Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Inżynieria cyfryzacji (S1)
specjalność: Zastosowania informatyki

Sylabus przedmiotu Inwentyka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria cyfryzacji
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Inwentyka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Systemów Multimedialnych
Nauczyciel odpowiedzialny Antoni Wiliński <Antoni.Wilinski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW3 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien znać zasady programowania w dowolnym języku z uwagi na odwoływanie sie w czasie wykładów do przykładów kreatywnego rozwiazywania problemów w czasie kodowania.
W-2Student powinien znać zasady ogólne zasady funkcjonowania podmiotu gospodarczego z uwagi na odwoływanie sie w czasie wykładów do przykładów kreatywnego rozwiazywania problemów w poszukiwaniu pomysłów biznesowych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest uzmysłowienie studentom sposobu rozwiazywania problermów o dowolnej złożoności wg okreslonej metodologii (Osborna-Parnesa) z wykorzystaniem własnej kreatywnosci. Celem jest również prezentacja wielu technik wspierajacych proces kreatywnego rozwiazywania problemów. Waznym rezultatem do osiagniecia w przedmiocie jest zbudowanie przeswiadczenia, że kreatywność mozna rozwijać a innowacyjność jest podstawą rozwoju zarówno w skali gospodarki jak i w aspekcie własnego życia. Dodatkowym istotnym efektem kształcenia ma być zarówno wypracowanie niektórych kompetencji społecznych jak i uświadomienie ich kluczowej roli w pozyskaniu i wykonywaniu pracy.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Cwiczenie w zespołach zadań budujacych kreatywność studenta - pierwsze etapy CPS - poszukiwanie celu i gromadzenie danych.5
T-A-2Cwiczenia z identyfikacji problemów - wg Rickardsa, Gettki i Parnesa.4
T-A-3Poszukiwanie koncepcji rozwiązania problemu i znalezienie rozwiazań. Metoda ^#% poszukiwania koncepcji. Porzadkowanie projektu wg GTD6
15
wykłady
T-W-1Historia heurystyki - Sokrates, Lullus, Kartezjusz, Osborn, de Bono. Kreatywność jako ważne wyzwanie społewczne. Przykłady rozwiazań heurystycznych. Innowacyjność srodowiska akademickiego. Kreatywność wg Kotarbińskiego. Matryca aktywności. Cechy człowieka twórczego wg Taylora.6
T-W-2Przykłady zadań, ktorych rozwiazanie jest nacechowane pomysłowoscią - zadanie komiwojażera, obliczanie powierzchni nieregularnej, łamigłówki.2
T-W-3Schematy kreatywnego rozwiazywania problemów. Schematy Creative Problem Solving. Rola Alexa Osborna w rozoju współczesnej heurystyki.2
T-W-4Burza mózgów dla poszukiwania koncepcji. Rózne odmiany BM.2
T-W-5Inne techniki wspomagania twórczego rozwiazywania problemów - check-listy Taylora, technika Parnes, 6 pytań. Technika zarządzania czasem GTD.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1zajecia audytoryjne15
A-A-2Praca w zespołach poza uczelnią13
A-A-3Udział w zaliczeniu i konsultacjach2
30
wykłady
A-W-1zajecia audytoryjne15
A-W-2Praca własna poswiecona przygotowaniu prezentacji lub sprawozdania z wybranych zajęc audytoryjnych8
A-W-3Wizyta w wybranej firmie informatycznej i przygotowanie prezentacji3
A-W-4Udział w zaliczeniu i konsultacjach2
A-W-5Udział w zaliczeniu formy zajęć i konsultacjach2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład, ćwiczenia zespołowe, identyfikacja własnej osobowosci poprzez testy i ankiety, prezentacje własne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Studenci zdobywają w trakcie zajęć i za aktywność pozaaudytoryjną punktu, które wg z góry znanej skali decydują o ocenie końcowej. Punkty uzyskują za wyrażanie wskazanych kompetencji społecznych i za wykonaną poza zajeciami prezentację lub projekt grupowy.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IC_1A_A/06_W01
Student winien poznać definicje zwiazane i inwentyką i heurystyką, zaznajomić sie z kolejnością kroków w procesie rozwiazywania problemu, poznać techiki wyznaczania celów, identyfikacji problemu, poszukiwania koncepcji i poszukiwania rozwiazania oraz jego weryfikacji.
C-1T-W-2, T-W-1, T-W-3M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IC_1A_A/06_U01
Student powinien umieć pozyskiwać informacja z różnych użyciem różnych technik, metod pozyskiwania informacji.
IC_1A_U18C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-3M-1S-1
IC_1A_A/06_U02
Student powinien umieć posługiwać sie takimi technikami z zakresu rozwiazywania problemu (identyfikacji problemu, poszukiwania koncepcji, poszukiwania rozwiazania) jak burza mózgów i jej 2-3 odmiany, analiza morfologiczna, metoda Rickardsa, technika Crawforda, technika van Gundy'go, pola sił Majaro oraz technik porządkowania informacji - Ichikawy, kwiatu lotosu, GTD.
IC_1A_U02C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-3M-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IC_1A_A/06_K01
Student posiada poczucie własnej kreatywnosci i jej znaczenia w procesie rozwiązywania złozonych problemów, rozumie swoją role w pracy zespołowej - zarówno w roli kierowniczej jak i ppodporzadkowanej, rozumie znaczenie aktywnosci i mobilnosci w życiu. Rozumie znaczenie ustawicznego samokształcenia.
IC_1A_K01C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IC_1A_A/06_W01
Student winien poznać definicje zwiazane i inwentyką i heurystyką, zaznajomić sie z kolejnością kroków w procesie rozwiazywania problemu, poznać techiki wyznaczania celów, identyfikacji problemu, poszukiwania koncepcji i poszukiwania rozwiazania oraz jego weryfikacji.
2,0Student jest mało aktywny, nie uczestniczy w zajaciach
3,0Student pracuje w zespole, nie wyróznia sie aktywnością
3,5Student wie jaka jest rola heurystycznego podejścia, potrafi wyjasnić niektóre techniki
4,0Student zna rozmaite techiki, poszukuje innych
4,5Student chetnie uczestniczy, prezentuje swoje zdanie, szuka materiałów uzupelniajacych, ma wysoka wiedzę o technikach twórczego wspogania procesu rozwiazywania problemów.
5,0Student chetnie uczestniczy, wyróznia sie łatwiscia w rozwiazywaniu łamigłówek, prezentuje swoje zdanie, szuka materiałów uzupelniajacych, ma wysoka wiedzę o technikach twórczego wspogania procesu rozwiazywania problemów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IC_1A_A/06_U01
Student powinien umieć pozyskiwać informacja z różnych użyciem różnych technik, metod pozyskiwania informacji.
2,0Student nie nabył widocznych umiejętności w rozwiązywaniu problemów.
3,0Student aktywnie poszukuje, wymienia techniki, niekoniecznie adekwatne do problemu.
3,5Student zna techniki i próbuje je stosować w rozwiazywaniu problemu.
4,0Student zna techniki i próbuje je z powodzeniem stosować w rozwiązywaniu problemu.
4,5Student bardzo dobrze i trafnie wskazuje odpowiednie podejścia i techniki do problemu.
5,0Student zna wszystkie zaprezentowane na zajeciach techiki i wskazuje inne, które wspomagają lub uzupełniają już poznane.
IC_1A_A/06_U02
Student powinien umieć posługiwać sie takimi technikami z zakresu rozwiazywania problemu (identyfikacji problemu, poszukiwania koncepcji, poszukiwania rozwiazania) jak burza mózgów i jej 2-3 odmiany, analiza morfologiczna, metoda Rickardsa, technika Crawforda, technika van Gundy'go, pola sił Majaro oraz technik porządkowania informacji - Ichikawy, kwiatu lotosu, GTD.
2,0Student nie nabył widocznych umiejętności w rozwiązywaniu problemów.
3,0Student aktywnie poszukuje, wymienia techniki, niekoniecznie adekwatne do problemu.
3,5Student zna techniki i próbuje je stosować w rozwiazywaniu problemu.
4,0Student zna techniki i próbuje je z powodzeniem stosować w rozwiązywaniu problemu.
4,5Student bardzo dobrze i trafnie wskazuje odpowiednie podejścia i techniki do problemu.
5,0Student zna wszystkie zaprezentowane na zajeciach techiki i wskazuje inne, które wspomagają lub uzupełniają już poznane.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IC_1A_A/06_K01
Student posiada poczucie własnej kreatywnosci i jej znaczenia w procesie rozwiązywania złozonych problemów, rozumie swoją role w pracy zespołowej - zarówno w roli kierowniczej jak i ppodporzadkowanej, rozumie znaczenie aktywnosci i mobilnosci w życiu. Rozumie znaczenie ustawicznego samokształcenia.
2,0Student jest pasywny i bez motywacji.
3,0Student jest umotywowany, ale nie realizuje zadań.
3,5Student rozumie znaczenie kreatywnosci i próbuje umotywować sie do jej posiadania.
4,0Student jest kretywny, rozwiazuje problemy we własciwy metodycznie sposób.
4,5Student jest bardzo kretywny, rozwiazuje problemy we własciwy metodycznie sposób. Inspitruje innych do poszukiwania sposobów. Łatwo generuje pomysły.
5,0Student jest bardzo kretywny, rozwiazuje problemy we własciwy metodycznie sposób. Inspiruje innych do poszukiwania sposobów. Łatwo generuje pomysły. Wyróznia sie aktywnością i wysoka motywacją.

Literatura podstawowa

  1. Tony Proctor, Twórcze rozwiazywanie problemów, 2002
  2. Martyniak Z., Wstęp do inwentyki, wyd. 2., AE, Kraków, 1997
  3. Kelley T, Sztuka innowacji., Wydawnictwo MT Biznes, Warszawa, 2003

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Cwiczenie w zespołach zadań budujacych kreatywność studenta - pierwsze etapy CPS - poszukiwanie celu i gromadzenie danych.5
T-A-2Cwiczenia z identyfikacji problemów - wg Rickardsa, Gettki i Parnesa.4
T-A-3Poszukiwanie koncepcji rozwiązania problemu i znalezienie rozwiazań. Metoda ^#% poszukiwania koncepcji. Porzadkowanie projektu wg GTD6
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Historia heurystyki - Sokrates, Lullus, Kartezjusz, Osborn, de Bono. Kreatywność jako ważne wyzwanie społewczne. Przykłady rozwiazań heurystycznych. Innowacyjność srodowiska akademickiego. Kreatywność wg Kotarbińskiego. Matryca aktywności. Cechy człowieka twórczego wg Taylora.6
T-W-2Przykłady zadań, ktorych rozwiazanie jest nacechowane pomysłowoscią - zadanie komiwojażera, obliczanie powierzchni nieregularnej, łamigłówki.2
T-W-3Schematy kreatywnego rozwiazywania problemów. Schematy Creative Problem Solving. Rola Alexa Osborna w rozoju współczesnej heurystyki.2
T-W-4Burza mózgów dla poszukiwania koncepcji. Rózne odmiany BM.2
T-W-5Inne techniki wspomagania twórczego rozwiazywania problemów - check-listy Taylora, technika Parnes, 6 pytań. Technika zarządzania czasem GTD.3
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1zajecia audytoryjne15
A-A-2Praca w zespołach poza uczelnią13
A-A-3Udział w zaliczeniu i konsultacjach2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1zajecia audytoryjne15
A-W-2Praca własna poswiecona przygotowaniu prezentacji lub sprawozdania z wybranych zajęc audytoryjnych8
A-W-3Wizyta w wybranej firmie informatycznej i przygotowanie prezentacji3
A-W-4Udział w zaliczeniu i konsultacjach2
A-W-5Udział w zaliczeniu formy zajęć i konsultacjach2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_A/06_W01Student winien poznać definicje zwiazane i inwentyką i heurystyką, zaznajomić sie z kolejnością kroków w procesie rozwiazywania problemu, poznać techiki wyznaczania celów, identyfikacji problemu, poszukiwania koncepcji i poszukiwania rozwiazania oraz jego weryfikacji.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest uzmysłowienie studentom sposobu rozwiazywania problermów o dowolnej złożoności wg okreslonej metodologii (Osborna-Parnesa) z wykorzystaniem własnej kreatywnosci. Celem jest również prezentacja wielu technik wspierajacych proces kreatywnego rozwiazywania problemów. Waznym rezultatem do osiagniecia w przedmiocie jest zbudowanie przeswiadczenia, że kreatywność mozna rozwijać a innowacyjność jest podstawą rozwoju zarówno w skali gospodarki jak i w aspekcie własnego życia. Dodatkowym istotnym efektem kształcenia ma być zarówno wypracowanie niektórych kompetencji społecznych jak i uświadomienie ich kluczowej roli w pozyskaniu i wykonywaniu pracy.
Treści programoweT-W-2Przykłady zadań, ktorych rozwiazanie jest nacechowane pomysłowoscią - zadanie komiwojażera, obliczanie powierzchni nieregularnej, łamigłówki.
T-W-1Historia heurystyki - Sokrates, Lullus, Kartezjusz, Osborn, de Bono. Kreatywność jako ważne wyzwanie społewczne. Przykłady rozwiazań heurystycznych. Innowacyjność srodowiska akademickiego. Kreatywność wg Kotarbińskiego. Matryca aktywności. Cechy człowieka twórczego wg Taylora.
T-W-3Schematy kreatywnego rozwiazywania problemów. Schematy Creative Problem Solving. Rola Alexa Osborna w rozoju współczesnej heurystyki.
Metody nauczaniaM-1Wykład, ćwiczenia zespołowe, identyfikacja własnej osobowosci poprzez testy i ankiety, prezentacje własne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Studenci zdobywają w trakcie zajęć i za aktywność pozaaudytoryjną punktu, które wg z góry znanej skali decydują o ocenie końcowej. Punkty uzyskują za wyrażanie wskazanych kompetencji społecznych i za wykonaną poza zajeciami prezentację lub projekt grupowy.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student jest mało aktywny, nie uczestniczy w zajaciach
3,0Student pracuje w zespole, nie wyróznia sie aktywnością
3,5Student wie jaka jest rola heurystycznego podejścia, potrafi wyjasnić niektóre techniki
4,0Student zna rozmaite techiki, poszukuje innych
4,5Student chetnie uczestniczy, prezentuje swoje zdanie, szuka materiałów uzupelniajacych, ma wysoka wiedzę o technikach twórczego wspogania procesu rozwiazywania problemów.
5,0Student chetnie uczestniczy, wyróznia sie łatwiscia w rozwiazywaniu łamigłówek, prezentuje swoje zdanie, szuka materiałów uzupelniajacych, ma wysoka wiedzę o technikach twórczego wspogania procesu rozwiazywania problemów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_A/06_U01Student powinien umieć pozyskiwać informacja z różnych użyciem różnych technik, metod pozyskiwania informacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_U18Ma umiejętności w zakresie komunikowania się z otoczeniem oraz potrafi pozyskiwać informacje z róźnych źródeł, integrować je, interpretować, wyciągać wnioski, a także formułować i uzasadniać opinie
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest uzmysłowienie studentom sposobu rozwiazywania problermów o dowolnej złożoności wg okreslonej metodologii (Osborna-Parnesa) z wykorzystaniem własnej kreatywnosci. Celem jest również prezentacja wielu technik wspierajacych proces kreatywnego rozwiazywania problemów. Waznym rezultatem do osiagniecia w przedmiocie jest zbudowanie przeswiadczenia, że kreatywność mozna rozwijać a innowacyjność jest podstawą rozwoju zarówno w skali gospodarki jak i w aspekcie własnego życia. Dodatkowym istotnym efektem kształcenia ma być zarówno wypracowanie niektórych kompetencji społecznych jak i uświadomienie ich kluczowej roli w pozyskaniu i wykonywaniu pracy.
Treści programoweT-A-1Cwiczenie w zespołach zadań budujacych kreatywność studenta - pierwsze etapy CPS - poszukiwanie celu i gromadzenie danych.
T-A-2Cwiczenia z identyfikacji problemów - wg Rickardsa, Gettki i Parnesa.
T-A-3Poszukiwanie koncepcji rozwiązania problemu i znalezienie rozwiazań. Metoda ^#% poszukiwania koncepcji. Porzadkowanie projektu wg GTD
T-W-4Burza mózgów dla poszukiwania koncepcji. Rózne odmiany BM.
T-W-5Inne techniki wspomagania twórczego rozwiazywania problemów - check-listy Taylora, technika Parnes, 6 pytań. Technika zarządzania czasem GTD.
T-W-2Przykłady zadań, ktorych rozwiazanie jest nacechowane pomysłowoscią - zadanie komiwojażera, obliczanie powierzchni nieregularnej, łamigłówki.
T-W-3Schematy kreatywnego rozwiazywania problemów. Schematy Creative Problem Solving. Rola Alexa Osborna w rozoju współczesnej heurystyki.
Metody nauczaniaM-1Wykład, ćwiczenia zespołowe, identyfikacja własnej osobowosci poprzez testy i ankiety, prezentacje własne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Studenci zdobywają w trakcie zajęć i za aktywność pozaaudytoryjną punktu, które wg z góry znanej skali decydują o ocenie końcowej. Punkty uzyskują za wyrażanie wskazanych kompetencji społecznych i za wykonaną poza zajeciami prezentację lub projekt grupowy.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie nabył widocznych umiejętności w rozwiązywaniu problemów.
3,0Student aktywnie poszukuje, wymienia techniki, niekoniecznie adekwatne do problemu.
3,5Student zna techniki i próbuje je stosować w rozwiazywaniu problemu.
4,0Student zna techniki i próbuje je z powodzeniem stosować w rozwiązywaniu problemu.
4,5Student bardzo dobrze i trafnie wskazuje odpowiednie podejścia i techniki do problemu.
5,0Student zna wszystkie zaprezentowane na zajeciach techiki i wskazuje inne, które wspomagają lub uzupełniają już poznane.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_A/06_U02Student powinien umieć posługiwać sie takimi technikami z zakresu rozwiazywania problemu (identyfikacji problemu, poszukiwania koncepcji, poszukiwania rozwiazania) jak burza mózgów i jej 2-3 odmiany, analiza morfologiczna, metoda Rickardsa, technika Crawforda, technika van Gundy'go, pola sił Majaro oraz technik porządkowania informacji - Ichikawy, kwiatu lotosu, GTD.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_U02Ma umiejętności w zakresie realizacji i wdrażania prac badawczo-rozwojowych, w tym innowacji technologicznych i rozwojowych
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest uzmysłowienie studentom sposobu rozwiazywania problermów o dowolnej złożoności wg okreslonej metodologii (Osborna-Parnesa) z wykorzystaniem własnej kreatywnosci. Celem jest również prezentacja wielu technik wspierajacych proces kreatywnego rozwiazywania problemów. Waznym rezultatem do osiagniecia w przedmiocie jest zbudowanie przeswiadczenia, że kreatywność mozna rozwijać a innowacyjność jest podstawą rozwoju zarówno w skali gospodarki jak i w aspekcie własnego życia. Dodatkowym istotnym efektem kształcenia ma być zarówno wypracowanie niektórych kompetencji społecznych jak i uświadomienie ich kluczowej roli w pozyskaniu i wykonywaniu pracy.
Treści programoweT-A-1Cwiczenie w zespołach zadań budujacych kreatywność studenta - pierwsze etapy CPS - poszukiwanie celu i gromadzenie danych.
T-A-2Cwiczenia z identyfikacji problemów - wg Rickardsa, Gettki i Parnesa.
T-A-3Poszukiwanie koncepcji rozwiązania problemu i znalezienie rozwiazań. Metoda ^#% poszukiwania koncepcji. Porzadkowanie projektu wg GTD
T-W-4Burza mózgów dla poszukiwania koncepcji. Rózne odmiany BM.
T-W-5Inne techniki wspomagania twórczego rozwiazywania problemów - check-listy Taylora, technika Parnes, 6 pytań. Technika zarządzania czasem GTD.
T-W-2Przykłady zadań, ktorych rozwiazanie jest nacechowane pomysłowoscią - zadanie komiwojażera, obliczanie powierzchni nieregularnej, łamigłówki.
T-W-3Schematy kreatywnego rozwiazywania problemów. Schematy Creative Problem Solving. Rola Alexa Osborna w rozoju współczesnej heurystyki.
Metody nauczaniaM-1Wykład, ćwiczenia zespołowe, identyfikacja własnej osobowosci poprzez testy i ankiety, prezentacje własne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie nabył widocznych umiejętności w rozwiązywaniu problemów.
3,0Student aktywnie poszukuje, wymienia techniki, niekoniecznie adekwatne do problemu.
3,5Student zna techniki i próbuje je stosować w rozwiazywaniu problemu.
4,0Student zna techniki i próbuje je z powodzeniem stosować w rozwiązywaniu problemu.
4,5Student bardzo dobrze i trafnie wskazuje odpowiednie podejścia i techniki do problemu.
5,0Student zna wszystkie zaprezentowane na zajeciach techiki i wskazuje inne, które wspomagają lub uzupełniają już poznane.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_A/06_K01Student posiada poczucie własnej kreatywnosci i jej znaczenia w procesie rozwiązywania złozonych problemów, rozumie swoją role w pracy zespołowej - zarówno w roli kierowniczej jak i ppodporzadkowanej, rozumie znaczenie aktywnosci i mobilnosci w życiu. Rozumie znaczenie ustawicznego samokształcenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_K01Świadomie rozumie potrzeby dokształcania i dzielenia się wiedzą
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest uzmysłowienie studentom sposobu rozwiazywania problermów o dowolnej złożoności wg okreslonej metodologii (Osborna-Parnesa) z wykorzystaniem własnej kreatywnosci. Celem jest również prezentacja wielu technik wspierajacych proces kreatywnego rozwiazywania problemów. Waznym rezultatem do osiagniecia w przedmiocie jest zbudowanie przeswiadczenia, że kreatywność mozna rozwijać a innowacyjność jest podstawą rozwoju zarówno w skali gospodarki jak i w aspekcie własnego życia. Dodatkowym istotnym efektem kształcenia ma być zarówno wypracowanie niektórych kompetencji społecznych jak i uświadomienie ich kluczowej roli w pozyskaniu i wykonywaniu pracy.
Treści programoweT-A-1Cwiczenie w zespołach zadań budujacych kreatywność studenta - pierwsze etapy CPS - poszukiwanie celu i gromadzenie danych.
T-A-2Cwiczenia z identyfikacji problemów - wg Rickardsa, Gettki i Parnesa.
T-A-3Poszukiwanie koncepcji rozwiązania problemu i znalezienie rozwiazań. Metoda ^#% poszukiwania koncepcji. Porzadkowanie projektu wg GTD
Metody nauczaniaM-1Wykład, ćwiczenia zespołowe, identyfikacja własnej osobowosci poprzez testy i ankiety, prezentacje własne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Studenci zdobywają w trakcie zajęć i za aktywność pozaaudytoryjną punktu, które wg z góry znanej skali decydują o ocenie końcowej. Punkty uzyskują za wyrażanie wskazanych kompetencji społecznych i za wykonaną poza zajeciami prezentację lub projekt grupowy.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student jest pasywny i bez motywacji.
3,0Student jest umotywowany, ale nie realizuje zadań.
3,5Student rozumie znaczenie kreatywnosci i próbuje umotywować sie do jej posiadania.
4,0Student jest kretywny, rozwiazuje problemy we własciwy metodycznie sposób.
4,5Student jest bardzo kretywny, rozwiazuje problemy we własciwy metodycznie sposób. Inspitruje innych do poszukiwania sposobów. Łatwo generuje pomysły.
5,0Student jest bardzo kretywny, rozwiazuje problemy we własciwy metodycznie sposób. Inspiruje innych do poszukiwania sposobów. Łatwo generuje pomysły. Wyróznia sie aktywnością i wysoka motywacją.