Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Ichtiologia i akwakultura (S1)
Sylabus przedmiotu Statki i porty rybackie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ichtiologia i akwakultura | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Statki i porty rybackie | ||
Specjalność | Eksploatacja rybackich zasobów środowiska wodnego | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Gospodarki Rybackiej i Ochrony Wód | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wawrzyniec Wawrzyniak <Wawrzyniec.Wawrzyniak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu fizyki, matematyki, budowy i eksploatacji narzędzi połowu |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przedmiot obejmuje wiedzę z zakresu budowy i eksploatacji statków rybackich oraz lokalizacji, funkcji i wyposażenia portów rybackich |
C-2 | Zapoznanie studentów z zasadami działania portów, ich podziałem, częściami składowymi, funkcjami i lokalizacją |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wizytacja typowych jednostek rybackich | 24 |
T-L-2 | Podział portów | 2 |
T-L-3 | Wizytacja wybranych portów | 19 |
45 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Ogólna charakterystyka statku i rozwój statków | 1 |
T-W-2 | Ogólne uwarukowania budowy i eksploatacji statków | 1 |
T-W-3 | Podstawowe przepisy prawne regulujące ruch statków | 1 |
T-W-4 | Klasyfikacja statków i ubezpieczenia morskie | 1 |
T-W-5 | Podstatwowe kryteria podziału statków i podział statków rybackich | 2 |
T-W-6 | Konstrukcja i budowa kadłuba statku | 4 |
T-W-7 | Elementy konstrukcyjne kadłuba statku | 2 |
T-W-8 | Wyposażenie statków, podstawowe zasady podziału pomieszczeń statku | 3 |
T-W-9 | Urządzenia energetyczne, charakterystyka układów napędowych | 3 |
T-W-10 | Instalacje okrętowe, urządzenia sterowe, kotwiczno - cumownicze i przeładunkowe | 2 |
T-W-11 | Środki i urządzenia ratunkowe, wyposażenie nawigacyjne, radiokomunikacyjne i ichtiolokacyjne | 2 |
T-W-12 | Ogólne wiadomości o portach, podział portów | 1 |
T-W-13 | Lokalizacja portów | 1 |
T-W-14 | Części składowe portów | 2 |
T-W-15 | Funkcje portów w tym rybackich | 2 |
T-W-16 | Wyposażenie portów na tle realizowanych funkcji | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 45 |
A-L-2 | czytanie wskazanej literatury | 12 |
A-L-3 | omawianie i dyskusja o wizytowanych jednostkach | 20 |
A-L-4 | przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 13 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | czytanie literatury | 8 |
A-W-3 | przygotowanie planu rozmieszczenia urządzeń rybackich i cumowniczych na pokładzie | 12 |
A-W-4 | przygotowania do egzaminu | 10 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | opis |
M-3 | film |
M-4 | pokaz |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: aktywność na zajęciach |
S-2 | Ocena podsumowująca: egzamin ustny |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RYB_1A_D1-2_W01 Student po zakończeniu przedmiotu będzie znał budowę, wyposażenie i eksploatację statków wykorzystywanych w rybactwie | RYB_1A_W07, RYB_1A_W14, RYB_1A_W16, RYB_1A_W17 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-6, T-W-3, T-W-4, T-W-9, T-W-10, T-W-7, T-W-2, T-W-5, T-W-8, T-W-11 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
RYB_1A_D1-2_W02 Student po zakończeniu przedmiotu będzie znał podział, części składowe, wyposażenie portów rybackich | RYB_1A_W01, RYB_1A_W14, RYB_1A_W17, RYB_1A_W20 | — | — | C-2 | T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-W-16, T-L-2, T-L-1 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RYB_1A_D1-2_U01 Student powinien umieć eksploatować urządzenia zainstalowane na jednostkach używanych w rybactwie oraz umieć stosować zasady bezpiecznej żeglugi | RYB_1A_U04, RYB_1A_U17 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-4, T-W-9, T-W-10, T-W-5, T-W-8, T-W-11, T-L-1 | M-1, M-3, M-4 | S-2 |
RYB_1A_D1-2_U02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć rozpoznawać porty, ich części składowe, funkcje, wyposażenie i lokalizacje | RYB_1A_U01, RYB_1A_U02, RYB_1A_U04 | — | — | C-2 | T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-W-16, T-L-3 | M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RYB_1A_D1-2_K01 student nabędzie zdolności do oceny budowy i wyposażenia statków uzywanych w rybactwie | RYB_1A_K03, RYB_1A_K04, RYB_1A_K05 | — | — | C-1 | T-W-10, T-W-8, T-W-11, T-L-1 | M-3, M-4 | S-1 |
RYB_1A_D1-2_K02 W wyniku przeprowazonych zajęć student nabędzie aktywnej postawy do oceny funkcji jakie pełnią porty i zorientowanie na budowę nowych portów i przystani | RYB_1A_K03, RYB_1A_K04 | — | — | C-2 | T-W-16, T-L-3 | M-3, M-4 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_1A_D1-2_W01 Student po zakończeniu przedmiotu będzie znał budowę, wyposażenie i eksploatację statków wykorzystywanych w rybactwie | 2,0 | Nie zna budowy, wyposażenia i eksploatacji statków rybackich |
3,0 | Zna ogólne uwarunkowania budowy i eksploatacji statków rybackich | |
3,5 | Zna rozwój statków rybackich, ich podział, podstawy przepisów regulujących rybołówstwo | |
4,0 | Zna rozwój statków rybackich, ich podział, przepisy regulujące rybołówstwo,wyposażenie, instalacje okrętowe | |
4,5 | Zna rozwój statków rybackich, ich podział, wyposażenie, przepisy regulujące rybołówstwo, instalacje okrętowe, urządzenia sterowe, kotwiczno cumownicze i przeładunkowe | |
5,0 | Zna zagadnienia związane z budową, działaniem, wyposażeniem nawigacyjnym, radiokomunikacyjnym i ichtiolokacyjnym, eksploatacją opartą o przepisy oraz problemy i tendencje w budownictwie i eksploatacji jednostek rybackich | |
RYB_1A_D1-2_W02 Student po zakończeniu przedmiotu będzie znał podział, części składowe, wyposażenie portów rybackich | 2,0 | nie ma wiadomości o portach |
3,0 | wie, że są różne porty składające się z różnych części | |
3,5 | zna podział portów i niektóre części składowe | |
4,0 | zna podział portów, ich części składowe, lokalizacje i niektóre funkcje | |
4,5 | zna podział portów, specyfikę portów rybackich, części składowe, lokalizację i funkcje jakie pełnią w przeładunku towarów | |
5,0 | zna podział, części składowe, lokalizacje, wyposażenie portów rybackich na tle realizowanych funkcji |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_1A_D1-2_U01 Student powinien umieć eksploatować urządzenia zainstalowane na jednostkach używanych w rybactwie oraz umieć stosować zasady bezpiecznej żeglugi | 2,0 | nie ma umiejętności rozpoznawania statków ani funkcji jakie powinny spełniać |
3,0 | umie rozpoznawać niektóre statki rybackie i urządzenie statkowe | |
3,5 | umie rozpoznawać statki rybackie i urządzenia statkowe | |
4,0 | umie rozpoznawać statki rybackie, ich wyposażenie i niektóre zainstalowane urządzenia | |
4,5 | umie rozpoznać statki rybackie, ich wyposażenie, zainstalowane urządzenia, środki i urządzenia ratunkowe | |
5,0 | umie rozpoznać statki rybackie, ich podział, wyposażenie, zainstalowane urządzenia, środki i urządzenia ratunkowe, umie zastosować zasady bezpiecznej żeglugi | |
RYB_1A_D1-2_U02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć rozpoznawać porty, ich części składowe, funkcje, wyposażenie i lokalizacje | 2,0 | nie umie rozpoznać portów i ich części, funkcji, lokalizacji i wyposażenia |
3,0 | umie rozpoznać niektóre rodzaje portów | |
3,5 | umie rozpoznać najważniejsze rodzaje portów, ich niektóre funkcje, części składowe i wyposażenie | |
4,0 | umie rozpoznać różne rodzaje portów, podstawowe funkcje, części składowe i najważniejsze wyposażenie | |
4,5 | umie rozpoznać porty, ich części składowe, pełnine funkcje, części składowe i wyposażenie | |
5,0 | umie rozpoznawać porty, ich części składowe, pełnione funkcje w tym rybackie,dokonać wyboru miejsc powstawania portów i omówić wyposażenie portów szczególnie rybackich i turystycznych |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_1A_D1-2_K01 student nabędzie zdolności do oceny budowy i wyposażenia statków uzywanych w rybactwie | 2,0 | nie ma zdolności do oceny podziału, budowy i wyposażenia statków rybackich, wykazuje brak postawy kreatywnej |
3,0 | ma zdolność do oceny podstawowego podziału statków rybackich | |
3,5 | ma zdolność do oceny podziału, podstawowych elementów składowych i wyposażenia statków rybackich | |
4,0 | ma zdolność do oceny podziału, elementów składowych, wyposażenia, instalacji, konstrukcji kadłuba statków rybackich | |
4,5 | ma zdolność do oceny podziału, elementów składowych, wyposażenia, instalacji, konstrukcji, środków i urządzeń ratunkowych | |
5,0 | ma zdolność do oceny statków używanych w rybactwie i ich eksploatacji | |
RYB_1A_D1-2_K02 W wyniku przeprowazonych zajęć student nabędzie aktywnej postawy do oceny funkcji jakie pełnią porty i zorientowanie na budowę nowych portów i przystani | 2,0 | nie wykazuje aktywnej postawy w ocenie portów |
3,0 | wykazuje pewne zainteresowanie portami i ich znaczeniem | |
3,5 | wykazuje aktywną postawę w ocenie rodzajów portów ich funkcjami | |
4,0 | nie tylko wykazuje aktywną postawę ale potrafi porównać pełnione przez porty funkcje | |
4,5 | nie tylko wykazuje aktywną postawę ale potrafi porównać funkcje i efektywność portów | |
5,0 | cechuje się aktywną postawę w kształtowaniu świadomości o znaczeniu portów i ich roli w rozwoju i gospodarce kraju |
Literatura podstawowa
- Tołkacz L., Infrastruktura transportu wodnego, Szczecin, 2010
- Rozporządzenia i zarządzenia dotyczące portów, Aktualne akty prawne, 2012
- Przepisy klasyfikacji i budowy statków morskich, PRS, Gdańsk
Literatura dodatkowa
- Urbański P., Intalacje spalinowych siłowni okrętowych, Politechnika Gdańska, Gdańsk, 1984
- Przepisy klasyfikacji i budowy statkow morskich, PRS, Gdansk, 2011
- Balcerski A., Silownie okretowe, Gdansk, 1990