Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Ichtiologia i akwakultura (S1)
specjalność: Eksploatacja rybackich zasobów środowiska wodnego
Sylabus przedmiotu Technika połowów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ichtiologia i akwakultura | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Technika połowów | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Gospodarki Rybackiej i Ochrony Wód | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Przemysław Czerniejewski <Przemyslaw.Czerniejewski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Przedmiot obejmuje swym programem wiedzę z dziedziny budowy, eksploatacji narzędzi połowu i pojęć zwązanych z ryboówstwem |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zapoznanie studentów z materiałami do budowy narzędzi połowu, ich budowa, sposobami posługiwania się nimi oraz pojęciami związanymi z rybołówstwem |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Podstawy widomości o węzłach, wiązanie węzłów | 1 |
T-L-2 | Sploty lin włókiennych i stalowych | 1 |
T-L-3 | Rozpoznawanie i właściwości grup surowców włókienniczych | 1 |
T-L-4 | Skręty i wytrzymałość materiałów sieciowych | 1 |
T-L-5 | Własności przędzy sieciowej i jadra | 1 |
T-L-6 | Krojenie jadra i łączenie elementów | 2 |
T-L-7 | Osadzanie i powierzchnia jadra | 1 |
T-L-8 | Obliczanie materiałów sieciowych | 1 |
T-L-9 | Budowa i rysunki zestawu trałowego z włokiem dennym | 8 |
T-L-10 | Budowa i rysunki zestawu trałowego z włokiem pelagicznym | 12 |
T-L-11 | Ogólne prawa modelowania narzędzi połowu | 1 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do przedmiotu | 2 |
T-W-2 | Wybrane zagadnienia z materiałoznawstwa sieciowego | 2 |
T-W-3 | Podstawowe pojecia dotyczace rybołówstwa | 2 |
T-W-4 | Kryteria i podział narzedzi połowu | 2 |
T-W-5 | Omawianie budowy i eksploatacji poszczególnych grup narzedzi połowu | 16 |
T-W-6 | Badania modelowe narzedzi połowu i podstawy modelowania | 6 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | studiowanie wskazanej literatury | 20 |
A-L-2 | obliczenia wyników badań | 16 |
A-L-3 | obliczenia projektowe | 14 |
A-L-4 | konsultacje | 32 |
A-L-5 | przygotowanie do zaliczenia projektu | 8 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajeciach | 30 |
A-W-2 | Studiowanie literatury przedmiotu | 12 |
A-W-3 | Konsultacje | 10 |
A-W-4 | Przygotowanie do egzaminu | 8 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład, film, pokaz, ćwiczenia przedmiotowe i projektowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: prace projektowe przejściowe |
S-2 | Ocena podsumowująca: praca projektowa |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RYB_1A_C9_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie znać budowę, poprawnie nazywać narzędzia połowu oraz formułować podstawowe pojęcia związane z rybołówstwem. | RYB_1A_W01, RYB_1A_W05, RYB_1A_W09, RYB_1A_W12, RYB_1A_W14, RYB_1A_W19 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RYB_1A_C9_U01 Student powinien umieć montować i eksploatować narzędzia połowu oraz posługiwać się pojęciami związanymi z rybołówstwem | RYB_1A_U01, RYB_1A_U02, RYB_1A_U04, RYB_1A_U09 | — | — | C-1 | T-L-11, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-8, T-L-6, T-L-7, T-L-9, T-L-10, T-W-4, T-W-5 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RYB_1A_C9_K01 Student nabędzie świadomości różnorodności sposobów pozyskiwania zasobów mórz i oceanów i wrażliwosci na zachowanie tych zasobów dla przyszłych pokoleń | RYB_1A_K03, RYB_1A_K04 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_1A_C9_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie znać budowę, poprawnie nazywać narzędzia połowu oraz formułować podstawowe pojęcia związane z rybołówstwem. | 2,0 | nie zna żadnych narzędzi połowu ani pojęć dotyczących rybołówstwa |
3,0 | zna kilka narzędzi połowu i kilka pojęć związanych z rybołówstwem | |
3,5 | zna narzędzia połowu ważne dla współczesnego rybołówstwa i najważniejsze pojęcia związane z rybołówstwem | |
4,0 | zna narzędzia połowu i pojęcia związane z rybołówstwem | |
4,5 | zna narzędzia połowu, ich budowę, nazewnictwo, potrafi zbudowac proste narzędzie połowu, umie posługiwać się pojęciami zwiazanymi z rybołówstwem | |
5,0 | zna budowę i znaczenie narzędzi połowu, technikę posługiwania się nimi, potrafi zaprojektować, wykonać lub zorganizować produkcję narzędzi połowu oraz umięjetnie posługuje się pojęciami związanymi z rybołówstwem |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_1A_C9_U01 Student powinien umieć montować i eksploatować narzędzia połowu oraz posługiwać się pojęciami związanymi z rybołówstwem | 2,0 | nie umie wykroić i montować żadnego narzędzia połowu |
3,0 | umie kroić i zszywac jadro | |
3,5 | umie zmontować proste narzędzia połowu | |
4,0 | umie wykonywać narzędzia połowu | |
4,5 | umie wykonywać i zna sposoby eksploatacji narzędzi połowu | |
5,0 | umie wykonywać i zna sosoby eksploatacji narzędzi połowu i umie posługiwać się pojęciami związanymi z rybołówstwem |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_1A_C9_K01 Student nabędzie świadomości różnorodności sposobów pozyskiwania zasobów mórz i oceanów i wrażliwosci na zachowanie tych zasobów dla przyszłych pokoleń | 2,0 | nie zna żadnych sposobów pozyskiwania biologicznych zasobów mórz |
3,0 | zna kilka kilka sposobów pozyskiwania biologicznych zasobów mórz | |
3,5 | zna sposoby pozyskiwania biologicznych zasobów mórz i oceanów, ma świadomość różnorodności narzędzi połowu | |
4,0 | zna różnorodne sposoby pozyskiwania biologicznych zasobów mórz i oceanów i wykazuje pewną wrażliwość zachowania środowiska | |
4,5 | ma świadomość że istnieją różne sposoby pozyskiwania biologicznych zasobów mórz i oceanów i ma świadomość że zasoby należy zachowywać dla przyszłych pokoleń | |
5,0 | ma pełna świadomość wielkiej różnorodności sposobów pozyskiwania biologicznych zasobów mórz i oceanów oraz cechuje sie wielka wrażliwością zachowania tych zasobów |
Literatura podstawowa
- Świniarski J, Rybackie narzedzia połowu (podział, nazwy, oznaczenia), AR, Szczecin, 1975
- Świniarski J., Technika połowu ryb, PWN, Warszawa, 1970
- Świniarski J., Narzędzia i metody połowu ryb, WSR, Szczecin, 1971
- Świniarski J., Cetinic P., Technologia połowu organizmów morskich, Wyd. Morskie, Gdynia, 1993
Literatura dodatkowa
- Świniarski J., Krępa J., Teoria łowności i projektowanie narzędzi połowu, PWN, Warszawa, 1975
- Krępa J., Stengel H., Fridman A., Narzędzia połowu rybołówstwa morskiego, Wyd. Morskie, Gdynia, 1987