Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Ichtiologia i akwakultura (S1)
Sylabus przedmiotu Gospodarka odpadami w obiektach akwakultury:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ichtiologia i akwakultura | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Gospodarka odpadami w obiektach akwakultury | ||
Specjalność | Biotechnologia rybacka i akwakultura | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Sozologii Wód | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Tórz <Agnieszka.Torz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Małgorzata Bonisławska <Malgorzata.Bonislawska@zut.edu.pl>, Arkadiusz Nędzarek <Arkadiusz.Nedzarek@zut.edu.pl>, Agnieszka Rybczyk <Agnieszka.Rybczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu akwakultury, chemii, hydrochemii, mikrobiologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy oraz zdobycie przez studenta umiejetności z zakresu godpodarowania odpadami w obiektach akwakultury. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Identyfikacja odpadów w obiektach akwakultury na podstawie danych z wybranego obiektu akwakultury | 2 |
T-L-2 | Wskazanie odpowiedniego sposobu przetworzenia tych odpadów zgodnie z obowiazujacymi przepisami | 2 |
T-L-3 | Opracowanie optymalnej metody biologicznego przetwarzania odpadów z wybranego zakładu akwakultury | 12 |
T-L-4 | Opracowanie optymalnego zagospodarowania wody i ścieków w wybranym obiekcie akwakultury | 12 |
T-L-5 | Przygotowanie kompleksowego opracowania dotyczącego gospodarowania odpadami w wybranym obiekcie akwakultury | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe definicje oraz przeglad przepisów prawnych w zakresie gospodarki odpadami | 2 |
T-W-2 | Rodzaje odpadów w obiektach akwakultury, identyfikacja surowców, charakterystyka odpadów nadajacych sie do biologicznego przetwarzania. | 2 |
T-W-3 | Podstyawowe zasady kompleksowej godpodarki odpadami stałymi (hierarchia postępowania - zasada 3U - unikanie, użycie ponowne i recykling, unieszkodliwianie) | 4 |
T-W-4 | Przygotowanie odpadów odpadów do biologicznego przetwarzania | 4 |
T-W-5 | Procesy wykorzystywane przy biologicznym przetwarzaniu odpadów (fermentacja metanowa, kompostowanie). | 6 |
T-W-6 | Technologie fermentacji odpadów stałych, rozwiązania techniczne. | 3 |
T-W-7 | Technologie kompostowania odpadów, rozwiazania techniczne | 3 |
T-W-8 | Biologiczne metody oczyszczania sciekó pochodzących z obiektów akwakultury, a w tym podstawy procesów metabolizmu węgla, azotu, fosforu. | 6 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajeciach | 30 |
A-L-2 | Opracowanie sprawozdań | 20 |
A-L-3 | Studiowanie literatury przedmiotu | 15 |
A-L-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 25 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w zajeciach | 30 |
A-W-2 | Studiowanie literatury przedmiotu | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 20 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podajace - wykład informacyjny z wykorzystaniem środków multimedialnych |
M-2 | Metody praktyczne - projekt |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Obserwacja ciagła w trakcie zajęć |
S-2 | Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie |
S-3 | Ocena podsumowująca: Końcowy egzamin pisemny |
S-4 | Ocena podsumowująca: Kolokwia sprawdzające |
S-5 | Ocena podsumowująca: Ocena projetu przygotowanego przez studenta nt gospodarowania odpadami w wybranym obiekcie akwakultury |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RYB_1A_D2-7_W01 Ma postawową wiedzę wzakresie odpadów w obiektach akwakultury, zna podstawowe zasady zwiazane z gospodarką odpadami w obiektach akwakultury. Poziada wiedzę z zakresu podstawowych procesów wykorzystywanych podczas biologicznego przetwarzania odpadów. | RYB_1A_W09 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-L-1, T-L-2, T-L-5, T-L-3, T-L-4 | M-1 | S-1, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RYB_1A_D2-7_U01 Potrafi ocenić wielkość odpadów i określić sposób postępowania z tymi odpadami zgdonie z obowiazujacymi przepisami prawnymi. | RYB_1A_U18 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-L-1, T-L-2, T-L-5, T-L-3, T-L-4 | M-2 | S-1, S-2, S-4, S-5 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RYB_1A_D2-7_K01 Ma świadomość konsekwencji swojej działalnosći dla środowiska, potrafi ponosiać odpaowiedzialność za realizowane zadania | RYB_1A_K03 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-L-1, T-L-2, T-L-5, T-L-3, T-L-4 | M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_1A_D2-7_W01 Ma postawową wiedzę wzakresie odpadów w obiektach akwakultury, zna podstawowe zasady zwiazane z gospodarką odpadami w obiektach akwakultury. Poziada wiedzę z zakresu podstawowych procesów wykorzystywanych podczas biologicznego przetwarzania odpadów. | 2,0 | |
3,0 | Ma postawową wiedzę wzakresie odpadów w obiektach akwakultury, zna podstawowe zasady zwiazane z gospodarką odpadami w obiektach akwakultury. Poziada wiedzę z zakresu podstawowych procesów wykorzystywanych podczas biologicznego przetwarzania odpadów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_1A_D2-7_U01 Potrafi ocenić wielkość odpadów i określić sposób postępowania z tymi odpadami zgdonie z obowiazujacymi przepisami prawnymi. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi ocenić wielkość odpadów i określić sposób postępowania z tymi odpadami zgdonie z obowiazujacymi przepisami prawnymi. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_1A_D2-7_K01 Ma świadomość konsekwencji swojej działalnosći dla środowiska, potrafi ponosiać odpaowiedzialność za realizowane zadania | 2,0 | |
3,0 | Ma świadomość konsekwencji swojej działalnosći dla środowiska, potrafi ponosiać odpaowiedzialność za realizowane zadania | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Jędrczak A., Biologiczne przetwarzanie odpadów, PWN, Warszawa, 2008
- Klimiuk E., Łebkowska M., Biotechnologia w ochronie środowiska, PWN, Warszawa, 2005
- Hartmann L., Bilogiczne oczyszczanie scieków, Instalator Polski, Warszawa, 1966