Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana z uz (S2)
Sylabus przedmiotu Immunologia zwierząt hodowlanych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mikrobiologia stosowana z uz | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Immunologia zwierząt hodowlanych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Immunologii, Mikrobiologii i Chemii Fizjologicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Karol Fijałkowski <karol.fijalkowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Jolanta Karakulska <Jolanta.Karakulska@zut.edu.pl>, Paweł Nawrotek <Pawel.Nawrotek@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 7 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu mikrobiologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy dotyczącej podziału, funkcji i składowych układu immunologicznego człowieka i zwierząt. |
C-2 | Zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystania składowych układu immunologicznego w praktyce |
C-3 | Zapoznanie studentów z mechanizmami immunologicznymi w przebiegu wybranych chorób |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wykonanie rozmazu krwi różnych gatunków zwierząt. | 3 |
T-L-2 | Wykonanie leukogramów. | 2 |
T-L-3 | Porównanie morfologii leukocytów różnych organizmów. | 2 |
T-L-4 | Ocena odporności komórkowej. | 2 |
T-L-5 | Testy fagocytarne. | 2 |
T-L-6 | Izolacja, hodowla i ocena in vitro leukocytów. | 2 |
T-L-7 | Rozdział surowicy różnych gatunków zwierząt i odczyty densytometryczne wykonanych rozdziałów. | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Główne komponenty i zasadnicze cechy odpowiedzi immunologicznej. | 2 |
T-W-2 | Zasadnicze funkcje, rozmieszczenie i powstawanie limfocytów. Mechanizm odporności komórkowej nieswoistej. | 2 |
T-W-3 | Mechanizm tlenowy i beztlenowy komórek żernych. Funkcja receptorów na tych komórkach. | 2 |
T-W-4 | Cytotoksyczność komórkowa. Mechanizmy cytotoksyczności limfocytów. | 2 |
T-W-5 | Populacje i subpopulacje limfocytów. Krążenie limfocytów. | 2 |
T-W-6 | Budowa i powstawanie przeciwciał. | 2 |
T-W-7 | Naturalna regulacja odpowiedzi immunologicznej. Pamięć immunologiczna. | 2 |
T-W-8 | Aktywacja, proliferacja i różnicowanie limfocytów. Rodzaje cytokin. | 2 |
T-W-9 | Główny układ zgodności tkankowej. Budowa cząsteczek MHC I i II klasy. Powiązania między HLA a chorobami. Funkcja HLA. | 2 |
T-W-10 | Prezentacja antygenów limfocytom T z udziałem MHC I i II klasy. | 1 |
T-W-11 | Układ dopełniacza. Klasyczna i alternatywna droga aktywacji. Receptory dla składników dopełniacza. | 2 |
T-W-12 | Nadwrażliwość. | 2 |
T-W-13 | Pierwotne niedobory immunologiczne. | 2 |
T-W-14 | Wtórne niedobory immunologiczne. | 2 |
T-W-15 | Zjawiska autoimmunologiczne. | 2 |
T-W-16 | Pisemne zaliczenie wykładów. | 1 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-L-2 | Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu. | 10 |
A-L-3 | Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń. | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 30 |
A-W-2 | Studiowanie literatury przedmiotu. | 15 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia wykładów. | 15 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Pokaz multimedialny z objaśnieniami przy wykorzystaniu komputera i projektora |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach audytoryjnych. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej i ćwiczeniowej. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_2A_PO5-2_W02 Student definiuje wybrane cząsteczki uczestniczące w odpowiedzi immunologicznej, objaśnia mechanizmy obronne w zakażeniach wybranymi patogenami | MS_2A_W02 | — | — | C-2, C-3, C-1 | T-W-7, T-W-4, T-W-5, T-W-8, T-W-3, T-W-6, T-W-15, T-W-13, T-W-10, T-W-2, T-W-14, T-W-11, T-W-9, T-W-12, T-W-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-1, T-L-6, T-L-7, T-L-5 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_2A_PO5-2_U01 Umie scharakteryzować najważniejsze funkcje układu odpornościowego | MS_2A_U03, MS_2A_U07 | — | — | C-2, C-3, C-1 | T-W-7, T-W-4, T-W-5, T-W-8, T-W-3, T-W-6, T-W-15, T-W-13, T-W-10, T-W-2, T-W-14, T-W-11, T-W-9, T-W-12, T-W-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-1, T-L-6, T-L-7, T-L-5 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_2A_PO5-2_K02 Ma świadomość wpływu prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego na zdrowie i dobrostan zwierząt | MS_2A_K01 | — | — | C-2, C-3, C-1 | T-W-7, T-W-4, T-W-5, T-W-8, T-W-3, T-W-6, T-W-15, T-W-13, T-W-10, T-W-2, T-W-14, T-W-11, T-W-9, T-W-12, T-W-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-1, T-L-6, T-L-7, T-L-5 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_2A_PO5-2_W02 Student definiuje wybrane cząsteczki uczestniczące w odpowiedzi immunologicznej, objaśnia mechanizmy obronne w zakażeniach wybranymi patogenami | 2,0 | Student nie definiuje wybranych cząsteczek uczestniczących w odpowiedzi immunologicznej, nie objaśnia mechanizmów obronnych w zakażeniach wybranymi patogenami |
3,0 | Student w stopniu podstawowym definiuje wybrane cząsteczki uczestniczące w odpowiedzi immunologicznej oraz objaśnia mechanizmy obronne w zakażeniach wybranymi patogenami; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów. | |
3,5 | Student w stopniu zadowalającym definiuje wybrane cząsteczki uczestniczące w odpowiedzi immunologicznej oraz objaśnia mechanizmy obronne w zakażeniach wybranymi patogenami; w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. | |
4,0 | Student szczegółowo definiuje wybrane cząsteczki uczestniczące w odpowiedzi immunologicznej oraz objaśnia mechanizmy obronne w zakażeniach wybranymi patogenami; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie. | |
4,5 | Student wyczerpująco definiuje wybrane cząsteczki uczestniczące w odpowiedzi immunologicznej oraz objaśnia mechanizmy obronne w zakażeniach wybranymi patogenami; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie. | |
5,0 | Student definiuje wybrane cząsteczki uczestniczące w odpowiedzi immunologicznej, objaśnia mechanizmy obronne w zakażeniach wybranymi patogenami w sposób dogłębny; w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_2A_PO5-2_U01 Umie scharakteryzować najważniejsze funkcje układu odpornościowego | 2,0 | Student nie umie scharakteryzować najważniejszych funkcji układu odpornościowego |
3,0 | Student potrafi w dostateczny sposób scharakteryzować najważniejsze funkcje układu odpornościowego | |
3,5 | Student potrafi na średnim poziomie scharakteryzować najważniejsze funkcje układu odpornościowego | |
4,0 | Student potrafi na dobrym poziomie scharakteryzować najważniejsze funkcje układu odpornościowego | |
4,5 | Student potrafi dobrze scharakteryzować najważniejsze funkcje układu odpornościowego | |
5,0 | Student potrafi bardzo dobrze scharakteryzować najważniejsze funkcje układu odpornościowego |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_2A_PO5-2_K02 Ma świadomość wpływu prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego na zdrowie i dobrostan zwierząt | 2,0 | Nie ma świadomości wpływu prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego na zdrowie i dobrostan zwierząt |
3,0 | Ma świadomość wpływu prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego na zdrowie i dobrostan zwierząt w stopniu podstawowym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | Ma świadomość wpływu prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego na zdrowie i dobrostan zwierząt |
Literatura podstawowa
- Roitt I., Brostoff J., Male D., Immunologia, Wydawnictwo Medyczne Słotwinski Verlag, Brema, 1998
- Gołąb J., Jakóbisiak M., Lasek W., Immunologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2002
- Kayser F.H., Bienz K.A., Eckert J., Zinkernagel R.M., Mikrobiologia lekarska, Wydaw. Lekarskie PZWL, Warszawa, 2007
Literatura dodatkowa
- Kowalski M.L., Immunologia kliniczna, Mediton Oficyna Wydawnicza, Łódź, 2000