Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N2)
specjalność: żywienie człowieka

Sylabus przedmiotu Wybrane działy w dietetyce:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wybrane działy w dietetyce
Specjalność żywienie człowieka
Jednostka prowadząca Zakład Podstaw Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Bogacka <Anna.Bogacka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Edyta Balejko <Edyta.Balejko@zut.edu.pl>, Angelika Heberlej <Angelika.Heberlej@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 18 2,00,50zaliczenie
wykładyW1 18 2,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Opanowanie treści z przedmiotów: biochemia, chemia żywności, mikrobiologia żywności, ogólna technologia żywności, żywienie człowieka, budowa ustroju ludzkiego.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad prawidłowego żywienia ludzi chorych.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie planowania diet w wybranych jednostkach chorobowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Dieta lekkostrawna i podstawowa - układanie diet.2
T-L-2Układanie diet odchudzających.2
T-L-3Diety eliminacyjne w alergiach i nietolerancjach pokarmowych. Układanie diet w alergiach na wybrane skłaniki żywności.2
T-L-4Dieta w cukrzycy typu 2. Układanie jadłospisu dekadowego.2
T-L-5Dieta w nadciśnieniu tętniczym. Układanie jadłospisu dekadowego.2
T-L-6Dieta w niewydolności układu krążenia. Przygotowanie diet wg zasad diety śródziemnomorskiej.2
T-L-7Dieta w osteoporozie, opracowanie jadłospisu dekadowego.2
T-L-8Dieta w marskości wątroby , układanie tygodniowego jadłospisu.2
T-L-9Dieta w chorobie wrzodowej żołądka i dwunastnicy, układanie tygodniowego jadłospisu.2
18
wykłady
T-W-1Niedożywienie pacjentów. Dieta łatwostrawna. Żywienie ludzi starszych wiekiem.2
T-W-2Otyłość chorobą cywilizacji.2
T-W-3Alergie pokarmowe- podstawy, preparaty mlekozastępcze.2
T-W-4Nietolerancje pokarmowe- fenyloketonuria i inne zaburzenia biochemiczne.2
T-W-5Żywienie w cukrzycy.2
T-W-6Charakterystyka diety śródziemnomorskiej.2
T-W-7Dieta w chorobach wątroby2
T-W-8Diety ze zmienioną ilością białek (nerki).2
T-W-9Składniki żywności a leki.2
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach18
A-L-2Studiowanie literatury12
A-L-3Godziny kontaktowe z nauczycielem10
A-L-4Przygotowanie do zajęć20
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach18
A-W-2Analiza wskazanej literatury12
A-W-3Konsultacje z nauczycielem10
A-W-4Przygotowanie do egzaminu20
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3ćwiczenia laboratoryjne - opanowanie umiejętności zbierania wywiadu żywieniowego, układania jadłospisów dla osób chorych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń - ocena przygotowanych diet.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_C1zc_W01
Student posiada wiedzę w szerokim zakresie na temat wspołczesnych trendów w dietetyce oraz potrzeb żywieniowych osób chorych. Student ma poszerzoną wiedzę na temat charakterystyki choroby oraz potrzeb żywieniowych osób chorych, składu produktów żywnościowych i ich przydatności w żywieniu. Zna mody żywieniowe oraz skutki ich działania.
TZZ_2A_W07, TZZ_2A_W08, TZZ_2A_W09, TZZ_2A_W10, TZZ_2A_W12C-2, C-1T-W-5, T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-4, T-L-1, T-L-8, T-L-7, T-L-9, T-W-4, T-W-9M-2, M-1S-3, S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_C1zc_U01
Posiada umiejętność projektowania diet w chorobach. Potrafi zaplanować, ocenić i przeprowadzić korekty wartości odżywczej całodziennej racji pokarmowej dla ludzi chorych. Potrafi ocenić stan odzywienia osób chorych w oparciu o szerokie spektrum metod. Samodzielnie planuje jadłospisy zgodnie z zaleceniami w danej jednostce chorobowej w układzie indywidualnym i zbiorowym.
TZZ_2A_U01, TZZ_2A_U02, TZZ_2A_U03, TZZ_2A_U04, TZZ_2A_U05, TZZ_2A_U10, TZZ_2A_U11, TZZ_2A_U12C-2, C-1T-W-5, T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-4, T-L-1, T-L-8, T-L-7, T-L-9, T-W-4, T-W-9M-2, M-1S-3, S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_C1zc_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania się. Ma świadomość znaczenia społecznej roli żywienia ludzi chorych i odpowiedzialności za pracę. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Potrafi określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania oraz myśleć i działać w sposób przyczynowo-skutkowy. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
TZZ_2A_K01, TZZ_2A_K02, TZZ_2A_K03, TZZ_2A_K04C-2, C-1T-W-5, T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-4, T-L-1, T-L-8, T-L-7, T-L-9, T-W-4, T-W-9M-2, M-1S-3, S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_C1zc_W01
Student posiada wiedzę w szerokim zakresie na temat wspołczesnych trendów w dietetyce oraz potrzeb żywieniowych osób chorych. Student ma poszerzoną wiedzę na temat charakterystyki choroby oraz potrzeb żywieniowych osób chorych, składu produktów żywnościowych i ich przydatności w żywieniu. Zna mody żywieniowe oraz skutki ich działania.
2,0Student nie opanował zagadnień z zakresu dietetyki w wybranych chorobach. Nie posiada wiedzy z zakresu żywienia człowieka chorego.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu dietetyki chorób i żywienia człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje.
3,5Student posiada częściową wiedzę z zakresu dietetyki chorób i żywienia człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje.
4,0Student opanował prawie całą wiedzę z zakresu dietetyki chorób i żywienia człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje.
4,5Student posiada całą wiedzę z zakresu dietetyki chorób i potrzeb żywieniowych człowieka chorego. Prawidłowo identyfikuje jednostkę chorobową i układa właściwa dietę. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada całą wiedzę z zakresu dietetyki chorób i potrzeb żywieniowych człowieka chorego. Prawidłowo identyfikuje jednostkę chorobową i układa właściwa dietę. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_C1zc_U01
Posiada umiejętność projektowania diet w chorobach. Potrafi zaplanować, ocenić i przeprowadzić korekty wartości odżywczej całodziennej racji pokarmowej dla ludzi chorych. Potrafi ocenić stan odzywienia osób chorych w oparciu o szerokie spektrum metod. Samodzielnie planuje jadłospisy zgodnie z zaleceniami w danej jednostce chorobowej w układzie indywidualnym i zbiorowym.
2,0Student nie potrafi prawidłowo zaprojektować diety osób chorych i w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student w znacznym stopniu poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań jednak bez analizy.
3,5Student w znacznym stopniu poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,0Student w poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników.
4,5Student w poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy.
5,0Student w poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto zaproponować korekty.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_C1zc_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania się. Ma świadomość znaczenia społecznej roli żywienia ludzi chorych i odpowiedzialności za pracę. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Potrafi określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania oraz myśleć i działać w sposób przyczynowo-skutkowy. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.

Literatura podstawowa

  1. Jarosz M., Praktyczny podręcznik dietetyki., Wyd. IŻŻ, W-wa, 2010
  2. Bujko J., Podstawy dietetyki, Wyd SGGW, W-wa, 2008
  3. Bawa S. i wsp., Dietoterapia 1, Wyd. SGGW, W-wa, 2009
  4. Hasik J., Gawęcki J., Żywienie człowieka zdrowego i chorego. T 2, PWN, Warszawa, 2009
  5. Hasik J., Hryniewiecki L., Grzymisławski M., Dietetyka, PZWL, Warszawa, 1999
  6. Wądołowska L., Bandurska-Stankiewicz E., Wybrane zagadnienia z dietetyki, Wyd. UWM, Olsztyn, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Kunachowicz H., Dieta bezglutenowa: co wybrać?, PZWL, Warszawa, 2001
  2. Socha J., Żywienie dzieci zdrowych i chorych, PZWL, Warszawa, 1998
  3. Szczepańska A., Dieta łatwostrawna, PZWL, Warszawa, 2011
  4. Tatoń J., Cukrzyca typu II: Poradnik dla pacjentów, PZWL, Warszawa, 1998
  5. Tatoń J., Zdrowie i smaczne żywienie osób z cukrzycą i ich rodzin, PZWL, Warszawa, 2003
  6. Wieczorek-Chełmińska Z., Zasady żywienia i dietetyka stosowana, PZWL, Warszawa, 1992
  7. Wieczorek-Chełmińska Z., Żywienie w chorobach serca, PZWL, Warszawa, 2003

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Dieta lekkostrawna i podstawowa - układanie diet.2
T-L-2Układanie diet odchudzających.2
T-L-3Diety eliminacyjne w alergiach i nietolerancjach pokarmowych. Układanie diet w alergiach na wybrane skłaniki żywności.2
T-L-4Dieta w cukrzycy typu 2. Układanie jadłospisu dekadowego.2
T-L-5Dieta w nadciśnieniu tętniczym. Układanie jadłospisu dekadowego.2
T-L-6Dieta w niewydolności układu krążenia. Przygotowanie diet wg zasad diety śródziemnomorskiej.2
T-L-7Dieta w osteoporozie, opracowanie jadłospisu dekadowego.2
T-L-8Dieta w marskości wątroby , układanie tygodniowego jadłospisu.2
T-L-9Dieta w chorobie wrzodowej żołądka i dwunastnicy, układanie tygodniowego jadłospisu.2
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Niedożywienie pacjentów. Dieta łatwostrawna. Żywienie ludzi starszych wiekiem.2
T-W-2Otyłość chorobą cywilizacji.2
T-W-3Alergie pokarmowe- podstawy, preparaty mlekozastępcze.2
T-W-4Nietolerancje pokarmowe- fenyloketonuria i inne zaburzenia biochemiczne.2
T-W-5Żywienie w cukrzycy.2
T-W-6Charakterystyka diety śródziemnomorskiej.2
T-W-7Dieta w chorobach wątroby2
T-W-8Diety ze zmienioną ilością białek (nerki).2
T-W-9Składniki żywności a leki.2
18

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach18
A-L-2Studiowanie literatury12
A-L-3Godziny kontaktowe z nauczycielem10
A-L-4Przygotowanie do zajęć20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach18
A-W-2Analiza wskazanej literatury12
A-W-3Konsultacje z nauczycielem10
A-W-4Przygotowanie do egzaminu20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_C1zc_W01Student posiada wiedzę w szerokim zakresie na temat wspołczesnych trendów w dietetyce oraz potrzeb żywieniowych osób chorych. Student ma poszerzoną wiedzę na temat charakterystyki choroby oraz potrzeb żywieniowych osób chorych, składu produktów żywnościowych i ich przydatności w żywieniu. Zna mody żywieniowe oraz skutki ich działania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_W07Ma poszerzoną wiedzę o potrzebach żywieniowych człowieka, roli składników diety, składu produktów oraz zasad racjonalnego żywienia osób zdrowych i chorych.
TZZ_2A_W08Posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą współczesnych trendów w dietetyce w kontekście procesów patofizjologicznych.
TZZ_2A_W09Ma poszerzoną wiedzę na temat zależności w funkcjonowaniu poszczególnych układów organizmu ludzkiego, oraz wpływu stylu życia i sposobów żywienia na stan zdrowia. Zna fizjologiczne zmiany zachodzące w organizmie w danym okresie życia, zalecenia żywieniowe dostosowane do tych zmian.
TZZ_2A_W10Zna systemy i mody żywieniowe oraz skutki ich działania.
TZZ_2A_W12Ma pogłębioną wiedzę w zakresie surowców pochodzenia roślinnego i zwierzęcego ich cech fizykochemicznych i wartości odżywczej.
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie planowania diet w wybranych jednostkach chorobowych.
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad prawidłowego żywienia ludzi chorych.
Treści programoweT-W-5Żywienie w cukrzycy.
T-W-3Alergie pokarmowe- podstawy, preparaty mlekozastępcze.
T-W-2Otyłość chorobą cywilizacji.
T-W-1Niedożywienie pacjentów. Dieta łatwostrawna. Żywienie ludzi starszych wiekiem.
T-W-6Charakterystyka diety śródziemnomorskiej.
T-W-7Dieta w chorobach wątroby
T-W-8Diety ze zmienioną ilością białek (nerki).
T-L-2Układanie diet odchudzających.
T-L-3Diety eliminacyjne w alergiach i nietolerancjach pokarmowych. Układanie diet w alergiach na wybrane skłaniki żywności.
T-L-5Dieta w nadciśnieniu tętniczym. Układanie jadłospisu dekadowego.
T-L-6Dieta w niewydolności układu krążenia. Przygotowanie diet wg zasad diety śródziemnomorskiej.
T-L-4Dieta w cukrzycy typu 2. Układanie jadłospisu dekadowego.
T-L-1Dieta lekkostrawna i podstawowa - układanie diet.
T-L-8Dieta w marskości wątroby , układanie tygodniowego jadłospisu.
T-L-7Dieta w osteoporozie, opracowanie jadłospisu dekadowego.
T-L-9Dieta w chorobie wrzodowej żołądka i dwunastnicy, układanie tygodniowego jadłospisu.
T-W-4Nietolerancje pokarmowe- fenyloketonuria i inne zaburzenia biochemiczne.
T-W-9Składniki żywności a leki.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń - ocena przygotowanych diet.
S-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował zagadnień z zakresu dietetyki w wybranych chorobach. Nie posiada wiedzy z zakresu żywienia człowieka chorego.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu dietetyki chorób i żywienia człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje.
3,5Student posiada częściową wiedzę z zakresu dietetyki chorób i żywienia człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje.
4,0Student opanował prawie całą wiedzę z zakresu dietetyki chorób i żywienia człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje.
4,5Student posiada całą wiedzę z zakresu dietetyki chorób i potrzeb żywieniowych człowieka chorego. Prawidłowo identyfikuje jednostkę chorobową i układa właściwa dietę. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada całą wiedzę z zakresu dietetyki chorób i potrzeb żywieniowych człowieka chorego. Prawidłowo identyfikuje jednostkę chorobową i układa właściwa dietę. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_C1zc_U01Posiada umiejętność projektowania diet w chorobach. Potrafi zaplanować, ocenić i przeprowadzić korekty wartości odżywczej całodziennej racji pokarmowej dla ludzi chorych. Potrafi ocenić stan odzywienia osób chorych w oparciu o szerokie spektrum metod. Samodzielnie planuje jadłospisy zgodnie z zaleceniami w danej jednostce chorobowej w układzie indywidualnym i zbiorowym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZZ_2A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów.
TZZ_2A_U03Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je także w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
TZZ_2A_U04Posługuje się językiem obcym w stopniu wystarczającym do porozumiewania się, a także do czytania ze zrozumiem publikacji naukowych, dokumentacji technologicznej, instrukcji obsługi urządzeń (maszyn) oraz podobnych dokumentów.
TZZ_2A_U05Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
TZZ_2A_U10Potrafi ocenić sposób i stan odżywiania osób zdrowych lub chorych. Potrafi samodzielnie zaplanować jadłospisy lub diety dla różnych grup ludności w układzie indywidualnego i zbiorowego żywienia.
TZZ_2A_U11Potrafi zaplanować, ocenić i przeprowadzić korekty wartości odżywczej całodziennej racji pokarmowej dla ludzi w rożnym stanie fizjologicznym.
TZZ_2A_U12Potrafi zaobserwować, zrozumieć i przewidzieć wpływ różnych czynników na zależności pomiędzy funkcjonowaniem podstawowych układów organizmu. Potrafi ocenić zasadność systemów i mód żywieniowych w kontekście potrzeb organizmu.
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie planowania diet w wybranych jednostkach chorobowych.
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad prawidłowego żywienia ludzi chorych.
Treści programoweT-W-5Żywienie w cukrzycy.
T-W-3Alergie pokarmowe- podstawy, preparaty mlekozastępcze.
T-W-2Otyłość chorobą cywilizacji.
T-W-1Niedożywienie pacjentów. Dieta łatwostrawna. Żywienie ludzi starszych wiekiem.
T-W-6Charakterystyka diety śródziemnomorskiej.
T-W-7Dieta w chorobach wątroby
T-W-8Diety ze zmienioną ilością białek (nerki).
T-L-2Układanie diet odchudzających.
T-L-3Diety eliminacyjne w alergiach i nietolerancjach pokarmowych. Układanie diet w alergiach na wybrane skłaniki żywności.
T-L-5Dieta w nadciśnieniu tętniczym. Układanie jadłospisu dekadowego.
T-L-6Dieta w niewydolności układu krążenia. Przygotowanie diet wg zasad diety śródziemnomorskiej.
T-L-4Dieta w cukrzycy typu 2. Układanie jadłospisu dekadowego.
T-L-1Dieta lekkostrawna i podstawowa - układanie diet.
T-L-8Dieta w marskości wątroby , układanie tygodniowego jadłospisu.
T-L-7Dieta w osteoporozie, opracowanie jadłospisu dekadowego.
T-L-9Dieta w chorobie wrzodowej żołądka i dwunastnicy, układanie tygodniowego jadłospisu.
T-W-4Nietolerancje pokarmowe- fenyloketonuria i inne zaburzenia biochemiczne.
T-W-9Składniki żywności a leki.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń - ocena przygotowanych diet.
S-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi prawidłowo zaprojektować diety osób chorych i w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student w znacznym stopniu poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań jednak bez analizy.
3,5Student w znacznym stopniu poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,0Student w poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników.
4,5Student w poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy.
5,0Student w poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto zaproponować korekty.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_C1zc_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania się. Ma świadomość znaczenia społecznej roli żywienia ludzi chorych i odpowiedzialności za pracę. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Potrafi określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania oraz myśleć i działać w sposób przyczynowo-skutkowy. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_K01Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
TZZ_2A_K02Rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu – m in. poprzez środki masowego przekazu – informacji i opinii dotyczących szerokorozumianej problematyki żywieniowej i innych aspektów działalności inżyniera technologii żywności.
TZZ_2A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi przyjąć rolę lidera.
TZZ_2A_K04Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania, poszerzania i aktualizowania swojej wiedzy.
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie planowania diet w wybranych jednostkach chorobowych.
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad prawidłowego żywienia ludzi chorych.
Treści programoweT-W-5Żywienie w cukrzycy.
T-W-3Alergie pokarmowe- podstawy, preparaty mlekozastępcze.
T-W-2Otyłość chorobą cywilizacji.
T-W-1Niedożywienie pacjentów. Dieta łatwostrawna. Żywienie ludzi starszych wiekiem.
T-W-6Charakterystyka diety śródziemnomorskiej.
T-W-7Dieta w chorobach wątroby
T-W-8Diety ze zmienioną ilością białek (nerki).
T-L-2Układanie diet odchudzających.
T-L-3Diety eliminacyjne w alergiach i nietolerancjach pokarmowych. Układanie diet w alergiach na wybrane skłaniki żywności.
T-L-5Dieta w nadciśnieniu tętniczym. Układanie jadłospisu dekadowego.
T-L-6Dieta w niewydolności układu krążenia. Przygotowanie diet wg zasad diety śródziemnomorskiej.
T-L-4Dieta w cukrzycy typu 2. Układanie jadłospisu dekadowego.
T-L-1Dieta lekkostrawna i podstawowa - układanie diet.
T-L-8Dieta w marskości wątroby , układanie tygodniowego jadłospisu.
T-L-7Dieta w osteoporozie, opracowanie jadłospisu dekadowego.
T-L-9Dieta w chorobie wrzodowej żołądka i dwunastnicy, układanie tygodniowego jadłospisu.
T-W-4Nietolerancje pokarmowe- fenyloketonuria i inne zaburzenia biochemiczne.
T-W-9Składniki żywności a leki.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń - ocena przygotowanych diet.
S-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.