Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
specjalność: technologia żywności pochodzenia wodnego
Sylabus przedmiotu Biochemiczna analiza i interpretacja stanu odżywienia człowieka:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Biochemiczna analiza i interpretacja stanu odżywienia człowieka | ||
Specjalność | żywienie człowieka i dietetyka | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Joanna Sadowska <Joanna.Sadowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 12 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość biochemii, fizjologii człowieka, fizjologii żywienia |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zkaresie budowy organizmu ludzkiego, jego funkcjonowania. |
C-2 | Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu biochemii niezbędnych do kształcenia w zakresie technologii i żywienia człowieka. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Pobieranie i przechowywanie materiału biologicznego. Norma a wartosć referencyjna. | 2 |
T-L-2 | Analiza składu śliny w kontrkście określenia stanu odzywienia organizmu. | 2 |
T-L-3 | Analiza składu krwi w kontekście stanu odżywienia organizmu. | 7 |
T-L-4 | Analiza składu moczu w kontekście określenia stanu odżywienia organizmu. | 4 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Biochemiczne podstawy funkcji orgaznimu. | 4 |
T-W-2 | Czynniki wpływajace na wyniki badań biochemicznych | 2 |
T-W-3 | Wybrane tory metaboliczne ustroju i ich wskaźniki (obecne we krwi, moczu, ślinie) informujące o stanie odżywienia. | 5 |
T-W-4 | Kontrola przebiegu procesów | 4 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w ćwiczeniach | 20 |
A-L-2 | przygotowanie do kolokwium | 3 |
A-L-3 | analiza wskazanej literatury | 3 |
A-L-4 | godziny kontaktowe z nauczycielem | 5 |
31 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 10 |
A-W-2 | analiza wskazanej literatury | 6 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia pisemnego | 6 |
A-W-4 | godziny kontaktowe z nauczycielem | 8 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_PO4-3zcid_W01 Ma podstawową wiedzę w zakresie nomenklatury, zna zastosowania podstawowych wskaźników biochemicznych. | TZZ_1A_W04 | — | — | C-1, C-2 | T-L-2, T-L-4, T-L-3, T-W-1, T-W-4, T-W-3 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
TZZ_1A_PO4-3zcid_W02 Zna prawidłowe wartości wskaźników biochemicznych w ślinie, krwi, moczu oraz wpływ składników diety na wielkość tych wskaźników. | TZZ_1A_W14 | — | — | C-1, C-2 | T-L-2, T-L-4, T-L-3, T-W-1, T-W-4, T-W-3 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_PO4-3zcid_U01 Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystania i integracji informacji dotyczących wskaźników biochemicznych stanu odżywienia pochodzących z fachowej literatury. | TZZ_1A_U01 | — | — | C-1, C-2 | T-L-2, T-L-4, T-L-3, T-W-1, T-W-4, T-W-3 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
TZZ_1A_PO4-3zcid_U02 Student ma umiejętność samokształcenia w zakresie wskaźników biochemicznych stanu odżywienia i ich wartości referencyjnych. Posiada umiejętność korzystania ze specjalistycznych źródeł wiedzy. | TZZ_1A_U05 | — | — | C-1, C-2 | T-L-2, T-L-4, T-L-3, T-W-1, T-W-4, T-W-3 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_PO4-3zcid_K01 Ma świadomość przydatności zdobytej wiedzy i umiejętności z zakresu biochemicznych wskaźników stanu odżywienia w pracy dietetyka. | TZZ_1A_K01 | — | — | C-1, C-2 | T-L-2, T-L-4, T-L-3, T-W-1, T-W-4, T-W-3 | M-2, M-3 | S-1, S-2 |
TZZ_1A_PO4-3zcid_K02 Ma świadomość potrzeby ustawicznego dokształcania się w zakresie wartości referencjynych i interpretacji wskaźników biochemicznych stanu odżywienia. | TZZ_1A_K04 | — | — | C-1, C-2 | T-L-2, T-L-4, T-L-3, T-W-1, T-W-4, T-W-3 | M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_PO4-3zcid_W01 Ma podstawową wiedzę w zakresie nomenklatury, zna zastosowania podstawowych wskaźników biochemicznych. | 2,0 | Zaliczenie pisemne obejmujące treści z wykładów i ćwiczeń zawiera 5 pytań otwartych, dotyczących 5 podstawowych działów, obejmujących materiał wykładowy - brak poprawnej odpowiedzi na 1 pytanie |
3,0 | Zaliczenie pisemne obejmujące treści z wykładów i ćwiczeń zawiera 5 pytań otwartych, dotyczących 5 podstawowych działów, obejmujących materiał wykładowy - poprawna odpowiedź na wszystkie 5 pytań, w zakresie podstawowym | |
3,5 | Zaliczenie pisemne obejmujące treści z wykładów i ćwiczeń zawiera 5 pytań otwartych, dotyczących 5 podstawowych działów, obejmujących materiał wykładowy - wyczerpująca odpowiedź na 2 pytania i poprawna odpowiedź na 4 pytania w zakresie podstawowym | |
4,0 | Zaliczenie pisemne obejmujące treści z wykładów i ćwiczeń zawiera 5 pytań otwartych, dotyczących 5 podstawowych działów, obejmujących materiał wykładowy - wyczerpująca odpowiedź na na 3 pytania i poprawna odpowiedź na 2 pytania w zakresie podstawowym | |
4,5 | Zaliczenie pisemne obejmujące treści z wykładów i ćwiczeń zawiera 5 pytań otwartych, dotyczących 5 podstawowych działów, obejmujących materiał wykładowy - wyczerpująca odpowiedź na co najmniej 4 pytania | |
5,0 | Zaliczenie pisemne obejmujące treści z wykładów i ćwiczeń zawiera 5 pytań otwartych, dotyczących 5 podstawowych działów, obejmujących materiał wykładowy - wyczerpująca odpowiedź na wszystkie pytania | |
TZZ_1A_PO4-3zcid_W02 Zna prawidłowe wartości wskaźników biochemicznych w ślinie, krwi, moczu oraz wpływ składników diety na wielkość tych wskaźników. | 2,0 | Zaliczenie pisemne obejmujące treści z wykładów i ćwiczeń zawiera 5 pytań otwartych, dotyczących 5 podstawowych działów, obejmujących materiał wykładowy - brak poprawnej odpowiedzi na 1 pytanie |
3,0 | Zaliczenie pisemne obejmujące treści z wykładów i ćwiczeń zawiera 5 pytań otwartych, dotyczących 5 podstawowych działów, obejmujących materiał wykładowy - poprawna odpowiedź na wszystkie 5 pytań, w zakresie podstawowym | |
3,5 | Zaliczenie pisemne obejmujące treści z wykładów i ćwiczeń zawiera 5 pytań otwartych, dotyczących 5 podstawowych działów, obejmujących materiał wykładowy - wyczerpująca odpowiedź na 2 pytania i poprawna odpowiedź na 4 pytania w zakresie podstawowym | |
4,0 | Zaliczenie pisemne obejmujące treści z wykładów i ćwiczeń zawiera 5 pytań otwartych, dotyczących 5 podstawowych działów, obejmujących materiał wykładowy - wyczerpująca odpowiedź na na 3 pytania i poprawna odpowiedź na 2 pytania w zakresie podstawowym | |
4,5 | Zaliczenie pisemne obejmujące treści z wykładów i ćwiczeń zawiera 5 pytań otwartych, dotyczących 5 podstawowych działów, obejmujących materiał wykładowy - wyczerpująca odpowiedź na co najmniej 4 pytania | |
5,0 | Zaliczenie pisemne obejmujące treści z wykładów i ćwiczeń zawiera 5 pytań otwartych, dotyczących 5 podstawowych działów, obejmujących materiał wykładowy - wyczerpująca odpowiedź na wszystkie pytania |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_PO4-3zcid_U01 Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystania i integracji informacji dotyczących wskaźników biochemicznych stanu odżywienia pochodzących z fachowej literatury. | 2,0 | Student nie potrafi wyszukiwać, analizować i wykorzystywać informacji dotyczących wskaźników biochemicznych stanu odżywienia z różnych źródeł specjalistycznej literatury |
3,0 | Student poprawnie wyszukuje, analizuje i wykorzystuje informacje dotyczące wskaźników biochemicznych stanu odżywienia z zaledwie kilku źródeł specjalistycznej literatury | |
3,5 | Student poprawnie wyszukuje, analizuje i wykorzystuje informacje dotyczące wskaźników biochemicznych stanu odżywienia wielu źródeł specjalistycznej literatury | |
4,0 | Student nie tylko poprawnie wykorzystuje specjalistyczne piśmiennictwo w procesie uczenia się ale również potrafi je w analityczny sposób porównać. | |
4,5 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć źródła literatury, potrafi je wykorzystać do samodzielnego wnioskowania o stanie odżywienia na podstawie analizy i interpretacji wskaźników biochemicznych. | |
5,0 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć źródła piśmiennictwa specjalistycznego, potrafi porównywać ich przydatność do samodzielnego wnioskowania o stanie odżywienia na podstawie analizy i interperatcji wskaźników bichemicznych z jednoczesnym uzasadnieniem dokonanego wyboru wskaźników. | |
TZZ_1A_PO4-3zcid_U02 Student ma umiejętność samokształcenia w zakresie wskaźników biochemicznych stanu odżywienia i ich wartości referencyjnych. Posiada umiejętność korzystania ze specjalistycznych źródeł wiedzy. | 2,0 | Student nie posiada umiejętności samokształcenia. Korzysta z niespecjalistycznego piśmiennictwa w zakresie biochemicznych wskaźników stanu odżywienia. |
3,0 | Student posiada w niewielkim stopniu umiejętności samokształcenia. Korzysta z niewielu pozycji specjalistycznego piśmiennictwa. | |
3,5 | Student posiada w znacznym stopniu umiejętności samokształcenia. Korzysta z wielu pozycji specjalistycznego piśmiennictwa. Korzysta z konsultacji. | |
4,0 | Student posiada w znacznym stopniu umiejętności samokształcenia. Korzysta z wielu pozycji specjalistycznego piśmiennictwa, w tym zagranicznego. | |
4,5 | Student spełnia kryteria oceny dobrej a ponadto potrafi wykazać się znajomością najnowszych wyników badań dotyczących biochemicznych wskaźników stanu odżywienia. | |
5,0 | Student spełnia kryteria oceny ponad dobrej oraz potrafi wykazać się znajomością najnowszych wyników badań dotyczących biochemicznych wskaźników stanu odżywienia oraz o nich dyskutować. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_PO4-3zcid_K01 Ma świadomość przydatności zdobytej wiedzy i umiejętności z zakresu biochemicznych wskaźników stanu odżywienia w pracy dietetyka. | 2,0 | Student nie uzyskał kompetencji, by rozumieć przydatność wiedzy i umiejętności z biochemicznej analizy i interpretacji stanu odżywnienia pracy dietetyka. |
3,0 | Kompetencje studenta sprowadzają się do wybiórczej wiedzy i umiejętności, świadczą o tym, że tylko w ograniczonym stopniu jest w stanie poradzić sobie z wprowadzeniem w życie wiedzy jaką posiada. | |
3,5 | Student posiada podstawowe kompetencje, by rozumieć problematykę biochemicznej analizy i interpretacji stanu odżywnienia, ale posługuje się nimi w bardzo ograniczonym zakresie. | |
4,0 | Student posiada kompetencje umożliwiające mu wykorzystanie w praktyce zdobytej wiedzy i umiejętności z zakresu biochemicznej analizy i interpretacji stanu odżywnienia, ale posługuje się nimi w ograniczonym zakresie. | |
4,5 | Student posiada kompetencje oceny dobrej, a ponadto potrafi posługiwać się umiejętnościami w wystarczającym stopniu. Zapoznaje się z najnowszymi wynikami badań dotyczącymi biochemicznej analizy i interpretacji stanu odżywnienia. | |
5,0 | Student wykazuje się kreatywnością w zakresie wykorzystania wiedzy i umiejętności z zakresu biochemicznej analizy i interpretacji stanu odżywnienia. Dyskutuje o najnowszych wynikach badań z tego obszaru nauki. | |
TZZ_1A_PO4-3zcid_K02 Ma świadomość potrzeby ustawicznego dokształcania się w zakresie wartości referencjynych i interpretacji wskaźników biochemicznych stanu odżywienia. | 2,0 | Student nie uzyskał kompetencji, by rozumieć potrzebę ustawiczego dokształcania się w zakresie wartości referencyjnych i intrepretacji wskaźników biochemicznych stanu odżywienia. |
3,0 | Kompetencje studenta sprowadzają się do wybiórczej wiedzy i umiejętności, świadczą o tym, że tylko w ograniczonym stopniu jest w stanie poradzić sobie z wprowadzeniem w życie wiedzy jaką posiada. | |
3,5 | Student posiada podstawowe kompetencje, by rozumieć problematykę biochemicznej analizy i interpretacji stanu odżywnienia, ale dokształca się w bardzo ograniczonym zakresie. | |
4,0 | Student posiada kompetencje, by rozumieć problematykę biochemicznej analizy i interpretacji stanu odżywnienia i na bieżaco się dokształca. | |
4,5 | Student posiada kompetencje, by rozumieć problematykę biochemicznej analizy i interpretacji stanu odżywnienia i na bieżaco się dokształca korzystając ze specjalistycznego piśmiennictwa krajowego. | |
5,0 | Student posiada kompetencje, by rozumieć problematykę biochemicznej analizy i interpretacji stanu odżywnienia i na bieżaco się dokształca korzystając ze specjalistycznego piśmiennictwa krajowego i zagranicznego. |
Literatura podstawowa
- Traczyk W., Trzebski A. (red.), Fizjologia człowieka z elementami fizjologii stosowanej i klinicznej, PZWL, Warszawa, 2009, III
- Ganong W., Fizjologia, PZWL, Warszawa, 2007, I
- Traszyk W., Diagnostyka czynnościowa człowieka.Fizjologia stosowana., PZWL, Warszawa, 1999
- Kozłowski S., Nazar K., Wprowadzenie do fizjologii klinicznej, PZWL, Warszawa, 1999, III
- Murray,R., Granner D., Rodwell V., Biochemia Harpera, PZWL, Warszawa, 2008, VI
Literatura dodatkowa
- Keller J., Podstawy fizjologii żywienia człowieka, SGGW, Warszawa, 2000, I
- Dembińska-Kieć A., Naskalski J., Diagnostyka laboratoryjna z elementami biochemii klinicznej, Elsevier Urban & Partner, Wrocław, 2009, III