Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Inżynieria cyfryzacji (S1)
specjalność: Zastosowania informatyki

Sylabus przedmiotu Geoinformatyka - Przedmiot obieralny I:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria cyfryzacji
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Geoinformatyka - Przedmiot obieralny I
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Metod Sztucznej Inteligencji i Matematyki Stosowanej
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Banachowicz <Andrzej.Banachowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 30 1,40,62zaliczenie
laboratoriaL5 15 0,60,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajmość matematyki na poziomie studiów inżynierskich. Podstawowa wiedza informatyczna.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami geoinformacyjnymi mającymi zastosowanie w naukach o Ziemi oraz w wielu dziedzinach gospodarczych, finansowych oraz administracyjnych.
C-2Nabycie umiejętności wyszukiwania, pozyskiwania i analizy geodanych z wykorzystaniem technik informatycznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do oprogramowania ArcGIS, QGIS i GRASS.2
T-L-2Tworzenie map. Modele i konwersja danych.2
T-L-3Zarządzanie warstwami. Symbolizacja danych. Etykietowanie map tekstem i grafiką.2
T-L-4Kompozycja i drukowanie mapy.2
T-L-5Praca ze stylami i symbolami. Praca z tabelami. Wykresy.2
T-L-6Tworzenie raportów. Zapytania do mapy.2
T-L-7Praca z rastrami. Analizy danych.2
T-L-8Internetowe systemy informacji przestrzennej.1
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie, podstawowe pojęcia i definicje, podstawy prawne infrastruktury przestrzennej, potrzeby informacyjne infrastruktury przestrzennej.2
T-W-2Potrzeby informacyjne nauk o Ziemi.2
T-W-3Wykorzystanie geodanych w technice, przemyśle i businesie.2
T-W-4Wykorzystanie geodanych w planowaniu przestrzennym, administracji i bezpieczeństwie kraju.4
T-W-5Podstawy systemów informaji przestrzennej.4
T-W-6Układy współrzędnych i odniesienia, podstawy kartografii.2
T-W-7Analizy przestrzenne.2
T-W-8Analizy geostatystyczne.2
T-W-9Pozyskiwania geodanych, bazy geodanych4
T-W-10Wymagania informacyjne, funkcjonalne i techniczno-ekonomiczne stawiane systemom geoinformatycznym.4
T-W-11Zastosowania systemów geoinformacyjnych..2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Konsultacje1
A-L-3Przygotowanie do laboratoriów1
A-L-4Opracowanie sprawozdań1
18
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury - praca własna studenta4
A-W-3Rozwiązywanie postawionych problemów - praca własna studenta4
A-W-4Konsultacje do wykładu1
A-W-5Przygotowanie do kolokwium - praca własna studenta4
43

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład: informacyjny, problemowy, konwersatoryjny. Laboratorium: indywidualne i zespołowe rozwiązywanie problemów geoinformacyjnych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Wykład: na podstawie rozwiązywania problemów i dyskusji. Laboratoria: ocena ciągła pracy studenta z uwzględnieniem punktacji poszczególnych zadań.
S-2Ocena podsumowująca: Wykład: kolokwium pisemne (zestaw zadań i problemów). Laboratoria: uzyskanie zaliczeń wszystkich laboratoriów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IC_1A_O/01-01_W01
Student zna podstawowe potrzeby geoinformacyjne w różnych dziedzinach, źródła informacji geoprzestrzennej, narzędzia informatyczne wykorzystywane do jej przetwarzania.
IC_1A_W15C-1T-W-11, T-W-1, T-W-2, T-W-9, T-W-10, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-L-8M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IC_1A_O/01-01_U01
Student potrafi współpracować we zespole i/lub nim kierować na poszczególnych etapach opracowywania zagadnień geoinformacyjnych.
IC_1A_U11C-2T-W-11, T-W-10, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-L-8M-1S-2, S-1
IC_1A_O/01-01_U02
Student potrafi optymalizować strukturę i funkcjonalność projektu geoinformacyjnego.
IC_1A_U12C-2T-W-11, T-W-10, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-1, T-L-8, T-L-7M-1S-2, S-1
IC_1A_O/01-01_U03
Student potrafi wykonywać analizę problemów z zakresu zagadnień geoinformacyjnych.
IC_1A_U17C-2T-W-11, T-W-2, T-W-9, T-W-10, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-L-2, T-L-3, T-L-6, T-L-8, T-L-7M-1S-2, S-1
IC_1A_O/01-01_U04
Student potrafi analizować zagadnienia geoinformacyjne z wykorzystaniem narzędzi informatycznych.
IC_1A_U21C-2T-W-11, T-W-1, T-W-9, T-W-10, T-W-6, T-W-8, T-L-1, T-L-8, T-L-7M-1S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IC_1A_O/01-01_W01
Student zna podstawowe potrzeby geoinformacyjne w różnych dziedzinach, źródła informacji geoprzestrzennej, narzędzia informatyczne wykorzystywane do jej przetwarzania.
2,0Student nie zna podstawowych pojęć dotyczących zagadnień geoinformacyjnych, ich zastosowań oraz wykorzystywanych narzędzi informatycznych.
3,0Student zna podstawowe pojęcia dotyczące zagadnień geoinformacyjnych, ich zastosowania oraz wykorzystywane narzędzia informatyczne.
3,5Student zna podstawowe pojęcia dotyczące zagadnień geoinformacyjnych, ich zastosowania oraz wykorzystywane narzędzia informatyczne, układy odniesienia i współrzędnych obecnie stosowane w kraju, a także odwzorowania kartograficzne z nimi związane, klasyfikację i podstawowe modele geodanych oraz podstawowe metody pozyskiwania geodanych i ich wizualizacji.
4,0Student zna klasyfikację i podstawowe pojęcia dotyczące zagadnień geoinformacyjnych, układy odniesienia i współrzędnych obecnie stosowane w kraju, a także odwzorowania kartograficzne z nimi związane, metody transformacji współrzędnych, klasyfikację i podstawowe modele geodanych oraz podstawowe metody pozyskiwania geodanych i ich wizualizacji.
4,5Student zna klasyfikację i pojęcia dotyczące zagadnień geoinformacyjnych, podstawowe elementy infrastruktury przestrzennej kraju, układy odniesienia i współrzędnych obecnie stosowane w kraju, a także odwzorowania kartograficzne z nimi związane, metody transformacji współrzędnych, klasyfikację i podstawowe modele geodanych oraz podstawowe metody pozyskiwania geodanych i ich wizualizacji.
5,0Student zna klasyfikację i pojęcia dotyczące zagadnień geoinformacyjnych, podstawowe elementy infrastruktury przestrzennej kraju, układy odniesienia i współrzędnych stosowane na świecie, a także odwzorowania kartograficzne z nimi związane, metody transformacji współrzędnych, klasyfikację i podstawowe modele geodanych oraz podstawowe metody pozyskiwania geodanych i ich wizualizacji.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IC_1A_O/01-01_U01
Student potrafi współpracować we zespole i/lub nim kierować na poszczególnych etapach opracowywania zagadnień geoinformacyjnych.
2,0Student nie potrafi realizować zagadnień cząstkowych z zakresu zagadnień geoinformacyjnych przydzielonych przez kierownika zespołu.
3,0Student potrafi realizować zagadnienia cząstkowe z zakresu zagadnień geoinformacyjnych przydzielone przez kierownika zespołu w stopniu dostatecznym.
3,5Student potrafi poprawnie realizować zagadnienia cząstkowe z zakresu zagadnień geoinformacyjnych przydzielone przez kierownika zespołu.
4,0Student potrafi poprawnie realizować zagadnienia cząstkowe z zakresu zagadnień geoinformacyjnych przydzielone przez kierownika zespołu i opracować harmonogram prac.
4,5Student potrafi zaprojektować zadanie z zakresu zagadnień geoinformacyjnych, opracować harmonogram prac, zadania szczegółowe, dokonać właściwego przydziału zadań członkom zespołu.
5,0Student potrafi zaprojektować zadanie z zakresu zagadnień geoinformacyjnych, opracować harmonogram prac, zadania szczegółowe, dokonać właściwego przydziału zadań członkom zespołu oraz kierować zespołem.
IC_1A_O/01-01_U02
Student potrafi optymalizować strukturę i funkcjonalność projektu geoinformacyjnego.
2,0Student nie potrafi zoptymalizować strukturę i funkcjonalność prostego projektu geoinformacyjnego.
3,0Student potrafi zoptymalizować strukturę i funkcjonalność prostego projektu geoinformacyjnego.
3,5Student potrafi zoptymalizować strukturę i funkcjonalność prostego projektu geoinformacyjnego lub usprawnić strukturę prostego systemu w eksploatacji.
4,0Student potrafi zoptymalizować strukturę i funkcjonalność projektu geoinformacyjnego lub usprawnić strukturę systemu w eksploatacji.
4,5Strudent potrafi zaprojektować optymalną strukturę projektu geoinformacyjnego odpowiednio do realizowanych funkcji.
5,0Strudent potrafi zaprojektować optymalną strukturę projektu geoinformacyjnego odpowiednio do realizowanych funkcji oraz zreorganizować eksploatowany systemu pod kątem jego użyteczności.
IC_1A_O/01-01_U03
Student potrafi wykonywać analizę problemów z zakresu zagadnień geoinformacyjnych.
2,0Student nie potrafi przeanalizować prostych zagadnień geoinformacyjnych.
3,0Student potrafi przeanalizować proste zagadnienia geoinformacyjne.
3,5Student potrafi przeanalizować postawione zagadnienia geoinformacyjne.
4,0Student potrafi przeanalizować złożone zagadnienia geoinformacyjne.
4,5Student potrafi samodzielnie określić potrzeby geoinformacyjne rozwiązywanego problemu oraz dobrać odpowiednie narzędzia informatyczne.
5,0Student potrafi samodzielnie określić potrzeby geoinformacyjne rozwiązywanego problemu oraz dobrać optymalne narzędzia informatyczne.
IC_1A_O/01-01_U04
Student potrafi analizować zagadnienia geoinformacyjne z wykorzystaniem narzędzi informatycznych.
2,0Student nie potrafi wykorzystywać narzędzi informatycznych do analizy podstawowych zagadnień geoinformacyjnych.
3,0Student potrafi wykorzystywać narzędzia informatyczne do analizy podstawowych zagadnień geoinformacyjnych.
3,5Student potrafi wykorzystywać narzędzia informatyczne do analizy zagadnień geoinformacyjnych.
4,0Student potrafi wykorzystywać narzędzia informatyczne do złożonych problemów goinformacyjnych.
4,5Student potrafi wykorzystywać narzędzia informatyczne do złożonych problemów goinformacyjnych oraz właściwie je dobierać.
5,0Student potrafi wykorzystywać narzędzia informatyczne do złożonych problemów goinformacyjnych oraz określić optymalny ich dobór w zależności od zadania.

Literatura podstawowa

  1. Bielecka E., Systemy informacji geograficznej. Teoria i zastosowania., Wydawnictwo PJWSTK, Warszawa, 2006
  2. Gotlib D., Iwaniak A., Olszewski R., GIS. Obszary zastosowań, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2007
  3. Kubik T., GIS. Rozwiązania sieciowe, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009
  4. Longley P.A., Goodchild M.F., Maguire D.J., Rhind D.W., GIS. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Falcenloben D., Geoinformacja. Wprowadzenie do systemów organizacji danych i wiedzy., Wydawnictwo Gall, Katowice, 2011
  2. Gaździcki J., Informatyka w geodezji i kartografii, PPWK, Warszawa, 1975

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do oprogramowania ArcGIS, QGIS i GRASS.2
T-L-2Tworzenie map. Modele i konwersja danych.2
T-L-3Zarządzanie warstwami. Symbolizacja danych. Etykietowanie map tekstem i grafiką.2
T-L-4Kompozycja i drukowanie mapy.2
T-L-5Praca ze stylami i symbolami. Praca z tabelami. Wykresy.2
T-L-6Tworzenie raportów. Zapytania do mapy.2
T-L-7Praca z rastrami. Analizy danych.2
T-L-8Internetowe systemy informacji przestrzennej.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie, podstawowe pojęcia i definicje, podstawy prawne infrastruktury przestrzennej, potrzeby informacyjne infrastruktury przestrzennej.2
T-W-2Potrzeby informacyjne nauk o Ziemi.2
T-W-3Wykorzystanie geodanych w technice, przemyśle i businesie.2
T-W-4Wykorzystanie geodanych w planowaniu przestrzennym, administracji i bezpieczeństwie kraju.4
T-W-5Podstawy systemów informaji przestrzennej.4
T-W-6Układy współrzędnych i odniesienia, podstawy kartografii.2
T-W-7Analizy przestrzenne.2
T-W-8Analizy geostatystyczne.2
T-W-9Pozyskiwania geodanych, bazy geodanych4
T-W-10Wymagania informacyjne, funkcjonalne i techniczno-ekonomiczne stawiane systemom geoinformatycznym.4
T-W-11Zastosowania systemów geoinformacyjnych..2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Konsultacje1
A-L-3Przygotowanie do laboratoriów1
A-L-4Opracowanie sprawozdań1
18
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury - praca własna studenta4
A-W-3Rozwiązywanie postawionych problemów - praca własna studenta4
A-W-4Konsultacje do wykładu1
A-W-5Przygotowanie do kolokwium - praca własna studenta4
43
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_O/01-01_W01Student zna podstawowe potrzeby geoinformacyjne w różnych dziedzinach, źródła informacji geoprzestrzennej, narzędzia informatyczne wykorzystywane do jej przetwarzania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_W15Posiada wiedzę z zasad działania systemów informatycznych przynajmniej jednego z następujących obszarów: e - biznes, e – zdrowie, media elektroniczne, poligrafia, zarządzanie wiedzą, przemysłowe systemy sterowania, metody sztucznej inteligencji, systemy wbudowane
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami geoinformacyjnymi mającymi zastosowanie w naukach o Ziemi oraz w wielu dziedzinach gospodarczych, finansowych oraz administracyjnych.
Treści programoweT-W-11Zastosowania systemów geoinformacyjnych..
T-W-1Wprowadzenie, podstawowe pojęcia i definicje, podstawy prawne infrastruktury przestrzennej, potrzeby informacyjne infrastruktury przestrzennej.
T-W-2Potrzeby informacyjne nauk o Ziemi.
T-W-9Pozyskiwania geodanych, bazy geodanych
T-W-10Wymagania informacyjne, funkcjonalne i techniczno-ekonomiczne stawiane systemom geoinformatycznym.
T-W-3Wykorzystanie geodanych w technice, przemyśle i businesie.
T-W-4Wykorzystanie geodanych w planowaniu przestrzennym, administracji i bezpieczeństwie kraju.
T-W-5Podstawy systemów informaji przestrzennej.
T-W-6Układy współrzędnych i odniesienia, podstawy kartografii.
T-W-7Analizy przestrzenne.
T-W-8Analizy geostatystyczne.
T-L-8Internetowe systemy informacji przestrzennej.
Metody nauczaniaM-1Wykład: informacyjny, problemowy, konwersatoryjny. Laboratorium: indywidualne i zespołowe rozwiązywanie problemów geoinformacyjnych.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Wykład: kolokwium pisemne (zestaw zadań i problemów). Laboratoria: uzyskanie zaliczeń wszystkich laboratoriów.
S-1Ocena formująca: Wykład: na podstawie rozwiązywania problemów i dyskusji. Laboratoria: ocena ciągła pracy studenta z uwzględnieniem punktacji poszczególnych zadań.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć dotyczących zagadnień geoinformacyjnych, ich zastosowań oraz wykorzystywanych narzędzi informatycznych.
3,0Student zna podstawowe pojęcia dotyczące zagadnień geoinformacyjnych, ich zastosowania oraz wykorzystywane narzędzia informatyczne.
3,5Student zna podstawowe pojęcia dotyczące zagadnień geoinformacyjnych, ich zastosowania oraz wykorzystywane narzędzia informatyczne, układy odniesienia i współrzędnych obecnie stosowane w kraju, a także odwzorowania kartograficzne z nimi związane, klasyfikację i podstawowe modele geodanych oraz podstawowe metody pozyskiwania geodanych i ich wizualizacji.
4,0Student zna klasyfikację i podstawowe pojęcia dotyczące zagadnień geoinformacyjnych, układy odniesienia i współrzędnych obecnie stosowane w kraju, a także odwzorowania kartograficzne z nimi związane, metody transformacji współrzędnych, klasyfikację i podstawowe modele geodanych oraz podstawowe metody pozyskiwania geodanych i ich wizualizacji.
4,5Student zna klasyfikację i pojęcia dotyczące zagadnień geoinformacyjnych, podstawowe elementy infrastruktury przestrzennej kraju, układy odniesienia i współrzędnych obecnie stosowane w kraju, a także odwzorowania kartograficzne z nimi związane, metody transformacji współrzędnych, klasyfikację i podstawowe modele geodanych oraz podstawowe metody pozyskiwania geodanych i ich wizualizacji.
5,0Student zna klasyfikację i pojęcia dotyczące zagadnień geoinformacyjnych, podstawowe elementy infrastruktury przestrzennej kraju, układy odniesienia i współrzędnych stosowane na świecie, a także odwzorowania kartograficzne z nimi związane, metody transformacji współrzędnych, klasyfikację i podstawowe modele geodanych oraz podstawowe metody pozyskiwania geodanych i ich wizualizacji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_O/01-01_U01Student potrafi współpracować we zespole i/lub nim kierować na poszczególnych etapach opracowywania zagadnień geoinformacyjnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_U11Potrafi aktywnie uczestniczyć w pracach projektowych zespołowych i indywidualnych
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności wyszukiwania, pozyskiwania i analizy geodanych z wykorzystaniem technik informatycznych.
Treści programoweT-W-11Zastosowania systemów geoinformacyjnych..
T-W-10Wymagania informacyjne, funkcjonalne i techniczno-ekonomiczne stawiane systemom geoinformatycznym.
T-W-3Wykorzystanie geodanych w technice, przemyśle i businesie.
T-W-4Wykorzystanie geodanych w planowaniu przestrzennym, administracji i bezpieczeństwie kraju.
T-W-5Podstawy systemów informaji przestrzennej.
T-W-6Układy współrzędnych i odniesienia, podstawy kartografii.
T-L-8Internetowe systemy informacji przestrzennej.
Metody nauczaniaM-1Wykład: informacyjny, problemowy, konwersatoryjny. Laboratorium: indywidualne i zespołowe rozwiązywanie problemów geoinformacyjnych.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Wykład: kolokwium pisemne (zestaw zadań i problemów). Laboratoria: uzyskanie zaliczeń wszystkich laboratoriów.
S-1Ocena formująca: Wykład: na podstawie rozwiązywania problemów i dyskusji. Laboratoria: ocena ciągła pracy studenta z uwzględnieniem punktacji poszczególnych zadań.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi realizować zagadnień cząstkowych z zakresu zagadnień geoinformacyjnych przydzielonych przez kierownika zespołu.
3,0Student potrafi realizować zagadnienia cząstkowe z zakresu zagadnień geoinformacyjnych przydzielone przez kierownika zespołu w stopniu dostatecznym.
3,5Student potrafi poprawnie realizować zagadnienia cząstkowe z zakresu zagadnień geoinformacyjnych przydzielone przez kierownika zespołu.
4,0Student potrafi poprawnie realizować zagadnienia cząstkowe z zakresu zagadnień geoinformacyjnych przydzielone przez kierownika zespołu i opracować harmonogram prac.
4,5Student potrafi zaprojektować zadanie z zakresu zagadnień geoinformacyjnych, opracować harmonogram prac, zadania szczegółowe, dokonać właściwego przydziału zadań członkom zespołu.
5,0Student potrafi zaprojektować zadanie z zakresu zagadnień geoinformacyjnych, opracować harmonogram prac, zadania szczegółowe, dokonać właściwego przydziału zadań członkom zespołu oraz kierować zespołem.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_O/01-01_U02Student potrafi optymalizować strukturę i funkcjonalność projektu geoinformacyjnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_U12Ma umiejętności w zakresie prowadzenia działań projakościowych przedsięwzięć informatycznych
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności wyszukiwania, pozyskiwania i analizy geodanych z wykorzystaniem technik informatycznych.
Treści programoweT-W-11Zastosowania systemów geoinformacyjnych..
T-W-10Wymagania informacyjne, funkcjonalne i techniczno-ekonomiczne stawiane systemom geoinformatycznym.
T-L-2Tworzenie map. Modele i konwersja danych.
T-L-3Zarządzanie warstwami. Symbolizacja danych. Etykietowanie map tekstem i grafiką.
T-L-4Kompozycja i drukowanie mapy.
T-L-5Praca ze stylami i symbolami. Praca z tabelami. Wykresy.
T-L-6Tworzenie raportów. Zapytania do mapy.
T-L-1Wprowadzenie do oprogramowania ArcGIS, QGIS i GRASS.
T-L-8Internetowe systemy informacji przestrzennej.
T-L-7Praca z rastrami. Analizy danych.
Metody nauczaniaM-1Wykład: informacyjny, problemowy, konwersatoryjny. Laboratorium: indywidualne i zespołowe rozwiązywanie problemów geoinformacyjnych.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Wykład: kolokwium pisemne (zestaw zadań i problemów). Laboratoria: uzyskanie zaliczeń wszystkich laboratoriów.
S-1Ocena formująca: Wykład: na podstawie rozwiązywania problemów i dyskusji. Laboratoria: ocena ciągła pracy studenta z uwzględnieniem punktacji poszczególnych zadań.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zoptymalizować strukturę i funkcjonalność prostego projektu geoinformacyjnego.
3,0Student potrafi zoptymalizować strukturę i funkcjonalność prostego projektu geoinformacyjnego.
3,5Student potrafi zoptymalizować strukturę i funkcjonalność prostego projektu geoinformacyjnego lub usprawnić strukturę prostego systemu w eksploatacji.
4,0Student potrafi zoptymalizować strukturę i funkcjonalność projektu geoinformacyjnego lub usprawnić strukturę systemu w eksploatacji.
4,5Strudent potrafi zaprojektować optymalną strukturę projektu geoinformacyjnego odpowiednio do realizowanych funkcji.
5,0Strudent potrafi zaprojektować optymalną strukturę projektu geoinformacyjnego odpowiednio do realizowanych funkcji oraz zreorganizować eksploatowany systemu pod kątem jego użyteczności.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_O/01-01_U03Student potrafi wykonywać analizę problemów z zakresu zagadnień geoinformacyjnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_U17Ma umiejętności w zakresie przeprowadzenia analizy problemów mających bezpośrednie odniesienie do zdobytej wiedzy
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności wyszukiwania, pozyskiwania i analizy geodanych z wykorzystaniem technik informatycznych.
Treści programoweT-W-11Zastosowania systemów geoinformacyjnych..
T-W-2Potrzeby informacyjne nauk o Ziemi.
T-W-9Pozyskiwania geodanych, bazy geodanych
T-W-10Wymagania informacyjne, funkcjonalne i techniczno-ekonomiczne stawiane systemom geoinformatycznym.
T-W-3Wykorzystanie geodanych w technice, przemyśle i businesie.
T-W-4Wykorzystanie geodanych w planowaniu przestrzennym, administracji i bezpieczeństwie kraju.
T-W-5Podstawy systemów informaji przestrzennej.
T-W-6Układy współrzędnych i odniesienia, podstawy kartografii.
T-W-8Analizy geostatystyczne.
T-L-2Tworzenie map. Modele i konwersja danych.
T-L-3Zarządzanie warstwami. Symbolizacja danych. Etykietowanie map tekstem i grafiką.
T-L-6Tworzenie raportów. Zapytania do mapy.
T-L-8Internetowe systemy informacji przestrzennej.
T-L-7Praca z rastrami. Analizy danych.
Metody nauczaniaM-1Wykład: informacyjny, problemowy, konwersatoryjny. Laboratorium: indywidualne i zespołowe rozwiązywanie problemów geoinformacyjnych.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Wykład: kolokwium pisemne (zestaw zadań i problemów). Laboratoria: uzyskanie zaliczeń wszystkich laboratoriów.
S-1Ocena formująca: Wykład: na podstawie rozwiązywania problemów i dyskusji. Laboratoria: ocena ciągła pracy studenta z uwzględnieniem punktacji poszczególnych zadań.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi przeanalizować prostych zagadnień geoinformacyjnych.
3,0Student potrafi przeanalizować proste zagadnienia geoinformacyjne.
3,5Student potrafi przeanalizować postawione zagadnienia geoinformacyjne.
4,0Student potrafi przeanalizować złożone zagadnienia geoinformacyjne.
4,5Student potrafi samodzielnie określić potrzeby geoinformacyjne rozwiązywanego problemu oraz dobrać odpowiednie narzędzia informatyczne.
5,0Student potrafi samodzielnie określić potrzeby geoinformacyjne rozwiązywanego problemu oraz dobrać optymalne narzędzia informatyczne.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_O/01-01_U04Student potrafi analizować zagadnienia geoinformacyjne z wykorzystaniem narzędzi informatycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_U21Ma umiejętności w zakresie rozwiązywania problemów wspomaganych komputerowo
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności wyszukiwania, pozyskiwania i analizy geodanych z wykorzystaniem technik informatycznych.
Treści programoweT-W-11Zastosowania systemów geoinformacyjnych..
T-W-1Wprowadzenie, podstawowe pojęcia i definicje, podstawy prawne infrastruktury przestrzennej, potrzeby informacyjne infrastruktury przestrzennej.
T-W-9Pozyskiwania geodanych, bazy geodanych
T-W-10Wymagania informacyjne, funkcjonalne i techniczno-ekonomiczne stawiane systemom geoinformatycznym.
T-W-6Układy współrzędnych i odniesienia, podstawy kartografii.
T-W-8Analizy geostatystyczne.
T-L-1Wprowadzenie do oprogramowania ArcGIS, QGIS i GRASS.
T-L-8Internetowe systemy informacji przestrzennej.
T-L-7Praca z rastrami. Analizy danych.
Metody nauczaniaM-1Wykład: informacyjny, problemowy, konwersatoryjny. Laboratorium: indywidualne i zespołowe rozwiązywanie problemów geoinformacyjnych.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Wykład: kolokwium pisemne (zestaw zadań i problemów). Laboratoria: uzyskanie zaliczeń wszystkich laboratoriów.
S-1Ocena formująca: Wykład: na podstawie rozwiązywania problemów i dyskusji. Laboratoria: ocena ciągła pracy studenta z uwzględnieniem punktacji poszczególnych zadań.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystywać narzędzi informatycznych do analizy podstawowych zagadnień geoinformacyjnych.
3,0Student potrafi wykorzystywać narzędzia informatyczne do analizy podstawowych zagadnień geoinformacyjnych.
3,5Student potrafi wykorzystywać narzędzia informatyczne do analizy zagadnień geoinformacyjnych.
4,0Student potrafi wykorzystywać narzędzia informatyczne do złożonych problemów goinformacyjnych.
4,5Student potrafi wykorzystywać narzędzia informatyczne do złożonych problemów goinformacyjnych oraz właściwie je dobierać.
5,0Student potrafi wykorzystywać narzędzia informatyczne do złożonych problemów goinformacyjnych oraz określić optymalny ich dobór w zależności od zadania.