Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Ichtiologia i akwakultura (S1)
specjalność: Eksploatacja rybackich zasobów środowiska wodnego

Sylabus przedmiotu Podstawy zabezpieczania surowców rybackich:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ichtiologia i akwakultura
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy zabezpieczania surowców rybackich
Specjalność Eksploatacja rybackich zasobów środowiska wodnego
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Rybnej, Roślinnej i Gastronomicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Grzegorz Tokarczyk <Grzegorz.Tokarczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 30 2,00,50egzamin
laboratoriaL6 30 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1biologia
W-2chemia / biochemia
W-3fizyka

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy jak i umiejętności w zakresie zabezpieczania surowców i produktów pochodzenia wodnego stanowiących materiał żywnościowy, podlegający dystrybucji w tym przetwarzaniu i przechowywaniu
C-2Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie zabezpieczania surowców i produktów pochodzenia wodnego na ich jakość, trwałość przechowalniczą, wartość żywieniową, przydatność zarówno technologiczną, jak i konsumpcyjną

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Ćwiczenia wstępne, omówienie zakresu programowego, zapoznanie z obsługą aparatury2
T-L-2Oznaczenie właściwości cieplnych surowców i produktów pochodzenia wodnego2
T-L-3Oznaczenie temperatury krioskopowej surowców i produktów pochodzenia wodnego2
T-L-4Oznaczenie wpływu temperatury na czas i szybkość zamrażania surowców i produktów pochodzenia wodnego2
T-L-5Zamrażanie metodą freeze flo2
T-L-6Zamrażanie w roztworach soli2
T-L-7Wpływ zamrażania na zmiany w strukturze histologicznej tkanki2
T-L-8Oznaczenie zawartości glazury mrożonych surowców pochodzenia wodnego2
T-L-9Rozmrażanie2
T-L-10Solenie2
T-L-11Schładzanie surowców i produktów rybnych2
T-L-12Oznaczanie wodochłonności tkanki mięśniowej składowanych w warunkach chłodniczych i zamrażalniczych2
T-L-13Oznaczenie twardości i przylepności tkanki mięśniowej składowanej w warunkach chłodniczych i zamrażalniczych2
T-L-14Proces liofilizacji i rehydratacji3
T-L-15Zaliczenie ćwiczeń1
30
wykłady
T-W-1Charakterystyka technologiczna i towaroznawcza surowców pochodzenia wodnego. Rodzaje, podział, skład chemiczny3
T-W-2Cel i ogólne zasady chłodniczego utrwalania surowców pochodzenia wodnego2
T-W-3Technologia i technika schładzania surowców i produktów pochodzenia wodnego2
T-W-4Zasady i sposoby schładzania surowców pochodzenia wodnego2
T-W-5Technologia i technika podmrażania (głębokiego chłodzenia, super chilling), od temp. krioskopowej do -4stC2
T-W-6Technologia częściowego zamrażania (od temp. -7stC do -10stC)2
T-W-7Technologia i technika zamrażania (od temp. -10stC (warunkowo) najczęściej od co najmniej -18stC i niższej, np. -30stC, -40stC)2
T-W-8Warunki i zasady zamrażania surowców pochodzenia wodnego. Trwałość, pakowanie2
T-W-9Technologia i technika rozmrażania2
T-W-10Niekonwencjonalne metody zabezpieczania. Utrwalanie surowców pochodzenia wodnego metodą sublimacyjnego suszenia (liofilizacja)2
T-W-11Proces solenia, trwałość, przechowywanie2
T-W-12Zastosowanie promieni jonizujących do utrwalania surowców i produktów schładzanych i mrożonych2
T-W-13Złożone, połączone metody chłodniczego i zamrażalniczego utrwalania (zastosowanie dwóch czynników fizycznych i/lub fizycznych i chemicznych)2
T-W-14Transport, magazynowanie3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie się do zaliczeń cząstkowych25
A-L-3Analiza wskazanej literatury20
A-L-4Bezpośredni kontakt z prowadzącym15
90
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Analiza wskazanej literatury10
A-W-3Bezpośredni kontakt z nauczycielem akademickim5
A-W-4Przygotowanie się do egzaminu15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: wykład informacyjny objaśnienie
M-2Metody problemowe: wykład problemowy
M-3Metody aktywizujące: metoda przypadków case study dyskusja dydaktyczna
M-4Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: oceny cząstkowe odpowiedź ustna odpowiedź pisemna
S-2Ocena podsumowująca: odpowiedź ustna odpowiedź pisemna

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_1A_D1-4_W01
Poznanie wiedzy w zakresie zasad, sposobów oraz potrzeby zabezpieczania surowców pochodzenia wodnego, w tym z uwzględnieniem warunków dystrybucji, przechowywania i transportu
RYB_1A_W16C-1, C-2T-W-12, T-W-1, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-3, T-W-4, T-W-8, T-W-2, T-W-5, T-W-13, T-W-11, T-W-14M-1, M-2, M-4, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_1A_D1-4_U01
Nabycie umiejętności wyszukiwania, zrozumienia i analizy niezbędnych informacji wraz z interpretacją i wnioskami w zakresie przeprowadzenia procesu zabezpieczenia surowców pochodzenia wodnego, prowadzenia dystrybucji oraz magazynowania i transportu.
RYB_1A_U01C-1, C-2T-W-12, T-W-1, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-3, T-W-4, T-W-8, T-W-2, T-W-5, T-W-13, T-W-11, T-W-14M-1, M-2, M-4, M-3S-1, S-2
RYB_1A_D1-4_U02
Nabycie umiejętności realizacji zadań w zespole wraz z przeprowadzeniem prac, opracowaniem uzyskanych wyników i ich prezentacją wraz z wnioskami w zakresie zabezpieczania surowców pochodzenia wodnego, ich dystrybucji, składowania i transportu.
RYB_1A_U02C-1, C-2T-W-12, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-4, T-W-8, T-W-5, T-W-13, T-W-11, T-W-14M-1, M-2, M-4, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_1A_D1-4_K01
Rozumienie znaczenia ciągłego doskonalenia wiedzy i umiejętności w zakresie poznanego przedmiotu wraz z nabyciem umiejętności wyznaczania kierunków własnego rozwoju.
RYB_1A_K01C-1, C-2T-W-12, T-W-1, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-3, T-W-4, T-W-8, T-W-2, T-W-5, T-W-13, T-W-11, T-W-14M-1, M-2, M-4, M-3S-1, S-2
RYB_1A_D1-4_K02
Rozumienie oraz realizacja znaczenia zabezpieczania surowców pochodzenia wodnego, ich dystrybucji w tym składowania i transportu, w zapewnieniu jakości, bezpieczeństwa oraz wartości żywieniowej.
RYB_1A_K04C-1, C-2T-W-12, T-W-1, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-3, T-W-4, T-W-8, T-W-2, T-W-5, T-W-13, T-W-11, T-W-14M-1, M-2, M-4, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
RYB_1A_D1-4_W01
Poznanie wiedzy w zakresie zasad, sposobów oraz potrzeby zabezpieczania surowców pochodzenia wodnego, w tym z uwzględnieniem warunków dystrybucji, przechowywania i transportu
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań w zakresie realizowanego przedmiotu w obszarze zabezpieczania surowców pochodzenia wodnego, ich dystrybucji, składowania oraz transportu z zastosowaniem poznanej teorii i praktyk powiązanych z przedmiotem.
3,0Student prezentuje suche wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy w zakresie realizowanego przedmiotu w obszarze zabezpieczania surowców pochodzenia wodnego, ich dystrybucji, składowania oraz transportu z zastosowaniem poznanej teorii i praktyk powiązanych z przedmiotem.
3,5Student prezentuje wyniki z umiejętności ich efektywnej analizy w zakresie realizowanego przedmiotu w obszarze zabezpieczania surowców pochodzenia wodnego, ich dystrybucji, składowania oraz transportu z zastosowaniem poznanej teorii i praktyk powiązanych z przedmiotem.
4,0Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach w zakresie realizowanego przedmiotu w obszarze zabezpieczania surowców pochodzenia wodnego, ich dystrybucji, składowania oraz transportu z zastosowaniem poznanej teorii i praktyk powiązanych z przedmiotem.
4,5Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy w zakresie realizowanego przedmiotu w obszarze zabezpieczania surowców pochodzenia wodnego, ich dystrybucji, składowania oraz transportu z zastosowaniem poznanej teorii i praktyk powiązanych z przedmiotem.
5,0Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach, a także proponować i formułować wnioski w zakresie realizowanego przedmiotu w obszarze zabezpieczania surowców pochodzenia wodnego, ich dystrybucji, składowania oraz transportu z zastosowaniem poznanej teorii i praktyk powiązanych z przedmiotem.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
RYB_1A_D1-4_U01
Nabycie umiejętności wyszukiwania, zrozumienia i analizy niezbędnych informacji wraz z interpretacją i wnioskami w zakresie przeprowadzenia procesu zabezpieczenia surowców pochodzenia wodnego, prowadzenia dystrybucji oraz magazynowania i transportu.
2,0Student nie umie wykorzystać uzyskanych podstawowych informacji i interpratacji niezbędnych do realizacji zadania wykorzystując dostępną aparaturę oraz przyrządy, w oparciu o metodykę w zakresie przedmiotu zabezpieczanie surowców pochodzenia wodnego.
3,0Student umie zrealizować zadanie wykorzystując dostępną aparaturę oraz przyrządy, w oparciu o metodykę w zakresie przedmiotu zabezpieczanie surowców pochodzenia wodnego, wraz z opracowaniem wniosków.
3,5Student poprawnie umie wykonać zadania wykorzystując dostępną aparaturę oraz przyrządy, w oparciu o metodykę w zakresie przedmiotu zabezpieczanie surowców pochodzenia wodnego, wraz z opracowaniem wniosków i ich interpretacją.
4,0Student umie nie tylko poprawnie wyszukiwać i analizować niezbędne informacje, ale również je porównywać celem zrealizowania zadania korzystając z dostępnej aparatury oraz przyrządów, w oparciu o metodykę w zakresie przedmiotu zabezpieczanie surowców pochodzenia wodnego.
4,5Student umie wyszukiwać i analizować niezbędne informacje do zrealizowania zadania korzystając z dostępnej aparatury oraz przyrządów, w oparciu o metodykę w zakresie przedmiotu zabezpieczanie surowców pochodzenia wodnego, wraz z opracowaniem wniosków i ich interpretacją.
5,0Student umie w sposób efektywny wyszukiwać i analizować niezbędne informacje wraz z interpretacją, wnioskowaniem i porównaniem, do zrealizowania zadania korzystając z dostępnej aparatury oraz przyrządów, w oparciu o metodykę w zakresie przedmiotu zabezpieczanie surowców pochodzenia wodnego.
RYB_1A_D1-4_U02
Nabycie umiejętności realizacji zadań w zespole wraz z przeprowadzeniem prac, opracowaniem uzyskanych wyników i ich prezentacją wraz z wnioskami w zakresie zabezpieczania surowców pochodzenia wodnego, ich dystrybucji, składowania i transportu.
2,0Student nie umie wykorzystać dostępnych narzędzi do realizacji zadania.
3,0Student umie poprawnie realizować zadania w zespole i indywidualnie, wraz z obliczeniami bez głębszej analizy i interpretacji.
3,5Student umie poprawnie realizować zadania w zespole i indywidualnie, wraz z ich interpretacją.
4,0Student umie dobrze realizować zadania w zespole i indywidualnie, wraz z ich interpretacją oraz prowadzić dyskusję o wykonanym zadaniu.
4,5Student umie efektywnie realizować zadania w zespole i indywidualnie, wraz z ich interpretacją i porównaniami w zakresie przedmiotu.
5,0Student umie efektywnie realizować zadania w zespole i indywidualnie, rozwiązując niezbędne zagadnienia, wraz z ich interpretacją i porównaniem w zakresie przedmiotu oraz wnosić propozycje modyfikacji rozwiązań wraz z uzasadnieniem.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
RYB_1A_D1-4_K01
Rozumienie znaczenia ciągłego doskonalenia wiedzy i umiejętności w zakresie poznanego przedmiotu wraz z nabyciem umiejętności wyznaczania kierunków własnego rozwoju.
2,0Student nie ma świadomości swojej wiedzy i umiejętności, nie rozumie potrzeby i nie zna możliwości ciągłego doskonalenia wiedzy i umiejętności w zakresie poznanego przedmiotu wraz z nabyciem umiejętności wyznaczania kierunków własnego rozwoju.
3,0Student ma częściową świadomość swojej wiedzy i umiejętności, nie rozumie potrzeby i nie zna możliwości ciągłego doskonalenia wiedzy i umiejętności w zakresie poznanego przedmiotu wraz z nabyciem umiejętności wyznaczania kierunków własnego rozwoju.
3,5Student ma zadowalającą świadomość swojej wiedzy i umiejętności, zadowalająco rozumie potrzeby i zna możliwości ciągłego doskonalenia wiedzy i umiejętności w zakresie poznanego przedmiotu wraz z nabyciem umiejętności wyznaczania kierunków własnego rozwoju.
4,0Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności, bardzo dobrze rozumie potrzeby i zna możliwości ciągłego doskonalenia wiedzy i umiejętności w zakresie poznanego przedmiotu wraz z nabyciem umiejętności wyznaczania kierunków własnego rozwoju.
4,5Student ma znaczną świadomość swojej wiedzy i umiejętności, bardzo dobrze rozumie potrzeby i zna możliwości ciągłego doskonalenia wiedzy i umiejętności w zakresie poznanego przedmiotu wraz z nabyciem umiejętności wyznaczania kierunków własnego rozwoju.
5,0Student ma pełną świadomość swojej wiedzy i umiejętności, znakomicie rozumie potrzeby i zna możliwości ciągłego doskonalenia wiedzy i umiejętności w zakresie poznanego przedmiotu wraz z nabyciem umiejętności wyznaczania kierunków własnego rozwoju.
RYB_1A_D1-4_K02
Rozumienie oraz realizacja znaczenia zabezpieczania surowców pochodzenia wodnego, ich dystrybucji w tym składowania i transportu, w zapewnieniu jakości, bezpieczeństwa oraz wartości żywieniowej.
2,0Student nie ma świadomości swojej wiedzy i umiejętności i nie rozumie potrzeby i nie zna możliwości realizacji znaczenia zabezpieczania surowców pochodzenia wodnego, ich dystrybucji, w tym składowania i transportu, w zapewnieniu jakości, bezpieczeństwa oraz wartości żywieniowej.
3,0Student ma częściową świadomość swojej wiedzy i umiejętności, częściowo rozumie potrzeby i zna możliwości realizacji rozwoju obszaru zabezpieczania surowców pochodzenia wodnego, w zapewnianiu jakości, bezpieczeństwa oraz wartości żywieniowej.
3,5Student ma zadowalającą świadomość swojej wiedzy i umiejętności, zadowalająco rozumie potrzeby i zna możliwości realizacji rozwoju obszaru zabezpieczania surowców pochodzenia wodnego, ich dystrybucji w tym składowania i transportu, w zapewnianiu jakości, bezpieczeństwa oraz wartości żywieniowej.
4,0Student ma zadowalającą świadomość swojej wiedzy i umiejętności, zadowalająco rozumie potrzeby i zna możliwości realizacji rozwoju obszaru zabezpieczania surowców pochodzenia wodnego, ich dystrybucji w tym składowania i transportu, w zapewnianiu jakości, bezpieczeństwa oraz wartości żywieniowej.
4,5Student ma znaczną świadomość swojej wiedzy i umiejętności, bardzo dobrze rozumie potrzeby i zna możliwości realizacji rozwoju obszaru zabezpieczania surowców pochodzenia wodnego, ich dystrybucji w tym składowania i transportu, w zapewnieniu jakości, bezpieczeństwa oraz wartości żywieniowej.
5,0Student ma pełną świadomość swojej wiedzy i umiejętności, znakomicie rozumie potrzeby i zna możliwości realizacji rozwoju obszaru zabezpieczania surowców pochodzenia wodnego, ich dystrybucji w tym składowania i transportu, w zapewnieniu jakości, bezpieczeństwa oraz wartości żywieniowej.

Literatura podstawowa

  1. Jastrzębski W., Technologia obróbki chłodniczej., WNT, Warszawa
  2. Postolski J., Gruda Z., Zamrażanie żywności, WNT, Warszawa, 1999
  3. Horubała A., Podstawy przechowywania żywności, PWN, Warszawa, 1975
  4. Cziżov G.B., Procesy cieplne w technologii chłodniczej produktów żywnościowych, WNT, Warszawa
  5. Bykowski P., Sikorski Z.E., Zimińska H., Technologia chłodniczego utrwalania morskich surowców
  6. Sikorski Z.E., Drozdowski B. i in., Chemia żywności, PWN, Warszawa, 1988
  7. Kołakowski E., Technologia mrożonych przetworów rybnych, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1984

Literatura dodatkowa

  1. Czasopisma, Magazyn Przemysłu Rybnego
  2. Czasopisma, Przemysł Spożywczy
  3. Czasopisma, Chłodnictwo

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ćwiczenia wstępne, omówienie zakresu programowego, zapoznanie z obsługą aparatury2
T-L-2Oznaczenie właściwości cieplnych surowców i produktów pochodzenia wodnego2
T-L-3Oznaczenie temperatury krioskopowej surowców i produktów pochodzenia wodnego2
T-L-4Oznaczenie wpływu temperatury na czas i szybkość zamrażania surowców i produktów pochodzenia wodnego2
T-L-5Zamrażanie metodą freeze flo2
T-L-6Zamrażanie w roztworach soli2
T-L-7Wpływ zamrażania na zmiany w strukturze histologicznej tkanki2
T-L-8Oznaczenie zawartości glazury mrożonych surowców pochodzenia wodnego2
T-L-9Rozmrażanie2
T-L-10Solenie2
T-L-11Schładzanie surowców i produktów rybnych2
T-L-12Oznaczanie wodochłonności tkanki mięśniowej składowanych w warunkach chłodniczych i zamrażalniczych2
T-L-13Oznaczenie twardości i przylepności tkanki mięśniowej składowanej w warunkach chłodniczych i zamrażalniczych2
T-L-14Proces liofilizacji i rehydratacji3
T-L-15Zaliczenie ćwiczeń1
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Charakterystyka technologiczna i towaroznawcza surowców pochodzenia wodnego. Rodzaje, podział, skład chemiczny3
T-W-2Cel i ogólne zasady chłodniczego utrwalania surowców pochodzenia wodnego2
T-W-3Technologia i technika schładzania surowców i produktów pochodzenia wodnego2
T-W-4Zasady i sposoby schładzania surowców pochodzenia wodnego2
T-W-5Technologia i technika podmrażania (głębokiego chłodzenia, super chilling), od temp. krioskopowej do -4stC2
T-W-6Technologia częściowego zamrażania (od temp. -7stC do -10stC)2
T-W-7Technologia i technika zamrażania (od temp. -10stC (warunkowo) najczęściej od co najmniej -18stC i niższej, np. -30stC, -40stC)2
T-W-8Warunki i zasady zamrażania surowców pochodzenia wodnego. Trwałość, pakowanie2
T-W-9Technologia i technika rozmrażania2
T-W-10Niekonwencjonalne metody zabezpieczania. Utrwalanie surowców pochodzenia wodnego metodą sublimacyjnego suszenia (liofilizacja)2
T-W-11Proces solenia, trwałość, przechowywanie2
T-W-12Zastosowanie promieni jonizujących do utrwalania surowców i produktów schładzanych i mrożonych2
T-W-13Złożone, połączone metody chłodniczego i zamrażalniczego utrwalania (zastosowanie dwóch czynników fizycznych i/lub fizycznych i chemicznych)2
T-W-14Transport, magazynowanie3
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie się do zaliczeń cząstkowych25
A-L-3Analiza wskazanej literatury20
A-L-4Bezpośredni kontakt z prowadzącym15
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Analiza wskazanej literatury10
A-W-3Bezpośredni kontakt z nauczycielem akademickim5
A-W-4Przygotowanie się do egzaminu15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRYB_1A_D1-4_W01Poznanie wiedzy w zakresie zasad, sposobów oraz potrzeby zabezpieczania surowców pochodzenia wodnego, w tym z uwzględnieniem warunków dystrybucji, przechowywania i transportu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_W16Zna teoretyczne podstawy zabezpieczania surowców pochodzenia wodnego i metody ich wstępnej obróbki.
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy jak i umiejętności w zakresie zabezpieczania surowców i produktów pochodzenia wodnego stanowiących materiał żywnościowy, podlegający dystrybucji w tym przetwarzaniu i przechowywaniu
C-2Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie zabezpieczania surowców i produktów pochodzenia wodnego na ich jakość, trwałość przechowalniczą, wartość żywieniową, przydatność zarówno technologiczną, jak i konsumpcyjną
Treści programoweT-W-12Zastosowanie promieni jonizujących do utrwalania surowców i produktów schładzanych i mrożonych
T-W-1Charakterystyka technologiczna i towaroznawcza surowców pochodzenia wodnego. Rodzaje, podział, skład chemiczny
T-W-6Technologia częściowego zamrażania (od temp. -7stC do -10stC)
T-W-7Technologia i technika zamrażania (od temp. -10stC (warunkowo) najczęściej od co najmniej -18stC i niższej, np. -30stC, -40stC)
T-W-9Technologia i technika rozmrażania
T-W-10Niekonwencjonalne metody zabezpieczania. Utrwalanie surowców pochodzenia wodnego metodą sublimacyjnego suszenia (liofilizacja)
T-W-3Technologia i technika schładzania surowców i produktów pochodzenia wodnego
T-W-4Zasady i sposoby schładzania surowców pochodzenia wodnego
T-W-8Warunki i zasady zamrażania surowców pochodzenia wodnego. Trwałość, pakowanie
T-W-2Cel i ogólne zasady chłodniczego utrwalania surowców pochodzenia wodnego
T-W-5Technologia i technika podmrażania (głębokiego chłodzenia, super chilling), od temp. krioskopowej do -4stC
T-W-13Złożone, połączone metody chłodniczego i zamrażalniczego utrwalania (zastosowanie dwóch czynników fizycznych i/lub fizycznych i chemicznych)
T-W-11Proces solenia, trwałość, przechowywanie
T-W-14Transport, magazynowanie
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny objaśnienie
M-2Metody problemowe: wykład problemowy
M-4Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne
M-3Metody aktywizujące: metoda przypadków case study dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: oceny cząstkowe odpowiedź ustna odpowiedź pisemna
S-2Ocena podsumowująca: odpowiedź ustna odpowiedź pisemna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań w zakresie realizowanego przedmiotu w obszarze zabezpieczania surowców pochodzenia wodnego, ich dystrybucji, składowania oraz transportu z zastosowaniem poznanej teorii i praktyk powiązanych z przedmiotem.
3,0Student prezentuje suche wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy w zakresie realizowanego przedmiotu w obszarze zabezpieczania surowców pochodzenia wodnego, ich dystrybucji, składowania oraz transportu z zastosowaniem poznanej teorii i praktyk powiązanych z przedmiotem.
3,5Student prezentuje wyniki z umiejętności ich efektywnej analizy w zakresie realizowanego przedmiotu w obszarze zabezpieczania surowców pochodzenia wodnego, ich dystrybucji, składowania oraz transportu z zastosowaniem poznanej teorii i praktyk powiązanych z przedmiotem.
4,0Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach w zakresie realizowanego przedmiotu w obszarze zabezpieczania surowców pochodzenia wodnego, ich dystrybucji, składowania oraz transportu z zastosowaniem poznanej teorii i praktyk powiązanych z przedmiotem.
4,5Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy w zakresie realizowanego przedmiotu w obszarze zabezpieczania surowców pochodzenia wodnego, ich dystrybucji, składowania oraz transportu z zastosowaniem poznanej teorii i praktyk powiązanych z przedmiotem.
5,0Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach, a także proponować i formułować wnioski w zakresie realizowanego przedmiotu w obszarze zabezpieczania surowców pochodzenia wodnego, ich dystrybucji, składowania oraz transportu z zastosowaniem poznanej teorii i praktyk powiązanych z przedmiotem.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRYB_1A_D1-4_U01Nabycie umiejętności wyszukiwania, zrozumienia i analizy niezbędnych informacji wraz z interpretacją i wnioskami w zakresie przeprowadzenia procesu zabezpieczenia surowców pochodzenia wodnego, prowadzenia dystrybucji oraz magazynowania i transportu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji . Potrafi uzyskane informacje analizować, interpretować, wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy jak i umiejętności w zakresie zabezpieczania surowców i produktów pochodzenia wodnego stanowiących materiał żywnościowy, podlegający dystrybucji w tym przetwarzaniu i przechowywaniu
C-2Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie zabezpieczania surowców i produktów pochodzenia wodnego na ich jakość, trwałość przechowalniczą, wartość żywieniową, przydatność zarówno technologiczną, jak i konsumpcyjną
Treści programoweT-W-12Zastosowanie promieni jonizujących do utrwalania surowców i produktów schładzanych i mrożonych
T-W-1Charakterystyka technologiczna i towaroznawcza surowców pochodzenia wodnego. Rodzaje, podział, skład chemiczny
T-W-6Technologia częściowego zamrażania (od temp. -7stC do -10stC)
T-W-7Technologia i technika zamrażania (od temp. -10stC (warunkowo) najczęściej od co najmniej -18stC i niższej, np. -30stC, -40stC)
T-W-9Technologia i technika rozmrażania
T-W-10Niekonwencjonalne metody zabezpieczania. Utrwalanie surowców pochodzenia wodnego metodą sublimacyjnego suszenia (liofilizacja)
T-W-3Technologia i technika schładzania surowców i produktów pochodzenia wodnego
T-W-4Zasady i sposoby schładzania surowców pochodzenia wodnego
T-W-8Warunki i zasady zamrażania surowców pochodzenia wodnego. Trwałość, pakowanie
T-W-2Cel i ogólne zasady chłodniczego utrwalania surowców pochodzenia wodnego
T-W-5Technologia i technika podmrażania (głębokiego chłodzenia, super chilling), od temp. krioskopowej do -4stC
T-W-13Złożone, połączone metody chłodniczego i zamrażalniczego utrwalania (zastosowanie dwóch czynników fizycznych i/lub fizycznych i chemicznych)
T-W-11Proces solenia, trwałość, przechowywanie
T-W-14Transport, magazynowanie
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny objaśnienie
M-2Metody problemowe: wykład problemowy
M-4Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne
M-3Metody aktywizujące: metoda przypadków case study dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: oceny cząstkowe odpowiedź ustna odpowiedź pisemna
S-2Ocena podsumowująca: odpowiedź ustna odpowiedź pisemna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie wykorzystać uzyskanych podstawowych informacji i interpratacji niezbędnych do realizacji zadania wykorzystując dostępną aparaturę oraz przyrządy, w oparciu o metodykę w zakresie przedmiotu zabezpieczanie surowców pochodzenia wodnego.
3,0Student umie zrealizować zadanie wykorzystując dostępną aparaturę oraz przyrządy, w oparciu o metodykę w zakresie przedmiotu zabezpieczanie surowców pochodzenia wodnego, wraz z opracowaniem wniosków.
3,5Student poprawnie umie wykonać zadania wykorzystując dostępną aparaturę oraz przyrządy, w oparciu o metodykę w zakresie przedmiotu zabezpieczanie surowców pochodzenia wodnego, wraz z opracowaniem wniosków i ich interpretacją.
4,0Student umie nie tylko poprawnie wyszukiwać i analizować niezbędne informacje, ale również je porównywać celem zrealizowania zadania korzystając z dostępnej aparatury oraz przyrządów, w oparciu o metodykę w zakresie przedmiotu zabezpieczanie surowców pochodzenia wodnego.
4,5Student umie wyszukiwać i analizować niezbędne informacje do zrealizowania zadania korzystając z dostępnej aparatury oraz przyrządów, w oparciu o metodykę w zakresie przedmiotu zabezpieczanie surowców pochodzenia wodnego, wraz z opracowaniem wniosków i ich interpretacją.
5,0Student umie w sposób efektywny wyszukiwać i analizować niezbędne informacje wraz z interpretacją, wnioskowaniem i porównaniem, do zrealizowania zadania korzystając z dostępnej aparatury oraz przyrządów, w oparciu o metodykę w zakresie przedmiotu zabezpieczanie surowców pochodzenia wodnego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRYB_1A_D1-4_U02Nabycie umiejętności realizacji zadań w zespole wraz z przeprowadzeniem prac, opracowaniem uzyskanych wyników i ich prezentacją wraz z wnioskami w zakresie zabezpieczania surowców pochodzenia wodnego, ich dystrybucji, składowania i transportu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_U02Potrafi pracować w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac. Rozumie potrzebę samokształcenia.
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy jak i umiejętności w zakresie zabezpieczania surowców i produktów pochodzenia wodnego stanowiących materiał żywnościowy, podlegający dystrybucji w tym przetwarzaniu i przechowywaniu
C-2Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie zabezpieczania surowców i produktów pochodzenia wodnego na ich jakość, trwałość przechowalniczą, wartość żywieniową, przydatność zarówno technologiczną, jak i konsumpcyjną
Treści programoweT-W-12Zastosowanie promieni jonizujących do utrwalania surowców i produktów schładzanych i mrożonych
T-W-6Technologia częściowego zamrażania (od temp. -7stC do -10stC)
T-W-7Technologia i technika zamrażania (od temp. -10stC (warunkowo) najczęściej od co najmniej -18stC i niższej, np. -30stC, -40stC)
T-W-9Technologia i technika rozmrażania
T-W-10Niekonwencjonalne metody zabezpieczania. Utrwalanie surowców pochodzenia wodnego metodą sublimacyjnego suszenia (liofilizacja)
T-W-4Zasady i sposoby schładzania surowców pochodzenia wodnego
T-W-8Warunki i zasady zamrażania surowców pochodzenia wodnego. Trwałość, pakowanie
T-W-5Technologia i technika podmrażania (głębokiego chłodzenia, super chilling), od temp. krioskopowej do -4stC
T-W-13Złożone, połączone metody chłodniczego i zamrażalniczego utrwalania (zastosowanie dwóch czynników fizycznych i/lub fizycznych i chemicznych)
T-W-11Proces solenia, trwałość, przechowywanie
T-W-14Transport, magazynowanie
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny objaśnienie
M-2Metody problemowe: wykład problemowy
M-4Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne
M-3Metody aktywizujące: metoda przypadków case study dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: oceny cząstkowe odpowiedź ustna odpowiedź pisemna
S-2Ocena podsumowująca: odpowiedź ustna odpowiedź pisemna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie wykorzystać dostępnych narzędzi do realizacji zadania.
3,0Student umie poprawnie realizować zadania w zespole i indywidualnie, wraz z obliczeniami bez głębszej analizy i interpretacji.
3,5Student umie poprawnie realizować zadania w zespole i indywidualnie, wraz z ich interpretacją.
4,0Student umie dobrze realizować zadania w zespole i indywidualnie, wraz z ich interpretacją oraz prowadzić dyskusję o wykonanym zadaniu.
4,5Student umie efektywnie realizować zadania w zespole i indywidualnie, wraz z ich interpretacją i porównaniami w zakresie przedmiotu.
5,0Student umie efektywnie realizować zadania w zespole i indywidualnie, rozwiązując niezbędne zagadnienia, wraz z ich interpretacją i porównaniem w zakresie przedmiotu oraz wnosić propozycje modyfikacji rozwiązań wraz z uzasadnieniem.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRYB_1A_D1-4_K01Rozumienie znaczenia ciągłego doskonalenia wiedzy i umiejętności w zakresie poznanego przedmiotu wraz z nabyciem umiejętności wyznaczania kierunków własnego rozwoju.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy jak i umiejętności w zakresie zabezpieczania surowców i produktów pochodzenia wodnego stanowiących materiał żywnościowy, podlegający dystrybucji w tym przetwarzaniu i przechowywaniu
C-2Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie zabezpieczania surowców i produktów pochodzenia wodnego na ich jakość, trwałość przechowalniczą, wartość żywieniową, przydatność zarówno technologiczną, jak i konsumpcyjną
Treści programoweT-W-12Zastosowanie promieni jonizujących do utrwalania surowców i produktów schładzanych i mrożonych
T-W-1Charakterystyka technologiczna i towaroznawcza surowców pochodzenia wodnego. Rodzaje, podział, skład chemiczny
T-W-6Technologia częściowego zamrażania (od temp. -7stC do -10stC)
T-W-7Technologia i technika zamrażania (od temp. -10stC (warunkowo) najczęściej od co najmniej -18stC i niższej, np. -30stC, -40stC)
T-W-9Technologia i technika rozmrażania
T-W-10Niekonwencjonalne metody zabezpieczania. Utrwalanie surowców pochodzenia wodnego metodą sublimacyjnego suszenia (liofilizacja)
T-W-3Technologia i technika schładzania surowców i produktów pochodzenia wodnego
T-W-4Zasady i sposoby schładzania surowców pochodzenia wodnego
T-W-8Warunki i zasady zamrażania surowców pochodzenia wodnego. Trwałość, pakowanie
T-W-2Cel i ogólne zasady chłodniczego utrwalania surowców pochodzenia wodnego
T-W-5Technologia i technika podmrażania (głębokiego chłodzenia, super chilling), od temp. krioskopowej do -4stC
T-W-13Złożone, połączone metody chłodniczego i zamrażalniczego utrwalania (zastosowanie dwóch czynników fizycznych i/lub fizycznych i chemicznych)
T-W-11Proces solenia, trwałość, przechowywanie
T-W-14Transport, magazynowanie
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny objaśnienie
M-2Metody problemowe: wykład problemowy
M-4Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne
M-3Metody aktywizujące: metoda przypadków case study dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: oceny cząstkowe odpowiedź ustna odpowiedź pisemna
S-2Ocena podsumowująca: odpowiedź ustna odpowiedź pisemna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości swojej wiedzy i umiejętności, nie rozumie potrzeby i nie zna możliwości ciągłego doskonalenia wiedzy i umiejętności w zakresie poznanego przedmiotu wraz z nabyciem umiejętności wyznaczania kierunków własnego rozwoju.
3,0Student ma częściową świadomość swojej wiedzy i umiejętności, nie rozumie potrzeby i nie zna możliwości ciągłego doskonalenia wiedzy i umiejętności w zakresie poznanego przedmiotu wraz z nabyciem umiejętności wyznaczania kierunków własnego rozwoju.
3,5Student ma zadowalającą świadomość swojej wiedzy i umiejętności, zadowalająco rozumie potrzeby i zna możliwości ciągłego doskonalenia wiedzy i umiejętności w zakresie poznanego przedmiotu wraz z nabyciem umiejętności wyznaczania kierunków własnego rozwoju.
4,0Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności, bardzo dobrze rozumie potrzeby i zna możliwości ciągłego doskonalenia wiedzy i umiejętności w zakresie poznanego przedmiotu wraz z nabyciem umiejętności wyznaczania kierunków własnego rozwoju.
4,5Student ma znaczną świadomość swojej wiedzy i umiejętności, bardzo dobrze rozumie potrzeby i zna możliwości ciągłego doskonalenia wiedzy i umiejętności w zakresie poznanego przedmiotu wraz z nabyciem umiejętności wyznaczania kierunków własnego rozwoju.
5,0Student ma pełną świadomość swojej wiedzy i umiejętności, znakomicie rozumie potrzeby i zna możliwości ciągłego doskonalenia wiedzy i umiejętności w zakresie poznanego przedmiotu wraz z nabyciem umiejętności wyznaczania kierunków własnego rozwoju.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRYB_1A_D1-4_K02Rozumienie oraz realizacja znaczenia zabezpieczania surowców pochodzenia wodnego, ich dystrybucji w tym składowania i transportu, w zapewnieniu jakości, bezpieczeństwa oraz wartości żywieniowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rybactwa i gospodarki wodnej.
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy jak i umiejętności w zakresie zabezpieczania surowców i produktów pochodzenia wodnego stanowiących materiał żywnościowy, podlegający dystrybucji w tym przetwarzaniu i przechowywaniu
C-2Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie zabezpieczania surowców i produktów pochodzenia wodnego na ich jakość, trwałość przechowalniczą, wartość żywieniową, przydatność zarówno technologiczną, jak i konsumpcyjną
Treści programoweT-W-12Zastosowanie promieni jonizujących do utrwalania surowców i produktów schładzanych i mrożonych
T-W-1Charakterystyka technologiczna i towaroznawcza surowców pochodzenia wodnego. Rodzaje, podział, skład chemiczny
T-W-6Technologia częściowego zamrażania (od temp. -7stC do -10stC)
T-W-7Technologia i technika zamrażania (od temp. -10stC (warunkowo) najczęściej od co najmniej -18stC i niższej, np. -30stC, -40stC)
T-W-9Technologia i technika rozmrażania
T-W-10Niekonwencjonalne metody zabezpieczania. Utrwalanie surowców pochodzenia wodnego metodą sublimacyjnego suszenia (liofilizacja)
T-W-3Technologia i technika schładzania surowców i produktów pochodzenia wodnego
T-W-4Zasady i sposoby schładzania surowców pochodzenia wodnego
T-W-8Warunki i zasady zamrażania surowców pochodzenia wodnego. Trwałość, pakowanie
T-W-2Cel i ogólne zasady chłodniczego utrwalania surowców pochodzenia wodnego
T-W-5Technologia i technika podmrażania (głębokiego chłodzenia, super chilling), od temp. krioskopowej do -4stC
T-W-13Złożone, połączone metody chłodniczego i zamrażalniczego utrwalania (zastosowanie dwóch czynników fizycznych i/lub fizycznych i chemicznych)
T-W-11Proces solenia, trwałość, przechowywanie
T-W-14Transport, magazynowanie
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny objaśnienie
M-2Metody problemowe: wykład problemowy
M-4Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne
M-3Metody aktywizujące: metoda przypadków case study dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: oceny cząstkowe odpowiedź ustna odpowiedź pisemna
S-2Ocena podsumowująca: odpowiedź ustna odpowiedź pisemna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości swojej wiedzy i umiejętności i nie rozumie potrzeby i nie zna możliwości realizacji znaczenia zabezpieczania surowców pochodzenia wodnego, ich dystrybucji, w tym składowania i transportu, w zapewnieniu jakości, bezpieczeństwa oraz wartości żywieniowej.
3,0Student ma częściową świadomość swojej wiedzy i umiejętności, częściowo rozumie potrzeby i zna możliwości realizacji rozwoju obszaru zabezpieczania surowców pochodzenia wodnego, w zapewnianiu jakości, bezpieczeństwa oraz wartości żywieniowej.
3,5Student ma zadowalającą świadomość swojej wiedzy i umiejętności, zadowalająco rozumie potrzeby i zna możliwości realizacji rozwoju obszaru zabezpieczania surowców pochodzenia wodnego, ich dystrybucji w tym składowania i transportu, w zapewnianiu jakości, bezpieczeństwa oraz wartości żywieniowej.
4,0Student ma zadowalającą świadomość swojej wiedzy i umiejętności, zadowalająco rozumie potrzeby i zna możliwości realizacji rozwoju obszaru zabezpieczania surowców pochodzenia wodnego, ich dystrybucji w tym składowania i transportu, w zapewnianiu jakości, bezpieczeństwa oraz wartości żywieniowej.
4,5Student ma znaczną świadomość swojej wiedzy i umiejętności, bardzo dobrze rozumie potrzeby i zna możliwości realizacji rozwoju obszaru zabezpieczania surowców pochodzenia wodnego, ich dystrybucji w tym składowania i transportu, w zapewnieniu jakości, bezpieczeństwa oraz wartości żywieniowej.
5,0Student ma pełną świadomość swojej wiedzy i umiejętności, znakomicie rozumie potrzeby i zna możliwości realizacji rozwoju obszaru zabezpieczania surowców pochodzenia wodnego, ich dystrybucji w tym składowania i transportu, w zapewnieniu jakości, bezpieczeństwa oraz wartości żywieniowej.