Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Ichtiologia i akwakultura (S1)
Sylabus przedmiotu Zintegrowane zarządzanie obszarami przybrzeżnymi:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ichtiologia i akwakultura | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zintegrowane zarządzanie obszarami przybrzeżnymi | ||
Specjalność | Eksploatacja rybackich zasobów środowiska wodnego | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Gospodarki Rybackiej i Ochrony Wód | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wawrzyniec Wawrzyniak <Wawrzyniec.Wawrzyniak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość gospodarki rybackiej w przybrzeżnej strefie morza, techniki połowów ryb i organizmów morskich, ekonomiki i marketingu w rybactwie, gospodarki rybackiej, biologii morza i systematyki ryb |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zaznajomienie studentów z możliwością prawidłowego wykorzystania strefy przybrzeżnej, zapoznanie studentów z aktualnymi aktami prawnymi dotyczącymi zarządzania strefa przybrzezną, określenie możliwości i kierunków gospodarki rybackiej w strefie przybrzeżnej mórz i oceanów |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | społeczno - ekonomiczne zagrożenia rozwoju świata, nierównomierny rozwój społeczno - gospodarczy, bariery i dysproporcje w handlu zagranicznym | 5 |
T-L-2 | Środowiskowe zagrożenia rozwoju świata, przeeksploatowanie środowiska przyrodnicznego, globalne ocieplenie, zmniejszenie bioróżnorodności | 5 |
T-L-3 | Wielkości i wskaźniki połowów rybackich w obszrze przybrzeznym, rybołówstwo jako źródło przygodów, rybołówstwo jako źródło żywnosci i zatrudnienia. | 5 |
T-L-4 | Możliwości zmiany nakładu połowowego a wielkość połowów i zatrudnienia, wygodna bandera w rybołówstwie, następstwa przełowienia i możliwości ograniczenia zjawiska przełowienia, połowy nielegalne i nieraportowane | 5 |
T-L-5 | Zintegrowane zarządzanie strefą przybrzezna - przepisy prawne, morskie obszary chronione, metpody i wskaźniki monitoringu wielkości stad ryb | 7 |
T-L-6 | wprowadzenie metod optymalizacji połowów, przy odpowiedzialnosci połowowej, legislacja ogólna i szczegółowa odpowiedzialnego rybołówstwa, międzynarodowe regulacje prawne dotyczące wiarygodności informacji i statystyk rybackich | 3 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | definicje zarządzania, definicja obszarów morskich, przybrzeżnych, określenie wybrzeża, zasoby wodne na świecie | 4 |
T-W-2 | Zrównowazony rozwój, możliwości eliminacji lub ograniczenia zagrożeń, instytucjonalne ramy zrównowazonego rozwoju, wskaźniki zrównowazonego rozwoju | 8 |
T-W-3 | Stan rybołówstwa przybrzeznego, cele realizaowane przez rybołowstwo, zagrożenia egzogeniczne i endogeniczne, wykorzystanie surowca rybnego, produkcja i wielkosć akwakultury | 8 |
T-W-4 | Prawno - administracyjne uwarunkowania rybołówstwa, sfera legislacyjna odpowiedzialnego rybołowstwa, legislacja ogólan i szczegółowa | 5 |
T-W-5 | Sfera instytucjonalna odpowiedzialnego rybołówstwa, międzynariodowe organizacje rybackie, sfera realizacyjna odpowiedzialnego rybołówstwa, monitoring, kontrola, ekosystemowe podejście do zarządzania rybołówstem, odpowiedzialna działalnosć połowowa i popołowowa | 5 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczęscczanie na zajecia | 30 |
A-L-2 | Studiowanie literatury | 20 |
A-L-3 | opracowanie konspektów prac | 20 |
A-L-4 | opracowanie zagadnien problemowych w postaci prezentacji | 20 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczęszczanie na zajęcia | 30 |
A-W-2 | przygotowanie do zajęć | 15 |
A-W-3 | opracowywanie tematów wykładów | 15 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład problemowy, wykład informacyjny, ćwiczenia wykłąd problemowy, prezentacje multimedialne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe pisemne |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RYB_1A_D1-9_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wymienić techniki połowu ryb. Ponadto powinien być zaznajomiony z aktualnymi aktami prawnymi. Będzie poprawnie definiował pojęcia z marketingu i ekonomii w rybactwie. | RYB_1A_W14, RYB_1A_W19 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RYB_1A_D1-9_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć ocenić możliwości gospodarki rybackiej w strefie przybrzeżnej mórz i oceanów. | RYB_1A_U02, RYB_1A_U03, RYB_1A_U17 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RYB_1A_D1-9_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie postawę świadomego i prawidłowego wykorzystania strefy przybrzeżnej pod działania gospodarki rybackiej. | RYB_1A_K01, RYB_1A_K03, RYB_1A_K02, RYB_1A_K04 | — | — | C-1 | T-L-6, T-L-4, T-L-5 | M-1 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_1A_D1-9_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wymienić techniki połowu ryb. Ponadto powinien być zaznajomiony z aktualnymi aktami prawnymi. Będzie poprawnie definiował pojęcia z marketingu i ekonomii w rybactwie. | 2,0 | Student nie rozumie podstawowych pojęć i terminologii z gospodarki rybackiej, biologii morza. |
3,0 | Student zna definicje zarządzania i definicje obszarów morskich. | |
3,5 | Student potrafi omówić stan rybołówstwa przybrzeżnego | |
4,0 | Student potrafi poprawnie omówić produkcję wraz wykorzystaniem surowca rybnego w Polsce. | |
4,5 | Student potrafi omówić prawne i administracyjne uwarunkowania rybołówstwa | |
5,0 | Student potrafi efektywnie przedstawić następstwa przełowienia i możliwości ograniczenia zjawiska przełowienia. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_1A_D1-9_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć ocenić możliwości gospodarki rybackiej w strefie przybrzeżnej mórz i oceanów. | 2,0 | Student nie rozumie podstawowych pojęć i terminologii z gospodarki rybackiej, biologii morza. |
3,0 | Student zna definicje zarządzania i definicje obszarów morskich. | |
3,5 | Student potrafi omówić cele realizowane przez rybołówstwo. | |
4,0 | Student potrafi odczytać i omówić wielkości i wskaźniki połowów rybackich. | |
4,5 | Student potrafi omówić zagrożenia dla rybołówstwa wynikające z rozwoju społeczno-ekonomicznego świata | |
5,0 | Student bardzo dobrze potrafi omówić na czym polega wprowadzenie metod optymalizacji połowów. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_1A_D1-9_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie postawę świadomego i prawidłowego wykorzystania strefy przybrzeżnej pod działania gospodarki rybackiej. | 2,0 | Student nie rozumie podstawowych pojęć i terminologii z gospodarki rybackiej, biologii morza. |
3,0 | Student zna definicje zarządzania i definicje obszarów morskich. | |
3,5 | Student potrafi omówić cele realizowane przez rybołówstwo. Ponadto potrafi omówić, zagrożenia egzogeniczne i endogeniczne, | |
4,0 | Student potrafi poprawnie omówić produkcję wraz wykorzystaniem surowca rybnego w Polsce. | |
4,5 | Student potrafi omówić prawne i administracyjne uwarunkowania rybołówstwa | |
5,0 | Student potrafi efektywnie przedstawić następstwa przełowienia i możliwości ograniczenia zjawiska przełowienia. |
Literatura podstawowa
- Brocki W., Odpowiedzialne rybołówstwo jako element zrównowazonego rozwoju, ZUT, Szczecin, 2009
- Edeson W., Freestone D., Gudmundsdottir E., Legislating for suistainable fisheries, The World Bank, Washington, 2001
- Deewe C, Eco-labeling an suistainable fisheries, IUCN, Washington, 1999
- Flawelling P, An introduction to monitoring, control and surveillance. Systems in capture fishes., FAO, Rome, 1999
Literatura dodatkowa
- Chaston I., Marketing in fisheries and aquaculture, Fishing News Book, Oxford England, 1997
- Kozłowski S., Ekorozwój. Wyzwanie XX wieku, PWN, Warszawa, 2000