Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
specjalność: technologia żywności pochodzenia wodnego

Sylabus przedmiotu Hydrochemia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Hydrochemia
Specjalność technologia żywności pochodzenia wodnego
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii Środowiska Wodnego i Akwakultury
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Tórz <Agnieszka.Torz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 15 1,00,50egzamin
laboratoriaL4 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu chemii ogólnej
W-2Podstawowa wiedza z chemii analitycznej
W-3Umiejętność posługiwania się PC
W-4Umiejętność posługiwania się bazami danych z zakresu informacji o środowisku wodnym
W-5Znajomość zasad BHP obowiązujących w laboratorium chemicznym

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Szczegółowa charakterystyka wód powierzchniowych oraz wskazanie zależności pomiędzy środowiskiem biotycznym a abiotycznym

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wyznaczanie krzywych tlenowych i określanie typu miksji w wybranych jeziorach5
T-L-2Analizy hydrohemiczne (oznaczanie poszczególnych form azotu i fosforu, oznaczanie zasadowości ogólnej, twardości ogólnej i wybranych anionów)6
T-L-3Określanie podatności na degradację wód jeziornych2
T-L-4Określanie charakteru wód rzecznych i estuariowych pod kątem jakości ekologicznej2
15
wykłady
T-W-1Charakterystyka wód powierzchniowych2
T-W-2Klasyfikacja jezior i typów genetycznych mis jeziornych. Dynamika wód jeziornych2
T-W-3Warunki termiczne i tlenowe wód jeziornych2
T-W-4Właściwości fizyko-chemiczne wód jeziornych2
T-W-5Eutrofizacja wód jeziornych2
T-W-6Procesy samooczyszczania wód rzecznych2
T-W-7Charakterystyka wód estuariowych1
T-W-8Rola osadów dennych w migracji pierwiastków biogennych2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajeciach15
A-L-2Studiowanie literatury i innych źródeł7
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu8
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do egzaminu15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy
M-2Wykład informacyjny
M-3Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Egzamin
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D17-1tzpw_W01
Student posiada szczegółową wiedzę dotycząca charakterystiki wód powierzchniowych
TZZ_1A_W01, TZZ_1A_W09, TZZ_1A_W11C-1T-W-7, T-W-3, T-W-6, T-W-4, T-W-2, T-W-8, T-W-1, T-W-5M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D17-1tzpw_U01
Posiada umiejętność wykonania podstawowych analiz niezbędnych do oceny jakości wód powierzchniowych
TZZ_1A_U01, TZZ_1A_U02, TZZ_1A_U03, TZZ_1A_U05, TZZ_1A_U06, TZZ_1A_U13, TZZ_1A_U24, TZZ_1A_U29C-1T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-2M-3S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D17-1tzpw_K01
Student ma świadomość stałego dokształcania się i samodoskonalenia. Jest odpowiedzialny za pracę własną. Potrafi pracować samodzielnie i w grupie, przyjmując rolę lidera i członka zespołu. Rozumie porzebę popularyzacji wiedzy
TZZ_1A_K01, TZZ_1A_K03, TZZ_1A_K06, TZZ_1A_K04, TZZ_1A_K05, TZZ_1A_K02C-1T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-L-1, T-L-4, T-W-6, T-W-7, T-L-2, T-W-4, T-W-8, T-L-3M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D17-1tzpw_W01
Student posiada szczegółową wiedzę dotycząca charakterystiki wód powierzchniowych
2,0
3,0Student potrafi szczegółowo scharakteryzować wody powierzchniowe
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D17-1tzpw_U01
Posiada umiejętność wykonania podstawowych analiz niezbędnych do oceny jakości wód powierzchniowych
2,0
3,0Student potrafi wykonać podstawowe badania niezbędne do oceny jakości wód powirzchniowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D17-1tzpw_K01
Student ma świadomość stałego dokształcania się i samodoskonalenia. Jest odpowiedzialny za pracę własną. Potrafi pracować samodzielnie i w grupie, przyjmując rolę lidera i członka zespołu. Rozumie porzebę popularyzacji wiedzy
2,0
3,0Student potrafi pracować samodzielni i w grupie
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Alekin O, Podstawy hydrochemii, Wyd. Geolog., Warszawa, 1959
  2. Dojlido J., Chemia wód powierzchniowych, Ekonowia i Środowisko, Białystok, 1999
  3. Hermanowicz i wsp., Fizyczna i chemiczna analiza wody i ściekó, Arkady, Warszawa, 2001
  4. Kubiak J., Tórz A., Nędzarek A., Analityczne podstawy hydrochemii, Akademii Rolniczej, Szczecin, 1999

Literatura dodatkowa

  1. Chełmicki W., Woda. Zasoby, degradacja, ochroba, PWN, Warszawa, 2001
  2. Kalff, Limnology, Prentice-Hall, Inc., NJ, 2002
  3. Drever J, The geochemistry of natural waters. Surface and Groundwater Environments, Prentice Hall, NJ, 2005

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wyznaczanie krzywych tlenowych i określanie typu miksji w wybranych jeziorach5
T-L-2Analizy hydrohemiczne (oznaczanie poszczególnych form azotu i fosforu, oznaczanie zasadowości ogólnej, twardości ogólnej i wybranych anionów)6
T-L-3Określanie podatności na degradację wód jeziornych2
T-L-4Określanie charakteru wód rzecznych i estuariowych pod kątem jakości ekologicznej2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Charakterystyka wód powierzchniowych2
T-W-2Klasyfikacja jezior i typów genetycznych mis jeziornych. Dynamika wód jeziornych2
T-W-3Warunki termiczne i tlenowe wód jeziornych2
T-W-4Właściwości fizyko-chemiczne wód jeziornych2
T-W-5Eutrofizacja wód jeziornych2
T-W-6Procesy samooczyszczania wód rzecznych2
T-W-7Charakterystyka wód estuariowych1
T-W-8Rola osadów dennych w migracji pierwiastków biogennych2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajeciach15
A-L-2Studiowanie literatury i innych źródeł7
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do egzaminu15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D17-1tzpw_W01Student posiada szczegółową wiedzę dotycząca charakterystiki wód powierzchniowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W01Ma podstawową wiedzę w zakresie chemii nieorganicznej i organicznej obejmującą znajomość w zakresie terminologii stosowanej, pojęć i praw chemicznych, zna właściwości pierwiastków, wybranych związków organicznych i nieorganicznych, oraz mechanizmów reakcji chemicznych.
TZZ_1A_W09Ma podstawową wiedzę z zakresu technik informatycznych oraz zna narzędzia statystyczne stosowane w naukach inżynierskich
TZZ_1A_W11Zna podstawy ekologii i ochrony środowiska, oraz skutki antropopresji. Ma wiedzę o procesach zachodzących w środowisku w zależności od jego charakteru oraz wiedzę na temat monitoringu środowiska.
Cel przedmiotuC-1Szczegółowa charakterystyka wód powierzchniowych oraz wskazanie zależności pomiędzy środowiskiem biotycznym a abiotycznym
Treści programoweT-W-7Charakterystyka wód estuariowych
T-W-3Warunki termiczne i tlenowe wód jeziornych
T-W-6Procesy samooczyszczania wód rzecznych
T-W-4Właściwości fizyko-chemiczne wód jeziornych
T-W-2Klasyfikacja jezior i typów genetycznych mis jeziornych. Dynamika wód jeziornych
T-W-8Rola osadów dennych w migracji pierwiastków biogennych
T-W-1Charakterystyka wód powierzchniowych
T-W-5Eutrofizacja wód jeziornych
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-2Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Egzamin
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi szczegółowo scharakteryzować wody powierzchniowe
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D17-1tzpw_U01Posiada umiejętność wykonania podstawowych analiz niezbędnych do oceny jakości wód powierzchniowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZZ_1A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów
TZZ_1A_U03Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
TZZ_1A_U05Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
TZZ_1A_U06Posługuje się poprawną nomenklaturą i terminologią chemiczną potrafi dobrać właściwe procedury i metody analityczne, potrafi określić wiarygodność analiz. 1,2,8,
TZZ_1A_U13Potrafi monitorować środowisko i działać w sposób adekwatny do stopnia jego zagrożenia.
TZZ_1A_U24Stosuje zasady bhp i higieny pracy.
TZZ_1A_U29Posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie problemów zawodowych.
Cel przedmiotuC-1Szczegółowa charakterystyka wód powierzchniowych oraz wskazanie zależności pomiędzy środowiskiem biotycznym a abiotycznym
Treści programoweT-L-1Wyznaczanie krzywych tlenowych i określanie typu miksji w wybranych jeziorach
T-L-3Określanie podatności na degradację wód jeziornych
T-L-4Określanie charakteru wód rzecznych i estuariowych pod kątem jakości ekologicznej
T-L-2Analizy hydrohemiczne (oznaczanie poszczególnych form azotu i fosforu, oznaczanie zasadowości ogólnej, twardości ogólnej i wybranych anionów)
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wykonać podstawowe badania niezbędne do oceny jakości wód powirzchniowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D17-1tzpw_K01Student ma świadomość stałego dokształcania się i samodoskonalenia. Jest odpowiedzialny za pracę własną. Potrafi pracować samodzielnie i w grupie, przyjmując rolę lidera i członka zespołu. Rozumie porzebę popularyzacji wiedzy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
TZZ_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi współdziałać i pracować w grupie oraz określić priorytety służące realizacji określonych zadań.
TZZ_1A_K06Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni a zwłaszcza rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy. Potrafi przyjąć rolę lidera.
TZZ_1A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego przetwórstwa żywności i żywienia człowieka.
TZZ_1A_K05Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
TZZ_1A_K02Ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur.
Cel przedmiotuC-1Szczegółowa charakterystyka wód powierzchniowych oraz wskazanie zależności pomiędzy środowiskiem biotycznym a abiotycznym
Treści programoweT-W-2Klasyfikacja jezior i typów genetycznych mis jeziornych. Dynamika wód jeziornych
T-W-3Warunki termiczne i tlenowe wód jeziornych
T-W-5Eutrofizacja wód jeziornych
T-W-1Charakterystyka wód powierzchniowych
T-L-1Wyznaczanie krzywych tlenowych i określanie typu miksji w wybranych jeziorach
T-L-4Określanie charakteru wód rzecznych i estuariowych pod kątem jakości ekologicznej
T-W-6Procesy samooczyszczania wód rzecznych
T-W-7Charakterystyka wód estuariowych
T-L-2Analizy hydrohemiczne (oznaczanie poszczególnych form azotu i fosforu, oznaczanie zasadowości ogólnej, twardości ogólnej i wybranych anionów)
T-W-4Właściwości fizyko-chemiczne wód jeziornych
T-W-8Rola osadów dennych w migracji pierwiastków biogennych
T-L-3Określanie podatności na degradację wód jeziornych
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi pracować samodzielni i w grupie
3,5
4,0
4,5
5,0