Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Ichtiologia i akwakultura (S1)
specjalność: Eksploatacja rybackich zasobów środowiska wodnego
Sylabus przedmiotu Ratownictwo wodne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ichtiologia i akwakultura | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ratownictwo wodne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Akwakultury | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jacek Sadowski <Jacek.Sadowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marcin Biernaczyk <Marcin.Biernaczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | - anatomia człowieka - fizjologia człowieka - biologia |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Pogłębienie wiedzy o stanach wymagających natychmiastowej interwencji w wybranych jednostkach chorobowych. Kształcenie odpowiednich postaw społeczno-moralnych uczniów wobec napotkanej sytuacji zagrożenia życia i zdrowia własnego i innych. Nauka szybkiego i prawidłowego sposobu wzywania pomocy. Poznawanie bezpiecznych sposobów udzielania pomocy przedmedycznej do momentu przyjazdu lekarza; Przygotowanie studenta do samodzielnego bezprzyrządowego postępowania ratowniczego na miejscu wypadku. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Ogólne informacje dotyczące udzielania pierwszej pomocy. Psychologia w pracy ratownika medycznego. Ocena stanu fizycznego osoby poszkodowanej. Czynności ratownicze wykonywane u poszkodowanego przytomnego oraz nieprzytomnego. Drogi oddechowe. Resuscytacja. Czynności ratownicze wykonywane u poszkodowanego z krwotokiem. Tętno i ciśnienie krwi. EKG. Udzielanie pomocy tonącym. Poparzenia i odmrożenia. Pogryzienia, ukąszenia i użądlenia. Zatrucia. Urazy kości i stawów. | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Obowiązujące akta prawa i podstawowe pojęcia ratownicze z zakresu pierwszej pomocy. Sprzęt pierwszej pomocy. Podstawowe wiadomości z Anatomii człowieka. Fizjologia: układu nerwowego, układu krążenia, oddychania. Porażenie prądem elektrycznym. Zagrożenia ze strony zwierząt i roślin. Ciała obce. | 15 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | zaliczenie ćwiczeń w formie praktycznej - ćwiczenia podstawowych zabiegów resuscytacyjnych na manekinie | 15 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 8 |
A-W-3 | uczestnictwo w konsultacjach | 8 |
31 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład, pogadanka, referat, filmy szkoleniowo-dydaktyczne, prezentacja |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Umiejętności praktyczne - umiejętność prowadzenia resuscytacji bezprzyrządowej na fantomach, Zaliczenie - obecność na wszystkich zajęciach ujętych planem nauczania, zaliczenie praktycznego wykonania resuscytacji bezprzyrządowej, kolokwium zaliczeniowe. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RYB_1A_B5_W01 wykazuje odpowiedzialność za podejmowane decyzje. Potrafi myslec i działac w sposób przedsiebiorczy. | RYB_1A_W17 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RYB_1A_B5_U01 wykazuje odpowiedzialność za podejmowane decyzje. | RYB_1A_U02 | — | — | C-1 | T-A-1, T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RYB_1A_B5_K01 wykazuje odpowiedzialność za podejmowane decyzje. | RYB_1A_K02 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_1A_B5_W01 wykazuje odpowiedzialność za podejmowane decyzje. Potrafi myslec i działac w sposób przedsiebiorczy. | 2,0 | |
3,0 | Student w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_1A_B5_U01 wykazuje odpowiedzialność za podejmowane decyzje. | 2,0 | |
3,0 | Student w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_1A_B5_K01 wykazuje odpowiedzialność za podejmowane decyzje. | 2,0 | |
3,0 | Student w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy. 50-60% poprawnych odpowiedzi w teście końcowym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Jakubaszko J. red., Ratownik Medyczny, Wyd. Górnicki, Wrocław, 2003
- Jakubaszko J. red., Medycyna ratunkowa. Nagłe zagrożenia pochodzenia wewnętrznego., Wyd. Górnicki, Wrocław, 2003
Literatura dodatkowa
- Kózka M., Stany zagrożenia życia., Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, 2001