Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Ichtiologia i akwakultura (S1)

Sylabus przedmiotu Technika połowów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ichtiologia i akwakultura
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technika połowów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Gospodarki Rybackiej i Ochrony Wód
Nauczyciel odpowiedzialny Przemysław Czerniejewski <Przemyslaw.Czerniejewski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL5 30 3,00,50zaliczenie
wykładyW5 30 2,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Przedmiot obejmuje swym programem wiedzę z dziedziny budowy, eksploatacji narzędzi połowu i pojęć zwązanych z ryboówstwem

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów z materiałami do budowy narzędzi połowu, ich budowa, sposobami posługiwania się nimi oraz pojęciami związanymi z rybołówstwem

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Podstawy widomości o węzłach, wiązanie węzłów1
T-L-2Sploty lin włókiennych i stalowych1
T-L-3Rozpoznawanie i właściwości grup surowców włókienniczych1
T-L-4Skręty i wytrzymałość materiałów sieciowych1
T-L-5Własności przędzy sieciowej i jadra1
T-L-6Krojenie jadra i łączenie elementów2
T-L-7Osadzanie i powierzchnia jadra1
T-L-8Obliczanie materiałów sieciowych1
T-L-9Budowa i rysunki zestawu trałowego z włokiem dennym8
T-L-10Budowa i rysunki zestawu trałowego z włokiem pelagicznym12
T-L-11Ogólne prawa modelowania narzędzi połowu1
30
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu2
T-W-2Wybrane zagadnienia z materiałoznawstwa sieciowego2
T-W-3Podstawowe pojecia dotyczace rybołówstwa2
T-W-4Kryteria i podział narzedzi połowu2
T-W-5Omawianie budowy i eksploatacji poszczególnych grup narzedzi połowu16
T-W-6Badania modelowe narzedzi połowu i podstawy modelowania6
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1studiowanie wskazanej literatury20
A-L-2obliczenia wyników badań16
A-L-3obliczenia projektowe14
A-L-4konsultacje32
A-L-5przygotowanie do zaliczenia projektu8
90
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajeciach30
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu12
A-W-3Konsultacje10
A-W-4Przygotowanie do egzaminu8
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład, film, pokaz, ćwiczenia przedmiotowe i projektowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: prace projektowe przejściowe
S-2Ocena podsumowująca: praca projektowa

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_1A_C9_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie znać budowę, poprawnie nazywać narzędzia połowu oraz formułować podstawowe pojęcia związane z rybołówstwem.
RYB_1A_W01, RYB_1A_W05, RYB_1A_W09, RYB_1A_W12, RYB_1A_W14, RYB_1A_W19C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_1A_C9_U01
Student powinien umieć montować i eksploatować narzędzia połowu oraz posługiwać się pojęciami związanymi z rybołówstwem
RYB_1A_U01, RYB_1A_U02, RYB_1A_U04, RYB_1A_U09C-1T-L-11, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-8, T-L-6, T-L-7, T-L-9, T-L-10, T-W-4, T-W-5M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_1A_C9_K01
Student nabędzie świadomości różnorodności sposobów pozyskiwania zasobów mórz i oceanów i wrażliwosci na zachowanie tych zasobów dla przyszłych pokoleń
RYB_1A_K03, RYB_1A_K04C-1T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
RYB_1A_C9_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie znać budowę, poprawnie nazywać narzędzia połowu oraz formułować podstawowe pojęcia związane z rybołówstwem.
2,0nie zna żadnych narzędzi połowu ani pojęć dotyczących rybołówstwa
3,0zna kilka narzędzi połowu i kilka pojęć związanych z rybołówstwem
3,5zna narzędzia połowu ważne dla współczesnego rybołówstwa i najważniejsze pojęcia związane z rybołówstwem
4,0zna narzędzia połowu i pojęcia związane z rybołówstwem
4,5zna narzędzia połowu, ich budowę, nazewnictwo, potrafi zbudowac proste narzędzie połowu, umie posługiwać się pojęciami zwiazanymi z rybołówstwem
5,0zna budowę i znaczenie narzędzi połowu, technikę posługiwania się nimi, potrafi zaprojektować, wykonać lub zorganizować produkcję narzędzi połowu oraz umięjetnie posługuje się pojęciami związanymi z rybołówstwem

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
RYB_1A_C9_U01
Student powinien umieć montować i eksploatować narzędzia połowu oraz posługiwać się pojęciami związanymi z rybołówstwem
2,0nie umie wykroić i montować żadnego narzędzia połowu
3,0umie kroić i zszywac jadro
3,5umie zmontować proste narzędzia połowu
4,0umie wykonywać narzędzia połowu
4,5umie wykonywać i zna sposoby eksploatacji narzędzi połowu
5,0umie wykonywać i zna sosoby eksploatacji narzędzi połowu i umie posługiwać się pojęciami związanymi z rybołówstwem

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
RYB_1A_C9_K01
Student nabędzie świadomości różnorodności sposobów pozyskiwania zasobów mórz i oceanów i wrażliwosci na zachowanie tych zasobów dla przyszłych pokoleń
2,0nie zna żadnych sposobów pozyskiwania biologicznych zasobów mórz
3,0zna kilka kilka sposobów pozyskiwania biologicznych zasobów mórz
3,5zna sposoby pozyskiwania biologicznych zasobów mórz i oceanów, ma świadomość różnorodności narzędzi połowu
4,0zna różnorodne sposoby pozyskiwania biologicznych zasobów mórz i oceanów i wykazuje pewną wrażliwość zachowania środowiska
4,5ma świadomość że istnieją różne sposoby pozyskiwania biologicznych zasobów mórz i oceanów i ma świadomość że zasoby należy zachowywać dla przyszłych pokoleń
5,0ma pełna świadomość wielkiej różnorodności sposobów pozyskiwania biologicznych zasobów mórz i oceanów oraz cechuje sie wielka wrażliwością zachowania tych zasobów

Literatura podstawowa

  1. Świniarski J, Rybackie narzedzia połowu (podział, nazwy, oznaczenia), AR, Szczecin, 1975
  2. Świniarski J., Technika połowu ryb, PWN, Warszawa, 1970
  3. Świniarski J., Narzędzia i metody połowu ryb, WSR, Szczecin, 1971
  4. Świniarski J., Cetinic P., Technologia połowu organizmów morskich, Wyd. Morskie, Gdynia, 1993

Literatura dodatkowa

  1. Świniarski J., Krępa J., Teoria łowności i projektowanie narzędzi połowu, PWN, Warszawa, 1975
  2. Krępa J., Stengel H., Fridman A., Narzędzia połowu rybołówstwa morskiego, Wyd. Morskie, Gdynia, 1987

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Podstawy widomości o węzłach, wiązanie węzłów1
T-L-2Sploty lin włókiennych i stalowych1
T-L-3Rozpoznawanie i właściwości grup surowców włókienniczych1
T-L-4Skręty i wytrzymałość materiałów sieciowych1
T-L-5Własności przędzy sieciowej i jadra1
T-L-6Krojenie jadra i łączenie elementów2
T-L-7Osadzanie i powierzchnia jadra1
T-L-8Obliczanie materiałów sieciowych1
T-L-9Budowa i rysunki zestawu trałowego z włokiem dennym8
T-L-10Budowa i rysunki zestawu trałowego z włokiem pelagicznym12
T-L-11Ogólne prawa modelowania narzędzi połowu1
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu2
T-W-2Wybrane zagadnienia z materiałoznawstwa sieciowego2
T-W-3Podstawowe pojecia dotyczace rybołówstwa2
T-W-4Kryteria i podział narzedzi połowu2
T-W-5Omawianie budowy i eksploatacji poszczególnych grup narzedzi połowu16
T-W-6Badania modelowe narzedzi połowu i podstawy modelowania6
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1studiowanie wskazanej literatury20
A-L-2obliczenia wyników badań16
A-L-3obliczenia projektowe14
A-L-4konsultacje32
A-L-5przygotowanie do zaliczenia projektu8
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajeciach30
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu12
A-W-3Konsultacje10
A-W-4Przygotowanie do egzaminu8
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRYB_1A_C9_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie znać budowę, poprawnie nazywać narzędzia połowu oraz formułować podstawowe pojęcia związane z rybołówstwem.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_W01Ma podstawową wiedzę w zakresie chemii, matematyki i fizyki.
RYB_1A_W05Posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą biologii i taksonomii organizmów wodnych ze szczególnym uwzględnieniem ryb i bezkręgowców mających znaczenie gospodarcze w rybactwie.
RYB_1A_W09Zna podstawy ekologii i ochrony środowiska wodnego oraz skutków i antropopresji. Ma wiedzę o procesach zachodzących w środowisku wodnym oraz wiedzę na temat jego monitoringu.
RYB_1A_W12Ma wiedzę na temat budowy i funkcjonowania hydrobiontów ze szczególnym uwzględnieniem ichtiofauny.
RYB_1A_W14Ma podstawową wiedzę w zakresie technik rybołówstwa stosowanych w rybołówstwie morskim i śródlądowym oraz zna zasady budowy i eksploatacji statków rybackich.
RYB_1A_W19Ma elementarną wiedzę o rozmieszczeniu i wielkości biologicznych zasobów wód. Zna metody szacowania i oceny ich wielkości.
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z materiałami do budowy narzędzi połowu, ich budowa, sposobami posługiwania się nimi oraz pojęciami związanymi z rybołówstwem
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do przedmiotu
T-W-2Wybrane zagadnienia z materiałoznawstwa sieciowego
T-W-3Podstawowe pojecia dotyczace rybołówstwa
T-W-4Kryteria i podział narzedzi połowu
T-W-5Omawianie budowy i eksploatacji poszczególnych grup narzedzi połowu
T-W-6Badania modelowe narzedzi połowu i podstawy modelowania
Metody nauczaniaM-1wykład, film, pokaz, ćwiczenia przedmiotowe i projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: prace projektowe przejściowe
S-2Ocena podsumowująca: praca projektowa
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna żadnych narzędzi połowu ani pojęć dotyczących rybołówstwa
3,0zna kilka narzędzi połowu i kilka pojęć związanych z rybołówstwem
3,5zna narzędzia połowu ważne dla współczesnego rybołówstwa i najważniejsze pojęcia związane z rybołówstwem
4,0zna narzędzia połowu i pojęcia związane z rybołówstwem
4,5zna narzędzia połowu, ich budowę, nazewnictwo, potrafi zbudowac proste narzędzie połowu, umie posługiwać się pojęciami zwiazanymi z rybołówstwem
5,0zna budowę i znaczenie narzędzi połowu, technikę posługiwania się nimi, potrafi zaprojektować, wykonać lub zorganizować produkcję narzędzi połowu oraz umięjetnie posługuje się pojęciami związanymi z rybołówstwem
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRYB_1A_C9_U01Student powinien umieć montować i eksploatować narzędzia połowu oraz posługiwać się pojęciami związanymi z rybołówstwem
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji . Potrafi uzyskane informacje analizować, interpretować, wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
RYB_1A_U02Potrafi pracować w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac. Rozumie potrzebę samokształcenia.
RYB_1A_U04Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
RYB_1A_U09Posiada podstawowe umiejętności rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z projektowaniem i eksploatacją różnych narzędzi połowowych. Potrafi wykonać proste narzędzia rybackie.
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z materiałami do budowy narzędzi połowu, ich budowa, sposobami posługiwania się nimi oraz pojęciami związanymi z rybołówstwem
Treści programoweT-L-11Ogólne prawa modelowania narzędzi połowu
T-L-1Podstawy widomości o węzłach, wiązanie węzłów
T-L-2Sploty lin włókiennych i stalowych
T-L-3Rozpoznawanie i właściwości grup surowców włókienniczych
T-L-4Skręty i wytrzymałość materiałów sieciowych
T-L-5Własności przędzy sieciowej i jadra
T-L-8Obliczanie materiałów sieciowych
T-L-6Krojenie jadra i łączenie elementów
T-L-7Osadzanie i powierzchnia jadra
T-L-9Budowa i rysunki zestawu trałowego z włokiem dennym
T-L-10Budowa i rysunki zestawu trałowego z włokiem pelagicznym
T-W-4Kryteria i podział narzedzi połowu
T-W-5Omawianie budowy i eksploatacji poszczególnych grup narzedzi połowu
Metody nauczaniaM-1wykład, film, pokaz, ćwiczenia przedmiotowe i projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: prace projektowe przejściowe
S-2Ocena podsumowująca: praca projektowa
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie umie wykroić i montować żadnego narzędzia połowu
3,0umie kroić i zszywac jadro
3,5umie zmontować proste narzędzia połowu
4,0umie wykonywać narzędzia połowu
4,5umie wykonywać i zna sposoby eksploatacji narzędzi połowu
5,0umie wykonywać i zna sosoby eksploatacji narzędzi połowu i umie posługiwać się pojęciami związanymi z rybołówstwem
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRYB_1A_C9_K01Student nabędzie świadomości różnorodności sposobów pozyskiwania zasobów mórz i oceanów i wrażliwosci na zachowanie tych zasobów dla przyszłych pokoleń
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
RYB_1A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rybactwa i gospodarki wodnej.
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z materiałami do budowy narzędzi połowu, ich budowa, sposobami posługiwania się nimi oraz pojęciami związanymi z rybołówstwem
Treści programoweT-W-3Podstawowe pojecia dotyczace rybołówstwa
T-W-4Kryteria i podział narzedzi połowu
T-W-5Omawianie budowy i eksploatacji poszczególnych grup narzedzi połowu
T-W-6Badania modelowe narzedzi połowu i podstawy modelowania
Metody nauczaniaM-1wykład, film, pokaz, ćwiczenia przedmiotowe i projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: prace projektowe przejściowe
S-2Ocena podsumowująca: praca projektowa
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna żadnych sposobów pozyskiwania biologicznych zasobów mórz
3,0zna kilka kilka sposobów pozyskiwania biologicznych zasobów mórz
3,5zna sposoby pozyskiwania biologicznych zasobów mórz i oceanów, ma świadomość różnorodności narzędzi połowu
4,0zna różnorodne sposoby pozyskiwania biologicznych zasobów mórz i oceanów i wykazuje pewną wrażliwość zachowania środowiska
4,5ma świadomość że istnieją różne sposoby pozyskiwania biologicznych zasobów mórz i oceanów i ma świadomość że zasoby należy zachowywać dla przyszłych pokoleń
5,0ma pełna świadomość wielkiej różnorodności sposobów pozyskiwania biologicznych zasobów mórz i oceanów oraz cechuje sie wielka wrażliwością zachowania tych zasobów