Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
specjalność: technologia i żywienie
Sylabus przedmiotu Podstawy psychodietetyki:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy psychodietetyki | ||
Specjalność | żywienie człowieka i dietetyka | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Edyta Balejko <Edyta.Balejko@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Anna Bogacka <Anna.Bogacka@zut.edu.pl>, Angelika Heberlej <Angelika.Heberlej@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 11 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Opanowanie treści z przedmiotów: etyka lub psychologia lub socjologia. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie prowadzenia spotkań z pacjentami w gabinecie psychodietetycznym. |
C-2 | Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie motywowania i wspierania pacjentów w gabinecie dietetyka. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Trening umiejętności interpersonalnych | 2 |
T-L-2 | Dialog motywujący w gabinecie dietetyka | 2 |
T-L-3 | Diagnostyka zaburzeń odżywiania | 2 |
T-L-4 | Praca nad motywacją zewnętrzną i wewnętrzną | 2 |
T-L-5 | Wybrane techniki w terapii behawioralno-poznawczej | 2 |
T-L-6 | Techniki radzenia sobie ze stresem | 2 |
T-L-7 | Postępowanie z pacjentem w gabinecie psychodietetyka | 2 |
T-L-8 | Zaliczenie | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Etyka pracy psychodietetyka | 2 |
T-W-2 | Psychologia jedzenia i odchudzania się | 2 |
T-W-3 | Zdrowie psychiczne a odżywianie | 2 |
T-W-4 | Zaburzenia odżywiania | 2 |
T-W-5 | Psychologia emocji i motywacji. | 2 |
T-W-6 | Psychiczne i społeczne konsekwencje otyłości. | 2 |
T-W-7 | Elementy terapii behawioralno-poznawczej. | 2 |
T-W-8 | Techniki promocji świadomego stylu życia. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Studiowanie literatury | 5 |
A-L-3 | Przygotowanie do zajęć. | 5 |
A-L-4 | Konsultacje z nauczycielem | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 5 |
A-W-3 | Konsultacje z nauczycielem | 5 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem |
M-3 | Opanowanie umiejętności pracy psychologicznej z pacjentem. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach oraz wykonania ćwiczeń. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Końcowe zaliczenie z przedmiotu. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_PO3-6zicd_W01 Student ma wiedzę na temat tego, jak pracować z pacjentami o różnym temperamencie. Wie jak wspierać i motywować pacjenta w czasie kuracji żywieniowej. Zna mechanizmy kształtowania się nawyków oraz ich zmiany. Ma wiedzę z zakresu zaburzeń odżywiania, ich diagnozy oraz wsparcia leczenia. | TZZ_1A_W13, TZZ_1A_W14 | — | — | C-1, C-2 | T-W-3, T-W-2, T-L-2, T-L-1, T-W-6, T-W-5, T-L-5, T-L-7, T-L-6, T-L-3, T-L-4, T-W-1, T-W-7, T-W-4, T-W-8, T-L-8 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_PO3-6zicd_U01 Student potrafi pracować z pacjentami o różnym temperamencie. Potrafi wspierać i motywować pacjenta w czasie kuracji żywieniowej. Ma umiejętności pozwalające pracować nad istniejącymi nawykami. Ma umiejętności umożliwiające na współpracę z innymi specjalistami przy leczeniu zaburzeń odżywiania. | TZZ_1A_U01, TZZ_1A_U02, TZZ_1A_U03, TZZ_1A_U04, TZZ_1A_U05, TZZ_1A_U06, TZZ_1A_U07, TZZ_1A_U14, TZZ_1A_U15, TZZ_1A_U16, TZZ_1A_U29 | — | — | C-1, C-2 | T-W-4, T-L-6, T-W-6, T-L-3, T-L-7, T-W-8, T-L-4, T-L-2, T-L-8, T-L-1, T-W-1, T-L-5, T-W-7, T-W-3, T-W-5, T-W-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_PO3-6zicd_K01 Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania się. Ma świadomość znaczenia aspektów psychologicznych w zmianie nawyków żywieniowych. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy. | TZZ_1A_K01, TZZ_1A_K02, TZZ_1A_K03, TZZ_1A_K04, TZZ_1A_K05, TZZ_1A_K06 | — | — | C-1, C-2 | T-W-7, T-L-5, T-W-8, T-L-1, T-W-4, T-L-3, T-W-6, T-W-5, T-W-2, T-L-6, T-W-1, T-W-3, T-L-4, T-L-2, T-L-8, T-L-7 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_PO3-6zicd_W01 Student ma wiedzę na temat tego, jak pracować z pacjentami o różnym temperamencie. Wie jak wspierać i motywować pacjenta w czasie kuracji żywieniowej. Zna mechanizmy kształtowania się nawyków oraz ich zmiany. Ma wiedzę z zakresu zaburzeń odżywiania, ich diagnozy oraz wsparcia leczenia. | 2,0 | Student nie opanował podstawowych zagadnień z omawianego zakresu. |
3,0 | Student posiada dostateczną wiedzę z omawianego zakresu i poprawnie ją wykorzystuje. | |
3,5 | Student posiada częściową wiedzę z omawianego zakresu i poprawnie ją wykorzystuje. | |
4,0 | Student opanował prawie całą wiedzę z omawianego zakresu i poprawnie ją wykorzystuje. | |
4,5 | Student posiada całą wiedzę z omawianego zakresu. Prawidłowo identyfikuje zaburzenia i potrzeby pacjentów. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. | |
5,0 | Student posiada całą wiedzę z omawianego zakresu. Prawidłowo identyfikuje zaburzenia i potrzeby pacjentów. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło problemów oraz doskonale zna swoje kompetencje, co umożliwia współpracę z innymi specjalistami. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_PO3-6zicd_U01 Student potrafi pracować z pacjentami o różnym temperamencie. Potrafi wspierać i motywować pacjenta w czasie kuracji żywieniowej. Ma umiejętności pozwalające pracować nad istniejącymi nawykami. Ma umiejętności umożliwiające na współpracę z innymi specjalistami przy leczeniu zaburzeń odżywiania. | 2,0 | Student nie potrafi pracować z pacjentem wymagającym psychologicznego wsparcia. |
3,0 | Student w znacznym stopniu poprawnie pracuje z pacjentami o różnym temperamencie. | |
3,5 | Student w znacznym stopniu poprawnie pracuje z pacjentami o różnym temperamencie. Potrafi wspierać i motywać pacjenta w trakcie kuracji żywieniowej. | |
4,0 | Student w znacznym stopniu poprawnie pracuje z pacjentami o różnym temperamencie. Potrafi wspierać i motywać pacjenta w trakcie kuracji żywieniowej. Potrafi wypracowywać nowe nawyki. | |
4,5 | Student w znacznym stopniu poprawnie pracuje z pacjentami o różnym temperamencie. Potrafi wspierać i motywać pacjenta w trakcie kuracji żywieniowej. Potrafi wypracowywać nowe nawyki. Potrafi współpracować z innymi specjalistami. | |
5,0 | Student poprawnie pracuje z pacjentami o różnym temperamencie. Potrafi wspierać i motywać pacjenta w trakcie kuracji żywieniowej. Potrafi wypracowywać nowe nawyki. Potrafi współpracować z innymi specjalistami. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_PO3-6zicd_K01 Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania się. Ma świadomość znaczenia aspektów psychologicznych w zmianie nawyków żywieniowych. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy. | 2,0 | Nie posiada potrzeby dokształcania się. |
3,0 | Posiada potrzebę dokształcania się. | |
3,5 | Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy. | |
4,0 | Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. | |
4,5 | Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. | |
5,0 | Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. |
Literatura podstawowa
- Jane Ogden, Psychologia odżywiania się, od zdrowych do zaburzonych zachowań żywieniowych., Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2011
- Fairburn Christopher G., Terapia poznawczo-behawioralna i zaburzenia odżywiania, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2013
- Beata Szurowska, Anoreksja i bulimia: śmiertelne sposoby na życie, Harmonia Uniwersalis, Gdańsk, 2011
Literatura dodatkowa
- Estera Morawska, Kinga Kulczycka, Ewa Stychno, Leszek Grochowski, Bogumiła Kosicka, Czynniki motywujące osoby otyłe w procesie odchudzania, Probl Hig Epidemiol, 2015, 96(1): 293-297
- Juruć A., Bogdański P., Otyłość i co dalej? O psychologicznych konsekwencjach nadmiernej masy ciała, Forum Zaburzeń metabolicznych, 2010, 1, 4, 2010-2019