Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S2)
specjalność: Ekolologiczne i amatorskie użytkowanie zwierząt

Sylabus przedmiotu Higiena i profilaktyka w hodowli zwierząt amatorskich:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Higiena i profilaktyka w hodowli zwierząt amatorskich
Specjalność Ekolologiczne i amatorskie użytkowanie zwierząt
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Bogumiła Pilarczyk <Bogumila.Pilarczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW3 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość zagadnień higieny oraz fizjologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zaznajomienie studentów z przepisami prawnymi związanymi z hodowlą zwierząt amatorskich.
C-2Zaznajomienie studentów ze środowiskiem utrzymania zwierząt amatorskich.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Rozpoznawanie stanów chorobowych u kotów. Higiena utrzymania kotów.1
T-A-2Higiena utrzymania psów. Ocena psów przy zakupie. Higiena przy wychowanie szczeniaka.2
T-A-3Choroby psów i kotów: szczepienia ochronne, pierwsza pomoc.2
T-A-4Profilaktyka chorób zwierząt amatorskich (objawy schorzeń, choroby zakaźne, szczepienia profilaktyczne, pierwsza pomoc w nagłych wypadkach).2
T-A-5Higiena i profilaktyka utrzymania wybranych gatunków zwierząt amatorskich (chomik, świnka morska, mysz, szczur, myszoskoczek, koszatniczka, królik miniaturowy).2
T-A-6Higiena i profilaktyka utrzymania zwierząt w ogrodach zoologicznych.2
T-A-7Dobrostan psów2
T-A-8Dobrostan kotów2
15
wykłady
T-W-1Znaczenie higieny zwierząt dla hodowcy małych zwierząt użytkowych i amatorskich. Przepisy prawne w Unii Europejskiej związane z hodowlą zwierząt amatorskich.3
T-W-2Problemy siedliskowe i behawioralne przy utrzymaniu zwierząt amatorskich.2
T-W-3Środowisko naturalne i hodowlane zwierząt oraz środowisko utrzymania zwierząt amatorskich2
T-W-4Czynniki kształtujące środowisko bytowania zwierząt amatorskich. Aklimatyzacja i adaptacja zwierząt.2
T-W-5Wspólne założenia higieny ludzi i zwierząt.1
T-W-6Higiena utrzymania ryb w akwarium. Profilaktyka w akwarium.2
T-W-7Higiena utrzymania zwierząt w terrarium. Tradycje utrzymania płazów i gadów w niewoli.2
T-W-8Ogólne zasady pielęgnacji płazów1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnistwo w ćwiczeniach15
A-A-2Studiowanie treści ćwiczeń6
A-A-3Przygotawanie do zajęć i zaliczenia ćwiczeń6
A-A-4Konsultacje2
A-A-5Pisemne zaliczenie treści ćwiczeń1
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Samodzielene studiowanie tematyki wykładów6
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów6
A-W-4Konsultacje2
A-W-5Pisemne zaliczenie treści wykładów1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2prezentacja multimedialna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_EAUZ-O3.1_W01
Ma wiedzę dotyczącą warunków utrzymania zwierząt amatorskich oraz omawia problemy związane z ich chowem i hodowlą
ZOinz_2A_W05C-2, C-1T-A-2, T-A-1, T-A-7, T-A-5, T-A-6, T-A-4, T-A-3, T-A-8, T-W-2, T-W-3, T-W-7, T-W-4, T-W-6M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_EAUZ-O3.1_U01
Dobiera odpowiednie programy profilaktyczne stosowane w hodowli zwierząt amatorskich
ZOinz_2A_U01, ZOinz_2A_U08C-2, C-1T-A-2, T-A-7, T-A-5, T-A-6, T-A-4, T-A-8, T-W-7, T-W-5M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_EAUZ-O3.1_K01
Wykazuje zrozumienie podstawowych procesów wpływających na zdrowie zwierząt
ZOinz_2A_K02C-2M-2, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_EAUZ-O3.1_W01
Ma wiedzę dotyczącą warunków utrzymania zwierząt amatorskich oraz omawia problemy związane z ich chowem i hodowlą
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_EAUZ-O3.1_U01
Dobiera odpowiednie programy profilaktyczne stosowane w hodowli zwierząt amatorskich
2,0Student: -nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów tworzenia pracy promocyjnej, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji pracy promocyjnej.
4,5Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.
5,0Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.

Literatura podstawowa

  1. Kośla T., Higiena utrzymania zwierząt amatorskich, SGGW, Warszawa, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Signe J. Plunkett, red, Profilaktyka w hodowli zwierząt amatorskich, Elsevier Urban & Partner, Wrocław, 2009

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Rozpoznawanie stanów chorobowych u kotów. Higiena utrzymania kotów.1
T-A-2Higiena utrzymania psów. Ocena psów przy zakupie. Higiena przy wychowanie szczeniaka.2
T-A-3Choroby psów i kotów: szczepienia ochronne, pierwsza pomoc.2
T-A-4Profilaktyka chorób zwierząt amatorskich (objawy schorzeń, choroby zakaźne, szczepienia profilaktyczne, pierwsza pomoc w nagłych wypadkach).2
T-A-5Higiena i profilaktyka utrzymania wybranych gatunków zwierząt amatorskich (chomik, świnka morska, mysz, szczur, myszoskoczek, koszatniczka, królik miniaturowy).2
T-A-6Higiena i profilaktyka utrzymania zwierząt w ogrodach zoologicznych.2
T-A-7Dobrostan psów2
T-A-8Dobrostan kotów2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Znaczenie higieny zwierząt dla hodowcy małych zwierząt użytkowych i amatorskich. Przepisy prawne w Unii Europejskiej związane z hodowlą zwierząt amatorskich.3
T-W-2Problemy siedliskowe i behawioralne przy utrzymaniu zwierząt amatorskich.2
T-W-3Środowisko naturalne i hodowlane zwierząt oraz środowisko utrzymania zwierząt amatorskich2
T-W-4Czynniki kształtujące środowisko bytowania zwierząt amatorskich. Aklimatyzacja i adaptacja zwierząt.2
T-W-5Wspólne założenia higieny ludzi i zwierząt.1
T-W-6Higiena utrzymania ryb w akwarium. Profilaktyka w akwarium.2
T-W-7Higiena utrzymania zwierząt w terrarium. Tradycje utrzymania płazów i gadów w niewoli.2
T-W-8Ogólne zasady pielęgnacji płazów1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnistwo w ćwiczeniach15
A-A-2Studiowanie treści ćwiczeń6
A-A-3Przygotawanie do zajęć i zaliczenia ćwiczeń6
A-A-4Konsultacje2
A-A-5Pisemne zaliczenie treści ćwiczeń1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Samodzielene studiowanie tematyki wykładów6
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów6
A-W-4Konsultacje2
A-W-5Pisemne zaliczenie treści wykładów1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_EAUZ-O3.1_W01Ma wiedzę dotyczącą warunków utrzymania zwierząt amatorskich oraz omawia problemy związane z ich chowem i hodowlą
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZOinz_2A_W05ma pogłębioną wiedzę o metodach oceny pasz i żywności oraz ich wartości prozdrowotnej i leczniczej
Cel przedmiotuC-2Zaznajomienie studentów ze środowiskiem utrzymania zwierząt amatorskich.
C-1Zaznajomienie studentów z przepisami prawnymi związanymi z hodowlą zwierząt amatorskich.
Treści programoweT-A-2Higiena utrzymania psów. Ocena psów przy zakupie. Higiena przy wychowanie szczeniaka.
T-A-1Rozpoznawanie stanów chorobowych u kotów. Higiena utrzymania kotów.
T-A-7Dobrostan psów
T-A-5Higiena i profilaktyka utrzymania wybranych gatunków zwierząt amatorskich (chomik, świnka morska, mysz, szczur, myszoskoczek, koszatniczka, królik miniaturowy).
T-A-6Higiena i profilaktyka utrzymania zwierząt w ogrodach zoologicznych.
T-A-4Profilaktyka chorób zwierząt amatorskich (objawy schorzeń, choroby zakaźne, szczepienia profilaktyczne, pierwsza pomoc w nagłych wypadkach).
T-A-3Choroby psów i kotów: szczepienia ochronne, pierwsza pomoc.
T-A-8Dobrostan kotów
T-W-2Problemy siedliskowe i behawioralne przy utrzymaniu zwierząt amatorskich.
T-W-3Środowisko naturalne i hodowlane zwierząt oraz środowisko utrzymania zwierząt amatorskich
T-W-7Higiena utrzymania zwierząt w terrarium. Tradycje utrzymania płazów i gadów w niewoli.
T-W-4Czynniki kształtujące środowisko bytowania zwierząt amatorskich. Aklimatyzacja i adaptacja zwierząt.
T-W-6Higiena utrzymania ryb w akwarium. Profilaktyka w akwarium.
Metody nauczaniaM-2prezentacja multimedialna
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_EAUZ-O3.1_U01Dobiera odpowiednie programy profilaktyczne stosowane w hodowli zwierząt amatorskich
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZOinz_2A_U01Wykazuje pogłębioną umiejętność znajdowania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach w zakresie zootechniki.
ZOinz_2A_U08Dokonuje samodzielnej wielostronnej analizy problemów w celu optymalizacji zjawisk wpływających na produkcję roślinną i zwierzęcą, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi
Cel przedmiotuC-2Zaznajomienie studentów ze środowiskiem utrzymania zwierząt amatorskich.
C-1Zaznajomienie studentów z przepisami prawnymi związanymi z hodowlą zwierząt amatorskich.
Treści programoweT-A-2Higiena utrzymania psów. Ocena psów przy zakupie. Higiena przy wychowanie szczeniaka.
T-A-7Dobrostan psów
T-A-5Higiena i profilaktyka utrzymania wybranych gatunków zwierząt amatorskich (chomik, świnka morska, mysz, szczur, myszoskoczek, koszatniczka, królik miniaturowy).
T-A-6Higiena i profilaktyka utrzymania zwierząt w ogrodach zoologicznych.
T-A-4Profilaktyka chorób zwierząt amatorskich (objawy schorzeń, choroby zakaźne, szczepienia profilaktyczne, pierwsza pomoc w nagłych wypadkach).
T-A-8Dobrostan kotów
T-W-7Higiena utrzymania zwierząt w terrarium. Tradycje utrzymania płazów i gadów w niewoli.
T-W-5Wspólne założenia higieny ludzi i zwierząt.
Metody nauczaniaM-2prezentacja multimedialna
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: -nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów tworzenia pracy promocyjnej, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji pracy promocyjnej.
4,5Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.
5,0Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_EAUZ-O3.1_K01Wykazuje zrozumienie podstawowych procesów wpływających na zdrowie zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZOinz_2A_K02Wykazuje świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie zootechniki
Cel przedmiotuC-2Zaznajomienie studentów ze środowiskiem utrzymania zwierząt amatorskich.
Metody nauczaniaM-2prezentacja multimedialna
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie pisemne