Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
specjalność: technologia żywności pochodzenia wodnego
Sylabus przedmiotu Zamykanie obiegów wodnych w zakładach przemysłu spożywczego:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zamykanie obiegów wodnych w zakładach przemysłu spożywczego | ||
Specjalność | technologia żywności pochodzenia wodnego | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Sozologii Wód | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Arkadiusz Nędzarek <Arkadiusz.Nedzarek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Małgorzata Bonisławska <Malgorzata.Bonislawska@zut.edu.pl>, Agnieszka Rybczyk <Agnieszka.Rybczyk@zut.edu.pl>, Agnieszka Tórz <Agnieszka.Torz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza podstawowa z chemii, ekologii i technologii żywności z zakresu kierunku studiów |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z modelami godpodarki wodno-ściekowej w zakładach przemysłowych, z ukierunkowaniem na układy recyrkulacyjne wraz z procesami uzdatniającymi wodę w takich obiegach. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Porcesy oczyszczania wody - sedymentacja | 7 |
T-L-2 | Porcesy oczyszczania wody - flotacja | 5 |
T-L-3 | Porcesy oczyszczania wody - koagulacja | 8 |
T-L-4 | Uzdatnianie wody do celów chłodniczych - szczepienie wody kwasem i dekarbonizacja wapnem | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Modele gospodarki wodno-ściekowej w zakładach przemysłowych. Zamykanie obiegów wodnych. | 3 |
T-W-2 | Zasady opracowywania Najlepszych Dostępnych Technik (BAT) i przykładowe założenia BAT dla wybranych zakładów przemysłu spożywczego mające na celu optymalizację wykorzystania obiegów wodnych. | 3 |
T-W-3 | Charakterystyka zanieczyszczeń obiegów wodnych w wybranych branżach przemysłu spożywczego | 3 |
T-W-4 | Procesy oczyszczania wody i jej uzdatniania do celów przemysłowych | 3 |
T-W-5 | Podstawowe metody modyfikacji struktur sieci wodnych (graficzne, algorytmiczne, numeryczne, metody zintegrowane) | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Opracowanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych | 10 |
A-L-3 | Utrwalenie wiedzy i przygotowanie do kolokwium końcowego | 20 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Studiowanie zalecanej literatury przedmiotu | 5 |
A-W-3 | Utrwalenie wiedzy teoretycznej i przygotowanie do kolokwium końcowego | 10 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład inforacyjny z wykorzystaniem komputera i rzutnika multimedialnego |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
M-3 | pogadanka i metoda sytuacyjna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne podsumowujące wykłady |
S-2 | Ocena podsumowująca: Kolokwium podsumowujące wiedzę teoretyczną wymaganą w ramach ćwiczeń laboratoryjnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena z realizacji ćwiczeń laboratoryjnych (sprawozdania z przeprowadzonych zadań praktycznych) |
S-4 | Ocena formująca: Obserwacja ciągła studenta i motywowanie do przyjmowania właściwych postaw społecznych i personalnych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_D20-1tzpw_W01 Ma podstawową wiedzę o gospoddarce wodno-ściekowej w zakładach przemysłu spożywczego. Zna ogólną charakterystykę strumieni zanieczyszczonych w wybranych branzach spożywczych. Zna zasady BAT i procesy stosowane w oczyszczaniu i uzdatnianiu wody w obiegach zamkniętych. Zna metody modyfikacji struktur sieci wodnych. | TZZ_1A_W16 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-5 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_D20-1tzpw_U01 Student potrafi opracować modyfikację sieci wodnych oraz przeprowadzić doświadczenia mające na celu oczyszczenie i uzdatnienie wody wykorzystanej w obiegach zamkniętych. | TZZ_1A_U21 | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-4 | M-2 | S-3, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_D20-1tzpw_K01 Student potrafi współpracować w grupie, ma świadomość zagrozeń dla środowiska naturalnego wynikających ze stosowanych technologii w produkcji żywności i konieczności zamykania obiegów wodnych. Rozumie potrzebę ciągłego kształcenia. | TZZ_1A_K01, TZZ_1A_K03, TZZ_1A_K04 | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-5 | M-3 | S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_D20-1tzpw_W01 Ma podstawową wiedzę o gospoddarce wodno-ściekowej w zakładach przemysłu spożywczego. Zna ogólną charakterystykę strumieni zanieczyszczonych w wybranych branzach spożywczych. Zna zasady BAT i procesy stosowane w oczyszczaniu i uzdatnianiu wody w obiegach zamkniętych. Zna metody modyfikacji struktur sieci wodnych. | 2,0 | Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu materiału przezentowanego w ramach wykładów w stopniu przekraczajacym 50% zrealizowanych treści programowych. |
3,0 | Student opanował ponad 50% zrealizowanych treści programowych. | |
3,5 | Student opanował ponad 60% zrealizowanych treści programowych. | |
4,0 | Student opanował ponad 70% zrealizowanych treści programowych. | |
4,5 | Student opanował ponad 80% zrealizowanych treści programowych. | |
5,0 | Student opanował ponad 90% zrealizowanych treści programowych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_D20-1tzpw_U01 Student potrafi opracować modyfikację sieci wodnych oraz przeprowadzić doświadczenia mające na celu oczyszczenie i uzdatnienie wody wykorzystanej w obiegach zamkniętych. | 2,0 | Student nie potrafi przeprowadzić doświadczeń eksperymentalnych i obliczeniowych zwiazanych z realizacją treści programowych przedmiotu. |
3,0 | Potrafi z pomocą prowadzącego przeprowadzić zadane eksperymenty oraz opracować modyfikację sieci wodne. | |
3,5 | Potrafi z niewielką pomocą prowadzącego przeprowadzić zadane eksperymenty oraz opracować modyfikację sieci wodne. | |
4,0 | Potrafi samodzielnie przeprowadzić zadane eksperymenty oraz opracować modyfikację sieci wodne. | |
4,5 | Potrafi samodzielnie przeprowadzić zadane eksperymenty oraz opracować modyfikację sieci wodne. Poprawnie analizuje i interpretuje uzyskane informacje. | |
5,0 | Potrafi samodzielnie przeprowadzić zadane eksperymenty oraz opracować modyfikację sieci wodne. Poprawnie analizuje i interpretuje uzyskane informacje i wskazuje kierunki działań mające na celu zminimalizowanie antropopresji na środowisko naturalne. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_D20-1tzpw_K01 Student potrafi współpracować w grupie, ma świadomość zagrozeń dla środowiska naturalnego wynikających ze stosowanych technologii w produkcji żywności i konieczności zamykania obiegów wodnych. Rozumie potrzebę ciągłego kształcenia. | 2,0 | Student nie ptrafi współpracować w zespole, nie ma świadomości zagrożeń dla środowiska wynikających ze stosowanych technologii w produkcji żywności , nie rozumie konieczności zamykania obiegów wodnych , nie ma świadomości potrzeby ciągłego kształcenia. |
3,0 | Student ptrafi współpracować w zespole, ma świadomość zagrożeń dla środowiska wynikajacych ze stosowanych technologii w produkcji żywności, rozumie konieczność zamykania obiegów wodnych, ma świadomość potrzeby ciągłego kształcenia. | |
3,5 | Student ptrafi współpracować w zespole, ma świadomość zagrożeń dla środowiska wynikajacych ze stosowanych technologii w produkcji żywności, rozumie konieczność zamykania obiegów wodnych, ma świadomość potrzeby ciągłego kształcenia oraz wykazuje chęć w tym kierunku. | |
4,0 | Student ptrafi współpracować w zespole i sporadycznie przyjmuje rolę lidera w zespole. Student ma świadomość zagrożeń dla środowiska wynikajacych ze stosowanych technologii w produkcji żywności, rozumie konieczność zamykania obiegów wodnych, ma świadomość potrzeby ciągłego kształcenia oraz wykazuje chęć w tym kierunku. | |
4,5 | Student ptrafi współpracować w zespole i potrafi przyjąć rolę lidera w zespole. Student ma świadomość zagrożeń dla środowiska wynikajacych ze stosowanych technologii w produkcji żywności, rozumie konieczność zamykania obiegów wodnych, ma świadomość potrzeby ciągłego kształcenia i ją realizuje. | |
5,0 | Student ptrafi współpracować w zespole i przyjmuje rolę lidera w zespole. Student ma świadomość zagrożeń dla środowiska wynikajacych ze stosowanych technologii w produkcji żywności, rozumie konieczność zamykania obiegów wodnych, ma świadomość potrzeby ciągłego kształcenia ktróą realizuje i motywuje innych do tego. |
Literatura podstawowa
- Hermanowicz W., Dojlido J., Dożańska W., Koziorowski B., Zerbe J., Fizyczno-chemiczne badanie wody i ścieków, Arkkady, Warszawa, 1999, 2
- Kowal A., Świderska-Bróż M., Oczyszczanie wody, PWN, Warszawa-Wrocław, 1996
- Krasowski E., Neryng A., Wojdalski J., Wybrane zagadnienia z gospodarki energetycznej i wodno-ściekowej w zakładach przemysłu spożywczego, Wyd. AR, ublin, 1983
- Nawrocki J., Uzdatnianie wody. Procesy fizyczne, chemiczne i biologiczne. Cz 1 i Cz2., PWN, Warszawa, 2010