Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Ichtiologia i akwakultura (S1)
specjalność: Eksploatacja rybackich zasobów środowiska wodnego

Sylabus przedmiotu Biotechnologia rybacka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ichtiologia i akwakultura
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biotechnologia rybacka
Specjalność Biotechnologia rybacka i akwakultura
Jednostka prowadząca Zakład Gospodarki Rybackiej i Ochrony Wód
Nauczyciel odpowiedzialny Jolanta Kiełpińska <Jolanta.Kielpinska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 30 3,00,50zaliczenie
wykładyW6 30 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podsatawowa wiedza z zakresu biologii, chemii i genetyki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z warsztatem badawczym i możliwościami wykorzystania technik biootechnologicznych w rybactwie.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Genetyczny monitoring zarybiania z wykorzystaniem markerów genetycznych.4
T-L-2Wylęgarnie (bioróżnorodność ekosystemów wodnych)4
T-L-3Gospodarka zarybieniowa w Polsce - wylęgarnie przemysłowe i tzw. macierzyste.4
T-L-4Biuomanipulacja jako metoda tworzenia siedlisk dla gatunków zagrożonych.4
T-L-5Hybrydyzacja i jej znaczenie dla bioróżnorodności.4
T-L-6Bioróżnorodność ichtiologiczna.4
T-L-7Biologiczne podstawy biotechnologii antybiotyków (synteza przez drobnoustroje, uwarunkowania genetyczne, przykłady).4
T-L-8Technologie w analizie genomu i ich zastosowanie w akwakulturze (RFLP, RAPD, AFLP, SNP, markery DNA).2
30
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu biotechnologii. Warsztat badawczy.2
T-W-2Cytogenetyka molekularna. Enzymy restrykcyjne - mechanizm działania. Genomika.2
T-W-3Znaczenie i wykorzystanie komórek macierzystych.2
T-W-4Genotoksyny w środowisku wodnym. Wpływ na zmiany na poziomie gonomu.2
T-W-5Transformacja jako metoda wprowadzania obcego DNA do komórek biorcy. Mikroiniekcja, elektroporacja, agroinfekcja, glikol polietylenowy.4
T-W-6Mechanizm kriokonserwacji jako element tworzenia banku genów w rybactwie.4
T-W-7Wyciszanie genów.2
T-W-8Biotechnologia w medycynie. terapia genowa.4
T-W-9Infekcje wirusowe i choroby monogenowe.2
T-W-10Zarządzanie genomem i jego analiza. Chromosomy bakteryjne. Mechanizm transferu genów.2
T-W-11Zastosowanie metod biotechnologicznych w zarządzaniu środowiskiem wodnym (zarybienia).4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Konsultacje z prowadzącym20
A-L-3Studiowanie literatury przedmiotu podsanej przez prowadzącego - aktualna problematyka badawcza20
A-L-4Przygotowanie do egzaminu20
90
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach z prowadzącym20
A-W-3Przygotowanie do egzaminu40
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Metody eksponujące: film
M-4Metody praktyczne: pokaz, seminarium

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena formująca
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_1A_D2-6_W01
Student ma wiedzę na temat metod i technik badawczych wykorzystywancyh w biotechnologii. Zna funkcje i zastosowanie komórek macierzystych oraz mechanizmu transformacji i zasad analizy genomu.
RYB_1A_W08, RYB_1A_W09, RYB_1A_W10, RYB_1A_W13, RYB_1A_W19C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-10, T-W-11, T-W-9M-2, M-3, M-4, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_1A_D2-6_U01
Student rozumie potrzebę zastosowania nowowczesnych technik do produkcji materiału zarybieniowego, zna zasady utrzymania bioróżnorodności w wylęgarniach oraz możliwości zastosowania biomanipulacji dla tworzenia siedlisk dla gatunków zagrożonych.
RYB_1A_U11, RYB_1A_U16C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-10, T-W-11, T-W-9M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_1A_D2-6_K01
Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności oraz ich wykorzystania w zakresie biotechnologii rybackiej.
RYB_1A_K03C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-10, T-W-11, T-W-9M-2, M-3, M-4, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
RYB_1A_D2-6_W01
Student ma wiedzę na temat metod i technik badawczych wykorzystywancyh w biotechnologii. Zna funkcje i zastosowanie komórek macierzystych oraz mechanizmu transformacji i zasad analizy genomu.
2,0
3,0Student posiada podstawowy zasób wiedzy z zakresu technik stosowanych w biotechnologii rybackiej. W stopniu podstawowym orientuje się w mechanizmach umożliwiających transformację obcego DNA do komórek biorcy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
RYB_1A_D2-6_U01
Student rozumie potrzebę zastosowania nowowczesnych technik do produkcji materiału zarybieniowego, zna zasady utrzymania bioróżnorodności w wylęgarniach oraz możliwości zastosowania biomanipulacji dla tworzenia siedlisk dla gatunków zagrożonych.
2,0
3,0Student potrafi wybrać i zastosować wybrane techniki w celu podniesienia wartości użytkowej ryb w wylęgarniach oraz w celu utrzymania na bezpiecznym poziomie bioróżnorodności ichtiologicznej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
RYB_1A_D2-6_K01
Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności oraz ich wykorzystania w zakresie biotechnologii rybackiej.
2,0
3,0Student ma świadomość swojej wiedzy ale nie widzi dalszej potrzeby samokształcenia się.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Buchowicz J., Biotechnologia molekularna. geneza, przedmiot, perspektywy badań i zastosowań., PWN, Warszawa, 2007
  2. Buchowicz J., Biotechnologia molekularna. Modyfikacje genetyczne, postępy, problemy., PWN, Warszawa, 2009
  3. Jankun M., Furgała-Selezniow. G., Woźniak M., Wiśniewska A.M., Gospodarowanie ichtiofauną w warunkach zróżnicowania wodnego., UWM, Olsztyn, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Szala S., Terapia genowa, PWN, Warszawa, 2003
  2. Chmiel A., Grudziński S., Biotechnologia i chemia antybiotyków., PWN, Warszawa, 1998
  3. Liu J., Aquaculture genome technologies, Blackwell, 2007, First

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Genetyczny monitoring zarybiania z wykorzystaniem markerów genetycznych.4
T-L-2Wylęgarnie (bioróżnorodność ekosystemów wodnych)4
T-L-3Gospodarka zarybieniowa w Polsce - wylęgarnie przemysłowe i tzw. macierzyste.4
T-L-4Biuomanipulacja jako metoda tworzenia siedlisk dla gatunków zagrożonych.4
T-L-5Hybrydyzacja i jej znaczenie dla bioróżnorodności.4
T-L-6Bioróżnorodność ichtiologiczna.4
T-L-7Biologiczne podstawy biotechnologii antybiotyków (synteza przez drobnoustroje, uwarunkowania genetyczne, przykłady).4
T-L-8Technologie w analizie genomu i ich zastosowanie w akwakulturze (RFLP, RAPD, AFLP, SNP, markery DNA).2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu biotechnologii. Warsztat badawczy.2
T-W-2Cytogenetyka molekularna. Enzymy restrykcyjne - mechanizm działania. Genomika.2
T-W-3Znaczenie i wykorzystanie komórek macierzystych.2
T-W-4Genotoksyny w środowisku wodnym. Wpływ na zmiany na poziomie gonomu.2
T-W-5Transformacja jako metoda wprowadzania obcego DNA do komórek biorcy. Mikroiniekcja, elektroporacja, agroinfekcja, glikol polietylenowy.4
T-W-6Mechanizm kriokonserwacji jako element tworzenia banku genów w rybactwie.4
T-W-7Wyciszanie genów.2
T-W-8Biotechnologia w medycynie. terapia genowa.4
T-W-9Infekcje wirusowe i choroby monogenowe.2
T-W-10Zarządzanie genomem i jego analiza. Chromosomy bakteryjne. Mechanizm transferu genów.2
T-W-11Zastosowanie metod biotechnologicznych w zarządzaniu środowiskiem wodnym (zarybienia).4
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Konsultacje z prowadzącym20
A-L-3Studiowanie literatury przedmiotu podsanej przez prowadzącego - aktualna problematyka badawcza20
A-L-4Przygotowanie do egzaminu20
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach z prowadzącym20
A-W-3Przygotowanie do egzaminu40
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRYB_1A_D2-6_W01Student ma wiedzę na temat metod i technik badawczych wykorzystywancyh w biotechnologii. Zna funkcje i zastosowanie komórek macierzystych oraz mechanizmu transformacji i zasad analizy genomu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_W08Ma podstawową wiedzę w zakresie stosowanych technik w akwakulturze, zna biotechnikę chowu wybranych gatunków ryb mających znaczenie w akwakulturze.
RYB_1A_W09Zna podstawy ekologii i ochrony środowiska wodnego oraz skutków i antropopresji. Ma wiedzę o procesach zachodzących w środowisku wodnym oraz wiedzę na temat jego monitoringu.
RYB_1A_W10Zna terminologię stosowaną w genetyce oraz zna podstawowe sposoby wykorzystania zasad inżynierii genetycznej w hodowli organizmów wodnych.
RYB_1A_W13Ma wiedzę z zakresu biologii i technik rozrodu organizmów wodnych. Ma wiedzę o biotechnologii rozrodu i podchowu młodocianych stadiów ryb w warunkach naturalnych i sztucznych.
RYB_1A_W19Ma elementarną wiedzę o rozmieszczeniu i wielkości biologicznych zasobów wód. Zna metody szacowania i oceny ich wielkości.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z warsztatem badawczym i możliwościami wykorzystania technik biootechnologicznych w rybactwie.
Treści programoweT-L-1Genetyczny monitoring zarybiania z wykorzystaniem markerów genetycznych.
T-L-2Wylęgarnie (bioróżnorodność ekosystemów wodnych)
T-L-3Gospodarka zarybieniowa w Polsce - wylęgarnie przemysłowe i tzw. macierzyste.
T-L-4Biuomanipulacja jako metoda tworzenia siedlisk dla gatunków zagrożonych.
T-L-5Hybrydyzacja i jej znaczenie dla bioróżnorodności.
T-L-6Bioróżnorodność ichtiologiczna.
T-L-7Biologiczne podstawy biotechnologii antybiotyków (synteza przez drobnoustroje, uwarunkowania genetyczne, przykłady).
T-L-8Technologie w analizie genomu i ich zastosowanie w akwakulturze (RFLP, RAPD, AFLP, SNP, markery DNA).
T-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu biotechnologii. Warsztat badawczy.
T-W-2Cytogenetyka molekularna. Enzymy restrykcyjne - mechanizm działania. Genomika.
T-W-3Znaczenie i wykorzystanie komórek macierzystych.
T-W-4Genotoksyny w środowisku wodnym. Wpływ na zmiany na poziomie gonomu.
T-W-5Transformacja jako metoda wprowadzania obcego DNA do komórek biorcy. Mikroiniekcja, elektroporacja, agroinfekcja, glikol polietylenowy.
T-W-6Mechanizm kriokonserwacji jako element tworzenia banku genów w rybactwie.
T-W-7Wyciszanie genów.
T-W-8Biotechnologia w medycynie. terapia genowa.
T-W-10Zarządzanie genomem i jego analiza. Chromosomy bakteryjne. Mechanizm transferu genów.
T-W-11Zastosowanie metod biotechnologicznych w zarządzaniu środowiskiem wodnym (zarybienia).
T-W-9Infekcje wirusowe i choroby monogenowe.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-3Metody eksponujące: film
M-4Metody praktyczne: pokaz, seminarium
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawowy zasób wiedzy z zakresu technik stosowanych w biotechnologii rybackiej. W stopniu podstawowym orientuje się w mechanizmach umożliwiających transformację obcego DNA do komórek biorcy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRYB_1A_D2-6_U01Student rozumie potrzebę zastosowania nowowczesnych technik do produkcji materiału zarybieniowego, zna zasady utrzymania bioróżnorodności w wylęgarniach oraz możliwości zastosowania biomanipulacji dla tworzenia siedlisk dla gatunków zagrożonych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_U11Potrafi zinterpretować wyniki badań genetycznych i je wykorzystać w programach hodowlanych i strategiach ochrony zasobów oraz zachowania bioróżnorodności.
RYB_1A_U16Potrafi dokonać pełnej analizy czynników fizycznych, chemicznych i biologicznych wód, określić stan wód powierzchniowych i wskazać kierunki działań w celu poprawy ich stanu. Zna i umie wykorzystać w pracy zawodowej przepisy regulujące funkcjonowanie rybactwa i ochrony środowiska.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z warsztatem badawczym i możliwościami wykorzystania technik biootechnologicznych w rybactwie.
Treści programoweT-L-1Genetyczny monitoring zarybiania z wykorzystaniem markerów genetycznych.
T-L-2Wylęgarnie (bioróżnorodność ekosystemów wodnych)
T-L-3Gospodarka zarybieniowa w Polsce - wylęgarnie przemysłowe i tzw. macierzyste.
T-L-4Biuomanipulacja jako metoda tworzenia siedlisk dla gatunków zagrożonych.
T-L-5Hybrydyzacja i jej znaczenie dla bioróżnorodności.
T-L-6Bioróżnorodność ichtiologiczna.
T-L-7Biologiczne podstawy biotechnologii antybiotyków (synteza przez drobnoustroje, uwarunkowania genetyczne, przykłady).
T-L-8Technologie w analizie genomu i ich zastosowanie w akwakulturze (RFLP, RAPD, AFLP, SNP, markery DNA).
T-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu biotechnologii. Warsztat badawczy.
T-W-2Cytogenetyka molekularna. Enzymy restrykcyjne - mechanizm działania. Genomika.
T-W-3Znaczenie i wykorzystanie komórek macierzystych.
T-W-4Genotoksyny w środowisku wodnym. Wpływ na zmiany na poziomie gonomu.
T-W-5Transformacja jako metoda wprowadzania obcego DNA do komórek biorcy. Mikroiniekcja, elektroporacja, agroinfekcja, glikol polietylenowy.
T-W-6Mechanizm kriokonserwacji jako element tworzenia banku genów w rybactwie.
T-W-7Wyciszanie genów.
T-W-8Biotechnologia w medycynie. terapia genowa.
T-W-10Zarządzanie genomem i jego analiza. Chromosomy bakteryjne. Mechanizm transferu genów.
T-W-11Zastosowanie metod biotechnologicznych w zarządzaniu środowiskiem wodnym (zarybienia).
T-W-9Infekcje wirusowe i choroby monogenowe.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-3Metody eksponujące: film
M-4Metody praktyczne: pokaz, seminarium
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wybrać i zastosować wybrane techniki w celu podniesienia wartości użytkowej ryb w wylęgarniach oraz w celu utrzymania na bezpiecznym poziomie bioróżnorodności ichtiologicznej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRYB_1A_D2-6_K01Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności oraz ich wykorzystania w zakresie biotechnologii rybackiej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z warsztatem badawczym i możliwościami wykorzystania technik biootechnologicznych w rybactwie.
Treści programoweT-L-1Genetyczny monitoring zarybiania z wykorzystaniem markerów genetycznych.
T-L-2Wylęgarnie (bioróżnorodność ekosystemów wodnych)
T-L-3Gospodarka zarybieniowa w Polsce - wylęgarnie przemysłowe i tzw. macierzyste.
T-L-4Biuomanipulacja jako metoda tworzenia siedlisk dla gatunków zagrożonych.
T-L-5Hybrydyzacja i jej znaczenie dla bioróżnorodności.
T-L-6Bioróżnorodność ichtiologiczna.
T-L-7Biologiczne podstawy biotechnologii antybiotyków (synteza przez drobnoustroje, uwarunkowania genetyczne, przykłady).
T-L-8Technologie w analizie genomu i ich zastosowanie w akwakulturze (RFLP, RAPD, AFLP, SNP, markery DNA).
T-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu biotechnologii. Warsztat badawczy.
T-W-2Cytogenetyka molekularna. Enzymy restrykcyjne - mechanizm działania. Genomika.
T-W-3Znaczenie i wykorzystanie komórek macierzystych.
T-W-4Genotoksyny w środowisku wodnym. Wpływ na zmiany na poziomie gonomu.
T-W-5Transformacja jako metoda wprowadzania obcego DNA do komórek biorcy. Mikroiniekcja, elektroporacja, agroinfekcja, glikol polietylenowy.
T-W-6Mechanizm kriokonserwacji jako element tworzenia banku genów w rybactwie.
T-W-7Wyciszanie genów.
T-W-8Biotechnologia w medycynie. terapia genowa.
T-W-10Zarządzanie genomem i jego analiza. Chromosomy bakteryjne. Mechanizm transferu genów.
T-W-11Zastosowanie metod biotechnologicznych w zarządzaniu środowiskiem wodnym (zarybienia).
T-W-9Infekcje wirusowe i choroby monogenowe.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-3Metody eksponujące: film
M-4Metody praktyczne: pokaz, seminarium
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość swojej wiedzy ale nie widzi dalszej potrzeby samokształcenia się.
3,5
4,0
4,5
5,0