Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Ichtiologia i akwakultura (S1)
specjalność: Eksploatacja rybackich zasobów środowiska wodnego

Sylabus przedmiotu Paszoznawstwo oraz żywienie ryb i skorupiaków:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ichtiologia i akwakultura
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Paszoznawstwo oraz żywienie ryb i skorupiaków
Specjalność Biotechnologia rybacka i akwakultura
Jednostka prowadząca Zakład Akwakultury
Nauczyciel odpowiedzialny Jacek Sadowski <Jacek.Sadowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marcin Biernaczyk <Marcin.Biernaczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 45 3,00,50zaliczenie
wykładyW6 30 3,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiedza uzyskany przez studenta z zakresu: akwakultury, biochemii oraz fizjologii i biologii ryb i skorupiaków.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami dotyczącymi zasad żywienia i potrzeb pokarmowych hydrobiontów.
C-2Nabycie przez studentów umiejętności wykonania podstawowych analiz składu chemicznego pasz i tkanek ryb oraz zastosowania podstawowychi metod obliczeniowych w celu określenia efektywności chowu. Ukształtowanie umiejętności interpretacji wyników hodowlanych i prawidłowego formułowania wniosków.
C-3Praktyczne zapoznanie studentów z rodzajami dostępnych na rynku paszowym komponentów paszowych i pasz przemysłowych oraz technologiami ich wytwarzania.
C-4Praktyczne przedstawienie funkcjonowania zakładu produkującego pasze dla ryb - wizytacja obiektu oraz uczestnictwo w cyklu produkcyjnym.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Omówienie zasad zachowania w pracowni. Zasady poboru próbek pasz oraz tkanek ryb do analiz. Zasady wykonywania analiz wraz ze sposobenm obliczania wyników. Błędy pomiarów.3
T-L-2Podstawowe analizy chemiczne pasz i ciała ryb. Oznaczanie wilgotności oraz zawartości popiołu w próbkach pasz i tkanek ryb.4
T-L-3Podstawowe analizy chemiczne pasz i ciała ryb. Oznaczanie zawartości białka ogólnego w próbkach pasz i tkanek ryb.5
T-L-4Podstawowe analizy chemiczne pasz i ciała ryb. Oznaczanie zawartości tłuszczu surowego w próbkach pasz i tkanek ryb.6
T-L-5Obliczenia wartości wskaźników hodowlanych oraz żywieniowych (zadanie).6
T-L-6Bilansowanie składu komponentowego pasz6
T-L-7Rozpoznawanie surowców do produkcji pasz ocena organoleptyczna i jakościowa.3
T-L-8Przegląd pasz dla organizmów wodnych.3
T-L-9Ocena stabilności pasz i ich granulometria.4
T-L-10Technologia wytwarzania pasz dla ryb – prezentacja fabryki pasz dla ryb (ćwiczenia terenowe).5
45
wykłady
T-W-1Podstawowe wiadomości z fizjologii trawienia ryb i skorupiaków. Wymagania pokarmowe różnych grup ekologicznych ryb (drapieżcy, roślinożercy, bentofagi) oraz skorupiaków.2
T-W-2Bioenergetyka - podstawowa terminologia. Bilans energetyczny spożywanego pokarmu. Zapotrzebowanie energetyczne ryb i skorupiaków.2
T-W-3Białko i aminokwasy - charakterystyka i znaczenie w żywieniu ryb i skorupiaków.2
T-W-4Lipidy i niezbedne nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT) - charakterystyka oraz rola w żywieniu ryb i skorupiaków.2
T-W-5Węglowodany -charakterystyka i znaczenie w żywieniu ryb i skorupiaków.2
T-W-6Charakterystyka i znaczenie witamin oraz mikro i makroelementów w żywieniu ryb i skorupiaków.2
T-W-7Podstawowe zasady żywienia ryb i skorupiaków. Żywienie larw ryb. Wpływ żywienia na tempo wzrostu i skład chemiczny ciała ryb.2
T-W-8Paszowe komponenty roślinne: rola, skład chemiczny, dostępność na rynku.2
T-W-9Paszowe komponenty pochodzenia zwierzęcego (mączki zwierzęce, mączki rybne) - charakterystyka, znaczenie, skład chemiczny, sposoby wytwarzania.2
T-W-10Komponenty i dodatki paszowe o nie energetycznym znaczeniu (barwniki, lepiszcza, atraktanty).2
T-W-11Substancje antyżywieniowe w paszach.2
T-W-12Technologia wytwarzania pasz granulowanych, płatkowanie i inne metody produkcji upostaciowanych mieszanek paszowych.2
T-W-13Technologia wytwarzania ekstrudowanych pasz dla ryb.2
T-W-14Zasady sporządzania receptur pasz. Programowanie liniowe.2
T-W-15Przepisy prawne w przemyśle paszowym.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.45
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych i kolokwiów.30
A-L-3Opracowanie wyników z laboratorium.6
A-L-4Czytanie wskazanej literatury i przygotowanie prezentacji.6
A-L-5Przygotowanie projektu.3
90
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie do egzaminu.30
A-W-3praca własna z literaturą30
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Pokaz połączony z przeżyciem
M-4Metody programowane z użyciem komputera
M-5Ćwiczenia laboratoryjne: analizy chemiczne i fizyczne
M-6Ćwiczenia produkcyjne
M-7Metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Poprawne obliczenie zadania projektowego wraz z właściwą interpretacją wyników. Poprawne (mieszczące się w granicach błędu) wykonanie oznaczeń chemicznych składu ciała ryb i pasz.
S-2Ocena podsumowująca: W trakcie zajęć laboratoryjnych przewidziany jest dwukrotny sprawdzian wiadomości. Średnia z usyskanych ocen stanowi ocenę podsumowującą pracę studenta w laboratorium.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin przeprowadzany jest w formie pisemnej i składa się z trzech pytań wybranych losowo przez studenta. Ocena końcowa jest średnią z trzech ocen uzyskanych za poszczególne pytania. Każda z odpowiedzi cząstkowych musi uzyskać ocenę pozytywną.
S-4Ocena podsumowująca: Kompetencji społecznych nie ocenia się

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_1A_D2-1_W01
Student posiada wiedzę dotyczącą wymagań pokarmowych i zasad żywienia ryb (larwy, narybek, osobniki dorosłe) oraz skorupiaków.
RYB_1A_W02, RYB_1A_W05, RYB_1A_W07, RYB_1A_W08, RYB_1A_W11, RYB_1A_W12, RYB_1A_W15C-1T-L-5, T-W-6, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-7M-1, M-2S-2, S-3
RYB_1A_D2-1_W02
Posiada wiedzę dotyczącą składników odżywczych, ich metabolizmu oraz roli fizjologicznej w organizmie.
RYB_1A_W02, RYB_1A_W11, RYB_1A_W12C-1T-L-1, T-W-6, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-5M-1, M-2S-2, S-3
RYB_1A_D2-1_W03
Posiada wiedzę na temat rodzajów i właściwości komponentów paszowych, ich znaczenia oraz technologii wytwarzania karmy dla ryb i skorupiaków.
RYB_1A_W02, RYB_1A_W15C-3T-L-7, T-L-9, T-L-8, T-L-6, T-L-10, T-W-13, T-W-9, T-W-8, T-W-12, T-W-14, T-W-15, T-W-11, T-W-10M-6, M-3S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_1A_D2-1_U01
Student wykonuje podstawowe analizy chemiczne pasz i ciała ryb, Potrafi wyliczyć wartości podstawowych wskaźników hodowlanych i na ich podstawie sformuować wnioski dotyczące efektów żywienia. Ponadto powinien umieć prawidłowo zbilansować pasze pod względem zarówno składu chemicznego, jak i zapotrzebowania hydrobiontów na energię.
RYB_1A_U01, RYB_1A_U02, RYB_1A_U03, RYB_1A_U04, RYB_1A_U05, RYB_1A_U06, RYB_1A_U10, RYB_1A_U12C-2T-L-4, T-L-7, T-L-2, T-L-3, T-L-9, T-L-5, T-L-1, T-L-6, T-W-14M-7, M-4, M-5S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_1A_D2-1_K01
Dostrzega i rozumie znaczenie etycznych i społecznych aspektów związanych z żywieniem hydrobiontów.
RYB_1A_K01, RYB_1A_K03, RYB_1A_K02, RYB_1A_K04C-2T-W-1M-2S-4
RYB_1A_D2-1_K02
Posiada świadomość wpływu działań człowieka w zakresie żywienia ryb i skorupiaków na stan środowiska wodnego, hodowanych organizmów oraz wartość dietetyczną otrzymywanego produktu.
RYB_1A_K01, RYB_1A_K03, RYB_1A_K02, RYB_1A_K04, RYB_1A_K06C-2T-W-6, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-7M-2S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
RYB_1A_D2-1_W01
Student posiada wiedzę dotyczącą wymagań pokarmowych i zasad żywienia ryb (larwy, narybek, osobniki dorosłe) oraz skorupiaków.
2,0Student nie posiada wiedzy dotyczącej wymagań pokarmowych i podstawowych zasad żywienia ryb oraz skorupiaków.
3,0Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą wymagań pokarmowych i ogólnych zasad żywienia ryb oraz skorupiaków.
3,5Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą wymagań pokarmowych i zasad żywienia ryb w różnych stadiach rozwojowych (larwy, narybek, osobniki dorosłe) oraz skorupiaków.
4,0Student posiada szczegółową wiedzę dotyczącą wymagań pokarmowych i zasad żywienia ryb (larwy, narybek, osobniki dorosłe) oraz skorupiaków.
4,5Student posiada wyjątkowo szeroką wiedzę wynikajacą z samokształcenia dotyczącą wymagań pokarmowych i zasad żywienia ryb (larwy, narybek, osobniki dorosłe) oraz skorupiaków. Potrafi określić zależności przyczynowo-skutkowe pomiędzy poszczególnymi zasadami i uzyskanymi efektami żywienia.
5,0Student posiada wyjątkową szeroką wiedzę wynikajacą z samokształcenia dotyczącą wymagań pokarmowych i zasad żywienia ryb (larwy, narybek, osobniki dorosłe) oraz skorupiaków. Potrafi określić zależności przyczynowo-skutkowe pomiędzy poszczególnymi zasadami i uzyskanymi efektami żywienia.
RYB_1A_D2-1_W02
Posiada wiedzę dotyczącą składników odżywczych, ich metabolizmu oraz roli fizjologicznej w organizmie.
2,0Student nie posiada wiedzy dotyczącej składników odżywczych, ich metabolizmu oraz roli fizjologicznej w organizmie.
3,0Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą składników odżywczych, w sposób ograniczony potrafi scharakteryzować ich metabolizmu oraz rolę fizjologiczną w organizmie.
3,5Student ma wiedzę podstawową dotyczącą składników odżywczych, potrafi omówić ich metabolizm oraz rolę fizjologiczną w organizmie.
4,0Student ma wiedzę szczegółową dotyczącą składników odżywczych, potrafi omówić ich metabolizm oraz rolę fizjologiczną w organizmie.
4,5Student ma wiedzę szczegółową dotyczącą składników odżywczych, potrafi omówić ich metabolizm oraz rolę fizjologiczną w organizmie. Rozumie zależności pomiędzy poszczególnymi składnikami i ich wpływ na metabolizm organizmu.
5,0Student ma ponadprzeciętną wiedzę wynikającą z samokształceniana dotyczącą składników odżywczych, szczegółowo potrafi omówić ich metabolizm oraz rolę fizjologiczną w organizmie. Rozumie zależności pomiędzy poszczególnymi składnikami i ich wpływ na metabolizm organizmu.
RYB_1A_D2-1_W03
Posiada wiedzę na temat rodzajów i właściwości komponentów paszowych, ich znaczenia oraz technologii wytwarzania karmy dla ryb i skorupiaków.
2,0Nie posiada wiedzy na temat rodzajów i właściwości komponentów paszowych, ich znaczenia oraz technologii wytwarzania karmy dla ryb i skorupiaków.
3,0Posiada podstawową wiedzę na temat rodzajów i właściwości komponentów paszowych oraz ich znaczenia. Potrafi omówić wybrane technologie wytwarzania karmy dla ryb i skorupiaków.
3,5Posiada podstawową wiedzę na temat rodzajów i właściwości komponentów paszowych oraz ich znaczenia. Potrafi omówić wszystkie technologie wytwarzania karmy dla ryb i skorupiaków.
4,0Posiada szczegółową wiedzę na temat rodzajów i właściwości komponentów paszowych oraz ich znaczenia. Potrafi omówić wszystkie technologie wytwarzania karmy dla ryb i skorupiaków; potrafi wskazać ich wady i zalety.
4,5Posiada szczegółową wiedzę na temat rodzajów i właściwości komponentów paszowych oraz ich znaczenia. Potrafi omówić wszystkie technologie wytwarzania karmy dla ryb i skorupiaków oraz wskazać ich wady i zalety. Potrafi wskazać możliwości zastępowania poszczególnych komponentów innymi przy zachowaniu niezmienionej wartości odżywczej paszy.
5,0Posiada ponadprzeciętną wiedzę wynikającą z zainteresowań i samokształcenia na temat rodzajów i właściwości komponentów paszowych oraz ich znaczenia. Potrafi omówić wszystkie technologie wytwarzania karmy dla ryb i skorupiaków oraz wskazać ich wady i zalety. Potrafi wskazać możliwości zastępowania poszczególnych komponentów innymi przy zachowaniu niezmienionej wartości odżywczej paszy.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
RYB_1A_D2-1_U01
Student wykonuje podstawowe analizy chemiczne pasz i ciała ryb, Potrafi wyliczyć wartości podstawowych wskaźników hodowlanych i na ich podstawie sformuować wnioski dotyczące efektów żywienia. Ponadto powinien umieć prawidłowo zbilansować pasze pod względem zarówno składu chemicznego, jak i zapotrzebowania hydrobiontów na energię.
2,0Student nie potrafi poprawnie wykonać podstawowych analizy chemiczne pasz i ciała ryb. Nie potrafi wyliczyć wartości podstawowych wskaźników hodowlanych i na ich podstawie sformuować wniosków dotyczące efektów żywienia. Nie umie prawidłowo zbilansować pasze pod względem zarówno składu chemicznego, jak i zapotrzebowania hydrobiontów na energię.
3,0Student wykonuje podstawowe analizy chemiczne pasz i ciała ryb. Potrafi wyliczyć wartości podstawowych wskaźników hodowlanych i na ich podstawie sformuować bardzo proste wnioski dotyczące efektów żywienia. Umie prawidłowo zbilansować proste pasze pod względem zarówno składu chemicznego, jak i zapotrzebowania hydrobiontów na energię.
3,5Student wykonuje podstawowe analizy chemiczne pasz i ciała ryb. Potrafi wyliczyć wartości podstawowych wskaźników hodowlanych i na ich podstawie sformuować wnioski dotyczące efektów żywienia. Umie prawidłowo zbilansować kilkuskładnikowe pasze pod względem zarówno składu chemicznego, jak i zapotrzebowania hydrobiontów na energię.
4,0Student sprawnie wykonuje podstawowe analizy chemiczne pasz i ciała ryb, potrafi zinterpretować uzyskane wyniki. Potrafi wyliczyć wartości wszystkich wskaźników hodowlanych i na ich podstawie sformuować wnioski dotyczące efektów żywienia. Umie prawidłowo zbilansować kilkuskładnikowe pasze pod względem zarówno składu chemicznego, jak i zapotrzebowania hydrobiontów na energię.
4,5Student sprawnie wykonuje podstawowe analizy chemiczne pasz i ciała ryb, potrafi zinterpretować uzyskane wyniki. Potrafi wyliczyć wartości wszystkich wskaźników hodowlanych i na ich podstawie sformuować szczegółowe wnioski dotyczące efektów żywienia. Umie prawidłowo zbilansować kilkuskładnikowe pasze pod względem zarówno składu chemicznego, jak i zapotrzebowania hydrobiontów na energię.
5,0Student sprawnie wykonuje podstawowe analizy chemiczne pasz i ciała ryb, potrafi zinterpretować uzyskane wyniki. Potrafi wyliczyć wartości wszystkich wskaźników hodowlanych i na ich podstawie sformuować szczegółowe wnioski dotyczące efektów żywienia. Umie prawidłowo zbilansować skomplikowane pasze pod względem zarówno składu chemicznego, jak i zapotrzebowania hydrobiontów na energię.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
RYB_1A_D2-1_K01
Dostrzega i rozumie znaczenie etycznych i społecznych aspektów związanych z żywieniem hydrobiontów.
2,0
3,0Dostrzega znaczenie etycznych i społecznychaspektów związanych z żywieniem ryb i skorupiaków.
3,5
4,0
4,5
5,0
RYB_1A_D2-1_K02
Posiada świadomość wpływu działań człowieka w zakresie żywienia ryb i skorupiaków na stan środowiska wodnego, hodowanych organizmów oraz wartość dietetyczną otrzymywanego produktu.
2,0
3,0Posiada dostateczną lecz ograniczoną świadomość wpływu działań człowieka w zakresie żywienia ryb i skorupiaków na stan środowiska wodnego, hodowanych organizmów oraz wartość dietetyczną otrzymywanego produktu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. De Silva S.S., Anderson T.A., Fish Nutrition in Aquaculture, Chapman and Hall, London, 1995
  2. Jamroz D. (red.), Żywienie zwierząt i paszoznawstwo t. I-III, PWN, Warszawa, 2005
  3. Grochowicz J., Technologia produkcji mieszanek paszowych, PWRiL, Warszawa, 1996
  4. Guillaume J., Kaushik S., Bergot P., Metailler R., Nutrition and Feeding of Fish and Crustaceans, Springer, Praxis Publishing, Chichester, UK, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Developments in Aquaculture and Fisheries Science, Elsevier, Amsterdam
  2. Aquaculture nutrition, Wiley-Blackwell, http://onlinelibrary.wiley.com/

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Omówienie zasad zachowania w pracowni. Zasady poboru próbek pasz oraz tkanek ryb do analiz. Zasady wykonywania analiz wraz ze sposobenm obliczania wyników. Błędy pomiarów.3
T-L-2Podstawowe analizy chemiczne pasz i ciała ryb. Oznaczanie wilgotności oraz zawartości popiołu w próbkach pasz i tkanek ryb.4
T-L-3Podstawowe analizy chemiczne pasz i ciała ryb. Oznaczanie zawartości białka ogólnego w próbkach pasz i tkanek ryb.5
T-L-4Podstawowe analizy chemiczne pasz i ciała ryb. Oznaczanie zawartości tłuszczu surowego w próbkach pasz i tkanek ryb.6
T-L-5Obliczenia wartości wskaźników hodowlanych oraz żywieniowych (zadanie).6
T-L-6Bilansowanie składu komponentowego pasz6
T-L-7Rozpoznawanie surowców do produkcji pasz ocena organoleptyczna i jakościowa.3
T-L-8Przegląd pasz dla organizmów wodnych.3
T-L-9Ocena stabilności pasz i ich granulometria.4
T-L-10Technologia wytwarzania pasz dla ryb – prezentacja fabryki pasz dla ryb (ćwiczenia terenowe).5
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe wiadomości z fizjologii trawienia ryb i skorupiaków. Wymagania pokarmowe różnych grup ekologicznych ryb (drapieżcy, roślinożercy, bentofagi) oraz skorupiaków.2
T-W-2Bioenergetyka - podstawowa terminologia. Bilans energetyczny spożywanego pokarmu. Zapotrzebowanie energetyczne ryb i skorupiaków.2
T-W-3Białko i aminokwasy - charakterystyka i znaczenie w żywieniu ryb i skorupiaków.2
T-W-4Lipidy i niezbedne nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT) - charakterystyka oraz rola w żywieniu ryb i skorupiaków.2
T-W-5Węglowodany -charakterystyka i znaczenie w żywieniu ryb i skorupiaków.2
T-W-6Charakterystyka i znaczenie witamin oraz mikro i makroelementów w żywieniu ryb i skorupiaków.2
T-W-7Podstawowe zasady żywienia ryb i skorupiaków. Żywienie larw ryb. Wpływ żywienia na tempo wzrostu i skład chemiczny ciała ryb.2
T-W-8Paszowe komponenty roślinne: rola, skład chemiczny, dostępność na rynku.2
T-W-9Paszowe komponenty pochodzenia zwierzęcego (mączki zwierzęce, mączki rybne) - charakterystyka, znaczenie, skład chemiczny, sposoby wytwarzania.2
T-W-10Komponenty i dodatki paszowe o nie energetycznym znaczeniu (barwniki, lepiszcza, atraktanty).2
T-W-11Substancje antyżywieniowe w paszach.2
T-W-12Technologia wytwarzania pasz granulowanych, płatkowanie i inne metody produkcji upostaciowanych mieszanek paszowych.2
T-W-13Technologia wytwarzania ekstrudowanych pasz dla ryb.2
T-W-14Zasady sporządzania receptur pasz. Programowanie liniowe.2
T-W-15Przepisy prawne w przemyśle paszowym.2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.45
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych i kolokwiów.30
A-L-3Opracowanie wyników z laboratorium.6
A-L-4Czytanie wskazanej literatury i przygotowanie prezentacji.6
A-L-5Przygotowanie projektu.3
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie do egzaminu.30
A-W-3praca własna z literaturą30
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRYB_1A_D2-1_W01Student posiada wiedzę dotyczącą wymagań pokarmowych i zasad żywienia ryb (larwy, narybek, osobniki dorosłe) oraz skorupiaków.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_W02Zna elementarną terminologię w zakresie hydrochemii i biochemii. Ma podstawową wiedzę w zakresie procesów zachodzących w ekosystemach. Zna metody analityczne stosowane w tym zakresie.
RYB_1A_W05Posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą biologii i taksonomii organizmów wodnych ze szczególnym uwzględnieniem ryb i bezkręgowców mających znaczenie gospodarcze w rybactwie.
RYB_1A_W07Ma podstawową wiedzę z zakresu technik informatycznych oraz zna narzędzia statystyczne stosowane w naukach inżynierskich.
RYB_1A_W08Ma podstawową wiedzę w zakresie stosowanych technik w akwakulturze, zna biotechnikę chowu wybranych gatunków ryb mających znaczenie w akwakulturze.
RYB_1A_W11Ma ogólną wiedzę na temat składników pokarmowych oraz zna podstawy fizjologii żywienia organizmów wodnych.
RYB_1A_W12Ma wiedzę na temat budowy i funkcjonowania hydrobiontów ze szczególnym uwzględnieniem ichtiofauny.
RYB_1A_W15Ma podstawową wiedzę na temat metod i sposobów wytwarzania pasz dla organizmów wodnych.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami dotyczącymi zasad żywienia i potrzeb pokarmowych hydrobiontów.
Treści programoweT-L-5Obliczenia wartości wskaźników hodowlanych oraz żywieniowych (zadanie).
T-W-6Charakterystyka i znaczenie witamin oraz mikro i makroelementów w żywieniu ryb i skorupiaków.
T-W-1Podstawowe wiadomości z fizjologii trawienia ryb i skorupiaków. Wymagania pokarmowe różnych grup ekologicznych ryb (drapieżcy, roślinożercy, bentofagi) oraz skorupiaków.
T-W-3Białko i aminokwasy - charakterystyka i znaczenie w żywieniu ryb i skorupiaków.
T-W-4Lipidy i niezbedne nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT) - charakterystyka oraz rola w żywieniu ryb i skorupiaków.
T-W-2Bioenergetyka - podstawowa terminologia. Bilans energetyczny spożywanego pokarmu. Zapotrzebowanie energetyczne ryb i skorupiaków.
T-W-5Węglowodany -charakterystyka i znaczenie w żywieniu ryb i skorupiaków.
T-W-7Podstawowe zasady żywienia ryb i skorupiaków. Żywienie larw ryb. Wpływ żywienia na tempo wzrostu i skład chemiczny ciała ryb.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: W trakcie zajęć laboratoryjnych przewidziany jest dwukrotny sprawdzian wiadomości. Średnia z usyskanych ocen stanowi ocenę podsumowującą pracę studenta w laboratorium.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin przeprowadzany jest w formie pisemnej i składa się z trzech pytań wybranych losowo przez studenta. Ocena końcowa jest średnią z trzech ocen uzyskanych za poszczególne pytania. Każda z odpowiedzi cząstkowych musi uzyskać ocenę pozytywną.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy dotyczącej wymagań pokarmowych i podstawowych zasad żywienia ryb oraz skorupiaków.
3,0Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą wymagań pokarmowych i ogólnych zasad żywienia ryb oraz skorupiaków.
3,5Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą wymagań pokarmowych i zasad żywienia ryb w różnych stadiach rozwojowych (larwy, narybek, osobniki dorosłe) oraz skorupiaków.
4,0Student posiada szczegółową wiedzę dotyczącą wymagań pokarmowych i zasad żywienia ryb (larwy, narybek, osobniki dorosłe) oraz skorupiaków.
4,5Student posiada wyjątkowo szeroką wiedzę wynikajacą z samokształcenia dotyczącą wymagań pokarmowych i zasad żywienia ryb (larwy, narybek, osobniki dorosłe) oraz skorupiaków. Potrafi określić zależności przyczynowo-skutkowe pomiędzy poszczególnymi zasadami i uzyskanymi efektami żywienia.
5,0Student posiada wyjątkową szeroką wiedzę wynikajacą z samokształcenia dotyczącą wymagań pokarmowych i zasad żywienia ryb (larwy, narybek, osobniki dorosłe) oraz skorupiaków. Potrafi określić zależności przyczynowo-skutkowe pomiędzy poszczególnymi zasadami i uzyskanymi efektami żywienia.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRYB_1A_D2-1_W02Posiada wiedzę dotyczącą składników odżywczych, ich metabolizmu oraz roli fizjologicznej w organizmie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_W02Zna elementarną terminologię w zakresie hydrochemii i biochemii. Ma podstawową wiedzę w zakresie procesów zachodzących w ekosystemach. Zna metody analityczne stosowane w tym zakresie.
RYB_1A_W11Ma ogólną wiedzę na temat składników pokarmowych oraz zna podstawy fizjologii żywienia organizmów wodnych.
RYB_1A_W12Ma wiedzę na temat budowy i funkcjonowania hydrobiontów ze szczególnym uwzględnieniem ichtiofauny.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami dotyczącymi zasad żywienia i potrzeb pokarmowych hydrobiontów.
Treści programoweT-L-1Omówienie zasad zachowania w pracowni. Zasady poboru próbek pasz oraz tkanek ryb do analiz. Zasady wykonywania analiz wraz ze sposobenm obliczania wyników. Błędy pomiarów.
T-W-6Charakterystyka i znaczenie witamin oraz mikro i makroelementów w żywieniu ryb i skorupiaków.
T-W-3Białko i aminokwasy - charakterystyka i znaczenie w żywieniu ryb i skorupiaków.
T-W-4Lipidy i niezbedne nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT) - charakterystyka oraz rola w żywieniu ryb i skorupiaków.
T-W-2Bioenergetyka - podstawowa terminologia. Bilans energetyczny spożywanego pokarmu. Zapotrzebowanie energetyczne ryb i skorupiaków.
T-W-5Węglowodany -charakterystyka i znaczenie w żywieniu ryb i skorupiaków.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: W trakcie zajęć laboratoryjnych przewidziany jest dwukrotny sprawdzian wiadomości. Średnia z usyskanych ocen stanowi ocenę podsumowującą pracę studenta w laboratorium.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin przeprowadzany jest w formie pisemnej i składa się z trzech pytań wybranych losowo przez studenta. Ocena końcowa jest średnią z trzech ocen uzyskanych za poszczególne pytania. Każda z odpowiedzi cząstkowych musi uzyskać ocenę pozytywną.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy dotyczącej składników odżywczych, ich metabolizmu oraz roli fizjologicznej w organizmie.
3,0Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą składników odżywczych, w sposób ograniczony potrafi scharakteryzować ich metabolizmu oraz rolę fizjologiczną w organizmie.
3,5Student ma wiedzę podstawową dotyczącą składników odżywczych, potrafi omówić ich metabolizm oraz rolę fizjologiczną w organizmie.
4,0Student ma wiedzę szczegółową dotyczącą składników odżywczych, potrafi omówić ich metabolizm oraz rolę fizjologiczną w organizmie.
4,5Student ma wiedzę szczegółową dotyczącą składników odżywczych, potrafi omówić ich metabolizm oraz rolę fizjologiczną w organizmie. Rozumie zależności pomiędzy poszczególnymi składnikami i ich wpływ na metabolizm organizmu.
5,0Student ma ponadprzeciętną wiedzę wynikającą z samokształceniana dotyczącą składników odżywczych, szczegółowo potrafi omówić ich metabolizm oraz rolę fizjologiczną w organizmie. Rozumie zależności pomiędzy poszczególnymi składnikami i ich wpływ na metabolizm organizmu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRYB_1A_D2-1_W03Posiada wiedzę na temat rodzajów i właściwości komponentów paszowych, ich znaczenia oraz technologii wytwarzania karmy dla ryb i skorupiaków.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_W02Zna elementarną terminologię w zakresie hydrochemii i biochemii. Ma podstawową wiedzę w zakresie procesów zachodzących w ekosystemach. Zna metody analityczne stosowane w tym zakresie.
RYB_1A_W15Ma podstawową wiedzę na temat metod i sposobów wytwarzania pasz dla organizmów wodnych.
Cel przedmiotuC-3Praktyczne zapoznanie studentów z rodzajami dostępnych na rynku paszowym komponentów paszowych i pasz przemysłowych oraz technologiami ich wytwarzania.
Treści programoweT-L-7Rozpoznawanie surowców do produkcji pasz ocena organoleptyczna i jakościowa.
T-L-9Ocena stabilności pasz i ich granulometria.
T-L-8Przegląd pasz dla organizmów wodnych.
T-L-6Bilansowanie składu komponentowego pasz
T-L-10Technologia wytwarzania pasz dla ryb – prezentacja fabryki pasz dla ryb (ćwiczenia terenowe).
T-W-13Technologia wytwarzania ekstrudowanych pasz dla ryb.
T-W-9Paszowe komponenty pochodzenia zwierzęcego (mączki zwierzęce, mączki rybne) - charakterystyka, znaczenie, skład chemiczny, sposoby wytwarzania.
T-W-8Paszowe komponenty roślinne: rola, skład chemiczny, dostępność na rynku.
T-W-12Technologia wytwarzania pasz granulowanych, płatkowanie i inne metody produkcji upostaciowanych mieszanek paszowych.
T-W-14Zasady sporządzania receptur pasz. Programowanie liniowe.
T-W-15Przepisy prawne w przemyśle paszowym.
T-W-11Substancje antyżywieniowe w paszach.
T-W-10Komponenty i dodatki paszowe o nie energetycznym znaczeniu (barwniki, lepiszcza, atraktanty).
Metody nauczaniaM-6Ćwiczenia produkcyjne
M-3Pokaz połączony z przeżyciem
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: W trakcie zajęć laboratoryjnych przewidziany jest dwukrotny sprawdzian wiadomości. Średnia z usyskanych ocen stanowi ocenę podsumowującą pracę studenta w laboratorium.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin przeprowadzany jest w formie pisemnej i składa się z trzech pytań wybranych losowo przez studenta. Ocena końcowa jest średnią z trzech ocen uzyskanych za poszczególne pytania. Każda z odpowiedzi cząstkowych musi uzyskać ocenę pozytywną.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada wiedzy na temat rodzajów i właściwości komponentów paszowych, ich znaczenia oraz technologii wytwarzania karmy dla ryb i skorupiaków.
3,0Posiada podstawową wiedzę na temat rodzajów i właściwości komponentów paszowych oraz ich znaczenia. Potrafi omówić wybrane technologie wytwarzania karmy dla ryb i skorupiaków.
3,5Posiada podstawową wiedzę na temat rodzajów i właściwości komponentów paszowych oraz ich znaczenia. Potrafi omówić wszystkie technologie wytwarzania karmy dla ryb i skorupiaków.
4,0Posiada szczegółową wiedzę na temat rodzajów i właściwości komponentów paszowych oraz ich znaczenia. Potrafi omówić wszystkie technologie wytwarzania karmy dla ryb i skorupiaków; potrafi wskazać ich wady i zalety.
4,5Posiada szczegółową wiedzę na temat rodzajów i właściwości komponentów paszowych oraz ich znaczenia. Potrafi omówić wszystkie technologie wytwarzania karmy dla ryb i skorupiaków oraz wskazać ich wady i zalety. Potrafi wskazać możliwości zastępowania poszczególnych komponentów innymi przy zachowaniu niezmienionej wartości odżywczej paszy.
5,0Posiada ponadprzeciętną wiedzę wynikającą z zainteresowań i samokształcenia na temat rodzajów i właściwości komponentów paszowych oraz ich znaczenia. Potrafi omówić wszystkie technologie wytwarzania karmy dla ryb i skorupiaków oraz wskazać ich wady i zalety. Potrafi wskazać możliwości zastępowania poszczególnych komponentów innymi przy zachowaniu niezmienionej wartości odżywczej paszy.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRYB_1A_D2-1_U01Student wykonuje podstawowe analizy chemiczne pasz i ciała ryb, Potrafi wyliczyć wartości podstawowych wskaźników hodowlanych i na ich podstawie sformuować wnioski dotyczące efektów żywienia. Ponadto powinien umieć prawidłowo zbilansować pasze pod względem zarówno składu chemicznego, jak i zapotrzebowania hydrobiontów na energię.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji . Potrafi uzyskane informacje analizować, interpretować, wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
RYB_1A_U02Potrafi pracować w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac. Rozumie potrzebę samokształcenia.
RYB_1A_U03Potrafi poprawnie zastosować podstawowe techniki informatyczne niezbędne w pracy zawodowej.
RYB_1A_U04Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
RYB_1A_U05Posługuje się językiem obcym w stopniu wystarczającym do porozumiewania się, a także do czytania ze zrozumiem publikacji naukowych w zakresie środowiska wodnego, dokumentacji technologicznej oraz podobnych dokumentów stosowanych w rybactwie.
RYB_1A_U06Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować najważniejsze składniki flory i fauny środowiska wodnego i określić ich znaczenie dla rybactwa.
RYB_1A_U10Potrafi rozpoznać zasoby surowców pochodzenia wodnego, określić sposób ich pozyskiwania. Umie dokonać analizy czynników wpływających na efektywność ich eksploatacji.
RYB_1A_U12Potrafi skomponować skład paszy na podstawie zgromadzonych danych dotyczących składu chemicznego komponentów i wymagań żywieniowych organizmu wodnego. Potrafi wykonać podstawowe analizy pasz i dokonać oceny efektywności żywienia na podstawie wyników chowu.
Cel przedmiotuC-2Nabycie przez studentów umiejętności wykonania podstawowych analiz składu chemicznego pasz i tkanek ryb oraz zastosowania podstawowychi metod obliczeniowych w celu określenia efektywności chowu. Ukształtowanie umiejętności interpretacji wyników hodowlanych i prawidłowego formułowania wniosków.
Treści programoweT-L-4Podstawowe analizy chemiczne pasz i ciała ryb. Oznaczanie zawartości tłuszczu surowego w próbkach pasz i tkanek ryb.
T-L-7Rozpoznawanie surowców do produkcji pasz ocena organoleptyczna i jakościowa.
T-L-2Podstawowe analizy chemiczne pasz i ciała ryb. Oznaczanie wilgotności oraz zawartości popiołu w próbkach pasz i tkanek ryb.
T-L-3Podstawowe analizy chemiczne pasz i ciała ryb. Oznaczanie zawartości białka ogólnego w próbkach pasz i tkanek ryb.
T-L-9Ocena stabilności pasz i ich granulometria.
T-L-5Obliczenia wartości wskaźników hodowlanych oraz żywieniowych (zadanie).
T-L-1Omówienie zasad zachowania w pracowni. Zasady poboru próbek pasz oraz tkanek ryb do analiz. Zasady wykonywania analiz wraz ze sposobenm obliczania wyników. Błędy pomiarów.
T-L-6Bilansowanie składu komponentowego pasz
T-W-14Zasady sporządzania receptur pasz. Programowanie liniowe.
Metody nauczaniaM-7Metoda projektów
M-4Metody programowane z użyciem komputera
M-5Ćwiczenia laboratoryjne: analizy chemiczne i fizyczne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Poprawne obliczenie zadania projektowego wraz z właściwą interpretacją wyników. Poprawne (mieszczące się w granicach błędu) wykonanie oznaczeń chemicznych składu ciała ryb i pasz.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi poprawnie wykonać podstawowych analizy chemiczne pasz i ciała ryb. Nie potrafi wyliczyć wartości podstawowych wskaźników hodowlanych i na ich podstawie sformuować wniosków dotyczące efektów żywienia. Nie umie prawidłowo zbilansować pasze pod względem zarówno składu chemicznego, jak i zapotrzebowania hydrobiontów na energię.
3,0Student wykonuje podstawowe analizy chemiczne pasz i ciała ryb. Potrafi wyliczyć wartości podstawowych wskaźników hodowlanych i na ich podstawie sformuować bardzo proste wnioski dotyczące efektów żywienia. Umie prawidłowo zbilansować proste pasze pod względem zarówno składu chemicznego, jak i zapotrzebowania hydrobiontów na energię.
3,5Student wykonuje podstawowe analizy chemiczne pasz i ciała ryb. Potrafi wyliczyć wartości podstawowych wskaźników hodowlanych i na ich podstawie sformuować wnioski dotyczące efektów żywienia. Umie prawidłowo zbilansować kilkuskładnikowe pasze pod względem zarówno składu chemicznego, jak i zapotrzebowania hydrobiontów na energię.
4,0Student sprawnie wykonuje podstawowe analizy chemiczne pasz i ciała ryb, potrafi zinterpretować uzyskane wyniki. Potrafi wyliczyć wartości wszystkich wskaźników hodowlanych i na ich podstawie sformuować wnioski dotyczące efektów żywienia. Umie prawidłowo zbilansować kilkuskładnikowe pasze pod względem zarówno składu chemicznego, jak i zapotrzebowania hydrobiontów na energię.
4,5Student sprawnie wykonuje podstawowe analizy chemiczne pasz i ciała ryb, potrafi zinterpretować uzyskane wyniki. Potrafi wyliczyć wartości wszystkich wskaźników hodowlanych i na ich podstawie sformuować szczegółowe wnioski dotyczące efektów żywienia. Umie prawidłowo zbilansować kilkuskładnikowe pasze pod względem zarówno składu chemicznego, jak i zapotrzebowania hydrobiontów na energię.
5,0Student sprawnie wykonuje podstawowe analizy chemiczne pasz i ciała ryb, potrafi zinterpretować uzyskane wyniki. Potrafi wyliczyć wartości wszystkich wskaźników hodowlanych i na ich podstawie sformuować szczegółowe wnioski dotyczące efektów żywienia. Umie prawidłowo zbilansować skomplikowane pasze pod względem zarówno składu chemicznego, jak i zapotrzebowania hydrobiontów na energię.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRYB_1A_D2-1_K01Dostrzega i rozumie znaczenie etycznych i społecznych aspektów związanych z żywieniem hydrobiontów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
RYB_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
RYB_1A_K02Ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur.
RYB_1A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rybactwa i gospodarki wodnej.
Cel przedmiotuC-2Nabycie przez studentów umiejętności wykonania podstawowych analiz składu chemicznego pasz i tkanek ryb oraz zastosowania podstawowychi metod obliczeniowych w celu określenia efektywności chowu. Ukształtowanie umiejętności interpretacji wyników hodowlanych i prawidłowego formułowania wniosków.
Treści programoweT-W-1Podstawowe wiadomości z fizjologii trawienia ryb i skorupiaków. Wymagania pokarmowe różnych grup ekologicznych ryb (drapieżcy, roślinożercy, bentofagi) oraz skorupiaków.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Kompetencji społecznych nie ocenia się
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Dostrzega znaczenie etycznych i społecznychaspektów związanych z żywieniem ryb i skorupiaków.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRYB_1A_D2-1_K02Posiada świadomość wpływu działań człowieka w zakresie żywienia ryb i skorupiaków na stan środowiska wodnego, hodowanych organizmów oraz wartość dietetyczną otrzymywanego produktu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
RYB_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
RYB_1A_K02Ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur.
RYB_1A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rybactwa i gospodarki wodnej.
RYB_1A_K06Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni a zwłaszcza rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy. Potrafi przyjąć rolę lidera.
Cel przedmiotuC-2Nabycie przez studentów umiejętności wykonania podstawowych analiz składu chemicznego pasz i tkanek ryb oraz zastosowania podstawowychi metod obliczeniowych w celu określenia efektywności chowu. Ukształtowanie umiejętności interpretacji wyników hodowlanych i prawidłowego formułowania wniosków.
Treści programoweT-W-6Charakterystyka i znaczenie witamin oraz mikro i makroelementów w żywieniu ryb i skorupiaków.
T-W-1Podstawowe wiadomości z fizjologii trawienia ryb i skorupiaków. Wymagania pokarmowe różnych grup ekologicznych ryb (drapieżcy, roślinożercy, bentofagi) oraz skorupiaków.
T-W-3Białko i aminokwasy - charakterystyka i znaczenie w żywieniu ryb i skorupiaków.
T-W-4Lipidy i niezbedne nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT) - charakterystyka oraz rola w żywieniu ryb i skorupiaków.
T-W-2Bioenergetyka - podstawowa terminologia. Bilans energetyczny spożywanego pokarmu. Zapotrzebowanie energetyczne ryb i skorupiaków.
T-W-5Węglowodany -charakterystyka i znaczenie w żywieniu ryb i skorupiaków.
T-W-7Podstawowe zasady żywienia ryb i skorupiaków. Żywienie larw ryb. Wpływ żywienia na tempo wzrostu i skład chemiczny ciała ryb.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Kompetencji społecznych nie ocenia się
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada dostateczną lecz ograniczoną świadomość wpływu działań człowieka w zakresie żywienia ryb i skorupiaków na stan środowiska wodnego, hodowanych organizmów oraz wartość dietetyczną otrzymywanego produktu.
3,5
4,0
4,5
5,0