Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Inżynieria cyfryzacji (S1)
specjalność: Zastosowania informatyki

Sylabus przedmiotu Grafika komputerowa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria cyfryzacji
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Grafika komputerowa
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Systemów Multimedialnych
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Lewandowska <Anna.Tomaszewska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agnieszka Olejnik-Krugły <aolejnik@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 30 3,60,62egzamin
laboratoriaL1 30 2,40,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1brak

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z podstawowymi zagadnieniami grafiki komputerowej i ich zastosowaniami oraz zdobycie przez studenta umiejętności wykorzystania ich w praktyce.
C-2Zapoznanie studenta z zagadnieniami odwzorowania barwy na monitorach i urządzeniach peryferyjnych oraz zdobycie przez studenta umiejętności zarządzania cyfrowym procesem graficznym.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Sprzęt do syntezy i wyświetlania grafiki komputerowej2
T-L-2Przetwarzanie i analiza grafiki4
T-L-3Modelowanie obiektów trójwymiarowych12
T-L-4Eye-tracking2
T-L-5Obrazowanie HDR4
T-L-6Technologia druku2
T-L-7Systemy zarządzania barwą2
T-L-8Barwa w projektowaniu grafiki2
30
wykłady
T-W-1Systemy grafiki komputerowej4
T-W-2Synteza grafiki komputerowej4
T-W-3Systemy grafiki realistycznej – podstawy i zastosowanie2
T-W-4Modelowanie obiektów trójwymiarowych4
T-W-5Obrazowanie HDR4
T-W-6Eye-tracking – podstawy i zastosowanie4
T-W-7Technologia druku4
T-W-8Systemy zarządzania barwą2
T-W-9Barwa w projektowaniu grafiki2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do zaliczenia zajęć40
A-L-3Zaliczenie zajęć2
72
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów - praca własna studenta65
A-W-3Udział w konsultacjach2
A-W-4Egzamin2
A-W-5Konsultacje10
109

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady wspomagane prezentacją multimedialną.
M-2Na laboratoriach zespołowa realizacja zadań wspomagających pracę na ćwiczeniach laboratoryjnych w zakresie analizy i porównywania algorytmów graficznych, obrazowania HDR oraz eye-trackingu.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Kontrola postepów realizowanych zadań.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena jakości oraz kompletności wykonanych zadań.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin z wiedzy teoretycznej - test uzupełnień.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IC_1A_B/08_W01
Student zna podstawy oraz zastosowanie grafiki komputerowej w przemyśle. Student zna zasady odwzorowania oraz metody zarządzania barwą w cyfrowym procesie graficznym.
IC_1A_W15, IC_1A_W16C-1, C-2T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-2, T-W-5M-1S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IC_1A_B/08_U01
Student ma umiejętność zastosowania technik grafiki komputerowej w praktyce. Student ma umiejętność pracy w oparciu o systemy zarządzania barwą oraz potrafi ocenić jakość plików przeznaczonych do druku.
IC_1A_U16, IC_1A_U21, IC_1A_U22C-1, C-2T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-1, T-L-2, T-L-8, T-L-6, T-L-7M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IC_1A_B/08_W01
Student zna podstawy oraz zastosowanie grafiki komputerowej w przemyśle. Student zna zasady odwzorowania oraz metody zarządzania barwą w cyfrowym procesie graficznym.
2,0
3,0Student zna systemy graficzne, potrafi wskazać ich zastosowanie w praktyce oraz zna rodzaje urządzeń i maszyn drukujących jak również poszczególne etapy przygotowania plików do druku.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IC_1A_B/08_U01
Student ma umiejętność zastosowania technik grafiki komputerowej w praktyce. Student ma umiejętność pracy w oparciu o systemy zarządzania barwą oraz potrafi ocenić jakość plików przeznaczonych do druku.
2,0
3,0Student ma umiejętność tworzenia modeli 3D oraz akwizycji obrazów HDR i wyświetlenia ich na podstawowych urządzeniach peryferyjnych, jak również ma umiejętność pracy w oparciu o systemy zarządzania barwą oraz potrafi ocenić jakość plików przeznaczonych do druku.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Tomas Akenine-Moller, Eric Haines, Naty Hoffman, Real-Time Rendering, 2008, Trzecia edycja
  2. Erik Reinhard, Greg Ward, Sumanta Pattanaik, Paul Debevec, High Dynamic Range Imaging: Acquisition, Display, and Image-Based Lighting, Morgan Kaufmann, 2005
  3. Andrew Duchowski, Eye Tracking Methodology: Theory and Practice, 2007
  4. J. D. Foley, Computer Graphics: Principles and Practice
  5. Sharma A., Zrozumieć color Management, ERGO BTL, Warszawa, 2006
  6. Fraser B., Murphy C., Bunting F., Profesjonalne zarządzanie barwą, Helion, Gliwice, 2012
  7. Kwaśny A., Od skanera do drukarki, Helion, Gliwice, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Rudny Tomasz, Multimedia i grafika komputerowa Podręcznik, Helion, 2011

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Sprzęt do syntezy i wyświetlania grafiki komputerowej2
T-L-2Przetwarzanie i analiza grafiki4
T-L-3Modelowanie obiektów trójwymiarowych12
T-L-4Eye-tracking2
T-L-5Obrazowanie HDR4
T-L-6Technologia druku2
T-L-7Systemy zarządzania barwą2
T-L-8Barwa w projektowaniu grafiki2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Systemy grafiki komputerowej4
T-W-2Synteza grafiki komputerowej4
T-W-3Systemy grafiki realistycznej – podstawy i zastosowanie2
T-W-4Modelowanie obiektów trójwymiarowych4
T-W-5Obrazowanie HDR4
T-W-6Eye-tracking – podstawy i zastosowanie4
T-W-7Technologia druku4
T-W-8Systemy zarządzania barwą2
T-W-9Barwa w projektowaniu grafiki2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do zaliczenia zajęć40
A-L-3Zaliczenie zajęć2
72
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów - praca własna studenta65
A-W-3Udział w konsultacjach2
A-W-4Egzamin2
A-W-5Konsultacje10
109
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_B/08_W01Student zna podstawy oraz zastosowanie grafiki komputerowej w przemyśle. Student zna zasady odwzorowania oraz metody zarządzania barwą w cyfrowym procesie graficznym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_W15Posiada wiedzę z zasad działania systemów informatycznych przynajmniej jednego z następujących obszarów: e - biznes, e – zdrowie, media elektroniczne, poligrafia, zarządzanie wiedzą, przemysłowe systemy sterowania, metody sztucznej inteligencji, systemy wbudowane
IC_1A_W16Posiada wiedzę z zakresu modelowania i symulacji komputerowej systemów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z podstawowymi zagadnieniami grafiki komputerowej i ich zastosowaniami oraz zdobycie przez studenta umiejętności wykorzystania ich w praktyce.
C-2Zapoznanie studenta z zagadnieniami odwzorowania barwy na monitorach i urządzeniach peryferyjnych oraz zdobycie przez studenta umiejętności zarządzania cyfrowym procesem graficznym.
Treści programoweT-W-1Systemy grafiki komputerowej
T-W-3Systemy grafiki realistycznej – podstawy i zastosowanie
T-W-4Modelowanie obiektów trójwymiarowych
T-W-6Eye-tracking – podstawy i zastosowanie
T-W-7Technologia druku
T-W-8Systemy zarządzania barwą
T-W-9Barwa w projektowaniu grafiki
T-W-2Synteza grafiki komputerowej
T-W-5Obrazowanie HDR
Metody nauczaniaM-1Wykłady wspomagane prezentacją multimedialną.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin z wiedzy teoretycznej - test uzupełnień.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna systemy graficzne, potrafi wskazać ich zastosowanie w praktyce oraz zna rodzaje urządzeń i maszyn drukujących jak również poszczególne etapy przygotowania plików do druku.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_B/08_U01Student ma umiejętność zastosowania technik grafiki komputerowej w praktyce. Student ma umiejętność pracy w oparciu o systemy zarządzania barwą oraz potrafi ocenić jakość plików przeznaczonych do druku.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_U16Potrafi planować, przeprowadzać eksperymenty (w tym pomiary i symulacje komputerowe), interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski z eksperymentów
IC_1A_U21Ma umiejętności w zakresie rozwiązywania problemów wspomaganych komputerowo
IC_1A_U22Potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi rozwiązania typowego zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla reprezentowanej dyscypliny oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z podstawowymi zagadnieniami grafiki komputerowej i ich zastosowaniami oraz zdobycie przez studenta umiejętności wykorzystania ich w praktyce.
C-2Zapoznanie studenta z zagadnieniami odwzorowania barwy na monitorach i urządzeniach peryferyjnych oraz zdobycie przez studenta umiejętności zarządzania cyfrowym procesem graficznym.
Treści programoweT-L-3Modelowanie obiektów trójwymiarowych
T-L-4Eye-tracking
T-L-5Obrazowanie HDR
T-L-1Sprzęt do syntezy i wyświetlania grafiki komputerowej
T-L-2Przetwarzanie i analiza grafiki
T-L-8Barwa w projektowaniu grafiki
T-L-6Technologia druku
T-L-7Systemy zarządzania barwą
Metody nauczaniaM-2Na laboratoriach zespołowa realizacja zadań wspomagających pracę na ćwiczeniach laboratoryjnych w zakresie analizy i porównywania algorytmów graficznych, obrazowania HDR oraz eye-trackingu.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kontrola postepów realizowanych zadań.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena jakości oraz kompletności wykonanych zadań.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma umiejętność tworzenia modeli 3D oraz akwizycji obrazów HDR i wyświetlenia ich na podstawowych urządzeniach peryferyjnych, jak również ma umiejętność pracy w oparciu o systemy zarządzania barwą oraz potrafi ocenić jakość plików przeznaczonych do druku.
3,5
4,0
4,5
5,0