Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
specjalność: technologia żywności pochodzenia wodnego
Sylabus przedmiotu Chemia żywności:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Chemia żywności | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Centrum Bioimmobilizacji i Innowacyjnych Materiałów Opakowaniowych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Artur Bartkowiak <Artur-Bartkowiak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Małgorzata Mizielińska <Malgorzata.Mizielinska@zut.edu.pl>, Magdalena Zdanowicz <magdalena.zdanowicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza podstawowa z zakresu chemii, biologii i fizyki. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu chemii żywności, czynników chemicznych i fizycznych wpływajacych na składniki żywności podczas ich przetwarzania. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Organizacja pracy w laboratorium, zasady utylizacji odpadów chemicznych oraz ogólne zasady udzielania pierwszej pomocy. Zasady opracowywania wyników z przeprowadzonych doświadczeń i formułowania wniosków. | 2 |
T-L-2 | Bufory - porównywanie właściwości roztworów buforowych | 2 |
T-L-3 | Barwniki roślinne - określanie właściwości wybranych barwników naturalnych | 2 |
T-L-4 | Reakcje nieenzymatycznego brunatnienia żywności - wytwarzanie oraz właściwości karmeli spożywczych | 2 |
T-L-5 | Enzymy w żywności - określanie właściwości i aktywności ureazy | 2 |
T-L-6 | Enzymy w żywności - określanie właściwości i aktywności peroksydazy | 2 |
T-L-7 | Hydrokoloidy w żywności - określanie podstawowych właściwości,żelowanie, otrzymywanie i oznaczanie właściwości układów emulsyjnych i koloidalnych | 2 |
T-L-8 | Kolokwium I | 2 |
T-L-9 | Oznaczanie zawartości wody w produktach spożywczych | 2 |
T-L-10 | Oznaczanie kwasowości produktów spożywczych | 2 |
T-L-11 | Skrobia - reakcje charakterystyczne, kleikowanie | 2 |
T-L-12 | Ekstrakcja tłuszczów, emulsje i zmydlanie tłuszczów | 2 |
T-L-13 | Spulchniacze - rozkład chemiczny i termiczny | 2 |
T-L-14 | Zielone barwniki roślinne | 2 |
T-L-15 | Kolokwium II | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie - podstawowe definicje, budowa i główne składniki żywności - ich znaczenie i najważniejsze przemiany chemiczne w żywności | 2 |
T-W-2 | Woda i związki mineralne - własności fizyczne i chemiczne oraz funkcje wody, metody jej oznaczania w żywności, aktywność wody; makro- i mikroelementy wystepujące w żywności (bioelementy, niezbędne pierwiastki śladowe, równowaga kwasowo-zasadowa). | 2 |
T-W-3 | Sacharydy - podział, klasyfikacja, struktura, izomeria, własciwości chemiczne i funkcjonalne, metody oznaczania, najważniejsze reakcje chemiczne. | 2 |
T-W-4 | Lipidy - podział, nomenklatura najważniejszych kwasów tłuszczowych, budowa a właściwości fizyko- chemiczne, reakcje charakterystyczne, metody oznaczania ilościowego i jakościowego lipidów. | 2 |
T-W-5 | Białka - nomenklatura i podział, struktura, budowa chemiczna, własciwości, najważniejsze aminokwasy, bialka żywności i ich właściwości funkcjonalne, chemiczne przemiany białek, metody oznaczania ilościowe i jakościowe. | 2 |
T-W-6 | Koloidy i emusje - oddziaływania pomiędzy różnymi składnikami żywności. | 2 |
T-W-7 | Niebiałkowe związki azotowe występujące w żywności - wolne aminokwasy, aminy i ich pochodne. Podstawowe reakcje chemiczne w żywności (reakcje Mailarda itp.). | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie się do kolokwium | 15 |
A-L-3 | Opracowanie sprawozdań z ćwiczeń | 15 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu | 4 |
A-W-3 | Samodzielnie powtarzanie i uzupełnianie wiedzy z tematyki przedmiotu | 5 |
A-W-4 | Przygotowanie do egzaminu z wykładów | 5 |
A-W-5 | Egzamin testowy | 1 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin testowy |
S-2 | Ocena formująca: Kolokwia (dwa w semestrze) |
S-3 | Ocena formująca: Obserwacja aktywności podczas zajęć laboratoryjnych (sprawozdania z doświadczeń laboratoryjnych) |
S-4 | Ocena formująca: Nie podlega ocenie w formie stopnia |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_C3_W01 Student potrafi: nazwać i definiować podstawowe grupy związków chemicznych występujących w żywności, opisać i scharakteryzować najważniejsze typy przemian w produktach żywnościowych | TZZ_1A_W04 | — | — | C-1 | T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-1, T-L-6, T-L-4, T-L-2, T-L-7, T-L-3, T-L-13, T-L-5, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-7 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_C3_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi dobrać proste metody określania składu chemicznego żywności dla najważniejszych grup żywności oraz określić zależności pomiędzy składnikami żywności | TZZ_1A_U07, TZZ_1A_U24 | — | — | C-1 | T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-6, T-L-4, T-L-2, T-L-7, T-L-3, T-L-13, T-L-5 | M-2 | S-2 |
TZZ_1A_C3_U02 Student stosuje zasady bhp i higieny pracy | TZZ_1A_U24 | — | — | C-1 | T-L-1 | M-2 | S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_C3_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: chętny do współpracy w grupie zgodnie z przyjętymi zasadami, dbałość o formę realizowanych zadań, kreatywność w rozwiązywaniu zadań, zdeterminowany, zdolność do podejmowania samodzielnych decyzji, zorientowanie na praktyczne rozwiązywanie zadań. | TZZ_1A_K01 | — | — | C-1 | T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-1, T-L-6, T-L-4, T-L-2, T-L-7, T-L-3, T-L-13, T-L-5 | M-2 | S-3 |
TZZ_1A_C3_K02 Student posiada umiejętność pracy w zespole, potrafi określić priorytety służące realizacji określonych zadań. | TZZ_1A_K03 | — | — | C-1 | T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-1, T-L-6, T-L-4, T-L-2, T-L-7, T-L-3, T-L-13, T-L-5 | M-2 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_C3_W01 Student potrafi: nazwać i definiować podstawowe grupy związków chemicznych występujących w żywności, opisać i scharakteryzować najważniejsze typy przemian w produktach żywnościowych | 2,0 | W: 0 - 50; gdzie W to wskaźnik oceny dla testów wyboru liczony według wzoru: W = [X*(P+Xmax)*50]/(P*Xmax), gdzie: X - ilość punktów uzyskanych przez studenta, P - ilość punktów możliwych do uzyskania w teście, Xmax - najwyższa ilość punktów uzyskana przez studenta w badanej grupie. |
3,0 | W: 51 - 60; gdzie W to wskaźnik oceny dla testów wyboru liczony według wzoru: W = [X*(P+Xmax)*50]/(P*Xmax), gdzie: X - ilość punktów uzyskanych przez studenta, P - ilość punktów możliwych do uzyskania w teście, Xmax - najwyższa ilość punktów uzyskana przez studenta w badanej grupie. | |
3,5 | W: 61 - 70; gdzie W to wskaźnik oceny dla testów wyboru liczony według wzoru: W = [X*(P+Xmax)*50]/(P*Xmax), gdzie: X - ilość punktów uzyskanych przez studenta, P - ilość punktów możliwych do uzyskania w teście, Xmax - najwyższa ilość punktów uzyskana przez studenta w badanej grupie. | |
4,0 | W: 71 - 80; gdzie W to wskaźnik oceny dla testów wyboru liczony według wzoru: W = [X*(P+Xmax)*50]/(P*Xmax), gdzie: X - ilość punktów uzyskanych przez studenta, P - ilość punktów możliwych do uzyskania w teście, Xmax - najwyższa ilość punktów uzyskana przez studenta w badanej grupie. | |
4,5 | W: 81 - 90; gdzie W to wskaźnik oceny dla testów wyboru liczony według wzoru: W = [X*(P+Xmax)*50]/(P*Xmax), gdzie: X - ilość punktów uzyskanych przez studenta, P - ilość punktów możliwych do uzyskania w teście, Xmax - najwyższa ilość punktów uzyskana przez studenta w badanej grupie. | |
5,0 | W: 91 - 100; gdzie W to wskaźnik oceny dla testów wyboru liczony według wzoru: W = [X*(P+Xmax)*50]/(P*Xmax), gdzie: X - ilość punktów uzyskanych przez studenta, P - ilość punktów możliwych do uzyskania w teście, Xmax - najwyższa ilość punktów uzyskana przez studenta w badanej grupie. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_C3_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi dobrać proste metody określania składu chemicznego żywności dla najważniejszych grup żywności oraz określić zależności pomiędzy składnikami żywności | 2,0 | |
3,0 | Zaakceptowane przez prowadzącego sprawozdania z przebiegu ćwiczeń laboratoryjnych (wykonane przez zespół) oraz pozytywna ocena z dwóch kolokwiów w formie testu, niższa niż 3,25. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TZZ_1A_C3_U02 Student stosuje zasady bhp i higieny pracy | 2,0 | |
3,0 | Nie podlega ocenie w formie stopnia. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_C3_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: chętny do współpracy w grupie zgodnie z przyjętymi zasadami, dbałość o formę realizowanych zadań, kreatywność w rozwiązywaniu zadań, zdeterminowany, zdolność do podejmowania samodzielnych decyzji, zorientowanie na praktyczne rozwiązywanie zadań. | 2,0 | |
3,0 | Nie podlega ocenie w formie stopnia. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TZZ_1A_C3_K02 Student posiada umiejętność pracy w zespole, potrafi określić priorytety służące realizacji określonych zadań. | 2,0 | |
3,0 | Nie podlega ocenie w formie stopnia. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Sikorski Zdzisław E., Chemia żywności, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne WT, Warszawa, 2000, wydanie III
Literatura dodatkowa
- Sikorski Zdzisław E., Chemia żywności tom I - Składniki żywności, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne WT, Warszawa, 2007, wydanie V
- Skikorski Zdziasław E., Chemia Żywności tom II - Sacharydy, lipidy, białka, Wydawnictwo naukowo-Techniczne WT, Warszawa, 2007, wydanie V
- Sikorski Zdziasław E., Chemia Żywności tom III - Odżywcze i zdrowotne właściwości skladników odżywczych, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne WT, Warszawa, 2007, wydanie V