Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana z uz (S2)
Sylabus przedmiotu Zaawansowane metody w diagnostyce mikrobiologicznej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mikrobiologia stosowana z uz | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zaawansowane metody w diagnostyce mikrobiologicznej | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Daczkowska-Kozon <Elzbieta.Daczkowska-Kozon@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Elżbieta Bogusławska-Wąs <Elzbieta.Boguslawska-Was@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Mikrobiologia ogólna |
W-2 | Mikrobiologia szczegółowa |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie się i praktyczne poznanie zasad diagnostyki mikrobiologicznej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zasady organizacji i bezpieczeństwa pracy w laboratoriach diiagnostycznych | 3 |
T-A-2 | Zasady interpretacji wyników laboratoryjnych | 2 |
T-A-3 | Testy laboratoryjne wskazujace na zakażenie | 2 |
T-A-4 | Diagnostyka zakażeń bakteryjnych | 5 |
T-A-5 | Diagnostyka zakażeń wirusowych | 3 |
15 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Podłoża chromogenne w identyfikacji szczepów bakteryjnych izolowanych z żywności, środowiska i materiałów klinicznych. | 5 |
T-L-2 | Określanie przynależnosci serologicznej na przykładzie L. monocytogenes i S. enetritidis. | 10 |
T-L-3 | Identyfikacja szczepów Candida sp. przy użyciu testów CANDIFAST. | 4 |
T-L-4 | Petrifilmy 3M - praktyczne zastosowanie. metoda oznaczeń. | 4 |
T-L-5 | Zastosowanie testu Mycoplasma w diagnostyce lekarskiej. | 4 |
T-L-6 | Oznaczanie specyficzności, selektywności i żyzności podłoży bakteriologicznych. | 6 |
T-L-7 | Metody oznaczania antybiotyków w paszach leczniczych. | 6 |
T-L-8 | Metody oznaczania i walidacja Paenibacillus larvae. | 6 |
45 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie do zajęć audytoryjnych | 5 |
A-A-3 | Czytanie wskazanej literatury | 5 |
A-A-4 | Przygotowanie do kolokwium | 5 |
30 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie do egzaminu | 15 |
A-L-3 | Przygotowanie do ćwiczeń | 15 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład konwersatoryjny |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena formująca |
S-2 | Ocena formująca: Ocena podsumowująca |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_2A_B6_W01 Efektem kstałcenia jest nabycie umiejętności prowadzenia diagnostyki mikrobiologicznej | MS_2A_W04, MS_2A_W06, MS_2A_W08 | — | — | C-1 | T-A-2, T-A-4, T-A-3, T-A-5 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_2A_B6_U01 Student posiada umiejętność prowadzenia diagnostyki mikrobiologicznej | MS_2A_U01, MS_2A_U02, MS_2A_U03 | — | — | C-1 | T-A-2, T-A-4, T-A-3, T-A-5 | M-1, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_2A_B6_K01 Efektem kształcenia jest nabycie umiejętności prowadzenia diagnostyki mikrobiologicznej | MS_2A_K01 | — | — | C-1 | T-A-2, T-A-3, T-A-5 | M-1, M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_2A_B6_W01 Efektem kstałcenia jest nabycie umiejętności prowadzenia diagnostyki mikrobiologicznej | 2,0 | |
3,0 | Student poprawnie wykorzystuje podstawowe techniki stosowane w diagnostyce | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_2A_B6_U01 Student posiada umiejętność prowadzenia diagnostyki mikrobiologicznej | 2,0 | |
3,0 | Student poprawnie wykorzystuje kilka narzędzi diagnostycznych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_2A_B6_K01 Efektem kształcenia jest nabycie umiejętności prowadzenia diagnostyki mikrobiologicznej | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje że jest kompetentny do wykonywania podstawowych zadań diagnostycznych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Eligia M. Szewczyk, Diagnostyka bakteriologiczna, PWN, Warszawa, 2013
- Kędzia Włodzimierz, Diagnostyka mikrobiologiczna w medycynie, PZWL, Warszawa, 1990
- Mordarska Przondo Anna, Procedury diagnostyki mikrobiologicznej w wybranych zakażeniach układowych, Continuo, Wrocław, 2004