Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (S2)
Sylabus przedmiotu Mechanizmy zakażeń:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mikrobiologia stosowana | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Mechanizmy zakażeń | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Podstaw Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Kucharska <Elzbieta.Kucharska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Opanowanie treści przedmiotów: podstawy mikrobiologii, mikrobiologii lekarskiej oraz żywności, patofizjologii, parazytologii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie chorób zakaźnych i pasożytniczych |
C-2 | Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie metod i technik badawczych stosowanych w przypadku chorób zakażnych i pasożytniczych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Omówienie zasad pobierania, przesyłania i postępowania z krwią, lub płynem mózgowo-rdzeniowym w laboratorium w kontekście szkoleń personelu przez mikrobiologa szpitalnego. Omówienie i/lub wykonanie szybkich testów diagnostycznych: lateksowych, serologicznych itp. Omówienie przebiegu niektórych chorób ze zwróceniem uwagi na antybiotykoterapię modyfikującą wyniki. Raportowanie do Stacji Sanitarno-Epidemiologicznych wyników zakażenia szczepami alarmowymi. Postępowanie w ognisku zakażenia. | 2 |
T-A-2 | Praktyczne pobieranie wymazów z gardła. Jak prawidłowo pobrać wymaz od dziecka? Omówienie pobierania wymazów od noworodków. Interpretacja wyników. Kiedy można pominąć badanie mikrobiologiczne? Nosicielstwo, czy zakażenie dwoinkami zapalenia opon mózgowo-rdzeniowych, czyli zasady stosowania poprawnej chemioprofilaktyki. | 2 |
T-A-3 | Omówienie wartości pobierania plwociny na badania w kierunku zapalenie oskrzeli, lub płuc. Co to jest BAL? Omówienie wartości dodatnich wyników ze zwróceniem uwagi na florę fizjologiczną górnych dróg oddechowych oraz odróżnienie kolonizacji od zakażenia drobnoustrojami. Omówienie specyfiki zakażeń górnych dróg oddechowych u dzieci (kiedy antybiotykoterapia jest zbędna?). Omówienie wartości posiewów krwi w przebiegu zakażeń układu oddechowego. Szpitalne i pozaszpitalne zapalenia płuc-zasady izolacji zakażonych. | 2 |
T-A-4 | Badanie kału w kierunku występowania flory patogennej ze zwróceniem uwagi na udział flory fizjologicznej i możliwość zmiany proporcji pomiędzy drobnoustrojami na skutek antybiotykoterapii. Omówienie roli zakażeń wirusowych u małych dzieci i dorosłych, zwłaszcza z niedoborami odporności. Clostridium difficile nowym zagrożeniem epidemiologicznym w szpitalach(szczep 027/NAP1/B1)-omówienie występowania, diagnostyki, postępowania poekspozycyjnego, zasad zapobiegania zakażeniu w warunkach szpitalnych. | 2 |
T-A-5 | Mechanizmy reprodukcji, transmisji i kolonizacji. | 2 |
T-A-6 | Biogeograficzny i populacyjny aspekt pasożytnictwa. | 2 |
T-A-7 | Biochemia pasożytnictwa, Wpływ pasożytów na organizm zwierząt i ludzi. | 2 |
T-A-8 | Omówienie sposobów i metod rozpoznawania chorób bakteryjnych; rozpoznawanie obrazowe, stany naglące w parazytologii klinicznej | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcie bakteriemii i sepsy. | 2 |
T-W-2 | Borelioza i odkleszczowe choroby OUN. | 2 |
T-W-3 | Wirusowe i bakteryjne zapalenie gardła. | 2 |
T-W-4 | Czym różnią się grypy? Szczepionki. | 2 |
T-W-5 | Typowe i atypowe zapalenia płuc. | 2 |
T-W-6 | Żółtaczki zakaźne. Immunoprofilaktyka. | 2 |
T-W-7 | Opryszczka i inne choroby układu moczowo-płciowego. | 1 |
T-W-8 | Antybiotykoterapia w położnictwie | 2 |
T-W-9 | Czynniki wpływające na rozprzestrzenianie się chorób pasożytniczych, pasożytnicze antropozoonozy | 4 |
T-W-10 | Parazytozy przewodu pokarmowego, biegunki pochodzenia pasożytniczego | 3 |
T-W-11 | Inwazje pasożytów do tkanki mięśniowej, zmiany hematologiczne w chorobach pasożytniczych | 2 |
T-W-12 | Parazytozy układu nerwowego, zaburzenia widzenia | 1 |
T-W-13 | Objawy parazytoz układu oddechowego, zmiany skórne | 1 |
T-W-14 | Układ rozrodczy a inwazje pasożytnicze. | 2 |
T-W-15 | Immunologia inwazji pasożytniczych, parazytozy w stanach osłabionej odporności | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | analiza wskazanej literatury | 15 |
A-A-3 | przygotowanie do zaliczenia | 15 |
A-A-4 | konsultacje z nauczycielem | 15 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | analiza wskazanej literatury. | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 10 |
A-W-4 | konsultacje z nauczycielem. | 10 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, krótkie filmy tematyczne |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Obserwacja pracy studenta podczas ćwiczeń |
S-2 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny kończący przedmiot |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_2A_B3_W01 Student ma poszerzoną wiedzę z zakresu mikroorganizmów patogennych. Zna wybrane choroby wywoływane przez bakterie. Potrafi scharakteryzować działanie i skutki inwazji pasożytów na organizm człowieka. | MS_2A_W04, MS_2A_W06, MS_2A_W03 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-8, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-10, T-W-11, T-W-13, T-W-15, T-W-12, T-W-9, T-W-14 | M-2, M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_2A_B3_U01 Student posiada umiejętność: stosowania specjalistycznej terminologii parazytologicznej i mikrobiologicznej w formie werbalnej, pisemnej , graficznej przeprowadzenia prostych zadań badawczych, prawidłowej interpretacji wyników i wyciągania wniosków wyszukiwania, weryfikacji i wykorzystywania przydatnych informacji pochodzących z różnych źródeł, doboru odpowiednich badań mikrobiologicznych, wirusologicznych, serologicznych i parazytologicznych oraz interpretacji wyników. | MS_2A_U03, MS_2A_U04 | — | — | C-2, C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-8, T-A-5, T-A-6, T-A-7 | M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_2A_B3_K01 Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Potrafi określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania oraz myśleć i działać w sposób przyczynowo-skutkowy. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy. | MS_2A_K01, MS_2A_K03 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-8, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-10, T-W-11, T-W-13, T-W-15, T-W-12, T-W-9, T-W-14 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_2A_B3_W01 Student ma poszerzoną wiedzę z zakresu mikroorganizmów patogennych. Zna wybrane choroby wywoływane przez bakterie. Potrafi scharakteryzować działanie i skutki inwazji pasożytów na organizm człowieka. | 2,0 | Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy merytoryczne. |
3,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy. | |
3,5 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy. | |
4,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy. | |
4,5 | Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów. | |
5,0 | Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_2A_B3_U01 Student posiada umiejętność: stosowania specjalistycznej terminologii parazytologicznej i mikrobiologicznej w formie werbalnej, pisemnej , graficznej przeprowadzenia prostych zadań badawczych, prawidłowej interpretacji wyników i wyciągania wniosków wyszukiwania, weryfikacji i wykorzystywania przydatnych informacji pochodzących z różnych źródeł, doboru odpowiednich badań mikrobiologicznych, wirusologicznych, serologicznych i parazytologicznych oraz interpretacji wyników. | 2,0 | Student nie zna, niewłaściwie dobiera oraz nie posługuje się podstawowymi pojęciami i specjalistyczną terminologią. |
3,0 | Student właściwie dobiera i stosuje podstawowe pojęcia i specjalistyczna terminologię. | |
3,5 | Student właściwie interpretuje podstawowe pojęcia z zakresu epidemiologii zakażeń, potrafi je wykorzystać i z nieznaczną pomocą nauczyciela posługiwać się nimi w oparciu o pojedyncze, wybrane przez siebie przykłady. | |
4,0 | Student właściwie interpretuje podstawowe pojęcia z zakresu epidemiologii zakażeń, potrafi je wykorzystać i posługiwać się nimi w oparciu o kilka wskazanych przez nauczyciela przykładów. | |
4,5 | Student zna i rozumie pojęcia z zakresu epidemiologii zakażeń, potrafi je wykorzystać i posługiwać się nimi w oparciu o większość wybranych przez nauczyciela przykładów. | |
5,0 | Student właściwie interpretuje większość pojęć z zakresu programu nauczania przedmiotu, potrafi je wykorzystać . Zna terminologię łacińską i umie nią się posługiwać. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_2A_B3_K01 Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Potrafi określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania oraz myśleć i działać w sposób przyczynowo-skutkowy. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy. | 2,0 | W zakresie działania, postaw i motywacji: student unika podejmowania działań, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynań nauczyciela. |
3,0 | W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela. | |
3,5 | W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale tez nie podejmuje ich z własnej woli. Akceptuje i uczestniczy w zadaniach zaaranżowanych przez nauczyciela. Wykazuje postawę umiarkowanie przychylną wobec poczynań nauczyciela. | |
4,0 | W zakresie działania, postaw i motywacji: student akceptuje i uczestniczy w zadaniach zaaranżowanych przez nauczyciela. Podejmuje działania z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie. | |
4,5 | W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie tylko akceptuje i uczestniczy w zadaniach zaaranżowanych przez nauczyciela, ale i organizuje je prawidłowo, wykazując przy tym przychylną postawę wobec poczynań nauczyciela. | |
5,0 | W zakresie działania, postaw i motywacji: student wykazuje inicjatywę i samodzielnie aranżuje zadania badawcze, kierując się przy tym pozytywną postawą wobec poczynań nauczyciela. |
Literatura podstawowa
- Dzierżanowska D., Zakażenia szpitalne, Alfa Medica Press, Bielsko-Biała, 2008, wyd. 2
- Prokopowicz D., Zakażenia - obraz kliniczny, rozpoznanie, leczenie, Ekonomia i Środowisko, Białystok, 2004, wyd. 2
- Dziubek Z.(red.), Choroby zakaźne i pasożytnicze, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2012, wyd. 5
Literatura dodatkowa
- Gabriel Virella (red. Piotr Heczko), Mikrobiologia i choroby zakaźne, Elsevier Urban & Partner, Wrocław, 1999, wyd. 1