Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Ichtiologia i akwakultura (S1)
specjalność: Eksploatacja rybackich zasobów środowiska wodnego
Sylabus przedmiotu Biologia ogólna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ichtiologia i akwakultura | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Biologia ogólna | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Akwakultury | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Katarzyna Stepanowska <Katarzyna.Stepanowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marcin Biernaczyk <Marcin.Biernaczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z zakresu szkoły średniej dotyczące ogólnych zjawisk i procesów biologicznych zachodzących na Ziemi. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Uzupełnienie wiedzy studentów na temat budowy i funkcjonowania komórek, tkanek i narządów organizmów roślinnych i zwierzęcych oraz rolą nauk biologicznych, co stanowić będzie odpowiednią bazę dla przedmiotów prowadzonych na dalszych latach studiów. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Jednostki systematyczne w świecie roślinnym i zwierzęcym. | 2 |
T-A-2 | Organelle komórkowe | 4 |
T-A-3 | Budowa i funkcjonowanie komórki roślinnej i zwierzęcej | 4 |
T-A-4 | Budowa i funkcjonowanie komórki prokariotycznej i eukariotycznej | 4 |
T-A-5 | Organizm jako jednostka biologiczna – współdziałanie tkanek i narządów. | 3 |
T-A-6 | Regulacja wody w komórkach – plazmoliza i deplazmoliza | 3 |
T-A-7 | Składniki mineralne i ich znaczenie dla organizmów żywych | 3 |
T-A-8 | Przemiany metaboliczne w komórce – fotosynteza | 3 |
T-A-9 | Przemiany metaboliczne w komórce – oddychanie | 3 |
T-A-10 | Kolokwium sprawdzające | 1 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Klasyfikacja organizmów - podstawowe pojęcia taksonomii i systematyki | 2 |
T-W-2 | Komórka jako podstawowa jednostka strukturalna i funkcjonalna organizmu (m.in. budowa organelli komórkowych, tkanek) | 3 |
T-W-3 | Bioenergetyka komórki | 4 |
T-W-4 | Pierwiastki i związki chemiczne w organizmach żywych | 3 |
T-W-5 | Kierunki rozwoju nauk biologicznych i ich znaczenie dla człowieka. | 1 |
T-W-6 | Powstanie i ewolucja życia na Ziemi. | 1 |
T-W-7 | Pochodzenie i miejsce człowieka w biosferze. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-A-2 | Zaliczenie ćwiczeń w formie ustnej lub pisemnej | 1 |
A-A-3 | praca własna z literaturą | 30 |
A-A-4 | przygotowanie do kolokwium | 10 |
A-A-5 | przygotowanie sprawozdań | 10 |
A-A-6 | przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 10 |
91 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 7 |
A-W-3 | Studiowanie literatury przedmiotu | 5 |
A-W-4 | Uczestnictwo w konsultacjach | 2 |
A-W-5 | Zaliczenie wykładów | 2 |
A-W-6 | praca własna z literaturą | 30 |
61 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem podręcznika , pokazu i symulacji |
M-3 | ćwiczenia laboratoryjne z użyciem preparatów biologicznych i mikroskopów biologicznych |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Kolokwium sprawdzające cząstkowe |
S-2 | Ocena formująca: Sprawdzenie przygotowania studenta do zajęć w formie ustnej lub pisemnej |
S-3 | Ocena formująca: Ocena sprawozdania z wykonanego ćwiczenia |
S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne lub ustne |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RYB_1A_B4_W01 Student potrafi wymienić i zdefiniować podstawowe pojęcia dotyczące taksonomii i systematyki organizmów, biologii komórki i budowy organizmów oraz określić ich funkcjonowanie. | RYB_1A_W05 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-A-3, T-A-9, T-A-8, T-A-6, T-A-7, T-A-1, T-A-4, T-A-5, T-A-2, T-A-10 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
RYB_1A_B4_W02 Student potrafi opisać powstanie i ewolucję zycia na Ziemii oraz scharakteryzować kierunki nauk biologicznych. | RYB_1A_W05, RYB_1A_W19 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RYB_1A_B4_U01 Student korzysta z systematyki i taksonomii przy opisie organizmów żywych. | RYB_1A_U06 | — | — | C-1 | T-W-6, T-W-7, T-W-1, T-A-1, T-A-5 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
RYB_1A_B4_U02 Student analizuje budowę organizmów i ich funkcjonowanie oraz interpretuje zjawiska biologiczne. | RYB_1A_U01, RYB_1A_U16 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-3, T-A-9, T-A-8, T-A-6, T-A-7, T-A-4, T-A-5, T-A-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RYB_1A_B4_K01 Student dostrzega relacje pomiędzy budową i funkcjonowaniem organizmów a środowiskiem przyrodniczym. | RYB_1A_K01 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-A-10 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_1A_B4_W01 Student potrafi wymienić i zdefiniować podstawowe pojęcia dotyczące taksonomii i systematyki organizmów, biologii komórki i budowy organizmów oraz określić ich funkcjonowanie. | 2,0 | Student nie wymienia i nie definiuje podstawowych pojęć dotyczących taksonomii i systematyki organizmów, biologii komórki i budowy organizmów oraz nie określa ich funkcjonowania. |
3,0 | Student potrafi wymienić podstawowe pojęcia dotyczące taksonomii i systematyki organizmów, biologii komórki i budowy organizmów. | |
3,5 | Student potrafi wymienić i zdefiniować podstawowe pojęcia dotyczące taksonomii i systematyki organizmów. | |
4,0 | Student potrafi wymienić i zdefiniować podstawowe pojęcia dotyczące taksonomii i systematyki organizmów oraz biologii komórki. | |
4,5 | Student potrafi wymienić i zdefiniować podstawowe pojęcia dotyczące taksonomii i systematyki organizmów, biologii komórki i budowy organizmów. | |
5,0 | Student potrafi wymienić i zdefiniować podstawowe pojęcia dotyczące taksonomii i systematyki organizmów, biologii komórki i budowy organizmów oraz określić ich funkcjonowanie. | |
RYB_1A_B4_W02 Student potrafi opisać powstanie i ewolucję zycia na Ziemii oraz scharakteryzować kierunki nauk biologicznych. | 2,0 | Student nie potrafi opisać powstania i ewolucji życia na Ziemii oraz nie charakteryzuje kierunków nauk biologicznych. |
3,0 | Student potrafi opisać powstanie życia na Ziemii. | |
3,5 | Student potrafi opisać ewolucję życia na Ziemii. | |
4,0 | Student potrafi opisać powstanie i ewolucję życia na Ziemii oraz wymienić kierunki nauk biologicznych. | |
4,5 | Student potrafi opisać powstanie i ewolucję życia na Ziemii oraz scharakteryzować kierunki nauk biologicznych. | |
5,0 | Student potrafi opisać powstanie i ewolucję życia na Ziemii, scharakteryzować kierunki nauk biologicznych oraz wykorzystać wiedzę do interpretacji zjawisk biologicznych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_1A_B4_U01 Student korzysta z systematyki i taksonomii przy opisie organizmów żywych. | 2,0 | Student nie wykorzystuje z systematyki i taksonomii przy opisie organizmów żywych. |
3,0 | Student potrafi korzystać z kilku nazw łacińskich przy opisie organizmów żywych. | |
3,5 | Student posługuje się kilkoma pojęciami z zakresu systematyki i taksonomii przy opisie organizmów żywych. | |
4,0 | Student posługuje się większością pojęć z zakresu systematyki i taksonomii przy opisie organizmów żywych. | |
4,5 | Student korzysta z systematyki i taksonomii przy opisie organizmów żywych. | |
5,0 | Student korzysta z systematyki i taksonomii przy opisie organizmów żywych oraz potrafi je zinterpretować. | |
RYB_1A_B4_U02 Student analizuje budowę organizmów i ich funkcjonowanie oraz interpretuje zjawiska biologiczne. | 2,0 | Student nie potrafi przeanalizować budowy organizmów i ich funkcjonowania oraz nie interpretuje zjawisk biologicznych. |
3,0 | Student przeprowadza analizę budowy organizmu. | |
3,5 | Student analizuje funkcjonowanie organizmu. | |
4,0 | Student analizuje budowę organizmów i jego funkcjonowanie oraz prezentuje zjawiska biologiczne. | |
4,5 | Student analizuje budowę organizmów i jego funkcjonowanie oraz interpretuje zjawiska biologiczne. | |
5,0 | Student analizuje budowę organizmów i ich funkcjonowanie, interpretuje zjawiska biologiczne oraz ocenia ich przydatność. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_1A_B4_K01 Student dostrzega relacje pomiędzy budową i funkcjonowaniem organizmów a środowiskiem przyrodniczym. | 2,0 | Student nie dostrzega relacji pomiędzy budową i funkcjonowaniem organizmów a środowiskiem przyrodniczym. |
3,0 | Student dostrzega jedynie relacje pomiędzy budową i funkcjonowaniem organizmów bez uwzględnienia środowiska przyrodniczego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | Student dostrzega relacje pomiędzy budową i funkcjonowaniem organizmów a środowiskiem przyrodniczym. |
Literatura podstawowa
- Baturo W. (red.), Biologia. Encyklopedia szkolna, PWN, Warszawa, 2007
- 2. Bruce A., Dennis B., Karen H., Johnson A., Lewis J., Raff M., Roberts K., Walter P., Podstawy biologii komórki, t. 1 I 2., PWN, Warszawa, 2007
- Jurd R.D., Biologia zwierząt. Krótkie wykłady., PWN, Warszawa, 2005
- Kosińska M. (red.), Biologia. Spojrzenie na życie i biosferę., PWN, Warszawa, 2002
- Lack A.J., Evans D.E., Biologia komórki. Krótkie wykłady., PWN, Warszawa, 2005
Literatura dodatkowa
- Kunicki-Goldfinger J.H., Podstawy biologii od bakterii do człowieka., PWN, Warszawa, 1980
- Ville P.B., Biologia., PWRiL, Warszawa, 1996
- Dudkiewicz-Świerzyńska M., Olechnowicz-Gworek K., Zdasz maturę z biologii. Komórka, tkanka, organizm., Piątek Trzynastego, Łódź, 1999
- Kilarski W., Strukturalne podstawy biologii komórki., PWN, Warszawa, 2003