Wydział Informatyki - Inżynieria cyfryzacji (S1)
specjalność: Zastosowania informatyki
Sylabus przedmiotu Projektowanie zorientowane na użytkownika:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria cyfryzacji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Projektowanie zorientowane na użytkownika | ||
Specjalność | Zastosowania informatyki | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Mateusz Piwowarski <Mateusz.Piwowarski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 6 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy planowania przedsiewziec internetowych, podstawy projektowania serwisów WWW |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zasadami projektowania zorientowanego na uzytkownika |
C-2 | Nabycie przez studentów umiejetnosci wykonania projektu serwisu internetowego zgodnie z zasadami user experience |
C-3 | Nabycie przez studentów umiejetnosci korzystania z narzedzi, technik badan oraz oceny w dziedzinie user experience |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Analizy przypadków - projektowanie zorientowane na uzytkowniku w praktyce | 4 |
T-L-2 | Projekt z obszaru user experience - załozenia | 2 |
T-L-3 | Testy uzytecznosci | 4 |
T-L-4 | Odkrywanie zachowan uzytkowników | 4 |
T-L-5 | Tworzenie sciezek uzytkowników, map doswiadczen uzytkowników | 4 |
T-L-6 | Projektowanie architektury informacji | 4 |
T-L-7 | Przykładowa analiza user experience | 6 |
T-L-8 | Zaliczenie zajec laboratoryjnych | 2 |
30 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Wybór tematów projektów zespołowych | 2 |
T-P-2 | Definiowanie celu, zakresu projektu user experience | 2 |
T-P-3 | Zachowania uzytkowników, testy uzytecznosci | 4 |
T-P-4 | Projekt user experience komponentów serwisu internetowego | 6 |
T-P-5 | Zaliczenie projektu | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Projektowanie skoncentrowane na uzytkowniku | 2 |
T-W-2 | Proces planowania projektów z zakresu user experience | 2 |
T-W-3 | Planowanie i realizacja testów uzytecznosci | 2 |
T-W-4 | Projektowanie ankiet i ocena ekspercka | 2 |
T-W-5 | Analiza zachowan uzytkowników serwisów internetowych | 2 |
T-W-6 | Modele zadan i sciezek uzytkowników, mapy doswiadczen uzytkowników | 2 |
T-W-7 | Projektowanie architektury informacji w serwisach internetowych | 2 |
T-W-8 | Projektowanie szkieletów | 2 |
T-W-9 | Tworzenie i zastosowania prototypów | 2 |
T-W-10 | Analiza user experience komponentów witryn internetowych | 4 |
T-W-11 | User experience stron głównych serwisów internetowych | 2 |
T-W-12 | User experience stron produktów | 2 |
T-W-13 | Projektowanie dla urzadzen mobilnych | 2 |
T-W-14 | Zaliczenie wykładów | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajeciach | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajec laboratoryjnych (praca własna studenta) | 10 |
A-L-3 | Realizacja sprawozdania z zajec (praca studentów w grupach) | 15 |
A-L-4 | Udział w konsultacjach i zaliczeniu formy zajec | 5 |
60 | ||
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajeciach | 15 |
A-P-2 | Przygotowanie do zajec projektowych (praca własna studenta) | 20 |
A-P-3 | Opracowanie projektu eser experience (praca własna studenta) | 20 |
A-P-4 | Udział w konsultacjach i zaliczeniu projektu | 5 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 30 |
A-W-2 | Studiowanie literatury przedmiotu (praca własna studenta) | 12 |
A-W-3 | Przygotowanie sie do zaliczenia wykładów (praca własna studenta) | 12 |
A-W-4 | Udział w konsultacjach i zaliczeniu | 5 |
59 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Cwiczenia laboratoryjne |
M-3 | Metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie czesci teoretycznej |
S-2 | Ocena formująca: Ocena poprawnosci wykonywania elementów projektu user experience |
S-3 | Ocena formująca: Ocena etapów realizacji projektu user experience |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IC_1A_O6/06_W01 Student potrafi wymienic i scharakteryzowac proces projektowania user experience, zna narzedzia, techniki badan oraz oceny w dziedzinie user experience | IC_1A_W10, IC_1A_W11 | — | — | C-1 | T-W-14, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-10 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IC_1A_O6/06_U01 Student nabył umiejetnosci korzystania z narzedzi, technik badan oraz oceny w dziedzinie user experience | IC_1A_U05, IC_1A_U28 | — | — | C-3 | T-L-1, T-L-6, T-L-7, T-L-2, T-L-3, T-L-8, T-L-4, T-L-5 | M-2 | S-2 |
IC_1A_O6/06_U02 Student potrafi wykonac projekt user experience witryn internetowych | IC_1A_U11, IC_1A_U19, IC_1A_U28 | — | — | C-2 | T-P-5, T-P-4, T-P-3, T-P-1, T-P-2 | M-3 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IC_1A_O6/06_K01 Student ma swiadomosc znaczenia wykonania dobrego projektu user experience w kontekscie zespołowego tworzenia złozonych serwisów internetowych | — | — | — | C-2, C-3, C-1 | T-L-1, T-L-6, T-L-7, T-L-2, T-L-3, T-L-8, T-L-4, T-L-5, T-P-5, T-P-4, T-P-3, T-P-1, T-P-2, T-W-14, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-10 | M-2, M-3, M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IC_1A_O6/06_W01 Student potrafi wymienic i scharakteryzowac proces projektowania user experience, zna narzedzia, techniki badan oraz oceny w dziedzinie user experience | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojec z zakresu projektowania user experience, nie potrafi scharakteryzowac procesu projektowania user experience, nie ma wiedzy na temat realizacji testów uzytecznosci, analizy zachowan uzytkownikow, modeli zadan, sciezek uzytkowników, map doswiadczen uzytkowników, projektowania architektury informacji oraz analiz user experience komponentów serwisów internetowych. |
3,0 | Student posiada bardzo ogólna wiedze z zakresu podstawowych pojec z obszaru projektowania user experience, realizacji testów uzytecznosci, analizy zachowan uzytkownikow, modeli zadan, sciezek uzytkowników, map doswiadczen uzytkowników, projektowania architektury informacji oraz analiz user experience komponentów serwisów internetowych. | |
3,5 | Student posiada ogólna wiedze z zakresu podstawowych pojec z obszaru projektowania user experience, potrafi wymienic rodzaje testów uzytecznosci, ogólnie przedstawic analizy zachowan uzytkownikow, modeli zadan, sciezek uzytkowników, map doswiadczen uzytkowników, projektowania architektury informacji oraz analiz user experience komponentów serwisów internetowych. | |
4,0 | Student posiada wiedze z zakresu pojec z obszaru projektowania user experience, potrafi wymienic rodzaje testów uzytecznosci oraz procedury ich planowania, scharakteryzowac zagadnienie analizy zachowan uzytkownikow, modeli zadan, sciezek uzytkowników, map doswiadczen uzytkowników, projektowania architektury informacji oraz opisac formy analiz user experience komponentów serwisów internetowych. | |
4,5 | Student posiada dobra wiedze z zakresu pojec z obszaru projektowania user experience, potrafi wymienic rodzaje testów uzytecznosci oraz procedury ich planowania, scharakteryzowac zagadnienie analizy zachowan uzytkownikow, modeli zadan, sciezek uzytkowników, map doswiadczen uzytkowników, zna dobrze proces projektowania architektury informacji oraz procedury analiz user experience komponentów serwisów internetowych. | |
5,0 | Student posiada bardzo dobra wiedze z zakresu pojec z obszaru projektowania user experience, potrafi wymienic, dobrac uzasadnic wybór rodzajów testów uzytecznosci oraz procedur ich planowania, scharakteryzowac szczegółówo zagadnienie analizy zachowan uzytkownikow, modeli zadan, sciezek uzytkowników, map doswiadczen uzytkowników, zna dobrze proces projektowania architektury informacji oraz procedury analiz user experience wiekszosci komponentów serwisów internetowych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IC_1A_O6/06_U01 Student nabył umiejetnosci korzystania z narzedzi, technik badan oraz oceny w dziedzinie user experience | 2,0 | Student nie wykona prawidłowo wszystkich zadan realizowanych na poszczególnych zajeciach laboratoryjnych |
3,0 | Student wykona zadania realizowane na poszczególnych zajeciach laboratoryjnych, ale beda one wykonane w sposób mało precyzyjny | |
3,5 | Student wykona zadania realizowane na poszczególnych zajeciach laboratoryjnych, nie wszystkie (czesc) zadania zostana wykonane w sposób dokładny | |
4,0 | Student wykona zadania realizowane na poszczególnych zajeciach laboratoryjnych, zadania zostana wykonane w sposób prawidłowy, dokładny, student bedzie potrafił uzasadnic dokonane wybory i realizacje | |
4,5 | Student wykona zadania realizowane na poszczególnych zajeciach laboratoryjnych, zadania zostana wykonane w sposób staranny, prawidłowy, student bedzie potrafił szczegółówo uzasadnic dokonane wybory i realizacje | |
5,0 | Student wykona zadania realizowane na poszczególnych zajeciach laboratoryjnych, zadania zostana wykonane w sposób staranny, prawidłowy, wykona dodatkowe czynnosci, które podniosa wartosc merytoryczna zadan, student bedzie potrafił szczegółówo uzasadnic dokonane wybory i realizacje | |
IC_1A_O6/06_U02 Student potrafi wykonac projekt user experience witryn internetowych | 2,0 | Student nie wykona projektu witryny internetowej user experience, obejmujacego wszystkie wymagane etapy (czesci) |
3,0 | Student wykona projekt witryny internetowej user experience, obejmujacy wymagane etapy (czesci), ale jest on bardzo pobiezny, mało szczegółowy, zawiera niescisłosci | |
3,5 | Student wykona projekt witryny internetowej user experience, składajacy sie z wymaganych etapów (czesci), ale nie wszystkie sa szczegółowo zapisane | |
4,0 | Student wykona projekt witryny internetowej user experience, wszystkie wymagane podpunkty projektu (składowe poszczególnych etapów) zostana poprawnie wykonane i beda ze soba spójne | |
4,5 | Student wykona projekt witryny internetowej user experience, wszystkie wymagane podpunkty projektu (składowe poszczególnych etapów) zostana poprawnie wykonane i szczegółowo opisane (tekst, tabele, schematy, grafika) | |
5,0 | Student wykona projekt witryny internetowej user experience, wszystkie wymagane podpunkty projektu (składowe poszczególnych etapów) zostana poprawnie wykonane i szczegółowo opisane (tekst, tabele, schematy, grafika), student potrafi merytorycznie uzasadnic, wyjasnic przyjete rozwiazania w projekcie |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IC_1A_O6/06_K01 Student ma swiadomosc znaczenia wykonania dobrego projektu user experience w kontekscie zespołowego tworzenia złozonych serwisów internetowych | 2,0 | Student nie rozumie znaczenia projektu w zespołowym projektowaniu witryn internetowych user experience |
3,0 | Student rozumie znaczenie projektu w zespołowym projektowaniu witryn internetowych user experience, ale na bardzo duzym poziomie ogólnosci | |
3,5 | Student rozumie znaczenie projektu w zespołowym projektowaniu witryn internetowych user experience, potrafi ogólnie uzasadnic role poszczególnych etapów projektowania | |
4,0 | Student rozumie znaczenie projektu w zespołowym projektowaniu witryn internetowych user experience, potrafi szczegółowo uzasadnic role poszczególnych etapów projektowania | |
4,5 | Student rozumie znaczenie projektu w zespołowym projektowaniu witryn internetowych user experience, potrafi szczegółowo uzasadnic role poszczególnych etapów projektowania, wykorzystywanych narzedzi, tworzonych modeli | |
5,0 | Student rozumie znaczenie projektu w zespołowym projektowaniu witryn internetowych user experience, potrafi szczegółowo uzasadnic role poszczególnych etapów projektowania, wykorzystywanych narzedzi, tworzonych modeli, ma swiadomosc potrzeb monitorowania postepów prac projektowych, wypracowania zasad komunikacji w zespole i tworzenia dokumentacji projektowej |
Literatura podstawowa
- Jesmond Allen, James Chudley, Projektowanie witryn internetowych User eXperience, Smashing Magazine, Helion, Gliwice, 2013
Literatura dodatkowa
- Michał Koralewski, Piotr Nowak, Podstawy User Experience w projektowaniu stron WWW, PARP, Warszawa, 2012