Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy technologii spożywczych produktów fermentowanych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy technologii spożywczych produktów fermentowanych
Specjalność żywienie człowieka i dietetyka
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Rybnej, Roślinnej i Gastronomicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Grzegorz Tokarczyk <Grzegorz.Tokarczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Katarzyna Felisiak <Katarzyna.Felisiak@zut.edu.pl>, Agnieszka Hrebień-Filisińska <Agnieszka.Filisinska@zut.edu.pl>, Robert Iwański <Robert.Iwanski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 15 2,00,50zaliczenie
laboratoriaL6 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Mikrobiologia żywności, Biochemia, Ogólna technologia żywności, Podstawy inżynierii procesowej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem wykładów jest przekazanie wiedzy na temat podstawowych technologii otrzymywania produktów fermentowanych oraz przemian podczas procesów fermentacji. Celem ćwiczeń jest praktyczne poznanie technologii produkcji wybranych produktów fermentowanych oraz ich aplikacja w technologii żywności.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Właściwości fermentacyjne Saccharomyces cerevisae.1
T-L-2Wpływ dodatku startera fermentacji na szbkość i jakość procesu.1
T-L-3Technologia kultur starterowych w produkcji zakwasu piekarskiego.Fermentacja mąki żytniej.1
T-L-4Techniki zaszczepiania win owocowych, wykorzystanie starterów fermentacji.1
T-L-5Hydroliza enzymatyczna skrobii ziemniaczanej.1
T-L-6Przygotowanie słodu browarniczego. Technologia prowadzenia drożdży browarniczych. Technologia zacierania słodu. Produkcja piwa jasnego, pełnego.1
T-L-7Produkcja wina owocowego.1
T-L-8Produkcja miodu pitnego-trójniak1
T-L-9Produkcja kiszonek na przykładzie kapusty kiszonej.1
T-L-10Produkcja octów owocowych.1
T-L-11Technologia produktów fermentowanych z nasion roślin strączkowych1
T-L-12Ocena jakości kiszonek.1
T-L-13Produkcja fermentowanych sosów rybnych1
T-L-14Końcowa ocena organoleptyczna i jakościowa otrzymanego piwa, wina i octu.1
T-L-15Destylacja.1
15
wykłady
T-W-1Podział, charakterystyka, rola i zadania przemysłu fermentacyjnego.1
T-W-2Biochemia procesów fermentacyjnych. Rola starterów w przemysłowych procesach fermentacyjnych.2
T-W-3Browarnictwo: cel i techniki2
T-W-4Produkcja win i miodów pitnych: przemysł i tradycja.2
T-W-5Technologia kwasu octowego i mlekowego.1
T-W-6Gorzelnictwo2
T-W-7Technologia produkcji fermentowanych sosów rybnych2
T-W-8Produkty fermentowane z nasion roślin strączkowych1
T-W-9Piekarstwo: rola procesu fermentacji w technologii ciast pszennych i żytnich.1
T-W-10Fermentacja kwasu mlekowego. Produkcja kiszonek.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Aktywny udział w ćwiczeniach laboratoryjnych15
A-L-2Opracowanie wyników ćwiczeń laboratoryjnych3
A-L-3Przygotowanie do kolokwium10
A-L-4Konsultacje2
30
wykłady
A-W-1Aktywny udział w wykładzie15
A-W-2Konsultacje5
A-W-3Analiza wskazanej literatury15
A-W-4Przygotowanie do egzaminu25
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład poparty zdjęciami, przeźroczami, foliogramami oraz prezentacjami multimedialnymi.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Końcowy pisemny egzamin sprawdzający (6 pytań opisowych)
S-2Ocena formująca: 3 kolokwia sprawdzające po czterech kolejnych ćwiczeniach
S-3Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
S-4Ocena formująca: Sprawozdanie
S-5Ocena podsumowująca: Końcowy pisemny egzamin sprawdzający (6 pytań opisowych)
S-6Ocena formująca: 3 kolokwia sprawdzające po czterech kolejnych ćwiczeniach
S-7Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
S-8Ocena formująca: Sprawozdanie
S-9Ocena podsumowująca: Końcowy pisemny egzamin sprawdzający (6 pytań opisowych)
S-10Ocena formująca: 3 kolokwia sprawdzające po czterech kolejnych ćwiczeniach
S-11Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
S-12Ocena formująca: Sprawozdanie

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D13zcid_W01
Ma podstawową wiedzę w zakresie mikrobiologii, biochemii i enzymologii fermentacji, elementarnych modułów zestawów fermentacyjnych, oraz zmian podstawowych składników surowców w czasie przetwarzania.
TZZ_1A_W01, TZZ_1A_W04, TZZ_1A_W07, TZZ_1A_W08, TZZ_1A_W13, TZZ_1A_W16C-1T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2S-5, S-6
TZZ_1A_D13zcid_W02
Ma wiedzę w zakresie tecjnologii inżynierskich dotyczących fermentacji i wpływu operacji jednostkowych na jakość produktu.
TZZ_1A_W06, TZZ_1A_W07, TZZ_1A_W16C-1T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2S-5, S-6

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D13zcid_U01
Potrafi scharakteryzować główne surowce fermetacyjne, ma umiejętność rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z technologią fermentacji w tym doboru maszyn i urządzeń do przetwórstwa.
TZZ_1A_U01, TZZ_1A_U02, TZZ_1A_U05, TZZ_1A_U11, TZZ_1A_U17, TZZ_1A_U18, TZZ_1A_U19, TZZ_1A_U20, TZZ_1A_U23, TZZ_1A_U27, TZZ_1A_U28C-1T-L-4, T-L-6, T-L-12, T-L-14, T-L-15, T-L-8, T-L-9, T-L-7, T-L-10, T-L-5, T-L-11, T-L-13M-1, M-2S-6
TZZ_1A_D13zcid_U02
Potrafi wyszukiwać i wykorzystywać informacje źródłowe pracując indywidualnie i w zespole, ma umiejętność samokształcenia.
TZZ_1A_U01, TZZ_1A_U02, TZZ_1A_U05, TZZ_1A_U11, TZZ_1A_U20, TZZ_1A_U27, TZZ_1A_U28C-1T-L-4, T-L-6, T-L-12, T-L-14, T-L-15, T-L-8, T-L-9, T-L-7, T-L-10, T-L-5, T-L-11, T-L-13M-1, M-2S-6

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D13zcid_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
TZZ_1A_K01, TZZ_1A_K02, TZZ_1A_K03, TZZ_1A_K04, TZZ_1A_K05, TZZ_1A_K06C-1T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-L-1, T-L-12, T-L-14, T-L-15, T-L-8, T-L-9, T-L-7, T-L-10, T-L-5, T-L-2, T-L-11, T-L-13M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D13zcid_W01
Ma podstawową wiedzę w zakresie mikrobiologii, biochemii i enzymologii fermentacji, elementarnych modułów zestawów fermentacyjnych, oraz zmian podstawowych składników surowców w czasie przetwarzania.
2,0Zasób wiedzy studenta w zakresie podstawowych definicji oraz znajomości procesów fermentacyjnych jest niewystarczający
3,0Wiedza studenta z zakresu podstawowych definicji oraz znajomości procesów fermentacyjnych spełnia minimalne kryteria
3,5Zasób wiedzy z zakresu podstawowych definicji oraz znajomości procesów fermentacyjnych jest zadawalający lecz ze znacznymi brakami
4,0Wiedza studenta z zakresu podstawowych definicji oraz znajomości procesów fermentacyjnych jest generalnie utrwalona lecz z szeregiem zauważalnych błędów
4,5Wiedza studenta z zakresu podstawowych definicji oraz znajomości procesów fermentacyjnych jest powyżej średniego standardu ale z pewnymi brakami
5,0Wiedza studenta z zakresu podstawowych definicji oraz znajomości procesów fermentacyjnych jest powyżej standardu
TZZ_1A_D13zcid_W02
Ma wiedzę w zakresie tecjnologii inżynierskich dotyczących fermentacji i wpływu operacji jednostkowych na jakość produktu.
2,0Zasób wiedzy studenta w zakresie podstawowych definicji oraz znajomości procesów fermentacyjnych jest niewystarczający
3,0Wiedza studenta z zakresu podstawowych definicji oraz znajomości procesów fermentacyjnych spełnia minimalne kryteria
3,5Zasób wiedzy z zakresu podstawowych definicji oraz znajomości procesów fermentacyjnych jest zadawalający lecz ze znacznymi brakami
4,0Wiedza studenta z zakresu podstawowych definicji oraz znajomości procesów fermentacyjnych jest generalnie utrwalona lecz z szeregiem zauważalnych błędów
4,5Wiedza studenta z zakresu podstawowych definicji oraz znajomości procesów fermentacyjnych jest powyżej średniego standardu ale z pewnymi brakami
5,0Wiedza studenta z zakresu podstawowych definicji oraz znajomości procesów fermentacyjnych jest powyżej standardu

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D13zcid_U01
Potrafi scharakteryzować główne surowce fermetacyjne, ma umiejętność rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z technologią fermentacji w tym doboru maszyn i urządzeń do przetwórstwa.
2,0Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności charakterystyki głównych surowców fermetacyjnych, umiejętności rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z technologią fermentacji w tym doboru maszyn i urządzeń do przetwórstwa jest niewystarczający
3,0Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności charakterystyki głównych surowców fermetacyjnych, umiejętności rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z technologią fermentacji w tym doboru maszyn i urządzeń do przetwórstwa spełnia minimalne kryteria
3,5Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności charakterystyki głównych surowców fermetacyjnych, umiejętności rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z technologią fermentacji w tym doboru maszyn i urządzeń do przetwórstwa jest zadowalający lecz ze znacznymi brakami
4,0Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności charakterystyki głównych surowców fermetacyjnych, umiejętności rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z technologią fermentacji w tym doboru maszyn i urządzeń do przetwórstwa jest duży lecz z brakami
4,5Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności charakterystyki głównych surowców fermetacyjnych, umiejętności rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z technologią fermentacji w tym doboru maszyn i urządzeń do przetwórstwa jest powyżej średniego standardu
5,0Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności charakterystyki głównych surowców fermetacyjnych, umiejętności rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z technologią fermentacji w tym doboru maszyn i urządzeń do przetwórstwa jest powyżej standardu
TZZ_1A_D13zcid_U02
Potrafi wyszukiwać i wykorzystywać informacje źródłowe pracując indywidualnie i w zespole, ma umiejętność samokształcenia.
2,0Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności wyszukiwania i wykorzystywania informacji źródłowych oraz umiejętności samokształcenia jest niewystarczający
3,0Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności wyszukiwania i wykorzystywania informacji źródłowych oraz umiejętności samokształcenia spełnia minimalne kryteria
3,5Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności wyszukiwania i wykorzystywania informacji źródłowych oraz umiejętności samokształcenia jest zadowalający lecz ze znacznymi brakami
4,0Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności wyszukiwania i wykorzystywania informacji źródłowych oraz umiejętności samokształcenia jest solidny z szeregiem zauważalnych błędów
4,5Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności wyszukiwania i wykorzystywania informacji źródłowych oraz umiejętności samokształcenia jest powyżej średniego standardu lecz z pewnymi brakami
5,0Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności wyszukiwania i wykorzystywania informacji źródłowych oraz umiejętności samokształcenia jest powyżej standardu

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D13zcid_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
2,0Świadomość studenta w potrzebie wyznaczenia własnej ścieżki dokształcania jest niewystarczająca
3,0Świadomość studenta w potrzebie wyznaczenia własnej ścieżki dokształcania spełnia minimalne kryteria
3,5Świadomość studenta w potrzebie wyznaczenia własnej ścieżki dokształcania jest zadowalająca lecz ze znacznymi brakami
4,0Świadomość studenta w potrzebie wyznaczenia własnej ścieżki dokształcania jest solidna lecz z szeregiem zauważalnych błędów
4,5Świadomość studenta w potrzebie wyznaczenia własnej ścieżki dokształcania jest powyżej średniego standardu ale z pewnymi brakami
5,0Świadomość studenta w potrzebie wyznaczenia własnej ścieżki dokształcania jest powyżej standardu

Literatura podstawowa

  1. Bednarski W., Biotechnologia żywności, Sigma NOT, Warszawa, 2003, 1
  2. Czupryński B, Aktualne problemy gorzelnictwa rolniczego, Instytut Biotechnologii Przemysłu Rolno-Spożywczego w Bydgoszczy, Bydgoszcz, 1983, 1
  3. Czupryński B., Postępy w biotechnologii procesu fermentacji alkoholowej, Instytut Biotechnologii Przemysłu Rolno-Spożywczego w Bydgoszczy, Bydgoszcz, 2004, 1
  4. Gąsiorowski H., Technologia produkcji chleba żytniego, w: Żyto chemia i technologia, red. H. Gąsiorowski, pr. zb., PWRiL, Warszawa, 1994, 1
  5. Kołakowski E, Enzymatyczna modyfikacja składników żywności, Wydawnictwo AR Szczecin, Szczecin, 2005, 1
  6. Kunze W., Technologia piwa i słodu, PIWOCHMIEL, Sp. z o.o, Warszawa, 1999, 1
  7. Lewis M.J., Young T.W., Piwowarstwo, PWN, Warszawa, 2001, 1
  8. Łączyński B, Skrócony kurs gorzelnictwa rolniczego, w: Przemysł Fermentacyjny i Owocowo -Warzywny, NOT SIGMA, Warszawa, 2005, 1
  9. Łączyński B., Skrócony kurs gorzelnictwa rolniczego, Sigma NOT, Warszawa, 2005, 1
  10. Opuszyńska H., Staszewska E., Zagadnienia mikrobiologiczne i sanitarne w produkcji piekarskiej i ciastkarskiej, w: Piekarstwo i ciastkarstwo, red. Z. Ambroziak, WNT, Warszawa, 1988, 1
  11. Pijanowski E, Ogólna technologia żywności, WN-T, Warszawa, 1996, 2

Literatura dodatkowa

  1. --, Przemysł fermentacyjny i owocowo-warzywny (czasopismo), --, --, 2011

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Właściwości fermentacyjne Saccharomyces cerevisae.1
T-L-2Wpływ dodatku startera fermentacji na szbkość i jakość procesu.1
T-L-3Technologia kultur starterowych w produkcji zakwasu piekarskiego.Fermentacja mąki żytniej.1
T-L-4Techniki zaszczepiania win owocowych, wykorzystanie starterów fermentacji.1
T-L-5Hydroliza enzymatyczna skrobii ziemniaczanej.1
T-L-6Przygotowanie słodu browarniczego. Technologia prowadzenia drożdży browarniczych. Technologia zacierania słodu. Produkcja piwa jasnego, pełnego.1
T-L-7Produkcja wina owocowego.1
T-L-8Produkcja miodu pitnego-trójniak1
T-L-9Produkcja kiszonek na przykładzie kapusty kiszonej.1
T-L-10Produkcja octów owocowych.1
T-L-11Technologia produktów fermentowanych z nasion roślin strączkowych1
T-L-12Ocena jakości kiszonek.1
T-L-13Produkcja fermentowanych sosów rybnych1
T-L-14Końcowa ocena organoleptyczna i jakościowa otrzymanego piwa, wina i octu.1
T-L-15Destylacja.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podział, charakterystyka, rola i zadania przemysłu fermentacyjnego.1
T-W-2Biochemia procesów fermentacyjnych. Rola starterów w przemysłowych procesach fermentacyjnych.2
T-W-3Browarnictwo: cel i techniki2
T-W-4Produkcja win i miodów pitnych: przemysł i tradycja.2
T-W-5Technologia kwasu octowego i mlekowego.1
T-W-6Gorzelnictwo2
T-W-7Technologia produkcji fermentowanych sosów rybnych2
T-W-8Produkty fermentowane z nasion roślin strączkowych1
T-W-9Piekarstwo: rola procesu fermentacji w technologii ciast pszennych i żytnich.1
T-W-10Fermentacja kwasu mlekowego. Produkcja kiszonek.1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Aktywny udział w ćwiczeniach laboratoryjnych15
A-L-2Opracowanie wyników ćwiczeń laboratoryjnych3
A-L-3Przygotowanie do kolokwium10
A-L-4Konsultacje2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Aktywny udział w wykładzie15
A-W-2Konsultacje5
A-W-3Analiza wskazanej literatury15
A-W-4Przygotowanie do egzaminu25
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D13zcid_W01Ma podstawową wiedzę w zakresie mikrobiologii, biochemii i enzymologii fermentacji, elementarnych modułów zestawów fermentacyjnych, oraz zmian podstawowych składników surowców w czasie przetwarzania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W01Ma podstawową wiedzę w zakresie chemii nieorganicznej i organicznej obejmującą znajomość w zakresie terminologii stosowanej, pojęć i praw chemicznych, zna właściwości pierwiastków, wybranych związków organicznych i nieorganicznych, oraz mechanizmów reakcji chemicznych.
TZZ_1A_W04Ma podstawową wiedzę w zakresie nomenklatury, podstawowych definicji i budowy głównych składników żywności, oraz wzajemnych związków, przemian i oddziaływań między nimi. Posiada wiedzę w zakresie przemian biochemicznych w organizmach.
TZZ_1A_W07Posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą badań surowców i produktów spożywczych a w szczególności metod analizy i oceny jakości żywności. Posiada wiedzę na temat nowych technik analizy instrumentalnej. Posiada wiedzę na temat charakterystyki towaroznawczej surowców i produktów żywnościowych. Zna najważniejsze systemy zarządzania jakością i bezpieczeństwem żywności.
TZZ_1A_W08Zna zasady i prawa leżące u podstaw inżynierii procesowej. Posiada znajomość podstawowych pojęć i terminologii niezbędnych w inżynierii przemysłu spożywczego i maszynoznawstwie. Ma podstawową wiedzę związaną z materiałami, rozwiązaniami konstrukcyjnymi maszyn i urządzeń przemysłu spożywczego, projektowaniem, eksploatacją linii technologicznych i procesów w przemyśle spożywczym.
TZZ_1A_W13Ma ogólną wiedzę na temat składu produktów i ich przydatności do żywienia, planowania racjonalnego żywienia człowieka zdrowego i chorego; oraz oceny stanu odżywienia. Ma podstawową wiedzę na temat zagrożeń wynikających z błędów żywieniowych, zna zasady tworzenia programów profilaktycznych.
TZZ_1A_W16Ma podstawową wiedzę w zakresie technologii inżynierskich szczególnie technologii produktów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego, technologii gastronomicznej i biotechnologii oraz przetwarzania produktów ubocznych i odpadów przemysłu spożywczego Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu zadań inżynierskich.
Cel przedmiotuC-1Celem wykładów jest przekazanie wiedzy na temat podstawowych technologii otrzymywania produktów fermentowanych oraz przemian podczas procesów fermentacji. Celem ćwiczeń jest praktyczne poznanie technologii produkcji wybranych produktów fermentowanych oraz ich aplikacja w technologii żywności.
Treści programoweT-W-1Podział, charakterystyka, rola i zadania przemysłu fermentacyjnego.
T-W-3Browarnictwo: cel i techniki
T-W-4Produkcja win i miodów pitnych: przemysł i tradycja.
T-W-2Biochemia procesów fermentacyjnych. Rola starterów w przemysłowych procesach fermentacyjnych.
T-W-5Technologia kwasu octowego i mlekowego.
T-W-6Gorzelnictwo
T-W-7Technologia produkcji fermentowanych sosów rybnych
Metody nauczaniaM-1Wykład poparty zdjęciami, przeźroczami, foliogramami oraz prezentacjami multimedialnymi.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja)
Sposób ocenyS-5Ocena podsumowująca: Końcowy pisemny egzamin sprawdzający (6 pytań opisowych)
S-6Ocena formująca: 3 kolokwia sprawdzające po czterech kolejnych ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Zasób wiedzy studenta w zakresie podstawowych definicji oraz znajomości procesów fermentacyjnych jest niewystarczający
3,0Wiedza studenta z zakresu podstawowych definicji oraz znajomości procesów fermentacyjnych spełnia minimalne kryteria
3,5Zasób wiedzy z zakresu podstawowych definicji oraz znajomości procesów fermentacyjnych jest zadawalający lecz ze znacznymi brakami
4,0Wiedza studenta z zakresu podstawowych definicji oraz znajomości procesów fermentacyjnych jest generalnie utrwalona lecz z szeregiem zauważalnych błędów
4,5Wiedza studenta z zakresu podstawowych definicji oraz znajomości procesów fermentacyjnych jest powyżej średniego standardu ale z pewnymi brakami
5,0Wiedza studenta z zakresu podstawowych definicji oraz znajomości procesów fermentacyjnych jest powyżej standardu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D13zcid_W02Ma wiedzę w zakresie tecjnologii inżynierskich dotyczących fermentacji i wpływu operacji jednostkowych na jakość produktu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W06Posiada podstawową wiedzę na temat drobnoustrojów ich roli i wpływu na jakość zdrowotną żywności oraz ich udziału w procesach technologicznych. Zna związki pomiędzy wyjściową jakością mikrobiologiczną surowca, parametrami procesów technologicznych oraz higieną i jakością mikrobiologiczną produktu. Posiada podstawową wiedzę na temat patogenów występujących w żywności.
TZZ_1A_W07Posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą badań surowców i produktów spożywczych a w szczególności metod analizy i oceny jakości żywności. Posiada wiedzę na temat nowych technik analizy instrumentalnej. Posiada wiedzę na temat charakterystyki towaroznawczej surowców i produktów żywnościowych. Zna najważniejsze systemy zarządzania jakością i bezpieczeństwem żywności.
TZZ_1A_W16Ma podstawową wiedzę w zakresie technologii inżynierskich szczególnie technologii produktów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego, technologii gastronomicznej i biotechnologii oraz przetwarzania produktów ubocznych i odpadów przemysłu spożywczego Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu zadań inżynierskich.
Cel przedmiotuC-1Celem wykładów jest przekazanie wiedzy na temat podstawowych technologii otrzymywania produktów fermentowanych oraz przemian podczas procesów fermentacji. Celem ćwiczeń jest praktyczne poznanie technologii produkcji wybranych produktów fermentowanych oraz ich aplikacja w technologii żywności.
Treści programoweT-W-1Podział, charakterystyka, rola i zadania przemysłu fermentacyjnego.
T-W-3Browarnictwo: cel i techniki
T-W-4Produkcja win i miodów pitnych: przemysł i tradycja.
T-W-2Biochemia procesów fermentacyjnych. Rola starterów w przemysłowych procesach fermentacyjnych.
T-W-5Technologia kwasu octowego i mlekowego.
T-W-6Gorzelnictwo
T-W-7Technologia produkcji fermentowanych sosów rybnych
Metody nauczaniaM-1Wykład poparty zdjęciami, przeźroczami, foliogramami oraz prezentacjami multimedialnymi.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja)
Sposób ocenyS-5Ocena podsumowująca: Końcowy pisemny egzamin sprawdzający (6 pytań opisowych)
S-6Ocena formująca: 3 kolokwia sprawdzające po czterech kolejnych ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Zasób wiedzy studenta w zakresie podstawowych definicji oraz znajomości procesów fermentacyjnych jest niewystarczający
3,0Wiedza studenta z zakresu podstawowych definicji oraz znajomości procesów fermentacyjnych spełnia minimalne kryteria
3,5Zasób wiedzy z zakresu podstawowych definicji oraz znajomości procesów fermentacyjnych jest zadawalający lecz ze znacznymi brakami
4,0Wiedza studenta z zakresu podstawowych definicji oraz znajomości procesów fermentacyjnych jest generalnie utrwalona lecz z szeregiem zauważalnych błędów
4,5Wiedza studenta z zakresu podstawowych definicji oraz znajomości procesów fermentacyjnych jest powyżej średniego standardu ale z pewnymi brakami
5,0Wiedza studenta z zakresu podstawowych definicji oraz znajomości procesów fermentacyjnych jest powyżej standardu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D13zcid_U01Potrafi scharakteryzować główne surowce fermetacyjne, ma umiejętność rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z technologią fermentacji w tym doboru maszyn i urządzeń do przetwórstwa.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZZ_1A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów
TZZ_1A_U05Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
TZZ_1A_U11Posiada podstawowe umiejętności rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z projektowaniem, wyposażaniem i eksploatacją linii technologicznych przemysłu spożywczego, potrafi wykorzystać poznane metody komputerowej analizy i oceny problemów technologicznych.
TZZ_1A_U17Potrafi scharakteryzować, ocenić i sklasyfikować surowce pochodzenia roślinnego, zwierzęcego i produkty uboczne, określić zachodzące w nich przemiany i oszacować ich przydatność technologiczną.
TZZ_1A_U18Potrafi zaplanować proces produkcyjny przetworów spożywczych i skalkulować koszty ich wytwarzania.
TZZ_1A_U19Potrafi zaprojektować produkt spożywczy o pożądanej charakterystyce z uwzględnieniem rachunku ekonomicznego.
TZZ_1A_U20Potrafi podejmować działania mające na celu rozwiązywanie problemów techniczno-technologicznych w przetwórstwie surowców żywnościowych pochodzenia roślinnego i zwierzęcego. Zna wady i zalety podejmowanych działań.
TZZ_1A_U23Potrafi ocenić wpływ różnych procesów technologicznych na jakość i wydajność potraw.
TZZ_1A_U27Potrafi dobrać maszyny i urządzenia niezbędne do prawidłowego przeprowadzenia procesu technologicznego związanego z przetwórstwem żywności.
TZZ_1A_U28Potrafi zaprojektować linie technologiczne dobierając adekwatne do danego procesu maszyny i urządzenia.
Cel przedmiotuC-1Celem wykładów jest przekazanie wiedzy na temat podstawowych technologii otrzymywania produktów fermentowanych oraz przemian podczas procesów fermentacji. Celem ćwiczeń jest praktyczne poznanie technologii produkcji wybranych produktów fermentowanych oraz ich aplikacja w technologii żywności.
Treści programoweT-L-4Techniki zaszczepiania win owocowych, wykorzystanie starterów fermentacji.
T-L-6Przygotowanie słodu browarniczego. Technologia prowadzenia drożdży browarniczych. Technologia zacierania słodu. Produkcja piwa jasnego, pełnego.
T-L-12Ocena jakości kiszonek.
T-L-14Końcowa ocena organoleptyczna i jakościowa otrzymanego piwa, wina i octu.
T-L-15Destylacja.
T-L-8Produkcja miodu pitnego-trójniak
T-L-9Produkcja kiszonek na przykładzie kapusty kiszonej.
T-L-7Produkcja wina owocowego.
T-L-10Produkcja octów owocowych.
T-L-5Hydroliza enzymatyczna skrobii ziemniaczanej.
T-L-11Technologia produktów fermentowanych z nasion roślin strączkowych
T-L-13Produkcja fermentowanych sosów rybnych
Metody nauczaniaM-1Wykład poparty zdjęciami, przeźroczami, foliogramami oraz prezentacjami multimedialnymi.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja)
Sposób ocenyS-6Ocena formująca: 3 kolokwia sprawdzające po czterech kolejnych ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności charakterystyki głównych surowców fermetacyjnych, umiejętności rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z technologią fermentacji w tym doboru maszyn i urządzeń do przetwórstwa jest niewystarczający
3,0Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności charakterystyki głównych surowców fermetacyjnych, umiejętności rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z technologią fermentacji w tym doboru maszyn i urządzeń do przetwórstwa spełnia minimalne kryteria
3,5Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności charakterystyki głównych surowców fermetacyjnych, umiejętności rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z technologią fermentacji w tym doboru maszyn i urządzeń do przetwórstwa jest zadowalający lecz ze znacznymi brakami
4,0Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności charakterystyki głównych surowców fermetacyjnych, umiejętności rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z technologią fermentacji w tym doboru maszyn i urządzeń do przetwórstwa jest duży lecz z brakami
4,5Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności charakterystyki głównych surowców fermetacyjnych, umiejętności rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z technologią fermentacji w tym doboru maszyn i urządzeń do przetwórstwa jest powyżej średniego standardu
5,0Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności charakterystyki głównych surowców fermetacyjnych, umiejętności rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z technologią fermentacji w tym doboru maszyn i urządzeń do przetwórstwa jest powyżej standardu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D13zcid_U02Potrafi wyszukiwać i wykorzystywać informacje źródłowe pracując indywidualnie i w zespole, ma umiejętność samokształcenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZZ_1A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów
TZZ_1A_U05Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
TZZ_1A_U11Posiada podstawowe umiejętności rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z projektowaniem, wyposażaniem i eksploatacją linii technologicznych przemysłu spożywczego, potrafi wykorzystać poznane metody komputerowej analizy i oceny problemów technologicznych.
TZZ_1A_U20Potrafi podejmować działania mające na celu rozwiązywanie problemów techniczno-technologicznych w przetwórstwie surowców żywnościowych pochodzenia roślinnego i zwierzęcego. Zna wady i zalety podejmowanych działań.
TZZ_1A_U27Potrafi dobrać maszyny i urządzenia niezbędne do prawidłowego przeprowadzenia procesu technologicznego związanego z przetwórstwem żywności.
TZZ_1A_U28Potrafi zaprojektować linie technologiczne dobierając adekwatne do danego procesu maszyny i urządzenia.
Cel przedmiotuC-1Celem wykładów jest przekazanie wiedzy na temat podstawowych technologii otrzymywania produktów fermentowanych oraz przemian podczas procesów fermentacji. Celem ćwiczeń jest praktyczne poznanie technologii produkcji wybranych produktów fermentowanych oraz ich aplikacja w technologii żywności.
Treści programoweT-L-4Techniki zaszczepiania win owocowych, wykorzystanie starterów fermentacji.
T-L-6Przygotowanie słodu browarniczego. Technologia prowadzenia drożdży browarniczych. Technologia zacierania słodu. Produkcja piwa jasnego, pełnego.
T-L-12Ocena jakości kiszonek.
T-L-14Końcowa ocena organoleptyczna i jakościowa otrzymanego piwa, wina i octu.
T-L-15Destylacja.
T-L-8Produkcja miodu pitnego-trójniak
T-L-9Produkcja kiszonek na przykładzie kapusty kiszonej.
T-L-7Produkcja wina owocowego.
T-L-10Produkcja octów owocowych.
T-L-5Hydroliza enzymatyczna skrobii ziemniaczanej.
T-L-11Technologia produktów fermentowanych z nasion roślin strączkowych
T-L-13Produkcja fermentowanych sosów rybnych
Metody nauczaniaM-1Wykład poparty zdjęciami, przeźroczami, foliogramami oraz prezentacjami multimedialnymi.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja)
Sposób ocenyS-6Ocena formująca: 3 kolokwia sprawdzające po czterech kolejnych ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności wyszukiwania i wykorzystywania informacji źródłowych oraz umiejętności samokształcenia jest niewystarczający
3,0Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności wyszukiwania i wykorzystywania informacji źródłowych oraz umiejętności samokształcenia spełnia minimalne kryteria
3,5Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności wyszukiwania i wykorzystywania informacji źródłowych oraz umiejętności samokształcenia jest zadowalający lecz ze znacznymi brakami
4,0Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności wyszukiwania i wykorzystywania informacji źródłowych oraz umiejętności samokształcenia jest solidny z szeregiem zauważalnych błędów
4,5Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności wyszukiwania i wykorzystywania informacji źródłowych oraz umiejętności samokształcenia jest powyżej średniego standardu lecz z pewnymi brakami
5,0Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności wyszukiwania i wykorzystywania informacji źródłowych oraz umiejętności samokształcenia jest powyżej standardu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D13zcid_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
TZZ_1A_K02Ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur.
TZZ_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi współdziałać i pracować w grupie oraz określić priorytety służące realizacji określonych zadań.
TZZ_1A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego przetwórstwa żywności i żywienia człowieka.
TZZ_1A_K05Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
TZZ_1A_K06Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni a zwłaszcza rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy. Potrafi przyjąć rolę lidera.
Cel przedmiotuC-1Celem wykładów jest przekazanie wiedzy na temat podstawowych technologii otrzymywania produktów fermentowanych oraz przemian podczas procesów fermentacji. Celem ćwiczeń jest praktyczne poznanie technologii produkcji wybranych produktów fermentowanych oraz ich aplikacja w technologii żywności.
Treści programoweT-L-3Technologia kultur starterowych w produkcji zakwasu piekarskiego.Fermentacja mąki żytniej.
T-L-4Techniki zaszczepiania win owocowych, wykorzystanie starterów fermentacji.
T-L-6Przygotowanie słodu browarniczego. Technologia prowadzenia drożdży browarniczych. Technologia zacierania słodu. Produkcja piwa jasnego, pełnego.
T-L-1Właściwości fermentacyjne Saccharomyces cerevisae.
T-L-12Ocena jakości kiszonek.
T-L-14Końcowa ocena organoleptyczna i jakościowa otrzymanego piwa, wina i octu.
T-L-15Destylacja.
T-L-8Produkcja miodu pitnego-trójniak
T-L-9Produkcja kiszonek na przykładzie kapusty kiszonej.
T-L-7Produkcja wina owocowego.
T-L-10Produkcja octów owocowych.
T-L-5Hydroliza enzymatyczna skrobii ziemniaczanej.
T-L-2Wpływ dodatku startera fermentacji na szbkość i jakość procesu.
T-L-11Technologia produktów fermentowanych z nasion roślin strączkowych
T-L-13Produkcja fermentowanych sosów rybnych
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja)
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: 3 kolokwia sprawdzające po czterech kolejnych ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Świadomość studenta w potrzebie wyznaczenia własnej ścieżki dokształcania jest niewystarczająca
3,0Świadomość studenta w potrzebie wyznaczenia własnej ścieżki dokształcania spełnia minimalne kryteria
3,5Świadomość studenta w potrzebie wyznaczenia własnej ścieżki dokształcania jest zadowalająca lecz ze znacznymi brakami
4,0Świadomość studenta w potrzebie wyznaczenia własnej ścieżki dokształcania jest solidna lecz z szeregiem zauważalnych błędów
4,5Świadomość studenta w potrzebie wyznaczenia własnej ścieżki dokształcania jest powyżej średniego standardu ale z pewnymi brakami
5,0Świadomość studenta w potrzebie wyznaczenia własnej ścieżki dokształcania jest powyżej standardu