Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
specjalność: technologia i żywienie

Sylabus przedmiotu Mikrobiologia ogólna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mikrobiologia ogólna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Bogusławska-Wąs <Elzbieta.Boguslawska-Was@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Alicja Dłubała <Alicja.Dlubala@zut.edu.pl>, Wojciech Sawicki <Wojciech.Sawicki@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 45 3,00,50zaliczenie
wykładyW2 15 1,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy technologii żywności
W-2Podstawy biochemii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uswiadomienie studentom specyfiki okreslonych grup mikroorganizmów i mozliwej roli jaką odgrywac moga w środowisku życia człowieka.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Bezpieczeństwo pracy w laboratorium mikrobiologicznym, wyposażenie pracowni mikrobiologicznej1
T-L-2Niszczenie drobnoustrojów - metody sterylizacji. Przygotowanie do pracy w laboratorium mikrobiologicznym3
T-L-3Pożywki mikrobiologiczne. Rodzaje, sposób przygotowania i wyjaławiania pożywek. Zasada jałowości posiewu.3
T-L-4Izolacja mikroorganizmów, typy wzrostu, zwiazek z cechami mikroorganizmu i rodzajem pożywki.3
T-L-5Wzrost mikroorganizmów. Hodowla, kolonia.3
T-L-6Morfologia kolonii. Kolonia powierzchniowa, wgłębna. Cechy uwzględniane przy charakterystyce kolonii.3
T-L-7Morfologia komórki. Metody barwienia, m. Grama; rola w diagnostyce.3
T-L-8Morfologia komórki -cd. Elementy morfologii komórki pomocne w różnicowaniu bakterii – endospory, otoczki, obserwacja ruchu w kropli wiszącej.9
T-L-9Grzyby mikroskopowe. Diagnostyka, podstawy klasyfikacji.6
T-L-10Wpływ wybranych czynników środowiskowych na możliwość i szybkość wzrostu mikroorganizmów.6
T-L-11Podstawy identyfikacji biochemicznej mikroorganizmów; prosty rząd biochemiczny, gotowe zestawy.5
45
wykłady
T-W-1Kroki milowe w rozwoju mikrobiologii. Działy mikrobiologii. Grupy zaliczane do mikroorganizmów.2
T-W-2Mikroorganizmy pro- i eukariotyczne, bezkomórkowe czynniki infekcyjne2
T-W-3Morfologia bakterii, struktury wewnątrz- i zewnatrzkomórkowe, rodzaje i funkcje osłon zewnętrznych3
T-W-4Czynniki srodowiskowe; rodzaje, mozliwe oddziaływanie na mikroorganizmy.3
T-W-5Wzrost mikroorganizmów, czas 1 generacji.2
T-W-6Mikroorganizmy chorobotwórcze. Źródła i drogi przenoszenia, wrota wnikania.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach33
A-L-2Studiowanie źródłowej literatury37
A-L-3Przygotowanie opracowań wyników doświadczeń20
90
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2przygotowanie sie do egzaminu20
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Konwersatoria

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena podsumowująca - testy

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_C5_W01
zna grupy mikroorganizmów, ich przedstawicieli i role jaka moga odgrywac w środowisku życia czlowieka
TZZ_1A_W06C-1T-W-3, T-W-6M-1S-1
TZZ_1A_C5_W02
zna mikroorganizmy stanowiące potencjalne zagrożenie dla zdrowia człowieka
TZZ_1A_W04, TZZ_1A_W06C-1T-W-4, T-W-6M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_C5_U01
potrafi prawidlowo posługiwać sie nazewnictwem binominalnym mikroorganizmów i je charakteryzować.
TZZ_1A_U09C-1T-W-1M-1S-1
TZZ_1A_C5_U02
potrafi poszerzac wiedze z zakresu mikrobiologii ogolnej, umie wyjasnić skąd się biorą nowe patogeny i na czym polega zjawisko atypowości.
TZZ_1A_U01C-1T-W-6M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_C5_K01
ma świadomośc roli różnych grup mikroorganizmów w środowisku zycia człowieka.
TZZ_1A_K04C-1T-W-1, T-W-6M-2, M-1S-1
TZZ_1A_C5_K02
ma świadomośc wagi przestrzegania zasad etyki zawodowej
TZZ_1A_K02C-1T-W-6M-2, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_C5_W01
zna grupy mikroorganizmów, ich przedstawicieli i role jaka moga odgrywac w środowisku życia czlowieka
2,0
3,0zna cechy stanowiące podstawe do roznicowania mikroorganizmów
3,5
4,0
4,5
5,0
TZZ_1A_C5_W02
zna mikroorganizmy stanowiące potencjalne zagrożenie dla zdrowia człowieka
2,0
3,0potrafi wymienic główne bakterie chorobotworcze przenoszone droga pokarmową lecz nie zna ich pełnej charakterystyki, wie jaki wpływ na jakość zywności mają mikroorganizmy nie potrafi wskazać przedstawicieli mikroflory zepsucia
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_C5_U01
potrafi prawidlowo posługiwać sie nazewnictwem binominalnym mikroorganizmów i je charakteryzować.
2,0
3,0zna nazewnictwo binominalne jedynie glownych patogenów człowieka przenoszonych droga pokarmowa
3,5
4,0
4,5
5,0
TZZ_1A_C5_U02
potrafi poszerzac wiedze z zakresu mikrobiologii ogolnej, umie wyjasnić skąd się biorą nowe patogeny i na czym polega zjawisko atypowości.
2,0
3,0przy umiejetności docierania do źródeł bibliograficznych nie potrafi wybrać informacji istotnych potwierdzajacych chorobotwórczosc dla człowieku na nosniku takim jak zywność
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_C5_K01
ma świadomośc roli różnych grup mikroorganizmów w środowisku zycia człowieka.
2,0
3,0nie do końca rozumie związek między obecnością patogena i jego liczebnoscią lub ilością toksyny a zagrożeniem dla zdrowia w przypadku obecnosci czynnika chorobotwórczego w zywności.
3,5
4,0
4,5
5,0
TZZ_1A_C5_K02
ma świadomośc wagi przestrzegania zasad etyki zawodowej
2,0
3,0ma swiadomość zagrożeń i swego udziału w mozliwym przeciwdziałaniu skutkom obecnosci patogenów w żywności
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Libudzisz Z., Kowal K., Żakowska Z. (red.), Mikrobiologia techniczna tom 1 Mikroorganizmy i środowiska ich występowania, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009, pierwsze, Czyt. WNoŻiR
  2. Salyers A.A., Whitt D.D. (red.), Mikrobiologia. Różnorodność, chorobotwórczość i środowisko., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010, pierwsze, dodruk, Wyp. Ku Słońcu 140
  3. Szewczyk E.M. (red.), Diagnostyka bakteriologiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2011, pierwsze, dodruk, Czyt. WNoŻiR
  4. Błażejak St., Gientka I. (red.), Wybrane zagadnienia z mikrobiologii żywności, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 2010, pierwsze, czyt. WNoŻiR
  5. Daczkowska-Kozon E., Dąbrowski W., Mikrobiologia żywności: skrypt do ćwiczeń z mikrobiologii żywności cz 1, Wydaw. AR, Szczecin, 2003, czwarte, Czyt. WNoŻiR
  6. Żakowska Z., Stobińska H., Mikrobiologia i higiena żywności, Wyd. Politechniki Łódzkiej, Łódź, 2000

Literatura dodatkowa

  1. Nicklin J., Graeme-Cook K., Killington R., Mikrobiologia. Krótkie wykłady, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2012, drugie, poprawione i unowocześnione, dodruk, Czyt. WNoŻiR
  2. Jałosińska M., Mikrobiologia żywności, Wydawnictwo Format AB, Warszawa, 2006, pierwsze
  3. Gawęcki J.,Libudzisz Z. (red.), Mikroorganizmy w żywności i żywieniu, Wydawnictwo Uniwersytety Przyrodniczego, Poznań, 2010, trzecie, Czyt. WNoŻiR
  4. Kunicki-Goldfinger W., Życie bakterii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2008, siódme, zmienione, dodruk, Wyp. Ku Słońcu 140

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Bezpieczeństwo pracy w laboratorium mikrobiologicznym, wyposażenie pracowni mikrobiologicznej1
T-L-2Niszczenie drobnoustrojów - metody sterylizacji. Przygotowanie do pracy w laboratorium mikrobiologicznym3
T-L-3Pożywki mikrobiologiczne. Rodzaje, sposób przygotowania i wyjaławiania pożywek. Zasada jałowości posiewu.3
T-L-4Izolacja mikroorganizmów, typy wzrostu, zwiazek z cechami mikroorganizmu i rodzajem pożywki.3
T-L-5Wzrost mikroorganizmów. Hodowla, kolonia.3
T-L-6Morfologia kolonii. Kolonia powierzchniowa, wgłębna. Cechy uwzględniane przy charakterystyce kolonii.3
T-L-7Morfologia komórki. Metody barwienia, m. Grama; rola w diagnostyce.3
T-L-8Morfologia komórki -cd. Elementy morfologii komórki pomocne w różnicowaniu bakterii – endospory, otoczki, obserwacja ruchu w kropli wiszącej.9
T-L-9Grzyby mikroskopowe. Diagnostyka, podstawy klasyfikacji.6
T-L-10Wpływ wybranych czynników środowiskowych na możliwość i szybkość wzrostu mikroorganizmów.6
T-L-11Podstawy identyfikacji biochemicznej mikroorganizmów; prosty rząd biochemiczny, gotowe zestawy.5
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Kroki milowe w rozwoju mikrobiologii. Działy mikrobiologii. Grupy zaliczane do mikroorganizmów.2
T-W-2Mikroorganizmy pro- i eukariotyczne, bezkomórkowe czynniki infekcyjne2
T-W-3Morfologia bakterii, struktury wewnątrz- i zewnatrzkomórkowe, rodzaje i funkcje osłon zewnętrznych3
T-W-4Czynniki srodowiskowe; rodzaje, mozliwe oddziaływanie na mikroorganizmy.3
T-W-5Wzrost mikroorganizmów, czas 1 generacji.2
T-W-6Mikroorganizmy chorobotwórcze. Źródła i drogi przenoszenia, wrota wnikania.3
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach33
A-L-2Studiowanie źródłowej literatury37
A-L-3Przygotowanie opracowań wyników doświadczeń20
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2przygotowanie sie do egzaminu20
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_C5_W01zna grupy mikroorganizmów, ich przedstawicieli i role jaka moga odgrywac w środowisku życia czlowieka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W06Posiada podstawową wiedzę na temat drobnoustrojów ich roli i wpływu na jakość zdrowotną żywności oraz ich udziału w procesach technologicznych. Zna związki pomiędzy wyjściową jakością mikrobiologiczną surowca, parametrami procesów technologicznych oraz higieną i jakością mikrobiologiczną produktu. Posiada podstawową wiedzę na temat patogenów występujących w żywności.
Cel przedmiotuC-1Uswiadomienie studentom specyfiki okreslonych grup mikroorganizmów i mozliwej roli jaką odgrywac moga w środowisku życia człowieka.
Treści programoweT-W-3Morfologia bakterii, struktury wewnątrz- i zewnatrzkomórkowe, rodzaje i funkcje osłon zewnętrznych
T-W-6Mikroorganizmy chorobotwórcze. Źródła i drogi przenoszenia, wrota wnikania.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena podsumowująca - testy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0zna cechy stanowiące podstawe do roznicowania mikroorganizmów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_C5_W02zna mikroorganizmy stanowiące potencjalne zagrożenie dla zdrowia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W04Ma podstawową wiedzę w zakresie nomenklatury, podstawowych definicji i budowy głównych składników żywności, oraz wzajemnych związków, przemian i oddziaływań między nimi. Posiada wiedzę w zakresie przemian biochemicznych w organizmach.
TZZ_1A_W06Posiada podstawową wiedzę na temat drobnoustrojów ich roli i wpływu na jakość zdrowotną żywności oraz ich udziału w procesach technologicznych. Zna związki pomiędzy wyjściową jakością mikrobiologiczną surowca, parametrami procesów technologicznych oraz higieną i jakością mikrobiologiczną produktu. Posiada podstawową wiedzę na temat patogenów występujących w żywności.
Cel przedmiotuC-1Uswiadomienie studentom specyfiki okreslonych grup mikroorganizmów i mozliwej roli jaką odgrywac moga w środowisku życia człowieka.
Treści programoweT-W-4Czynniki srodowiskowe; rodzaje, mozliwe oddziaływanie na mikroorganizmy.
T-W-6Mikroorganizmy chorobotwórcze. Źródła i drogi przenoszenia, wrota wnikania.
Metody nauczaniaM-2Konwersatoria
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena podsumowująca - testy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi wymienic główne bakterie chorobotworcze przenoszone droga pokarmową lecz nie zna ich pełnej charakterystyki, wie jaki wpływ na jakość zywności mają mikroorganizmy nie potrafi wskazać przedstawicieli mikroflory zepsucia
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_C5_U01potrafi prawidlowo posługiwać sie nazewnictwem binominalnym mikroorganizmów i je charakteryzować.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U09Potrafi posługiwać się terminologią mikrobiologiczną, dokonać wyboru właściwych technik diagnostycznych przy ukierunkowanej analizie mikrobiologicznej żywności, potrafi rozpoznać organizmy pasożytnicze.
Cel przedmiotuC-1Uswiadomienie studentom specyfiki okreslonych grup mikroorganizmów i mozliwej roli jaką odgrywac moga w środowisku życia człowieka.
Treści programoweT-W-1Kroki milowe w rozwoju mikrobiologii. Działy mikrobiologii. Grupy zaliczane do mikroorganizmów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena podsumowująca - testy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0zna nazewnictwo binominalne jedynie glownych patogenów człowieka przenoszonych droga pokarmowa
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_C5_U02potrafi poszerzac wiedze z zakresu mikrobiologii ogolnej, umie wyjasnić skąd się biorą nowe patogeny i na czym polega zjawisko atypowości.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Cel przedmiotuC-1Uswiadomienie studentom specyfiki okreslonych grup mikroorganizmów i mozliwej roli jaką odgrywac moga w środowisku życia człowieka.
Treści programoweT-W-6Mikroorganizmy chorobotwórcze. Źródła i drogi przenoszenia, wrota wnikania.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena podsumowująca - testy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0przy umiejetności docierania do źródeł bibliograficznych nie potrafi wybrać informacji istotnych potwierdzajacych chorobotwórczosc dla człowieku na nosniku takim jak zywność
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_C5_K01ma świadomośc roli różnych grup mikroorganizmów w środowisku zycia człowieka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego przetwórstwa żywności i żywienia człowieka.
Cel przedmiotuC-1Uswiadomienie studentom specyfiki okreslonych grup mikroorganizmów i mozliwej roli jaką odgrywac moga w środowisku życia człowieka.
Treści programoweT-W-1Kroki milowe w rozwoju mikrobiologii. Działy mikrobiologii. Grupy zaliczane do mikroorganizmów.
T-W-6Mikroorganizmy chorobotwórcze. Źródła i drogi przenoszenia, wrota wnikania.
Metody nauczaniaM-2Konwersatoria
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena podsumowująca - testy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0nie do końca rozumie związek między obecnością patogena i jego liczebnoscią lub ilością toksyny a zagrożeniem dla zdrowia w przypadku obecnosci czynnika chorobotwórczego w zywności.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_C5_K02ma świadomośc wagi przestrzegania zasad etyki zawodowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K02Ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur.
Cel przedmiotuC-1Uswiadomienie studentom specyfiki okreslonych grup mikroorganizmów i mozliwej roli jaką odgrywac moga w środowisku życia człowieka.
Treści programoweT-W-6Mikroorganizmy chorobotwórcze. Źródła i drogi przenoszenia, wrota wnikania.
Metody nauczaniaM-2Konwersatoria
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena podsumowująca - testy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0ma swiadomość zagrożeń i swego udziału w mozliwym przeciwdziałaniu skutkom obecnosci patogenów w żywności
3,5
4,0
4,5
5,0