Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
specjalność: technologia żywności pochodzenia wodnego
Sylabus przedmiotu Analiza i ocena jakości żywienia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Analiza i ocena jakości żywienia | ||
Specjalność | żywienie człowieka i dietetyka | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Edyta Balejko <Edyta.Balejko@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Anna Bogacka <Anna.Bogacka@zut.edu.pl>, Angelika Heberlej <Angelika.Heberlej@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 13 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Opanowanie treści z przedmiotów: ogólna technologia żywności, podstawy żywienia człowieka, analiza i ocena jakości żywności. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie oceny jakości żywienia. |
C-2 | Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie doboru metod do oceny jakości żywienia osób indywidualnych i populacji. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wyliczanie indeksu glikemicznego pożywienia. | 3 |
T-L-2 | Punktowa ocena jadłospisu. | 2 |
T-L-3 | Sposób żywienia a ryzyko niedowagi, otyłości i niedożywienia. | 2 |
T-L-4 | Ocena stopnia otłuszczenia organizmu i stanu odżywienia białkowego. | 3 |
T-L-5 | Biomarkery żywieniowe. Test na witaminę C. | 3 |
T-L-6 | Indeks Zdrowego Jedzenia, Wskaźnik Zdrowej Diety, Indeks Jakości Racji Pokarmowej. | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zasady doboru prób do badań. | 2 |
T-W-2 | Metody oceny sposobu żywienia – retrospektywne i prospektywne. | 2 |
T-W-3 | Stan odżywienia. Metody oceny. | 3 |
T-W-4 | Techniki i metody badania spożycia żywności. | 2 |
T-W-5 | Czynniki warunkujące sposób żywienia człowieka w czasie życia. | 1 |
T-W-6 | Czynniki ryzyka chorób dietozależnych. | 3 |
T-W-7 | Określanie podstawowej i całkowitej przemiany materii – metody. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 13 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych | 6 |
A-L-3 | Przygotowanie do okresowych kolokwiów | 6 |
A-L-4 | Godziny kontaktowe z nauczycielem | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 13 |
A-W-2 | Analiza wskazanej literatury | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 8 |
31 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne |
M-4 | Opanowanie umiejętności formułowania zasad oceny jakości żywienia dla osób indywidualnych i populacji. |
M-5 | Opanowanie umiejętności doboru metod do badania jakości żywienia osób indywidualnych i populacji. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Bieżące zaliczanie ćwiczeń teoretyczne w formie ustnej bądź pisemnej |
S-2 | Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń (konspekty) |
S-3 | Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu (test) |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_PO5-1zcid_W01 Student ma ogólną wiedzę na temat rodzaju analiz i metod stosowanych w ocenie jakości żywienia różnych grup osób. | TZZ_1A_W12, TZZ_1A_W13, TZZ_1A_W14, TZZ_1A_W22 | — | — | C-1, C-2 | T-L-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-W-3, T-W-7, T-W-5, T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-6 | M-1, M-2, M-5, M-3, M-4 | S-3, S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_PO5-1zcid_U01 Posiada umiejętność doboru metod i analiz dla potrzeb oceny jakości żywienia różnych grup osób – indywidualnych i populacji, przy użyciu metod analitycznych i obliczeniowych. | TZZ_1A_U01, TZZ_1A_U02, TZZ_1A_U03, TZZ_1A_U04, TZZ_1A_U05, TZZ_1A_U06, TZZ_1A_U07, TZZ_1A_U14, TZZ_1A_U15, TZZ_1A_U16, TZZ_1A_U29 | — | — | C-1, C-2 | T-L-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-W-3, T-W-7, T-W-5, T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-6 | M-1, M-2, M-5, M-3, M-4 | S-3, S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_PO5-1zcid_K01 Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania. Ma świadomość znaczenia prawidłowo dobranych metod i analiz dla potrzeb oceny jakości żywienia różnych grup osób – indywidualnych i populacji, przy użyciu metod analitycznych i obliczeniowych. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy. | TZZ_1A_K01, TZZ_1A_K02, TZZ_1A_K03, TZZ_1A_K04, TZZ_1A_K05, TZZ_1A_K06 | — | — | C-1, C-2 | T-L-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-W-3, T-W-7, T-W-5, T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-6 | M-1, M-2, M-5, M-3, M-4 | S-3, S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_PO5-1zcid_W01 Student ma ogólną wiedzę na temat rodzaju analiz i metod stosowanych w ocenie jakości żywienia różnych grup osób. | 2,0 | Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu rodzaju analiz i metod stosowanych w ocenie jakości żywienia różnych grup osób. |
3,0 | Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu rodzaju analiz i metod stosowanych w ocenie jakości żywienia różnych grup osób i poprawnie ją wykorzystuje. | |
3,5 | Student posiada częściową wiedzę z zakresu rodzaju analiz i metod stosowanych w ocenie jakości żywienia różnych grup osób i poprawnie ją wykorzystuje. | |
4,0 | Student opanował prawie całą wiedzę z zakresu rodzaju analiz i metod stosowanych w ocenie jakości żywienia różnych grup osób i poprawnie ją wykorzystuje. | |
4,5 | Student posiada całą wiedzę z zakresu rodzaju analiz i metod stosowanych w ocenie jakości żywienia różnych grup osób. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. | |
5,0 | Student posiada całą wiedzę z zakresu rodzaju analiz i metod stosowanych w ocenie jakości żywienia różnych grup osób. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_PO5-1zcid_U01 Posiada umiejętność doboru metod i analiz dla potrzeb oceny jakości żywienia różnych grup osób – indywidualnych i populacji, przy użyciu metod analitycznych i obliczeniowych. | 2,0 | Student nie potrafi prawidłowo dobrać metod i analiz dla potrzeb oceny jakości żywienia różnych grup osób - indywidualnych i populacji. Nie umie w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań. |
3,0 | Student potrafi prawidłowo dobrać metody i analizy dla potrzeb oceny jakości żywienia różnych grup osób - indywidualnych i populacji. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań. | |
3,5 | Student potrafi prawidłowo dobrać metody i analizy dla potrzeb oceny jakości żywienia różnych grup osób - indywidualnych i populacji. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. | |
4,0 | Student potrafi prawidłowo dobrać metody i analizy dla potrzeb oceny jakości żywienia różnych grup osób - indywidualnych i populacji. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników. | |
4,5 | Student potrafi prawidłowo dobrać metody i analizy dla potrzeb oceny jakości żywienia różnych grup osób - indywidualnych i populacji. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. | |
5,0 | Student potrafi prawidłowo dobrać metody i analizy dla potrzeb oceny jakości żywienia różnych grup osób - indywidualnych i populacji. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto umie zaproponować korektę. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_PO5-1zcid_K01 Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania. Ma świadomość znaczenia prawidłowo dobranych metod i analiz dla potrzeb oceny jakości żywienia różnych grup osób – indywidualnych i populacji, przy użyciu metod analitycznych i obliczeniowych. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy. | 2,0 | Nie posiada potrzeby dokształcania się. |
3,0 | Posiada potrzebę dokształcania się. | |
3,5 | Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy. | |
4,0 | Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. | |
4,5 | Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. | |
5,0 | Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. |
Literatura podstawowa
- Gawęcki J., Żywienie człowieka. Podstawy nauki o żywieniu., PWN, Warszawa, 2010
- Gronowska-Senger A., Zarys oceny żywienia, SGGW, Warszawa, 2009
- Przysławski J., Ocena wartości odżywczej żywności, żywienia i stanu odżywienia, Uniwersytet Medyczny im K. Marcinkowskiego, Poznań, 2009
Literatura dodatkowa
- Zin M., Ocena żywności i żywienia, Wyd. Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów, 2009
- Gronowska - Senger A., Podstawy biooceny żywności, SGGW, Warszawa, 2004
- Wądołowska L., Żywieniowe podłoże zagrożeń zdrowia w Polsce, Wyd. UWM, Olsztyn, 2010