Wydział Budownictwa i Architektury - Architecture (S2)
Sylabus przedmiotu Heritage Protection 1:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architecture | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Heritage Protection 1 | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Historii i Teorii Architektury | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Zbigniew Paszkowski <zbigniew.paszkowski@gmail.com> | ||
Inni nauczyciele | Jakub Gołębiewski <Jakub.Golebiewski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | angielski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student have to be absolvent of engineur studies (S1) |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Preparation for the architectural design in the build environment |
C-2 | Developing skills, methods and rules in design of adaptations of historic buildings |
C-3 | Developing methods and rules in protection, preservation and contemporary areal transformations within the monumental protection areas |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Scientific description of historical and iconographic research. Conceptual design of adaptation of a building under protection for a new functions or design of a new object in a historic context, including historical conditions and conservation guidelines. | 60 |
60 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | History of protection and conservation of historical ensembles and cultural landscape | 7 |
T-W-2 | Theories and methods of revalorization of historical ensembles | 8 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | participation in project adjustments | 60 |
A-P-2 | individual studies | 30 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | participation in lectures | 15 |
A-W-2 | individual studies | 15 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Detailed elaboration of design drawings, including dimensioning, architectural detail and technical solution. |
M-2 | information based lecture |
M-3 | problem based lecture |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: active presence at the design classes and lectures |
S-2 | Ocena podsumowująca: evaluation of individual input of the student into the elaboration of the chosen exam topic |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AUP_2A_K-02_W01 Student has knowledge about the history and philosophy of monument protection, has knowlage of law and rules in this area and duties of a designer who is working in the protected areas. | AUP_2A_W08 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-P-1, T-W-1, T-W-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AUP_2A_K-02_U01 Student has ability to prepare conservation and renovation projects. Student has knowlage how to design adaptation and transformation of historical objects under conservation protection. | AUP_2A_U10, AUP_2A_U13 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-P-1, T-W-1, T-W-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AUP_2A_K-02_K01 The student is aware of the value of cultural heritage, including especially the heritage of Polish culture and foreign cultures. The student understands non-technical aspects of the impact of heritage protection. The student understands the links between heritage protection and improving the quality of life and the environment. | AUP_2A_K02, AUP_2A_K03, AUP_2A_K07 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-P-1, T-W-1, T-W-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AUP_2A_K-02_W01 Student has knowledge about the history and philosophy of monument protection, has knowlage of law and rules in this area and duties of a designer who is working in the protected areas. | 2,0 | |
3,0 | The Student is able to answer the question with a range of lectures on the protection and conservation of monuments. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AUP_2A_K-02_U01 Student has ability to prepare conservation and renovation projects. Student has knowlage how to design adaptation and transformation of historical objects under conservation protection. | 2,0 | |
3,0 | The student is able to carry out a conservation project in the scope and form accepted by the teacher. The student develops and presents the exam question without the skill of effective problem analysis. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AUP_2A_K-02_K01 The student is aware of the value of cultural heritage, including especially the heritage of Polish culture and foreign cultures. The student understands non-technical aspects of the impact of heritage protection. The student understands the links between heritage protection and improving the quality of life and the environment. | 2,0 | |
3,0 | The student understands the importance of cultural heritage and the value of authenticity in historic buildings and cultural spaces. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Fitch, James Marston, Historic Preservation: Curatorial Management of the Built World, University Press of Virginia, Charlottesville, VA, 1990
- Munoz Vinas, Contemporary Theory of Conservation, Elsevier/Butterworth Heinemann, Amsterdam, 2005
- Stipe, Robert E. (ed.), A Richer Heritage: Historic Preservation in the Twenty-First Century, The University of North Carolina Press, Chapel Hill, NC, 2003
- Tyler, Norman, Ted J. Ligibel, and Ilene R. Tyler, Historic Preservation: An Introduction to its History, Principles, and Practice, W.W. Norton & Company, New York, 2009
Literatura dodatkowa
- Page, Max & Randall Mason, Giving Preservation a History, Routledge, New York, 2004
- Price, Nicholas Stanley et al. (eds.), Historical and Philosophical Issues in the Conservation of Cultural Heritage, The Getty Conservation Institute, Los Angeles, 1996