Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
specjalność: technologia żywności pochodzenia wodnego

Sylabus przedmiotu Podstawy psychodietetyki:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy psychodietetyki
Specjalność żywienie człowieka i dietetyka
Jednostka prowadząca Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Edyta Balejko <Edyta.Balejko@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Anna Bogacka <Anna.Bogacka@zut.edu.pl>, Angelika Heberlej <Angelika.Heberlej@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 11 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 15 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL4 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Opanowanie treści z przedmiotów: etyka lub psychologia lub socjologia.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie prowadzenia spotkań z pacjentami w gabinecie psychodietetycznym.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie motywowania i wspierania pacjentów w gabinecie dietetyka.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Trening umiejętności interpersonalnych2
T-L-2Dialog motywujący w gabinecie dietetyka2
T-L-3Diagnostyka zaburzeń odżywiania2
T-L-4Praca nad motywacją zewnętrzną i wewnętrzną2
T-L-5Wybrane techniki w terapii behawioralno-poznawczej2
T-L-6Techniki radzenia sobie ze stresem2
T-L-7Postępowanie z pacjentem w gabinecie psychodietetyka2
T-L-8Zaliczenie1
15
wykłady
T-W-1Etyka pracy psychodietetyka2
T-W-2Psychologia jedzenia i odchudzania się2
T-W-3Zdrowie psychiczne a odżywianie2
T-W-4Zaburzenia odżywiania2
T-W-5Psychologia emocji i motywacji.2
T-W-6Psychiczne i społeczne konsekwencje otyłości.2
T-W-7Elementy terapii behawioralno-poznawczej.2
T-W-8Techniki promocji świadomego stylu życia.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Studiowanie literatury5
A-L-3Przygotowanie do zajęć.5
A-L-4Konsultacje z nauczycielem5
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Studiowanie literatury5
A-W-3Konsultacje z nauczycielem5
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Opanowanie umiejętności pracy psychologicznej z pacjentem.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach oraz wykonania ćwiczeń.
S-3Ocena podsumowująca: Końcowe zaliczenie z przedmiotu.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO3-6zicd_W01
Student ma wiedzę na temat tego, jak pracować z pacjentami o różnym temperamencie. Wie jak wspierać i motywować pacjenta w czasie kuracji żywieniowej. Zna mechanizmy kształtowania się nawyków oraz ich zmiany. Ma wiedzę z zakresu zaburzeń odżywiania, ich diagnozy oraz wsparcia leczenia.
TZZ_1A_W13, TZZ_1A_W14C-1, C-2T-W-3, T-W-2, T-L-2, T-L-1, T-W-6, T-W-5, T-L-5, T-L-7, T-L-6, T-L-3, T-L-4, T-W-1, T-W-7, T-W-4, T-W-8, T-L-8M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO3-6zicd_U01
Student potrafi pracować z pacjentami o różnym temperamencie. Potrafi wspierać i motywować pacjenta w czasie kuracji żywieniowej. Ma umiejętności pozwalające pracować nad istniejącymi nawykami. Ma umiejętności umożliwiające na współpracę z innymi specjalistami przy leczeniu zaburzeń odżywiania.
TZZ_1A_U01, TZZ_1A_U02, TZZ_1A_U03, TZZ_1A_U04, TZZ_1A_U05, TZZ_1A_U06, TZZ_1A_U07, TZZ_1A_U14, TZZ_1A_U15, TZZ_1A_U16, TZZ_1A_U29C-1, C-2T-W-4, T-L-6, T-W-6, T-L-3, T-L-7, T-W-8, T-L-4, T-L-2, T-L-8, T-L-1, T-W-1, T-L-5, T-W-7, T-W-3, T-W-5, T-W-2M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO3-6zicd_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania się. Ma świadomość znaczenia aspektów psychologicznych w zmianie nawyków żywieniowych. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
TZZ_1A_K01, TZZ_1A_K02, TZZ_1A_K03, TZZ_1A_K04, TZZ_1A_K05, TZZ_1A_K06C-1, C-2T-W-7, T-L-5, T-W-8, T-L-1, T-W-4, T-L-3, T-W-6, T-W-5, T-W-2, T-L-6, T-W-1, T-W-3, T-L-4, T-L-2, T-L-8, T-L-7M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO3-6zicd_W01
Student ma wiedzę na temat tego, jak pracować z pacjentami o różnym temperamencie. Wie jak wspierać i motywować pacjenta w czasie kuracji żywieniowej. Zna mechanizmy kształtowania się nawyków oraz ich zmiany. Ma wiedzę z zakresu zaburzeń odżywiania, ich diagnozy oraz wsparcia leczenia.
2,0Student nie opanował podstawowych zagadnień z omawianego zakresu.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z omawianego zakresu i poprawnie ją wykorzystuje.
3,5Student posiada częściową wiedzę z omawianego zakresu i poprawnie ją wykorzystuje.
4,0Student opanował prawie całą wiedzę z omawianego zakresu i poprawnie ją wykorzystuje.
4,5Student posiada całą wiedzę z omawianego zakresu. Prawidłowo identyfikuje zaburzenia i potrzeby pacjentów. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada całą wiedzę z omawianego zakresu. Prawidłowo identyfikuje zaburzenia i potrzeby pacjentów. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło problemów oraz doskonale zna swoje kompetencje, co umożliwia współpracę z innymi specjalistami.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO3-6zicd_U01
Student potrafi pracować z pacjentami o różnym temperamencie. Potrafi wspierać i motywować pacjenta w czasie kuracji żywieniowej. Ma umiejętności pozwalające pracować nad istniejącymi nawykami. Ma umiejętności umożliwiające na współpracę z innymi specjalistami przy leczeniu zaburzeń odżywiania.
2,0Student nie potrafi pracować z pacjentem wymagającym psychologicznego wsparcia.
3,0Student w znacznym stopniu poprawnie pracuje z pacjentami o różnym temperamencie.
3,5Student w znacznym stopniu poprawnie pracuje z pacjentami o różnym temperamencie. Potrafi wspierać i motywać pacjenta w trakcie kuracji żywieniowej.
4,0Student w znacznym stopniu poprawnie pracuje z pacjentami o różnym temperamencie. Potrafi wspierać i motywać pacjenta w trakcie kuracji żywieniowej. Potrafi wypracowywać nowe nawyki.
4,5Student w znacznym stopniu poprawnie pracuje z pacjentami o różnym temperamencie. Potrafi wspierać i motywać pacjenta w trakcie kuracji żywieniowej. Potrafi wypracowywać nowe nawyki. Potrafi współpracować z innymi specjalistami.
5,0Student poprawnie pracuje z pacjentami o różnym temperamencie. Potrafi wspierać i motywać pacjenta w trakcie kuracji żywieniowej. Potrafi wypracowywać nowe nawyki. Potrafi współpracować z innymi specjalistami.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO3-6zicd_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania się. Ma świadomość znaczenia aspektów psychologicznych w zmianie nawyków żywieniowych. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.

Literatura podstawowa

  1. Jane Ogden, Psychologia odżywiania się, od zdrowych do zaburzonych zachowań żywieniowych., Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2011
  2. Fairburn Christopher G., Terapia poznawczo-behawioralna i zaburzenia odżywiania, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2013
  3. Beata Szurowska, Anoreksja i bulimia: śmiertelne sposoby na życie, Harmonia Uniwersalis, Gdańsk, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Estera Morawska, Kinga Kulczycka, Ewa Stychno, Leszek Grochowski, Bogumiła Kosicka, Czynniki motywujące osoby otyłe w procesie odchudzania, Probl Hig Epidemiol, 2015, 96(1): 293-297
  2. Juruć A., Bogdański P., Otyłość i co dalej? O psychologicznych konsekwencjach nadmiernej masy ciała, Forum Zaburzeń metabolicznych, 2010, 1, 4, 2010-2019

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Trening umiejętności interpersonalnych2
T-L-2Dialog motywujący w gabinecie dietetyka2
T-L-3Diagnostyka zaburzeń odżywiania2
T-L-4Praca nad motywacją zewnętrzną i wewnętrzną2
T-L-5Wybrane techniki w terapii behawioralno-poznawczej2
T-L-6Techniki radzenia sobie ze stresem2
T-L-7Postępowanie z pacjentem w gabinecie psychodietetyka2
T-L-8Zaliczenie1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Etyka pracy psychodietetyka2
T-W-2Psychologia jedzenia i odchudzania się2
T-W-3Zdrowie psychiczne a odżywianie2
T-W-4Zaburzenia odżywiania2
T-W-5Psychologia emocji i motywacji.2
T-W-6Psychiczne i społeczne konsekwencje otyłości.2
T-W-7Elementy terapii behawioralno-poznawczej.2
T-W-8Techniki promocji świadomego stylu życia.1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Studiowanie literatury5
A-L-3Przygotowanie do zajęć.5
A-L-4Konsultacje z nauczycielem5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Studiowanie literatury5
A-W-3Konsultacje z nauczycielem5
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO3-6zicd_W01Student ma wiedzę na temat tego, jak pracować z pacjentami o różnym temperamencie. Wie jak wspierać i motywować pacjenta w czasie kuracji żywieniowej. Zna mechanizmy kształtowania się nawyków oraz ich zmiany. Ma wiedzę z zakresu zaburzeń odżywiania, ich diagnozy oraz wsparcia leczenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W13Ma ogólną wiedzę na temat składu produktów i ich przydatności do żywienia, planowania racjonalnego żywienia człowieka zdrowego i chorego; oraz oceny stanu odżywienia. Ma podstawową wiedzę na temat zagrożeń wynikających z błędów żywieniowych, zna zasady tworzenia programów profilaktycznych.
TZZ_1A_W14Ma wiedzę na temat budowy i funkcjonowania organizmu ludzkiego, zmian pod wpływem czynników agresji środowiskowe i ich profilaktyki, zna rolę i metabolizm pobieranych składników odżywczych, oraz uwarunkowania zachowań żywieniowych oraz mechanizmy powstawania zachowań żywieniowych. Ma wiedzę na temat podstawowych suplementów diety i preparatów dietetycznych.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie prowadzenia spotkań z pacjentami w gabinecie psychodietetycznym.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie motywowania i wspierania pacjentów w gabinecie dietetyka.
Treści programoweT-W-3Zdrowie psychiczne a odżywianie
T-W-2Psychologia jedzenia i odchudzania się
T-L-2Dialog motywujący w gabinecie dietetyka
T-L-1Trening umiejętności interpersonalnych
T-W-6Psychiczne i społeczne konsekwencje otyłości.
T-W-5Psychologia emocji i motywacji.
T-L-5Wybrane techniki w terapii behawioralno-poznawczej
T-L-7Postępowanie z pacjentem w gabinecie psychodietetyka
T-L-6Techniki radzenia sobie ze stresem
T-L-3Diagnostyka zaburzeń odżywiania
T-L-4Praca nad motywacją zewnętrzną i wewnętrzną
T-W-1Etyka pracy psychodietetyka
T-W-7Elementy terapii behawioralno-poznawczej.
T-W-4Zaburzenia odżywiania
T-W-8Techniki promocji świadomego stylu życia.
T-L-8Zaliczenie
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Opanowanie umiejętności pracy psychologicznej z pacjentem.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach oraz wykonania ćwiczeń.
S-3Ocena podsumowująca: Końcowe zaliczenie z przedmiotu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowych zagadnień z omawianego zakresu.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z omawianego zakresu i poprawnie ją wykorzystuje.
3,5Student posiada częściową wiedzę z omawianego zakresu i poprawnie ją wykorzystuje.
4,0Student opanował prawie całą wiedzę z omawianego zakresu i poprawnie ją wykorzystuje.
4,5Student posiada całą wiedzę z omawianego zakresu. Prawidłowo identyfikuje zaburzenia i potrzeby pacjentów. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada całą wiedzę z omawianego zakresu. Prawidłowo identyfikuje zaburzenia i potrzeby pacjentów. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło problemów oraz doskonale zna swoje kompetencje, co umożliwia współpracę z innymi specjalistami.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO3-6zicd_U01Student potrafi pracować z pacjentami o różnym temperamencie. Potrafi wspierać i motywować pacjenta w czasie kuracji żywieniowej. Ma umiejętności pozwalające pracować nad istniejącymi nawykami. Ma umiejętności umożliwiające na współpracę z innymi specjalistami przy leczeniu zaburzeń odżywiania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZZ_1A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów
TZZ_1A_U03Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
TZZ_1A_U04Posługuje się językiem obcym w stopniu wystarczającym do porozumiewania się, a także do czytania ze zrozumiem publikacji naukowych, dokumentacji technologicznej, instrukcji obsługi urządzeń (maszyn) oraz podobnych dokumentów.
TZZ_1A_U05Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
TZZ_1A_U06Posługuje się poprawną nomenklaturą i terminologią chemiczną potrafi dobrać właściwe procedury i metody analityczne, potrafi określić wiarygodność analiz. 1,2,8,
TZZ_1A_U07Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności, ich przemiany w organizmie i produktach spożywczych, właściwości fizykochemiczne, oraz zbadać i określić zależność pomiędzy tymi składnikami.
TZZ_1A_U14Potrafi dobrać zbadać i wykazać zależności pomiędzy sposobem żywienia człowieka i uwarunkowaniami genetycznymi.
TZZ_1A_U15Potrafi przez odpowiedni dobór składników diety podnieść jej prozdrowotne efekty oddziaływania na organizm człowieka.
TZZ_1A_U16Potrafi zaprojektować i ocenić jadłospis dla różnych grup ludności. Posiada umiejętność identyfikacji oraz korekty błędów w żywieniu i stylu życia różnych grup ludności.
TZZ_1A_U29Posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie problemów zawodowych.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie prowadzenia spotkań z pacjentami w gabinecie psychodietetycznym.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie motywowania i wspierania pacjentów w gabinecie dietetyka.
Treści programoweT-W-4Zaburzenia odżywiania
T-L-6Techniki radzenia sobie ze stresem
T-W-6Psychiczne i społeczne konsekwencje otyłości.
T-L-3Diagnostyka zaburzeń odżywiania
T-L-7Postępowanie z pacjentem w gabinecie psychodietetyka
T-W-8Techniki promocji świadomego stylu życia.
T-L-4Praca nad motywacją zewnętrzną i wewnętrzną
T-L-2Dialog motywujący w gabinecie dietetyka
T-L-8Zaliczenie
T-L-1Trening umiejętności interpersonalnych
T-W-1Etyka pracy psychodietetyka
T-L-5Wybrane techniki w terapii behawioralno-poznawczej
T-W-7Elementy terapii behawioralno-poznawczej.
T-W-3Zdrowie psychiczne a odżywianie
T-W-5Psychologia emocji i motywacji.
T-W-2Psychologia jedzenia i odchudzania się
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Opanowanie umiejętności pracy psychologicznej z pacjentem.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach oraz wykonania ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi pracować z pacjentem wymagającym psychologicznego wsparcia.
3,0Student w znacznym stopniu poprawnie pracuje z pacjentami o różnym temperamencie.
3,5Student w znacznym stopniu poprawnie pracuje z pacjentami o różnym temperamencie. Potrafi wspierać i motywać pacjenta w trakcie kuracji żywieniowej.
4,0Student w znacznym stopniu poprawnie pracuje z pacjentami o różnym temperamencie. Potrafi wspierać i motywać pacjenta w trakcie kuracji żywieniowej. Potrafi wypracowywać nowe nawyki.
4,5Student w znacznym stopniu poprawnie pracuje z pacjentami o różnym temperamencie. Potrafi wspierać i motywać pacjenta w trakcie kuracji żywieniowej. Potrafi wypracowywać nowe nawyki. Potrafi współpracować z innymi specjalistami.
5,0Student poprawnie pracuje z pacjentami o różnym temperamencie. Potrafi wspierać i motywać pacjenta w trakcie kuracji żywieniowej. Potrafi wypracowywać nowe nawyki. Potrafi współpracować z innymi specjalistami.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO3-6zicd_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania się. Ma świadomość znaczenia aspektów psychologicznych w zmianie nawyków żywieniowych. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
TZZ_1A_K02Ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur.
TZZ_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi współdziałać i pracować w grupie oraz określić priorytety służące realizacji określonych zadań.
TZZ_1A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego przetwórstwa żywności i żywienia człowieka.
TZZ_1A_K05Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
TZZ_1A_K06Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni a zwłaszcza rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy. Potrafi przyjąć rolę lidera.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie prowadzenia spotkań z pacjentami w gabinecie psychodietetycznym.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie motywowania i wspierania pacjentów w gabinecie dietetyka.
Treści programoweT-W-7Elementy terapii behawioralno-poznawczej.
T-L-5Wybrane techniki w terapii behawioralno-poznawczej
T-W-8Techniki promocji świadomego stylu życia.
T-L-1Trening umiejętności interpersonalnych
T-W-4Zaburzenia odżywiania
T-L-3Diagnostyka zaburzeń odżywiania
T-W-6Psychiczne i społeczne konsekwencje otyłości.
T-W-5Psychologia emocji i motywacji.
T-W-2Psychologia jedzenia i odchudzania się
T-L-6Techniki radzenia sobie ze stresem
T-W-1Etyka pracy psychodietetyka
T-W-3Zdrowie psychiczne a odżywianie
T-L-4Praca nad motywacją zewnętrzną i wewnętrzną
T-L-2Dialog motywujący w gabinecie dietetyka
T-L-8Zaliczenie
T-L-7Postępowanie z pacjentem w gabinecie psychodietetyka
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Opanowanie umiejętności pracy psychologicznej z pacjentem.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach oraz wykonania ćwiczeń.
S-3Ocena podsumowująca: Końcowe zaliczenie z przedmiotu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.