Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Ichtiologia i akwakultura (S1)
Sylabus przedmiotu Wędkarstwo:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ichtiologia i akwakultura | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wędkarstwo | ||
Specjalność | Eksploatacja rybackich zasobów środowiska wodnego | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Akwakultury | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Katarzyna Stepanowska <Katarzyna.Stepanowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marcin Biernaczyk <Marcin.Biernaczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawowa wiedza z przedmiotu "Hydrobiologia" |
W-2 | podstawowa wiedza z przedmiotu "Chrzęstniki" |
W-3 | podstawowa wiedza z przedmiotu "Kostniki" |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | przekazanie studentom podstawowych wiadomości z zakresu wędkarstwa |
C-2 | Zapoznanie studentów z zasadami doboru zanenęt, przynęt i posługiwania się sprzętem wędkarskim |
C-3 | Zapoznanie studentów z zasadami gospodarki wdkarskiej i tworzenia łowisk specjalnych |
C-4 | uformowanie wśród studentów postaw etycznego wędkarstwa |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wędkarstwo gruntowe: a/ metody klasyczne: przepływanka, gruntówka ze spławikiem, zestaw skrócony b/ metody odległościowe: metoda angielska, metoda bolońska c/ organizacja stanowiska d/ sprzęt wędkarski | 2 |
T-L-2 | Wędkarstwo gruntowe cd.: a/ podstawowe zestawy do poszczególnych technik b/ przynęty, zanęty | 2 |
T-L-3 | Wędkarstwo spinningowe: sprzęt, przynęty, techniki wędkowania | 2 |
T-L-4 | Wędkarstwo muchowe: sprzęt, przynęty, techniki wędkowania | 2 |
T-L-5 | Wędkarstwo morskie: sprzęt, przynęty, techniki wędkowania | 2 |
T-L-6 | Wędkarstwo podlodowe: sprzęt, przynęty, techniki wędkowania | 2 |
T-L-7 | Wędkarstwo rzutowe: sprzęt, konkurencje rzutowe | 2 |
T-L-8 | Węzły wędkarskie | 2 |
T-L-9 | Wykonywanie wędzisk wędkarskich | 2 |
T-L-10 | Wykonywanie przynęt sztucznych | 2 |
T-L-11 | Zajęcia terenowe I | 5 |
T-L-12 | Zajęcia terenowe II | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rys historyczny, geneza, aktualny stan oraz perspektywy rozwoju wędkarstwa | 2 |
T-W-2 | Rozwój infrastruktury wędkarskiej - charakterystyka wód śródlądowych - gospodarka rybacko – wędkarska - infrastruktura do celów sportowych | 3 |
T-W-3 | Środowisko wodne: - czynniki abiotyczne - czynniki biotyczne: rośliny wodne, zwierzęta wodne | 3 |
T-W-4 | Wybrane zagadnienia z ichtiologii: budowa anatomiczna ryb, rozród ryb, inne podstawowe funkcje życiowe | 4 |
T-W-5 | Gospodarka rybacko - wędkarska: - produkcja materiału zarybieniowego; - zarybianie; - eksploatacja wód | 4 |
T-W-6 | Cechy rozróżnialne najpopularniejszych gatunków ryb np. krąp – leszcz – rozpiór, płoć – wzdręga, kleń – jelec, brzana – brzanka, troć – łosoś, stornia – gładzica – turbot | 2 |
T-W-7 | Zbiór aktów prawnych i przepisów dotyczących wędkarstwa: - Ustawa o prawie wodnym, ustawa o rybactwie śródlądowym, ustawa o rybołówstwie, statut PZW, regulaminy połowu, zasady wędkowania | 4 |
T-W-8 | Ogólne zagadnienia dotyczące ochrony środowiska: - skażenia wód i ich ochrona: główne przyczyny zanieczyszczeń, - skutki skażeń, sposoby odnowy wód | 3 |
T-W-9 | Etyka wędkarska, bezpieczeństwo i higiena | 2 |
T-W-10 | Sport wędkarski: rodzaje zawodów, ogólne zasady organizacji zawodów, regulaminy | 3 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | wykonanie przynęt sztucznych | 20 |
A-L-3 | studiowanie literatury przedmiotu | 10 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | czytanie wskazanej literatury | 15 |
A-W-3 | przygotowanie się do testu | 10 |
A-W-4 | Udział w konsultacjach | 5 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | metoda sytuacyjna |
M-3 | dyskusja dydaktyczna |
M-4 | film |
M-5 | pokaz |
M-6 | ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie testu z wykładów |
S-2 | Ocena podsumowująca: obecność na dwóch zajęciach terenowych oraz prawidłowe posługiwanie się sprzętem wędkarskim |
S-3 | Ocena podsumowująca: wykazanie się umiejętnością dobierania zestawów i komponowania zanęt wędkarskich |
S-4 | Ocena podsumowująca: wykazanie się etycznym podejściem do ryb i wędkarstwa |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RYB_1A_D1-6_W01 student wykazuje się podstawową wiedzą z zakresu wędkarstwa | RYB_1A_W09, RYB_1A_W20 | — | — | C-3, C-1 | T-W-9, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-3, T-W-10 | M-1, M-2, M-4, M-5 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RYB_1A_D1-6_U01 student potrafi prawidłowo dobierać sprzęt wędkarski i komponować zanęty na ryby | RYB_1A_U02, RYB_1A_U04 | — | — | C-2 | T-L-3, T-L-10, T-L-4, T-L-8, T-L-9, T-L-1, T-L-2, T-L-7, T-L-5, T-L-6 | M-3, M-2, M-6, M-5 | S-3 |
RYB_1A_D1-6_U02 student w praktyce potafi dobrać sprzęt, zanęty i przynęty wędkarskie w zależności od warunków środowiska, w których wędkuje | RYB_1A_U17 | — | — | C-2 | T-L-11, T-L-12 | M-6 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RYB_1A_D1-6_K01 student postępuje zgodnie z zasadami etyki wędkarskiej, zna przepisy i się do nich stosuje | RYB_1A_K01, RYB_1A_K03, RYB_1A_K04, RYB_1A_K06 | — | — | C-4 | T-W-9, T-W-7 | M-6 | S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_1A_D1-6_W01 student wykazuje się podstawową wiedzą z zakresu wędkarstwa | 2,0 | obecność na mniej niż 80% wykładów lub uzyskanie mniej niż 50% punktów na teście z wykładów |
3,0 | obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 50% punktów na teście z wykładów | |
3,5 | obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 60% punktów na teście z wykładów | |
4,0 | obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 70% punktów na teście z wykładów | |
4,5 | obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 80% punktów na teście z wykładów | |
5,0 | obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 90% punktów na teście z wykładów |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_1A_D1-6_U01 student potrafi prawidłowo dobierać sprzęt wędkarski i komponować zanęty na ryby | 2,0 | |
3,0 | student potrafi dobierać sprzęt i zanęty wędkarskie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
RYB_1A_D1-6_U02 student w praktyce potafi dobrać sprzęt, zanęty i przynęty wędkarskie w zależności od warunków środowiska, w których wędkuje | 2,0 | |
3,0 | student potrafi dobrać sprzęt, zanęty i przynety do warunków panyjących na łowisku | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_1A_D1-6_K01 student postępuje zgodnie z zasadami etyki wędkarskiej, zna przepisy i się do nich stosuje | 2,0 | |
3,0 | student wykazuje się postawami etycznymi w stosunku do ryb i środowiska wodnego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Anonymous, O wędkarstwie, ekologii i etyce., Poradnik szkoleniowy Polskiego Związku Wędkarskiego., 1999
- Kolendowicz J., Zalewski T., Wędkarstwo gruntowe., MULTICO, Warszawa, 1997
- Kolendowicz J., Wędkarstwo spinningowe., MULTICO, Warszawa, 1995
- Cederberg G., Wędkarstwo., MUZA SA, Warszawa, 1995
Literatura dodatkowa
- Strzelecki W., Wędkarstwo rzeczne., PWRiL, Warszawa, 1985