanować harmonogram realizacji projektu usługi informatycznej
5,0Student potrafi okreslić ryzyko mogęce pojawić się w fazie realizacji projektu usługi informatycznej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_C/10_U05Potrafi dobrać technologię informatyczną do nowoprojektowanej usługi rynkowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_U25Umie oceniać przydatność i stosować różne języki i środowiska programistyczne do rozwiązywania problemów dziedzinowych
Cel przedmiotuC-4Poznanie zasad doboru technologii informatycznej wykorzystywanej w projektowanej usłudze
Treści programoweT-W-1Projektowanie biznesów usługowych - podejście holistyczne usługowe produkty i rynki, tożsamość/samoświadomość korporacyjna i jej kultura (zachowania oraz postawy), komunikacja marketingowa, organizacja przestrzeni usługowej, model biznesowy, klienci (oczekiwania, kontakty i doświadczenia), proces DDI - dizajn, doskonalenie i implementacja
T-W-4Projektowanie interakcji klienta z usługą, badanie funkcjonalności i modelowanie funkcjonalności
T-W-9Metody prototypowania usługi
T-W-11Dizajn interakcji projektowanie jednolitych odczuć fizycznych, wrażeń wirtualnych i doświadczeń on-line
T-W-20Portal usług internetowych - komunikacja i helpdesk
T-W-17Wymagania funkcjonalne i poza funkcjonalne; specyfika i użyteczność struktur przeglądarek w budowie efektywnych usług informatycznych; struktury B2B, B2P oraz P2P w usługach informatycznych
T-W-16Projektowanie funkcjonalnych serwisów usług internetowych; definicje użyteczności i funkcjonalności
T-W-19Narzędzia wspierające wdrożenia oraz kontrola realizacji projektów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Zajęcia warsztatowe mające na celu poznanie i doskonalenie metod pracy grupowej
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Weryfikacja prowidłowości realizacji harmonogramu projektu ze szczególnym uwzględnieniem terminowości realizowanych zadań
S-1Ocena podsumowująca: Weryfikacja wyników zrealizowanego zadania projektowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi wymienić podstawowe techniki i modele tworzenia aplikacji komputerowych
3,5Potrafi wymienić i scharakteryzować podstawowe techniki i modele tworzenia aplikacji komputerowych
4,0Potrafi stosować techniki określania wymagań dla usługi informatycznej
4,5Potrafi dobrać typ aplikacji komputerowej na podstawie wymagań określonych dla usługi informatycznej
5,0Potrafi dobrać technologię wykonania aplikacji komputerowej na podstawie wymagań określonych dla usługi informatycznej