Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (S2)
Sylabus przedmiotu Mikrobiologia przetwórstwa żywności:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mikrobiologia stosowana | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Mikrobiologia przetwórstwa żywności | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Bogusławska-Wąs <Elzbieta.Boguslawska-Was@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Alicja Dłubała <Alicja.Dlubala@zut.edu.pl>, Barbara Szymczak <Barbara.Szymczak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy technologii żywności |
W-2 | Mikrobiologia ogolna |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów ze znaczeniem procesów mikrobiologicznych w przetwórstwie żywności |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Mikrobiologia miesnych profuktów fermentownych | 6 |
T-L-2 | Mikrobiofogia produktów mlecznych | 6 |
T-L-3 | Grzyby pleśniowe w technologii produkcji serów | 6 |
T-L-4 | Mikrobiologiczne aspekty roślinnych produktów fermentowanych | 6 |
T-L-5 | Analiza mikrobiologiczna propduktów alkoholowych | 4 |
T-L-6 | Kryteria technologiczne drożdży przemysłowych | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Mikrobiologiczne aspekty produkcji wina | 3 |
T-W-2 | Mikrobiologiczne aspekty w przemyśle gorzelniczym | 2 |
T-W-3 | Mikrobiologia przetwórstwa mięsa | 2 |
T-W-4 | Mikrobiologia piekarnictwa | 2 |
T-W-5 | Mikrobiologia serowarstwa | 2 |
T-W-6 | Dodatki do żywności pochodzenia mikrobiologicznego | 2 |
T-W-7 | Żywność oreintalna pochodzenia mikrobiologicznego | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Przygotowanie do zajęć | 15 |
A-L-2 | Opracowanie wyników | 5 |
A-L-3 | Przygotowanie do kolokwium | 10 |
A-L-4 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Przegląd i analiza problemów w oparciu o literaturę naukową | 5 |
A-W-2 | Przygotowanie do egzaminu | 10 |
A-W-3 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjno problemowy |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena posumowująca |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_2A_B1_W01 Student ma wiedze z zakresu dotyczącego roli mikroorganizmów w procezie produkcji żywności | MS_2A_W03, MS_2A_W08 | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-3, T-L-6, T-L-4, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-3 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_2A_B1_U01 Student potrafi wykorzystać mikrorganizmy w celu przetworzenia żywnościi oraz zna ich wpływu na jej bezpieczeństwo i jakość | MS_2A_U01, MS_2A_U02, MS_2A_U03, MS_2A_U04 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-W-4, T-W-5, T-W-3 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_2A_B1_K01 Student ma świadomość istotnej roli mikroorganizmów w przetwórstwie żywności jak i popularyzacji wiedzy związanej z tym zakresem tematycznym | MS_2A_K02, MS_2A_K01, MS_2A_K03, MS_2A_K04 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-5, T-W-3 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_2A_B1_W01 Student ma wiedze z zakresu dotyczącego roli mikroorganizmów w procezie produkcji żywności | 2,0 | |
3,0 | Studnet posiada podstawową wiedzę dotyczącą procesów mikrobiologicznych stosowanych w przetwórstwie żywności | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_2A_B1_U01 Student potrafi wykorzystać mikrorganizmy w celu przetworzenia żywnościi oraz zna ich wpływu na jej bezpieczeństwo i jakość | 2,0 | |
3,0 | studentr ma podstawową umiejętność rozwiązywania problemów mikrobiologicznych powstających w przetwórstwie żywnosci | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_2A_B1_K01 Student ma świadomość istotnej roli mikroorganizmów w przetwórstwie żywności jak i popularyzacji wiedzy związanej z tym zakresem tematycznym | 2,0 | |
3,0 | Student jest kompetentny w stopniu podstawowym do rozwiązywania problemów mikrobiologicznych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Libudzisz Z., Kowal K., Mikrobiologia techniczna, PWN, 2010
- Drewnisak E., Mikrobiologia żywności, PWN, 2010
- Dłużewski M., Dłużewska A., Technologia żywności, PWN, 2010