Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S2)
Sylabus przedmiotu Nawożenie roślin uprawnych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ogrodnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Nawożenie roślin uprawnych | ||
Specjalność | Zrównoważona produkcja roślinna | ||
Jednostka prowadząca | Inni | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Svetla Kostadinova <bulgaria@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | angielski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student zna podstawowe zagadnienia z gleboznawstwa, ogólnej uprawy roślin, fizjologii roślin i chemii rolnej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z naukowymi podstawami odżywiania i nawożenia roślin rolniczych, warzywnych i roślin sadowniczych wieloletnich. Zapoznanie studentów ze sposobami i środkami oddziaływania chemicznego na żyzność gleby i bilans składników pokarmowych w roślinach rolniczych. |
C-2 | Zapoznanie studentów z prawidłowościami w procesach oddziaływania nawozy/gleba/roślina. |
C-3 | Zapoznanie studentów ze sposobami ochrony środowiska naturalnego przed zanieczyszczeniem nawozami. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Podstawowa charakterystyka przemysłowych nawozów mineralnych, nawozów organicznych i organiczno-mineralnych, polepszaczy gleby i biostymulatorów. Wymagania odnośnie pakowania i etykietowania różnych produktów nawozowych na terytorium państw Unii Europejskiej. | 4 |
T-A-2 | Określanie wymagań nawozowych roślin mikroelementami na podstawie analizy gleby. Kryterium oceny. | 2 |
T-A-3 | Określanie wymagań nawozowych roślin makroelementami na podstawie analizy gleby. Kryterium oceny. | 2 |
T-A-4 | Określanie wymagań nawozowych metalami w postaci mikroelementów na podstawie analizy gleby i roślin. Kryterium oceny. | 3 |
T-A-5 | Metody biologiczne określania potrzeb nawozowych roślinна а/ polowe doświadczenie nawozowe; б/ doświadczenia wazonowe. | 2 |
T-A-6 | Systemy nawożenia i plan rozmieszczenia nawozów w płodozmianie. | 2 |
T-A-7 | Efektywność agronomiczna, ekonomiczna i energetyczna nawozów azotowych, fosforowych, potasowych i wieloskładnikowych. | 3 |
T-A-8 | Zastosowanie współczesnych technologii informatycznych w celu pozyskiwania informacji naukowej, praktycznej i biznesowej z zakresu informacji o nawozach i nawożeniu. | 2 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Produkcja i stosowanie nawozów mineralnych na świecie i w krajach Unii Europejskiej. | 1 |
T-W-2 | Klasyfikacja i charakterystyka nawozów. Konwencjonalne (standardowe) nawozy jednoskładnikowe. Nawozy kompleksowe i wieloskładnikowe. Nawozy o zwiększonej skuteczności (nawozy o spowolnionym i kontrolowanym uwalnianiu składników, nawozy azotowe i wieloskładnikowe stabilizowane; inhibitory nitryfikacji i ureazy). | 2 |
T-W-3 | Nawożenie roślin zbożowych – pszenica, jęczmień, kukurydza, ryż. Właściwości sposobu odżywiania roślin zbożowych, wynoszenie i wykorzystanie składników pokarmowych, różnicowanie normy nawozów w zależności od wielkości plonu i warunków środowiska. | 4 |
T-W-4 | Nawożenie roślin motylkowych nasiennych – fasola, groch, soczewica. Właściwości sposobu odżywiania roślin motylkowych nasiennych, wynoszenie w wykorzystanie składników pokarmowych, różnicowanie normy nawozów w zależności od wielkości plonu i warunków środowiska. | 2 |
T-W-5 | Nawożenie roślin oleistych – słonecznik, rzepak, orzech ziemny. – слънчоглед, рапица, фъстъци. Właściwości sposobu odżywiania słonecznika, rzepaku i orzecha ziemnego, wynoszenie i wykorzystanie składników pokarmowych, różnicowanie normy nawozów w zależności od wielkości plonu i warunków środowiska. Wpływ nawożenia na jakość roślin oleistych. | 2 |
T-W-6 | Nawożenie roślin olejkowych Kazanlyszka róża, lawenda, mięta. Właściwości sposobu odżywiania roślin olejkowych, wynoszenie i wykorzystanie składników pokarmowych, różnicowanie normy nawozów w zależności od wielkości plonu i warunków środowiska. | 2 |
T-W-7 | Nawożenie warzyw w uprawie polowej i pod osłonami – pomidor, papryka, oberżyna, ogórek, arbuz, melon, kapusta, cebula, marchew. Właściwości sposobu odżywiania roślin warzywnych, wynoszenie i wykorzystanie składników pokarmowych, różnicowanie normy nawozów w zależności od wielkości plonu i sposobu uprawy. | 2 |
T-W-8 | Nawożenie roślin ozdobnych – rośliny cebulowe (tulipan, narcyz), jednoroczne rośliny ozdobne (aster, goździk), rośliny szklarniowe (chryzantema, gerbera, orchidea). Właściwości sposobu odżywiania roślin ozdobnych, różnicowanie dawek nawozowych w zależności od sposobu uprawy. | 2 |
T-W-9 | Nawożenie wieloletnich roślin sadowniczych – jabłoń, grusza, brzoskwinia, morela, czereśnia. Właściwości sposobu odżywiania wieloletnich roślin sadowniczych, różnicowanie normy nawozów w zależności od wielkości plonu i sposobu uprawy. | 2 |
T-W-10 | Nawożenie odmian deserowych i winnych winorośli. Właśiwości sposobu odżywiania odmian deserowych i winnych winorośli, różnicowanie normy nawozów w zależności od wielkości plonu i sposobu uprawy. | 1 |
T-W-11 | Nawożenie podstawowych roślin pastewnych – lucerna, koniczyna, łąki i pastwiska. | 1 |
T-W-12 | Efektywność nawożenia – efektywność biologiczna, ekonomiczna, energetyczna. Podstawowe czynniki zwiększania agrotechnicznej efektywności nawożenia. | 2 |
T-W-13 | Organizacja nawożenia. System nawożenia. Plan nawożenia roślin uprawnych. Normy nawozów. Dawka nawożenia. Terminy nawożenia. Sposób nawożenia. | 1 |
24 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | konsultacje związane z tematyką ćwiczeń | 6 |
A-A-2 | przygotowanie pracy kontrolnej | 6 |
A-A-3 | opracowywanie sprawozdań z ćwiczeń | 6 |
A-A-4 | przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń | 8 |
A-A-5 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
46 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | konsultacje związane z tematyką wykładów. | 5 |
A-W-2 | Przygotowanie do egzaminu. | 10 |
A-W-3 | Studiowanie literuatury uzupełniającej wiedzę zdobytą w czasie wykładów. | 6 |
A-W-4 | uczestnictwo w zajęciach | 24 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład problemowy z wykorzystaniem technii multimedialnych |
M-2 | pokaz - prezentacja nawozów stosowanych do nawożenia roślin uprawnych |
M-3 | zakładanie doświadczeń nawozowych - olowych i wazonowych |
M-4 | dyskusja związana z tematyką ćwiczeń |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: test |
S-2 | Ocena formująca: ocena pracy kontrolnej |
S-3 | Ocena formująca: zaangażowanie studenta w dyskusję |
S-4 | Ocena formująca: sprawozdanie z ćwiczeń |
S-5 | Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń |
S-6 | Ocena podsumowująca: egzamin pisemny |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZPR_2A_D09-zpr_W01 Student opanował naukowe podstawy odżywiania i nawożenia roślin. Zna prawidłowości w procesach oddziaływania nawozy/gleba/roślina. | ZPR_2A_W01 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-A-6, T-A-7, T-A-8 | M-1, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-6 |
ZPR_2A_D09-zpr_W02 Student ma wiedzę na temat sposobów odżywiania poszczególnych grup roślin uprawnych - rolniczych, warzywnych, sadowniczych i specjalnych. | ZPR_2A_W01 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-6 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZPR_2A_D09-zpr_U01 Student określa wymagania nawozowe poszczególnych roślin uprawnych. Z wykorzystaniem metod biologicznych określa potrzeby nawozowe. | ZPR_2A_U03 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6 | M-2, M-3, M-4 | S-2, S-4, S-5 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZPR_2A_D09-zpr_K01 Świadomie ocenia ryzyko wykonywanej działalności i potrafi ocenić ryzyko wykonywanej działalności. | ZPR_2A_K03, ZPR_2A_K04 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZPR_2A_D09-zpr_W01 Student opanował naukowe podstawy odżywiania i nawożenia roślin. Zna prawidłowości w procesach oddziaływania nawozy/gleba/roślina. | 2,0 | |
3,0 | Student ma podstawową wiedzę na temat naukowych podstaw odżywiania i nawożenia roślin oraz prawidłowości w procesach oddziaływania nawozy/gleba/roślina. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZPR_2A_D09-zpr_W02 Student ma wiedzę na temat sposobów odżywiania poszczególnych grup roślin uprawnych - rolniczych, warzywnych, sadowniczych i specjalnych. | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym opanował wiedzę na temat zasad nawożenia podstawowych roślin uprawnych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZPR_2A_D09-zpr_U01 Student określa wymagania nawozowe poszczególnych roślin uprawnych. Z wykorzystaniem metod biologicznych określa potrzeby nawozowe. | 2,0 | |
3,0 | Student właściweie określa wymagania nawozowe podstawowych gatunków roślin uprawnych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZPR_2A_D09-zpr_K01 Świadomie ocenia ryzyko wykonywanej działalności i potrafi ocenić ryzyko wykonywanej działalności. | 2,0 | |
3,0 | Student jest świadomy ryzyka wykonywanej działalności i właściwie ocenia ryzyko swojej działalności. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- .Gorbanov St., Torene na zemedelskite kulturi., Izd. Videnov., Sofia, 2010
- Kostadinova S., Spravocnik za torene s mikroelementi., Izd. Enjovce, Sofia, 2011
- Nikolova M., Jordanova A., Spravocnik za torene., Izd. Videnov i sin, Sofia, 2000
- Nikolova M., Kaliyat – hranitelen element za dobiv i kacestvo., Mezdunaroden Kaliev Institut, 2010
Literatura dodatkowa
- Kerin V., Berova M., Listno hranene pri rasteniyata., Izd. Videnovi i sin, Sofia, 2008
- Kostadinova S., Torene s povisena efektivnost., Izd. Enjovce, Sofia, 2011
- Cerling E., Diagnostika mineralnoe pitanie rastenij., Izd. Kolos, Moskwa, 1990