Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (S2)
Sylabus przedmiotu Integrowana ochrona roślin:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mikrobiologia stosowana | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Integrowana ochrona roślin | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Kinga Mazurkiewicz-Zapałowicz <Kinga.Mazurkiewicz-Zapalowicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Kinga Mazurkiewicz-Zapałowicz <Kinga.Mazurkiewicz-Zapalowicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 14 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe zaganienia z zakresu ekologii, entomologii, mikrobiologii i mykologii na poziomie rozszerzonej biologii LO oraz S1 MS |
W-2 | Znajomość podstawowych grup patogenów roślinnych na poziomie MS S1 |
W-3 | Znajomość problemów ochrony środowiska na poziomie pierwszego stopnia studió przyrodniczych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z najnowszą problematyką oraz wymogami unijnymi dotyczącymi nowoczesnej ochrony roślin – podstawy skutecznej i opłacalnej produkcji roślinnej |
C-2 | Zapoznanie studentów z bezpiecznym doborem i racjonalnym stosowaniem środków ochrony, będących podstawą integrowanej ochrony roślin |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Dane dotyczące środków ochrony roślin na podstawie informacji zawartej w etykiecie-instrukcji stosowania. Przestrzeganie zasad BHP przy sporządzaniu cieczy roboczej oraz w czasie wykonywania zabiegów ochronnych. | 3 |
T-A-2 | Opracowanie zaleceń integrowanej ochrony wybranych gatunków roslin uprawnych. | 3 |
T-A-3 | Zaliczenie pisemne | 1 |
7 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Klasyfikacja i rozpoznawanie uszkodzeń roślin powodowanych przez czynniki abiotyczne i biotyczne | 3 |
T-L-2 | Identyfikacja organizmów pożytecznych z różnych grup systematycznych oraz (EM) efektywnych mikroorganizmów i ich rola w integrowanej ochronie roślin w agrobiocenozach i uprawach szklarniowych. | 3 |
T-L-3 | Monitoring występowania agrofagów w agrobiocenozach. Wyznaczanie progów szkodliwości różnych grup agrofagów | 2 |
8 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Organizmy szkodliwe w biocenozach naturalnych i agrobiocenozach i ich wpływ na zdrowotność roślin. Rola ochrony roślin w produkcji roślinnej. Zasady i elementy integrowanej ochrony roślin przed agrofagami. | 2 |
T-W-2 | Profilaktyka oraz dobór i skuteczność interwencyjnych metod nie chemicznych w ochronie roślin przed patogenami (wirusy, bakterie, grzyby) cz.1. | 2 |
T-W-3 | Profilaktyka oraz dobór i skuteczność interwencyjnych metod nie chemicznych w ochronie roślin przed szkodnikami (nicienie, pajęczaki i owady) cz. 2. | 2 |
T-W-4 | Wykorzystanie metod biologicznych w integrowanej ochronie roślin i ograniczaniu populacji agrofagów z różnych grup systematycznych. | 2 |
T-W-5 | Sygnalizacja w integrowanej ochronie roślin; wyznaczanie progów szkodliwości dla najważniejszych agrofagów. | 2 |
T-W-6 | Dobór chemicznych środków ochrony roślin, mechanizmy ich działania a odporność agrofagów. Zagrożenia związane z chemiczną ochroną roślin. Dobór dawek, terminów i techniki wykonywania zabiegów. | 2 |
T-W-7 | Integrowana ochrona w ekologicznej produkcji roślinnej. | 1 |
T-W-8 | Uwarunkowania prawne i podstawy organizacyjno-prawne ochrony roślin w Polsce. Kodeks etyczny niezbędny w ochronie roślin. | 1 |
T-W-9 | Egzamin pisemny | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 7 |
A-A-2 | Praca własna, studiowanie bibliografii | 8 |
15 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 8 |
A-L-2 | Prezygotowanie do zajęć | 13 |
A-L-3 | Samodzielne studiowanie bibliografii | 10 |
31 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Na ćwiczeniach audytoryjnych i wykładach prezentacja multimedialna przybliżająca zagadnienia wyznaczone w treściach programowych |
M-2 | Na ćwiczeniach laboratoryjnych metody poglądowe i praktyczne związane z pokazem żywych lub utrwalonych patogenów i szkodników roślin, a także ich naturalnych wrogów wykorzystanych w integrowanej ochronie roślin |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawdzian pisemny |
S-2 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_2A_PO12-1_W01 W ramach integrowanej ochrony roślin, student zna zasady bezpiecznego dla środowiska i człowieka doboru środków ochrony roślin zależnie od rodzaju czynnika szkodliwego lub patogenicznego oraz wie jakie organizmy i kiedy wykorzystać w integrowanej ochronie. | MS_2A_W11, MS_2A_W13, MS_2A_W06, MS_2A_W03, MS_2A_W05 | — | — | C-1, C-2 | T-L-1, T-L-2, T-A-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_2A_PO12-1_U01 Na podstawie uszkodzeń zewnętrznych roślin student analizuje, ocenia możliwości zastosowania optymalnej integrowanej ochrony najważniejszych gatunków roślin uprawnych | MS_2A_U01, MS_2A_U02, MS_2A_U04 | — | — | C-1, C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-A-2 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_2A_PO12-1_K01 Student ma świadomość stałego uzupełniania wiedzy o integrowanej ochronie roślin, Zdobytą wiedzę potrafi przekazać i popularyzować w swoim środowisku | MS_2A_K02, MS_2A_K01, MS_2A_K03, MS_2A_K04 | — | — | C-1 | T-L-3, T-A-2 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_2A_PO12-1_W01 W ramach integrowanej ochrony roślin, student zna zasady bezpiecznego dla środowiska i człowieka doboru środków ochrony roślin zależnie od rodzaju czynnika szkodliwego lub patogenicznego oraz wie jakie organizmy i kiedy wykorzystać w integrowanej ochronie. | 2,0 | |
3,0 | Student zna podstawowe grupy organizmów szkodliwych w agrobiocenozach oraz optymalne i bezpieczne zasady doboru środków ochrony roślin zależnie od czynnika szkodliwego. Potrafi wskazać i wymienić zagrożenia związane z niewłaściwym doborem środków ochrony roślin | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_2A_PO12-1_U01 Na podstawie uszkodzeń zewnętrznych roślin student analizuje, ocenia możliwości zastosowania optymalnej integrowanej ochrony najważniejszych gatunków roślin uprawnych | 2,0 | |
3,0 | Student prawidłowo przeprowadza i diagnozuje stopień uszkodzeń roślin i potrafi powiązać z nimi patogeny i szkodniki, które podlegają zwalczaniu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_2A_PO12-1_K01 Student ma świadomość stałego uzupełniania wiedzy o integrowanej ochronie roślin, Zdobytą wiedzę potrafi przekazać i popularyzować w swoim środowisku | 2,0 | |
3,0 | Student ma świadomość stałego uzupełniania wiedzy o integrowanej ochronie roślin, Zdobytą wiedzę potrafi przekazać i popularyzować w swoim środowisku; jest aktywny w wyrażaniu swoich ocen dotyczących najnowszych strategii ochrony integrowanej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kowalska J., Pruszyński S., Metody i środki proponowane do ochrony roślin w uprawach ekologicznych., . Instytut Ochrony Roślin-PIB, Poznań, 2007
- Kryczyński S., Weber Z. (red.), Fitopatologia. Tom 1 Podstawy fitopatologii., PWRiL, Poznań, 2010
- Pruszyński S., Bartkowski J., Pruszyński G., Integrowana ochrona roślin w zarysie., Centrum Doradztwa Rolniczego w Brwinowie, Oddział w Poznaniu, 2012
Literatura dodatkowa
- Matyjaszczyk E., Tratwal A., Walczak F., Wybrane zagadnienia ochrony roślin w rolnictwie ekologicznym i integrowanej ochronie roślin., Instytut Ochrony Roślin-PIB, Poznań, 2010
- Tomalak M., Sosnowska D. (red.), Organizmy pożyteczne w środowisku rolniczym., Instytut Ochrony Roślin-PIB, Poznań., Poznań, 2008