Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)
specjalność: Bioinżynieria produkcji żywności
Sylabus przedmiotu Biotechnologia w produkcji pasz:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Biotechnologia w produkcji pasz | ||
Specjalność | Bioinżynieria produkcji żywności | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wioletta Biel <Wioletta.Biel@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu podstaw żywienia, biotechnologii, mikrobiologii, chemii i biochemii zwierząt. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z możliwością wykorzystania produktów biotechnologicznych w żywieniu poszczególnych gatunków zwierząt gospodarskich (enzymów paszowych, probiotyków, prebiotyków, drożdży paszowych, glonów, pasz GMO). Studenci zapoznają się z aspektami technologicznymi i zdrowotnymi oraz regulacjami prawnymi stosowania tych pasz w Polsce i Unii Europejskiej. Zapoznają się z biologicznymi metodami utrwalania ( konserwacji) pasz dla zwierząt. |
C-2 | Zapoznanie studentów z metodami oznaczeń laboratoryjnych pozwalających na określenie wartości pokarmowej pasz i i przebiegu procesu fermentacji w kiszonkach. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Klasyfikacja pasz i ich rozpoznawanie. Ocena organoleptyczna pasz ze szczególnym zwróceniem uwagi na występowanie szkodników, pleśni. | 2 |
T-L-2 | Ogólne zasady przeprowadzania badań określających wartość pokarmową pasz. Analiza wpływu dodatku preparatu enzymatycznego (mieszanina proteazy i celulazy) na strawność składników odżywczych i wartość pokarmową pasz. | 3 |
T-L-3 | Analiza chemiczna składników pokarmowych w drożdżach paszowych i oszacowanie ich wartości pokarmowej. | 4 |
T-L-4 | Analiza składu aminokwasowego i ocena wartości odżywczej białka drożdży. | 3 |
T-L-5 | Oznaczanie pH i kwasów organicznych w kiszonkach i ocena przebiegu procesów fermentacyjnych oraz jakości kiszonki na podstawie uzyskanych wyników analitycznych. | 3 |
T-L-6 | Dyskusja panelowa: GMO jako pasze dla zwierząt – jestem za czy przeciw? | 3 |
T-L-7 | Wyliczanie wartości pokarmowej mieszanek paszowych dla trzody chlewnej i drobiu z zastosowaniem biotechnologicznych dodatków paszowych | 2 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Przepisy prawa paszowego w zakresie stosowania genetycznie zmodyfikowanych pasz i biologicznych dodatków stosowanych w żywieniu zwierząt gospodarskich. | 1 |
T-W-2 | Biotechnologiczne dodatki paszowe - probiotyki, prebiotyki i enzymy (charakterystyka, celowość ich stosowania i wpływ na zdrowie zwierząt i efektywność produkcji. | 4 |
T-W-3 | Drożdże paszowe i glony w żywieniu zwierząt. | 2 |
T-W-4 | Biotechnologie otrzymywania bioaktywnych dodatków (witamin i mikroelementów) do pasz i ich wpływ na wartość pokarmową paszy i efektywność produkcyjną zwierzą. | 2 |
T-W-5 | Biotechnologia w konserwacji pasz | 2 |
T-W-6 | Biotechnologia w produkcji pasz roślinnych | 2 |
T-W-7 | Skażenia pasz mikotoksynami oraz zapobieganie tworzeniu się tych toksyn | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach. | 20 |
A-L-2 | Samodzielne studiowanie teorii i metodyczne przygotowanie do wykonywania analiz. | 20 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń. | 20 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach. | 15 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie i przygotowanie do zaliczenia wykładów. | 15 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny w postaci prezentacji multimedialnej |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie praktyczne ćwiczeń laboratoryjnych |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej wykładów i ćwiczeń |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTinz_2A_BPŻ-S-D999_W01 Student zna i charakteryzuje produkty biotechnologii stosowane w żywieniu zwierząt gospodarskich oraz zna możliwości ich wykorzystania uwzględniając aspekt technologiczny, ekonomiczny i zdrowotny oraz regulacje prawne ich stosowania. | BTinz_2A_W08, BTinz_2A_W13 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTinz_2A_BPŻ-S-D999_U01 Student odpowiednio dobiera i wykorzystuje produkty biotechnologii w żywieniu zwierząt gospodarskich, uwzględniając aspekt technologiczny, ekonomiczny i zdrowotny oraz regulacje prawne ich stosowania. | BTinz_2A_U04 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTinz_2A_BPŻ-S-D999_K01 Student ma świadomość znaczenia i zastosowania produktów biotechnologii w żywieniu zwierząt oraz ich wpływu na efekty produkcyjne i zdrowotne zwierząt. | BTinz_2A_K01 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTinz_2A_BPŻ-S-D999_W01 Student zna i charakteryzuje produkty biotechnologii stosowane w żywieniu zwierząt gospodarskich oraz zna możliwości ich wykorzystania uwzględniając aspekt technologiczny, ekonomiczny i zdrowotny oraz regulacje prawne ich stosowania. | 2,0 | Student nie zna i nie potrafi scharakteryzować produktów biotechnologii stosowanych w żywieniu zwierząt gospodarskich oraz nie zna możliwości ich wykorzystania uwzględniając aspekt technologiczny, ekonomiczny i zdrowotny oraz regulacje prawne ich stosowania. |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym zna i charakteryzuje produkty biotechnologii stosowane w żywieniu zwierząt gospodarskich oraz zna umiarkowane możliwości ich wykorzystania uwzględniając aspekt technologiczny, ekonomiczny i zdrowotny oraz regulacje prawne ich stosowania. | |
3,5 | Student w stopniu ponad dostatecznym zna i charakteryzuje produkty biotechnologii stosowane w żywieniu zwierząt gospodarskich oraz zna umiarkowane możliwości ich wykorzystania uwzględniając aspekt technologiczny, ekonomiczny i zdrowotny oraz regulacje prawne ich stosowania. | |
4,0 | Student dobrze zna i charakteryzuje produkty biotechnologii stosowane w żywieniu zwierząt gospodarskich oraz zna na dobrym poziomie możliwości ich wykorzystania uwzględniając aspekt technologiczny, ekonomiczny i zdrowotny oraz regulacje prawne ich stosowania. | |
4,5 | Student dobrze zna i charakteryzuje produkty biotechnologii stosowane w żywieniu zwierząt gospodarskich oraz zna na dobrym poziomie możliwości ich wykorzystania uwzględniając aspekt technologiczny, ekonomiczny i zdrowotny oraz regulacje prawne ich stosowania. Bierze udział w dyskusji. | |
5,0 | Student bardzo dobrze zna i charakteryzuje produkty biotechnologii stosowane w żywieniu zwierząt gospodarskich oraz bardzo dobrze zna możliwości ich wykorzystania uwzględniając aspekt technologiczny, ekonomiczny i zdrowotny oraz regulacje prawne ich stosowania. Aktywnie uczestniczy w dyskusji. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTinz_2A_BPŻ-S-D999_U01 Student odpowiednio dobiera i wykorzystuje produkty biotechnologii w żywieniu zwierząt gospodarskich, uwzględniając aspekt technologiczny, ekonomiczny i zdrowotny oraz regulacje prawne ich stosowania. | 2,0 | Nie potrafi dobrać i wykorzystać produktów biotechnologii w żywieniu zwierząt gospodarskich, uwzględniając aspekt technologiczny, ekonomiczny i zdrowotny oraz regulacje prawne ich stosowania. |
3,0 | Potrafi dobrać i wykorzystać conajmniej jeden produkt biotechnologii w żywieniu zwierząt gospodarskich, uwzględniając aspekt technologiczny, ekonomiczny i zdrowotny oraz regulacje prawne ich stosowania. | |
3,5 | Potrafi dobrać i wykorzystać conajmniej dwa produkty biotechnologii w żywieniu zwierząt gospodarskich, uwzględniając aspekt technologiczny, ekonomiczny i zdrowotny oraz regulacje prawne ich stosowania. | |
4,0 | Potrafi dobrać i wykorzystać większość omawianych produktów biotechnologii w żywieniu zwierząt gospodarskich, uwzględniając aspekt technologiczny, ekonomiczny i zdrowotny oraz regulacje prawne ich stosowania. | |
4,5 | Potrafi dobrać i wykorzystać większość omawianych produktów biotechnologii w żywieniu zwierząt gospodarskich, uwzględniając aspekt technologiczny, ekonomiczny i zdrowotny oraz regulacje prawne ich stosowania. Potrafi określić korzyści ze stosowania tych dodatków w żywieniu zwierząt. | |
5,0 | Potrafi dobrać i wykorzystać omawiane na zajęciach produkty biotechnologii w żywieniu zwierząt gospodarskich, uwzględniając aspekt technologiczny, ekonomiczny i zdrowotny oraz regulacje prawne ich stosowania. Potrafi określić korzyści ze stosowania tych dodatków w żywieniu zwierząt. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTinz_2A_BPŻ-S-D999_K01 Student ma świadomość znaczenia i zastosowania produktów biotechnologii w żywieniu zwierząt oraz ich wpływu na efekty produkcyjne i zdrowotne zwierząt. | 2,0 | Student nie ma świadomości znaczenia i zastosowania produktów biotechnologii w żywieniu zwierząt oraz ich wpływu na efekty produkcyjne i zdrowotne zwierząt. |
3,0 | Student ma dostateczną świadomości znaczenia i zastosowania produktów biotechnologii w żywieniu zwierząt, ale nie ma świadomości ich wpływu na efekty produkcyjne i zdrowotne zwierząt. | |
3,5 | Student ma dostateczną świadomości znaczenia i zastosowania produktów biotechnologii w żywieniu zwierząt oraz dostateczną świadomości ich wpływu na efekty produkcyjne i zdrowotne zwierząt. | |
4,0 | Student ma dobrą świadomości znaczenia i zastosowania produktów biotechnologii w żywieniu zwierząt oraz ich wpływu na efekty produkcyjne i zdrowotne zwierząt. | |
4,5 | Student ma dobrą świadomości znaczenia i zastosowania produktów biotechnologii w żywieniu zwierząt oraz ich wpływu na efekty produkcyjne i zdrowotne zwierząt. Wyraża opinię w danym temacie. | |
5,0 | Student ma bardządobrą świadomości znaczenia i zastosowania produktów biotechnologii w żywieniu zwierząt oraz ich wpływu na efekty produkcyjne i zdrowotne zwierząt. Wyraża opinię w danym temacie. |
Literatura podstawowa
- Jamroz D., Podkówka W., Chachułowa J., Żywienie zwierząt i paszoznawstwo, tom. 3., PWN, Warszawa, 2001
- Zwierzchowski L., Jaszczka K., Modliński J.A., Biotechnologia zwierząt, PWN, Warszawa, 1997
- Nalepszy M., Biotechnologia roślin, PWN, Warszawa, 2002
- Kotarbińska M., Grela E., Dodatki paszowe w żywieniu świń, IFiŻZ, Warszawa, 1995
- Smulikowska S., Dodatki w żywieniu drobiu, IFiŻZ PAN, Jabłonna, 1996
- Grela E., Dodatki w żywieniu bydła, PPH „VIT-RA”, 2001
- Tuszyńskiego T., Tarko T., Procesy fermentacyjne – przewodnik do ćwiczeń, Uniwersytet Rolniczy, Kraków, 2010