Wydział Budownictwa i Architektury - Architecture (S2)
Sylabus przedmiotu HSS - Ethical and social aspects of business:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architecture | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | HSS - Ethical and social aspects of business | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zespół Dydaktyczny Ekonomiki, Organizacji i Zarządzania w Budownictwie | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Krystyna Araszkiewicz <Krystyna.Araszkiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | angielski |
Blok obieralny | 7 | Grupa obieralna | 1 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Knowledge of the basics of economics |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Getting to know the most important issues in the field of economic ethics and arousing the attitude of sensitivity to moral conflicts accompanying business |
C-2 | Acquainting with the principles of corporate social responsibility and company relations with its social and economic environment |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | The concept of business. Entrepreneurship in the theory of economics. Features of the entrepreneur and his role in the modern market economy | 2 |
T-W-2 | Individual and social motivations of entrepreneurial activities. Theories of entrepreneur and profit. Market mechanism. | 2 |
T-W-3 | Organizational and legal forms of running a business. | 1 |
T-W-4 | Subject, objectives and methods of ethics. Basic concepts. Ethical systems: premises and ways to justify moral choices and judgments. | 2 |
T-W-5 | Ethical dimension of management. The genesis of business ethics. An enterprise as a moral entity. The specificity of ethical analysis of economic issues. | 2 |
T-W-6 | Competitiveness - definition and essence, the process of achieving and maintaining competitiveness. Ethical dimension of competition. Utilitarianism: corruption, monopolistic practices | 2 |
T-W-7 | Economic growth and economic development. Theories of growth: classic, endogenous, neoclassical. Convergence. | 2 |
T-W-8 | Conflict of economic and social values. The economic dimension of sustainable development. | 2 |
T-W-9 | Corporate Social Responsibility (CSR) - history, standards. Principles of corporate social responsibility in EU policy. Good CSR practices on the example of Polish and global companies. | 3 |
T-W-10 | The role of the state in the economy. Public goods. The principles and purposes of State interference in the economic activity of entrepreneurs. | 2 |
T-W-11 | The globalization process and new forms of economic activity | 1 |
T-W-12 | Basics of social economy. Social entrepreneurship. Organization of work in social economy entities | 2 |
T-W-13 | Work and its ethical dimension. Business ethics as a business management tool. | 2 |
T-W-14 | Assumptions, methods and achievements of ethics based on the idea of human responsibilities, the concept of responsibility, responsibility as care, the conditions for responsible action | 1 |
T-W-15 | The ethics of the profession of an engineer in the light of the FEANI code, the Polish Chamber of Civil Engineers and other professional associations | 1 |
T-W-16 | Principles of engineering ethics in the practice of design, implementation and operation of technical facilities | 1 |
T-W-17 | Passing lectures | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Participation in classes | 28 |
A-W-2 | Own work, self-study | 15 |
A-W-3 | Preparation for passing | 15 |
A-W-4 | Passing of the lectures | 2 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Informative lecture, explanation |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Written test |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AUP_2A_EB7-A_W01 The student has knowledge of the ethical principles of running a business and the importance of business ethics in socio-economic development | AUP_2A_W13 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-14, T-W-15, T-W-16 | M-1 | S-1 |
AUP_2A_EB7-A_W02 The student knows the assumptions of the concept of corporate social responsibility | AUP_2A_W13 | — | — | C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AUP_2A_EB7-A_U01 Student is able to interpret solutions undertaken by entrepreneurs in a situation of moral conflict | AUP_2A_U17 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-13 | M-1 | S-1 |
AUP_2A_EB7-A_U02 The student can determine the attitude of responsibility for decisions related to professional and business activities | AUP_2A_U17 | — | — | C-1, C-2 | T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-W-16 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AUP_2A_EB7-A_K01 The student has the competence to identify and analyze ethical issues related to the functioning of business entities | AUP_2A_K03 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-W-16 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AUP_2A_EB7-A_W01 The student has knowledge of the ethical principles of running a business and the importance of business ethics in socio-economic development | 2,0 | |
3,0 | The student has a minimal knowledge of the ethical principles of doing business. Obtaining 60% of the maximum number of points for written credits. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
AUP_2A_EB7-A_W02 The student knows the assumptions of the concept of corporate social responsibility | 2,0 | |
3,0 | The student has a minimal knowledge about the assumptions of corporate social responsibility and the importance of this concept for social and economic development | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AUP_2A_EB7-A_U01 Student is able to interpret solutions undertaken by entrepreneurs in a situation of moral conflict | 2,0 | |
3,0 | The student can determine the basic assumptions of running a business in accordance with the principles of ethics | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
AUP_2A_EB7-A_U02 The student can determine the attitude of responsibility for decisions related to professional and business activities | 2,0 | |
3,0 | The student is able to basic principles of making ethical and socially just choices related to business and professional activities | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AUP_2A_EB7-A_K01 The student has the competence to identify and analyze ethical issues related to the functioning of business entities | 2,0 | |
3,0 | The student is able to identify and analyze the issues of ethical business | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- George G. Brenkert and Tom L. Beauchamp (Ed.), The Oxford Handbook of Business Ethics, Oxford UP, 2010
- Gasparski W., Biznes, etyka, odpowiedzialność, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2012
- Porter M.E., Prahalad C.K, Harvard Business Review. Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw, Wydawnictwo Helion, Gliwice, 2007
Literatura dodatkowa
- Paliwoda-Matiolańska A., Odpowiedzialność społeczna w procesie zarządzania przedsiębiorstwem, CH. Beck, Warszawa, 2014