Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)

Sylabus przedmiotu Ogólna technologia żywności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ogólna technologia żywności
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Rybnej, Roślinnej i Gastronomicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Grażyna Bortnowska <Grazyna.Bortnowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agnieszka Hrebień-Filisińska <Agnieszka.Filisinska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW2 15 1,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość wiedzy z zakresu chemii żywności, biochemii i inżynierii procesowej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy dotyczącej podstaw technologii żywności, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych.
C-2Przekazanie wiedzy na temat operacji i procesów jednostkowych stosowanych w przetwórstwie

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Ogrzewanie mikrofalowe w technologii żywności2
T-L-2Wpływ pH na rozpuszczalność białka2
T-L-3Wpływ siły jonowej na rozpuszczalność białek2
T-L-4Kinetyka procesu suszenia2
T-L-5Stabilność emulsji.2
T-L-6Strukturotwórcza rola białka jaj.2
T-L-7Obróbka termiczna roślin strączkowych2
T-L-8Zaliczenie ćwiczeń1
15
wykłady
T-W-1Przemysł żywnościowy i jego specyfika1
T-W-2Podstawowe definicje i określenia żywności, używek, surowca podstawowego i pomocniczego oraz dodatku do żywności.1
T-W-3Podział i charakterystyka surowców żywnościowych.3
T-W-4Składniki żywności i ich funkcje technologiczne.2
T-W-5Zasady doboru surowców i ustalania kompozycji przetworów. Podstawowe czynniki decydujące o jakości przetworów.1
T-W-6Pojęcie procesu technologicznego i produkcyjnego.1
T-W-7Ogólne zasady technologiczne.1
T-W-8Metody utrwalania żywności – klasyfikacja i charakterystyka.2
T-W-9Podstawowe procesy jednostkowe w technologii żywności.1
T-W-10Rodzaje żywności.1
T-W-11Współczesne kierunki rozwoju technologii żywności.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Przeprowadzenie ćwiczeń15
A-L-2Analiza wskazanej literatury8
A-L-3Przygotowanie się do kolokwiów8
31
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Analiza wskazanej literatury5
A-W-3Kontakt z nauczycielem3
A-W-4Przygotowanie się do egzaminu8
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z użyciem metod audiowizualnych
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Wykład - egzamin w formie wypowiedzi pisemnych (ilość zagadnień - 5).
S-2Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne - ocena końcowa ustalana na podstawie Średniej z ocen 4 pisemnych kolokwiów końcowych
S-3Ocena formująca: Ocena sprowozdania
S-4Ocena formująca: ocena prezentacji
S-5Ocena formująca: Ocena postawy na zajęciach.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_C7_W01
Ma podstawową wiedzę w zakresie budowy głównych składników żywnośći, metod pozykiwania surowców roślinnych i zwierzęcych oraz zmianach w nich zachodzących podczas przetwarzania.
TZZ_1A_W04, TZZ_1A_W06, TZZ_1A_W15C-2, C-1T-W-5, T-W-3, T-W-4M-1, M-2S-1, S-2
TZZ_1A_C7_W02
Ma podstawową wiedzę na temat operacji jednostkowych i procesów technologicznych kształtujących właściwości funkcjonalne produktów
TZZ_1A_W16, TZZ_1A_W17C-2, C-1T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-8M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_C7_U01
Potrafi wyszukiwać i wykorzystywać informacje źródłowe pracując indywidualnie i w zespole, jest w stanie opracować dokumentację zadań inżynierskich.
TZZ_1A_U01, TZZ_1A_U02, TZZ_1A_U03C-2, C-1T-L-5, T-L-6, T-L-1, T-W-5, T-W-7, T-W-11, T-W-9, T-W-8M-1, M-2S-3, S-4
TZZ_1A_C7_U02
Posiada umiejętność samokształcenia, potrafi scharakteryzować główne składniki żywności.
TZZ_1A_U07, TZZ_1A_U17C-2, C-1T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-11, T-W-10, T-W-9, T-W-3, T-W-8, T-W-4M-1, M-2S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_C7_K01
Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania, ma świadomość przestrzegania zasad etyki zawodowej i odpowiedzialności za pracę własną i zespołową, potrafi myśleć w sposób przedsiębiorczy i przyjmować pozycję lidera. Potrafi ocenić skutki działalności.
TZZ_1A_K02, TZZ_1A_K03, TZZ_1A_K04, TZZ_1A_K05, TZZ_1A_K06C-2, C-1T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-11, T-W-10, T-W-9, T-W-3, T-W-8, T-W-4M-1, M-2S-5

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_C7_W01
Ma podstawową wiedzę w zakresie budowy głównych składników żywnośći, metod pozykiwania surowców roślinnych i zwierzęcych oraz zmianach w nich zachodzących podczas przetwarzania.
2,0Wiedza w zakresie budowy głównych składników żywności, metod pozykiwania surowców roślinnych i zwierzęcych oraz zmianach w nich zachodzących podczas przetwarzania jest niewystarczająca.
3,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Zasób wiedzy studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu.
TZZ_1A_C7_W02
Ma podstawową wiedzę na temat operacji jednostkowych i procesów technologicznych kształtujących właściwości funkcjonalne produktów
2,0Wiedza na temat operacji jednostkowych i procesów technologicznych kształtujących właściwości funkcjonalne produktów jest niewystarczająca.
3,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Zasób wiedzy studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami
4,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_C7_U01
Potrafi wyszukiwać i wykorzystywać informacje źródłowe pracując indywidualnie i w zespole, jest w stanie opracować dokumentację zadań inżynierskich.
2,0Umiejętność wyszukiwania i wykorzystania informacji źródłowych podczas pracy indywidualnej i w zespole, oraz opracowanie dokumentacji zadań inżynierskich jest niewystarczające.
3,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu
TZZ_1A_C7_U02
Posiada umiejętność samokształcenia, potrafi scharakteryzować główne składniki żywności.
2,0Umiejętność samokształcenia oraz charakterystyki głównych składników żywności jest niewystarczająca.
3,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów
4,5Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_C7_K01
Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania, ma świadomość przestrzegania zasad etyki zawodowej i odpowiedzialności za pracę własną i zespołową, potrafi myśleć w sposób przedsiębiorczy i przyjmować pozycję lidera. Potrafi ocenić skutki działalności.
2,0Świadomość ciągłego dokształcania, przestrzegania zasad etyki zawodowej i odpowiedzialności za pracę własną i zespołową, myślenie w sposób przedsiębiorczy i przyjmowanie pozycji lidera oraz ocena skutków działalności jest niewystarczająca.
3,0Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu.

Literatura podstawowa

  1. Pijanowski E. i in, Ogólna technologia żywności, PWN, Warszawa, 2001
  2. Zin M., Technologia Żywności i Żywienia, Wyd. Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów, 2014
  3. Dłużewska E., Leszczyński K., Ogólna Technologia Żywności, Wyd. SGGW Warszawa, Warszawa, 2013

Literatura dodatkowa

  1. Sikorski Z.E., Chemia żywności, WNT, Warszawa
  2. Czapski J. i in., Surowce, technologia i dodatki a jakośc żywności, Wyd. AR Poznań, Poznań

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ogrzewanie mikrofalowe w technologii żywności2
T-L-2Wpływ pH na rozpuszczalność białka2
T-L-3Wpływ siły jonowej na rozpuszczalność białek2
T-L-4Kinetyka procesu suszenia2
T-L-5Stabilność emulsji.2
T-L-6Strukturotwórcza rola białka jaj.2
T-L-7Obróbka termiczna roślin strączkowych2
T-L-8Zaliczenie ćwiczeń1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przemysł żywnościowy i jego specyfika1
T-W-2Podstawowe definicje i określenia żywności, używek, surowca podstawowego i pomocniczego oraz dodatku do żywności.1
T-W-3Podział i charakterystyka surowców żywnościowych.3
T-W-4Składniki żywności i ich funkcje technologiczne.2
T-W-5Zasady doboru surowców i ustalania kompozycji przetworów. Podstawowe czynniki decydujące o jakości przetworów.1
T-W-6Pojęcie procesu technologicznego i produkcyjnego.1
T-W-7Ogólne zasady technologiczne.1
T-W-8Metody utrwalania żywności – klasyfikacja i charakterystyka.2
T-W-9Podstawowe procesy jednostkowe w technologii żywności.1
T-W-10Rodzaje żywności.1
T-W-11Współczesne kierunki rozwoju technologii żywności.1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Przeprowadzenie ćwiczeń15
A-L-2Analiza wskazanej literatury8
A-L-3Przygotowanie się do kolokwiów8
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Analiza wskazanej literatury5
A-W-3Kontakt z nauczycielem3
A-W-4Przygotowanie się do egzaminu8
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_C7_W01Ma podstawową wiedzę w zakresie budowy głównych składników żywnośći, metod pozykiwania surowców roślinnych i zwierzęcych oraz zmianach w nich zachodzących podczas przetwarzania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W04Ma podstawową wiedzę w zakresie nomenklatury, podstawowych definicji i budowy głównych składników żywności, oraz wzajemnych związków, przemian i oddziaływań między nimi. Posiada wiedzę w zakresie przemian biochemicznych w organizmach.
TZZ_1A_W06Posiada podstawową wiedzę na temat drobnoustrojów ich roli i wpływu na jakość zdrowotną żywności oraz ich udziału w procesach technologicznych. Zna związki pomiędzy wyjściową jakością mikrobiologiczną surowca, parametrami procesów technologicznych oraz higieną i jakością mikrobiologiczną produktu. Posiada podstawową wiedzę na temat patogenów występujących w żywności.
TZZ_1A_W15Ma wiedzę w zakresie terminologii, charakterystyki metod pozyskiwania, klasyfikacji surowców pochodzenia roślinnego, zwierzęcego i produktów ubocznych oraz zmian w nich zachodzących podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania.
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy na temat operacji i procesów jednostkowych stosowanych w przetwórstwie
C-1Przekazanie wiedzy dotyczącej podstaw technologii żywności, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych.
Treści programoweT-W-5Zasady doboru surowców i ustalania kompozycji przetworów. Podstawowe czynniki decydujące o jakości przetworów.
T-W-3Podział i charakterystyka surowców żywnościowych.
T-W-4Składniki żywności i ich funkcje technologiczne.
Metody nauczaniaM-1Wykład z użyciem metod audiowizualnych
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wykład - egzamin w formie wypowiedzi pisemnych (ilość zagadnień - 5).
S-2Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne - ocena końcowa ustalana na podstawie Średniej z ocen 4 pisemnych kolokwiów końcowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Wiedza w zakresie budowy głównych składników żywności, metod pozykiwania surowców roślinnych i zwierzęcych oraz zmianach w nich zachodzących podczas przetwarzania jest niewystarczająca.
3,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Zasób wiedzy studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_C7_W02Ma podstawową wiedzę na temat operacji jednostkowych i procesów technologicznych kształtujących właściwości funkcjonalne produktów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W16Ma podstawową wiedzę w zakresie technologii inżynierskich szczególnie technologii produktów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego, technologii gastronomicznej i biotechnologii oraz przetwarzania produktów ubocznych i odpadów przemysłu spożywczego Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu zadań inżynierskich.
TZZ_1A_W17Ma podstawową wiedzę na temat wpływu operacji jednostkowych i procesów technologicznych na jakość wyrobów gotowych. Zna zasady doboru surowców i metod produkcji, kształtowania właściwości funkcjonalnych i odżywczych oraz zasady projektowania produktów spożywczych. Ma wiedzę o metodach kalkulacji kosztów produkcji oraz zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości.
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy na temat operacji i procesów jednostkowych stosowanych w przetwórstwie
C-1Przekazanie wiedzy dotyczącej podstaw technologii żywności, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych.
Treści programoweT-W-6Pojęcie procesu technologicznego i produkcyjnego.
T-W-7Ogólne zasady technologiczne.
T-W-9Podstawowe procesy jednostkowe w technologii żywności.
T-W-8Metody utrwalania żywności – klasyfikacja i charakterystyka.
Metody nauczaniaM-1Wykład z użyciem metod audiowizualnych
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wykład - egzamin w formie wypowiedzi pisemnych (ilość zagadnień - 5).
S-2Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne - ocena końcowa ustalana na podstawie Średniej z ocen 4 pisemnych kolokwiów końcowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Wiedza na temat operacji jednostkowych i procesów technologicznych kształtujących właściwości funkcjonalne produktów jest niewystarczająca.
3,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Zasób wiedzy studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami
4,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_C7_U01Potrafi wyszukiwać i wykorzystywać informacje źródłowe pracując indywidualnie i w zespole, jest w stanie opracować dokumentację zadań inżynierskich.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZZ_1A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów
TZZ_1A_U03Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy na temat operacji i procesów jednostkowych stosowanych w przetwórstwie
C-1Przekazanie wiedzy dotyczącej podstaw technologii żywności, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych.
Treści programoweT-L-5Stabilność emulsji.
T-L-6Strukturotwórcza rola białka jaj.
T-L-1Ogrzewanie mikrofalowe w technologii żywności
T-W-5Zasady doboru surowców i ustalania kompozycji przetworów. Podstawowe czynniki decydujące o jakości przetworów.
T-W-7Ogólne zasady technologiczne.
T-W-11Współczesne kierunki rozwoju technologii żywności.
T-W-9Podstawowe procesy jednostkowe w technologii żywności.
T-W-8Metody utrwalania żywności – klasyfikacja i charakterystyka.
Metody nauczaniaM-1Wykład z użyciem metod audiowizualnych
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena sprowozdania
S-4Ocena formująca: ocena prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Umiejętność wyszukiwania i wykorzystania informacji źródłowych podczas pracy indywidualnej i w zespole, oraz opracowanie dokumentacji zadań inżynierskich jest niewystarczające.
3,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_C7_U02Posiada umiejętność samokształcenia, potrafi scharakteryzować główne składniki żywności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U07Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności, ich przemiany w organizmie i produktach spożywczych, właściwości fizykochemiczne, oraz zbadać i określić zależność pomiędzy tymi składnikami.
TZZ_1A_U17Potrafi scharakteryzować, ocenić i sklasyfikować surowce pochodzenia roślinnego, zwierzęcego i produkty uboczne, określić zachodzące w nich przemiany i oszacować ich przydatność technologiczną.
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy na temat operacji i procesów jednostkowych stosowanych w przetwórstwie
C-1Przekazanie wiedzy dotyczącej podstaw technologii żywności, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych.
Treści programoweT-L-4Kinetyka procesu suszenia
T-L-5Stabilność emulsji.
T-L-6Strukturotwórcza rola białka jaj.
T-L-3Wpływ siły jonowej na rozpuszczalność białek
T-L-2Wpływ pH na rozpuszczalność białka
T-L-1Ogrzewanie mikrofalowe w technologii żywności
T-W-1Przemysł żywnościowy i jego specyfika
T-W-2Podstawowe definicje i określenia żywności, używek, surowca podstawowego i pomocniczego oraz dodatku do żywności.
T-W-5Zasady doboru surowców i ustalania kompozycji przetworów. Podstawowe czynniki decydujące o jakości przetworów.
T-W-6Pojęcie procesu technologicznego i produkcyjnego.
T-W-7Ogólne zasady technologiczne.
T-W-11Współczesne kierunki rozwoju technologii żywności.
T-W-10Rodzaje żywności.
T-W-9Podstawowe procesy jednostkowe w technologii żywności.
T-W-3Podział i charakterystyka surowców żywnościowych.
T-W-8Metody utrwalania żywności – klasyfikacja i charakterystyka.
T-W-4Składniki żywności i ich funkcje technologiczne.
Metody nauczaniaM-1Wykład z użyciem metod audiowizualnych
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena sprowozdania
S-4Ocena formująca: ocena prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Umiejętność samokształcenia oraz charakterystyki głównych składników żywności jest niewystarczająca.
3,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów
4,5Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_C7_K01Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania, ma świadomość przestrzegania zasad etyki zawodowej i odpowiedzialności za pracę własną i zespołową, potrafi myśleć w sposób przedsiębiorczy i przyjmować pozycję lidera. Potrafi ocenić skutki działalności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K02Ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur.
TZZ_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi współdziałać i pracować w grupie oraz określić priorytety służące realizacji określonych zadań.
TZZ_1A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego przetwórstwa żywności i żywienia człowieka.
TZZ_1A_K05Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
TZZ_1A_K06Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni a zwłaszcza rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy. Potrafi przyjąć rolę lidera.
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy na temat operacji i procesów jednostkowych stosowanych w przetwórstwie
C-1Przekazanie wiedzy dotyczącej podstaw technologii żywności, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych.
Treści programoweT-L-4Kinetyka procesu suszenia
T-L-5Stabilność emulsji.
T-L-6Strukturotwórcza rola białka jaj.
T-L-3Wpływ siły jonowej na rozpuszczalność białek
T-L-2Wpływ pH na rozpuszczalność białka
T-L-1Ogrzewanie mikrofalowe w technologii żywności
T-W-1Przemysł żywnościowy i jego specyfika
T-W-2Podstawowe definicje i określenia żywności, używek, surowca podstawowego i pomocniczego oraz dodatku do żywności.
T-W-5Zasady doboru surowców i ustalania kompozycji przetworów. Podstawowe czynniki decydujące o jakości przetworów.
T-W-6Pojęcie procesu technologicznego i produkcyjnego.
T-W-7Ogólne zasady technologiczne.
T-W-11Współczesne kierunki rozwoju technologii żywności.
T-W-10Rodzaje żywności.
T-W-9Podstawowe procesy jednostkowe w technologii żywności.
T-W-3Podział i charakterystyka surowców żywnościowych.
T-W-8Metody utrwalania żywności – klasyfikacja i charakterystyka.
T-W-4Składniki żywności i ich funkcje technologiczne.
Metody nauczaniaM-1Wykład z użyciem metod audiowizualnych
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-5Ocena formująca: Ocena postawy na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Świadomość ciągłego dokształcania, przestrzegania zasad etyki zawodowej i odpowiedzialności za pracę własną i zespołową, myślenie w sposób przedsiębiorczy i przyjmowanie pozycji lidera oraz ocena skutków działalności jest niewystarczająca.
3,0Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu.